Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat schrijf jij?

Het onderwerp is vrij duidelijk. Ik ben nieuwsgierig naar wat iedereen hier zoal schrijft. Fantasy? Thrillers? Yong adult? Kinderverhalen? Etc, etc. Daarom heb ik dit maar gestart en ik verheug me op hopelijk relaties die zullen komen. Vertel me bijvoorbeeld waarover je schrijft, waarom, hoe lang, wie je inspiratie is, alles wat je kunt benoemen. Zelf heb ik een stuk(je) geschreven waarin ik zelf iets vertel, maar ik hoop vooral te horen over wat anderen schrijven. *achem* Ik schrijf eigenlijk alleen fantasy en dat doe ik eigenlijk al sinds ik kan lezen en schrijven. Ik ben zelf gaan schrijven toen ik het eerste deel van The Lord of the Rings las. Ik heb me laten inspireren door Tolkien, vooral door de wereld die hij had opgebouwd. En dat ben ik ook gaan doen. Door de jaren heen is deze wereld veranderd van zwevende eilanden, naar een zwevende toren naar uiteindelijk een planeet. En ik kan zeggen dat er in deze wereld te veel tijd en inspanning zit. Ik ben net zo ver gegaan als Middle-Earth, mijn fantasywereld, Luril geheten, heeft een geschiedenis, kaart, etc, etc. En omdat het een geschiedenis heeft, heb ik eigenlijk altijd wel stof om over te schrijven. Mijn verhaal bevat zeker weten elementen van Tolkien maar ook van GRRM, die pas later een inspiratie voor mij werd. Zelf ben ik nu bezig met 'Het Zwartspel', wat het verhaal vertelt over het Vijfde Millennium, waarbij het een strijd om macht is, maar vooral om in leven te blijven.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al heel vaak 'korte verhalen' zien voorbij komen... Hoe doen jullie dat? :confused: Mij lukt dat niet eens

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar waarom creëer je niet je eigen ras/soort, Fallen Angel? Het mooie van de genres waar jij in schrijft is juist dat je je eigen gang kunt gaan.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al heel vaak 'korte verhalen' zien voorbij komen... Hoe doen jullie dat? :confused: Mij lukt dat niet eens
gewoon doen? Sommige ideeën werken gewoon beter (of werken in het algemeen) in een kort verhaal, maar ja, je moet er wel opkomen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had ook het probleem dat mijn ideeen gewoon te lang en complex waren voor korte verhalen. Dus wat ik tegenwoordig doe is dat ik niet langer een "verhaal" bedenk maar een "scene". Ik merk vaak dat dat precies lang genoeg is voor een kort verhaal... al zijn de kortste die ik kan schrijven nog steeds een paar duizend woorden :']

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het korte verhaal is een apart literair genre. Ik vind het jammer als het genre wordt weggezet als iets voor 'tussendoor', of als een uitgeschreven scene. Vooral omdat er zulke mooie korte verhalen geschreven zijn door Nederlandse en Vlaamse schrijvers. Claus, Campert, Mulisch, Reve, Uphoff, Bomans, Bordewijk, Bomans, Biesheuvel, e.v.a. Ik schrijf zelf liefst korte verhalen, meestal van een paar duizend woorden. Maar ook zkv's (zeer kort verhaal, 500 woorden of minder) poëzie, proëzie en alles wat daartussen past. Het kan zijn dat ik een verhaal schrijf dat ook past in een ander genre, zoals thriller, of SF, maar in de eerste plaats is en blijft het een kort verhaal. Kort moet je wel echt liggen, het vergt veel schrappen en polijsten om een verhaal met zo min mogelijk woorden beeldend te vertellen. Less is more. :)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf ben ik -heel origineel- ook met fantasy bezig. Nu ben ik zelf eigenlijk geen enorme fantasylezer, verder dan Harry Potter, Tolkien en G.R.R. Martin ben ik nog niet geraakt eigenlijk. Daarbij moet ik zeggen dat Tolkien me niet echt ligt, ik heb mezelf er bijna toe moeten dwingen de LotR-reeks te lezen, en deel drie heb ik zelfs nooit uitgelezen. De boeken van Martin daarentegen heb ik bijna letterlijk verslonden, al moest ik ze soms ook wel eens een week of twee wegleggen na bepaalde gebeurtenissen die wat verwerkingstijd vergden (de Red Wedding bijvoorbeeld). Dat heb ik trouwens nog nooit gehad bij enig ander boek... Martin heeft me dan ook heel erg geïnspireerd voor het soort fantasy dat ik wil kunnen schrijven. Weinig idealisering en geen sprookjesachtige sfeer, maar een zekere grimmigheid. Gecombineerd met een spannend verhaal natuurlijk :P Het is tevens mijn meest serieuze poging tot een verhaal ooit. Hoewel ik al vaak aan iets begonnen ben, liep ik telkens vast, of kreeg ik na zestig pagina's tekst het gevoel dat ik niks origineels aan het produceren was, wat dikwijls ook het geval was. Nu ben ik begonnen met het uitdenken van de basiselementen van mijn wereld, mijn personages en mijn verhaal. Een hele hoop moet nog ingevuld worden, maar ik merk dat die zaken al schrijvend gebeuren. Niet alles hoeft van te voren uitgedacht te zijn voor mij.
