Interview
Ik ben op dit moment bezig met het uitwerken van een interview, maar het is veel te lang.
Ik heb vanavond al lekker zitten schrappen, maar het moet nog korter - ik ben echter bang dat ik straks precies de essentie mis. Mijn geinterviewde heeft namelijk zoveel interessants gezegd dat ik alles wel zou