Daarmee bedoel ik op geen 13 in een dozijn verhalen. Omdat ik nog veel verhalen bewaar voor wedstrijden kan ik ivm de vaak vereiste anonimiteit helaas geen concreet voorbeeld aanhalen, dus gewoon even een algemeen voorbeeldje: Er zijn al zo extreem veel vampierverhalen waarin telkens de zelfde elementen voorkomen, bijvoorbeeld meisje wordt verliefd op mysterieuze jongen die vampier blijkt,vampier is een softie die geen mensenbloed drinkt, bla bla... Als ik zou kiezen voor zo'n wezen, zou ik die al clichés vermijden en het liefst ook een origineler perspectief kiezen. Bijvoorbeeld geschreven vanuit het huisdier van de vampier, om maar iets geks te noemen. Een andere optie zou zijn om de hoofdpersoon een bepaalde eigenaardigheid te laten hebben, bijvoorbeeld een stoornis (Boulimia, Asperger, noem maar op) of een karaktertrek die je niet snel aan een vampier zou linken. In ieder geval iets waarvan ik het zelf nog niet in boeken, films of series ben tegengekomen.
Nu weet ik niet zoveel van vampierverhalen, maar is Twilight eigenlijk niet vrij origineel? Ik neem aan dat je daar op doelt. Vampiers kunnen wel goede verleiders zijn (de paar Dracula's die ik ken dan toch), maar softies ben ik toch niet zo vaak tegengekomen. Meestal hebben ze een vrij slechte rol denk ik. Al begrijp ik je punt wel, zelf heb ik weinig op met elfen, orks, goblins en aanverwanten, dat zijn voor mij elementen met een al te hoog cliché-gehalte. Maar dat maakt de verhalen die deze wezens bevatten niet noodzakelijk slecht natuurlijk! Ik stoor me zelf eigenlijk meer aan cliché-verhalen. Goed vs. kwaad, 'ze leefden nog lang en gelukkig', etc.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf (en lees) ook liefst kortverhalen, van pakweg tussen de 100 en 10.000 woorden, al ben ik ook met een langer verhaal bezig, maar dat vind ik veel moeilijker. Ook doorgaans fantasy (maar meestal wel in de echte wereld) en aanverwante genres - magisch realisme, horror, sf, ...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben begonnen met twee Nanowrimoromans en nu schrijf ik het liefst zkv. Verhalen van een paar duizend woorden kan ik schrijven maar ik moet er meer moeite voor doen. Ik schrijf in verschillende stijlen en ben nog aan het oefenen. Ik blog ook over korte verhalen schrijven, Aaron. Zie mijn blog in mijn onderschrift als het je interesseert. Misschien inspireer ik je om je ook eens te wagen aan een kort verhaal. Ik ben juist iemand die vroeger altijd de beschrijving in het verhaal oversloeg. Het liefst lees ik over ideeën, denkwijzen, problemen,.Ik geniet van het unieke in samenhang met het gemeenschappelijke. Ik houd van analyses, syntheses, kritiek. Enerzijds is er het plezier van schrijven en met woorden spelen. Anderzijds is er het onderzoek van de werkelijkheid. Er valt nog veel op te merken, uit te werken. Zolang ik kan leren heb ik plezier in het schrijven. Zoals Anne ben ik nog aan het experimenteren met genres, binnen genres en aan het zoeken naar mogelijkheden. Soms lukt iets en soms val ik in valkuilen. Heerlijk om fouten te ontdekken. Soms schrijf ik iets heel simpels, soms iets dat complex is. De laatste tijd merk ik dat ik met aandacht beschrijvingen lees. Misschien lees ik eens een fantasyboek.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk ben ik begonnen met het schrijven van korte verhalen omdat ik het leuk vind om iedere keer weer nieuwe personages en nieuwe plots te hebben. Bovendien vind ik het fijn als ik een verhaal uiteindelijk ook als ‘af’ kan bestempelen. Je hebt ook meer ruimte om te experimenteren met verschillende soorten verhalen en genres, gewoonweg omdat het je minder tijd kost dan een heel boek schrijven.
Ik heb al heel vaak 'korte verhalen' zien voorbij komen... Hoe doen jullie dat? :confused: Mij lukt dat niet eens
Je zou het gewoon eens kunnen proberen, Aaron. Je zou ervoor kunnen kiezen om het over één personage van het boek dat je aan het schrijven bent te laten gaan. Kies het personage, kies een niet te ingewikkeld plot en maak daar een verhaal van. Laat daarbij de achtergrondinformatie weg die op dat moment niet relevant is. Zorg ook dat er niet teveel andere personages in voorkomen, zodat je je puur op je hoofdpersoon en plot kunt concentreren. En voilà: een kort verhaal. Of in ieder geval je eerste versie. Een goed kort verhaal schrijven bestaat zoal Mirandala al aangaf namelijk uit veel schrappen en polijsten.
Maar waarom creëer je niet je eigen ras/soort, Fallen Angel? Het mooie van de genres waar jij in schrijft is juist dat je je eigen gang kunt gaan.
Klopt, dat vind ik inderdaad ook het mooie van de genres. Urban fantasy en horror spelen zich vaak (deels) in 'onze' wereld af, maar dat betekent niet dat ik geen nieuwe soorten of werelden creëer ;) De reden dat high fantasy me minder ligt is dat er vaak inderdaad hele nieuwe werelden en rassen gecreëerd worden met een hele geschiedenis en daardoor ook tig subplots. Ik vind het echt onwijs knap als schrijvers dat kunnen en het is niet voor niets dat die boeken vaak zo dik zijn ;) Persoonlijk heb ik daardoor teveel moeite met schrappen. Ik heb dan alles gedetailleerd bedacht, maar als het niet genoeg meerwaarde heeft voor het verhaal moet er gewoonweg uit om zogeheten 'infodumps' te voorkomen. Een tijdje geleden heb ik een kort verhaal geschreven dat wellicht binnen high fantasy zou kunnen vallen, waarbij ik me maar tot één volk heb beperkt en één 'vijand' (even zwart-wit) en daarbij had ik al moeite om het verhaal binnen 12.000 woorden te houden (niet echt kort meer, dus). Ik baalde ook gigantisch dat er veel van mijn 'wereld' verloren ging, gewoonweg omdat het niet relevant genoeg was voor de plot.
Nu weet ik niet zoveel van vampierverhalen, maar is Twilight eigenlijk niet vrij origineel? Ik neem aan dat je daar op doelt. Vampiers kunnen wel goede verleiders zijn (de paar Dracula's die ik ken dan toch), maar softies ben ik toch niet zo vaak tegengekomen. Meestal hebben ze een vrij slechte rol denk ik. Al begrijp ik je punt wel, zelf heb ik weinig op met elfen, orks, goblins en aanverwanten, dat zijn voor mij elementen met een al te hoog cliché-gehalte. Maar dat maakt de verhalen die deze wezens bevatten niet noodzakelijk slecht natuurlijk! Ik stoor me zelf eigenlijk meer aan cliché-verhalen. Goed vs. kwaad, 'ze leefden nog lang en gelukkig', etc.
Twilight heeft inderdaad ook originele elementen, in andere verhalen reageren vampiers heel wat anders op de zon ;) Gezien het grote aantal vampierverhalen was dat even het meest voor de hand liggende voorbeeldje dat ik kon bedenken. Ik zie namelijk veel parallellen tussen tussen bijv. Twilight, The Silver Kiss, Night world, etc. Uiteraard zijn het geen exacte kopieën, maar je moet door het grote aanbod van goeden huize komen wil je nog een vampierverhaal schrijven dat origineel genoeg is om niet 'in de massa op te gaan'. Dat kan nog steeds, kijk maar naar Richelle Mead met haar 'Vampire Academy' serie; ze zorgde voor een compleet andere insteek d.m.v. een samenspel tussen verschillende soorten vampiers. Dat geldt sowieso voor bestaande wezens. Verhalen over een sirene eindigen vaak met een zeeman die verdrinkt, verhalen over weerwolven gaan regelmatig over mensen die zich in weerwolfvorm niet kunnen beheersen en een moord begaan, etc. Dat wil niet zeggen dat het niet origineel kan zijn, maar als je niet wilt opgaan in de massa, zul je toch met iets 'bijzonders' moeten komen om ervoor te zorgen dat mensen je verhaal of boek willen lezen. Wat dat 'bijzonders' is, is voor iedere schrijver anders. De een is heel sterk in prachtig taalgebruik, de ander diept de personages geweldig uit, weer een ander heeft een diepgaande boodschap of gebruikt juist humor om 'eruit' te springen. Iedere schrijver is anders en originaliteit kent vele vormen. Het is niet voor niets dat boeken nooit uit de mode zijn geraakt ;) (al is de vorm van een e-boek wel wat anders, maar dat terzijde.)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
al moest ik ze soms ook wel eens een week of twee wegleggen na bepaalde gebeurtenissen die wat verwerkingstijd vergden (de Red Wedding bijvoorbeeld)
Ik huil iedere keer. :crybaby:
zelf heb ik weinig op met elfen
Blijkbaar ben ik niet de enige die elfen niet mag, hahaha :lol:
Je zou het gewoon eens kunnen proberen, Aaron. Je zou ervoor kunnen kiezen om het over één personage van het boek dat je aan het schrijven bent te laten gaan. Kies het personage, kies een niet te ingewikkeld plot en maak daar een verhaal van. Laat daarbij de achtergrondinformatie weg die op dat moment niet relevant is. Zorg ook dat er niet teveel andere personages in voorkomen, zodat je je puur op je hoofdpersoon en plot kunt concentreren. En voilà: een kort verhaal. Of in ieder geval je eerste versie. Een goed kort verhaal schrijven bestaat zoal Mirandala al aangaf namelijk uit veel schrappen en polijsten
Een niet te ingewikkeld plot? Wel, dan zijn we een tijdje bezig. Mijn wereldje heeft ongeveer zevenduizend jaar aan geschiedenis (van het uiterste begin tot het huidige tijdperk: Vijfde Millennium), en bijna 70% is al helemaal uitgewerkt. Mijn plot is altijd ingewikkeld en veel te uitgebreid. En met schrappen en polijsten creëer ik alleen maar tranen omdat het voelt alsof ik een deel van die wereld verwijder. :crybaby: :rolleyes:
Ik denk dat je zo'n kort verhaal meer moet zien als een sidequest in TES, Aaron.
:lol: sommigen kunnen ook best wel lang zijn, hoor. En een brief naar iemand brengen blijkt me ook weer saai

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een niet te ingewikkeld plot? Wel, dan zijn we een tijdje bezig. Mijn wereldje heeft ongeveer zevenduizend jaar aan geschiedenis (van het uiterste begin tot het huidige tijdperk: Vijfde Millennium), en bijna 70% is al helemaal uitgewerkt. Mijn plot is altijd ingewikkeld en veel te uitgebreid.
En er zijn binnen die geschiedenis geen kleine verhaaltjes te bedenken die niet per se veel te maken hebben met die hele achtergrond en geschiedenis? Bedenk je dat in Het Lied van IJs en Vuur ook niet de hele geschiedenis altijd op de voorgrond staat. Het speelt wel een rol in hoe mensen op elkaar reageren, maar is niet noodzakelijk om te weten om een klein stukje eruit leuk te vinden om te lezen. Dus pluk eens een situatie eruit met een duidelijk begin en einde en schrijf dat eens uit. Hoeft geen rol te spelen in je boek(enserie), kan er volledig los van staan, maar gewoon eens als schrijfoefening.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aaron, het gaat erom wat er gebeurt tijdens het bezorgen van die brief. Misschien komt je personage wel andere wezens tegen die de brief van hem af willen pakken of moet hij door een gebied waar het heel koud is en stormt. Misschien gaat zijn beste vriend met hem mee om hem te beschermen en wordt je personage 's ochtends alleen wakker: de vriend is weg, samen met de brief. Hoe handelt je personage in die situaties? Wat voor beslissingen neemt hij? En lukt het hem om die brief af te leveren bij de desgewenste persoon?

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een niet te ingewikkeld plot? Wel, dan zijn we een tijdje bezig. Mijn wereldje heeft ongeveer zevenduizend jaar aan geschiedenis (van het uiterste begin tot het huidige tijdperk: Vijfde Millennium), en bijna 70% is al helemaal uitgewerkt. Mijn plot is altijd ingewikkeld en veel te uitgebreid.
En er zijn binnen die geschiedenis geen kleine verhaaltjes te bedenken die niet per se veel te maken hebben met die hele achtergrond en geschiedenis? Bedenk je dat in Het Lied van IJs en Vuur ook niet de hele geschiedenis altijd op de voorgrond staat. Het speelt wel een rol in hoe mensen op elkaar reageren, maar is niet noodzakelijk om te weten om een klein stukje eruit leuk te vinden om te lezen. Dus pluk eens een situatie eruit met een duidelijk begin en einde en schrijf dat eens uit. Hoeft geen rol te spelen in je boek(enserie), kan er volledig los van staan, maar gewoon eens als schrijfoefening.
George Martin deed dat ook regelmatig. Kijk maar eens naar zijn boekje De Hagenridder (The Hedge Knight). Dit korte verhaal gaat over een wannabe ridder dat zich afspeelt in de tijd van Het Lied van IJs en Vuur. Martin heeft dit verhaal ook in een bundeltje: Tales of Dunk and Egg. Hierin staat naast The Hedge Knight nog twee andere verhalen (The Sworn Sword en The Mystery Knight). Samen vormen die de begindagen van Ser Duncan "Dunk" the Tall (de commander van de Kingsguard) en Aegon "Egg" Targaryen (de latere koning). Erg leuk om eens te lezen. Kortom, net als Rudez vind ik het dus zeker een aanrader om eens een sub-karakter uit je verhaal te plukken en daaromheen een kort verhaal te schrijven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aaron, het gaat erom wat er gebeurt tijdens het bezorgen van die brief. Misschien komt je personage wel andere wezens tegen die de brief van hem af willen pakken of moet hij door een gebied waar het heel koud is en stormt. Misschien gaat zijn beste vriend met hem mee om hem te beschermen en wordt je personage 's ochtends alleen wakker: de vriend is weg, samen met de brief. Hoe handelt je personage in die situaties? Wat voor beslissingen neemt hij? En lukt het hem om die brief af te leveren bij de desgewenste persoon?
Voorbeeldje uit de gamewereld: In Assassin's Creed Unity krijgt jouw personage een spoedbrief in handen voor je adoptievader. Je rent achter de koets aan, maar weet hem niet op tijd te bereiken. Uiteindelijk moet je kiezen tussen twee dingen (naar een feest gaan waar je liefje is en de brief onder de deur van het kantoor door schuiven of de brief daadwerkelijk persoonlijk afleveren). Je kiest het verkeerde en achteraf blijkt de brief hem te waarschuwen voor een op handen zijnde aanslag-> je adoptievader sterft. Dat is dus een simpel gegeven - het bezorgen van een brief - waar grote gebeurtenissen aan vast zitten en spanning in gebracht wordt.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En er zijn binnen die geschiedenis geen kleine verhaaltjes te bedenken die niet per se veel te maken hebben met die hele achtergrond en geschiedenis?
Dan moet ik goed zoeken :lol: Veel van die geschiedenis heeft invloed gehad op het heden. Maar ze zijn er wel En dingen die niet belangrijk waren of erg klein heb ik meestal niet opgeschreven in de geschiedenis...
Martin heeft dit verhaal ook in een bundeltje: Tales of Dunk and Egg.
Ik was van plan deze te lezen na Het Lied van IJs en Vuur. :thumbsup: Misschien probeer ik wel eens een kort verhaal te schrijven... :ninja:

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gamen gebruik ik ook als inspiratiebron :p Skyrim lijkt qua setting nog het meest op wat ik wil schrijven, maar als ik dat ga spelen raak ik verdwaald. :lol:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aaron, ik zou je dit boekje willen aanraden: The Guide to Writing Fantasy and Science Fiction, van Philip Athans in samenwerking met fantasy-schrijver R.A. Salvatore. Hij is in het Engels - geen idee of er een Nederlandse versie is eigenlijk - dus ik hoop dat dit geen probleem is, en te bestellen bij Bol.com Het is een schrijfboek (sowieso aan te raden als je ermee begint) waaruit je veel kunt leren en is specifiek toegespitst op jouw/ons favoriete genre. Inclusief alle bekende (fantasy-)valkuilen, zoals overdaad aan beschrijving, infodump, teveel rariteiten, te weinig rariteiten, karakterontwikkeling, enzovoort. Dat is doorspekt met voorbeelden in zowel fantasy- als scifi-vorm.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeh, dat kan ik zeker weten goed gebruiken. Ik zal er een keer voor kijken, misschien morgen of zometeen. Dank je voor de tip, Rudez! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
No prob! Ik heb er zelf veel plezier van en het heeft me geholpen om mijn karakters op te bouwen en keuzes te maken in wat ik wel en niet in mijn verhaal verwerk. En jou kan het zeker helpen. Sowieso een leuke als je niet weet wat je voor je verjaardag wil vragen: schrijfboeken ;)

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een biografie met een tragisch karakter. Niet alles, maar de periode van verrukking tot ontluistering en het onvermijdelijke sterven. In een mythische omlijsting.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het liefst schrijf ik lange verhalen. Momenteel zit ik in een geweldige gevangenis. Ik kan het dus zo lang maken als ik wil.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aaron, ik zou je dit boekje willen aanraden: The Guide to Writing Fantasy and Science Fiction, van Philip Athans in samenwerking met fantasy-schrijver R.A. Salvatore
Maar die is ook voor mij nog verstandig. Wat betreft het SF-gedeelte dan. Ook al zie ik op de cover weer zo'n vuurspuwend reptiel staan. ;) Thanx Rudez.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aaron, ik zou je dit boekje willen aanraden: The Guide to Writing Fantasy and Science Fiction, van Philip Athans in samenwerking met fantasy-schrijver R.A. Salvatore
Maar die is ook voor mij nog verstandig. Wat betreft het SF-gedeelte dan. Ook al zie ik op de cover weer zo'n vuurspuwend reptiel staan. ;) Thanx Rudez.
Het boek richt zich op de basics van genre-writing. Elk fantasy-voorbeeld heeft een SF-tegenhanger, dus je komt er zeker wel mee uit de voeten. Het is niet bijzonder diep, maar daardoor wel goed te behappen ook al lees je het in het Engels.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Engels zal geen probleem vormen. Ik lees al veel in het Engels, doodgewoon omdat veel van de boeken niet in het Nederlands vertaald worden. Zelf heb ik wel het een en ander opgestoken van de website van Sarah de Waard. Dat was vrij algehele informatie en in den beginne kwam dat goed van pas, maar nu is de gids die jij aankaart misschien nog wel een betere optie. Tenminste, als ik jouw reactie nu lees valt het qua diepgang weer een beetje tegen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou het zijn vooral heel concrete 'regels' met duidelijke voorbeelden, soms met hilarisch effect. Zo waarschuwt het boek voor teveel 'unieke' en bijzondere namen/benamingen, omdat dit de lezer teveel moeite kost. Het voorbeeld bestaat uit een keer of 6 exact dezelfde passage met steeds meer vreemde elementen. Het begin is te simpel, het einde volstrekt belachelijk en onleesbaar. Ik merk dat veel vooral jonge fantasy- en scifi-schrijvers op dit forum zich bezondigen aan het laatste (niet zozeer belachelijk, maar wel teveel rare elementen en namen die niet per se nodig zijn). Dat is ook de reden dat ik het aanraad bij Aaron. Niet lullig bedoeld hoor, Aaron! Het is een valkuil waar ik zelf rond mijn 14e kiezeltjehard in ben gevallen. Laatst vond ik wat stukjes van mijn manuscript van toen en het was totaal onleesbaar en 'gejat' van boven tot onder. De originaliteitsprijs won ik alleen met vreemde namen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi! Leuk topic. Ik lurk op dit forum meer dan ik meedoe en zelfs dat eigenlijk maar sporadisch. Wil hier meer actief zijn om mezelf meer te ontwikkelen wat betreft creatief schrijven. Grappig hoeveel fantasyschrijvers er zijn! ik schrijf eigenlijk alleen maar (semi) autobiografisch. Ik heb wegens ADD te weinig discipline om echt hele boeken te schrijven, maar ik wil dit eigenlijk wel. Ik schrijf nu om de zoveel tijd een nieuw hoofdstuk van iets wat een roman moet worden over de kink- en fetish-scene. Ik vind verder dat ik meer moet doen met schrijfwedstrijden, maar ben er wat huiverig door geworden wegens ervaringen uit het verleden. Ben nu bezig met de wedstrijd van Lowlands.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rudez, bedankt voor de tip omtrent The guide to writing Fantasy and Science Fiction, lijkt me een heel leerzaam boek.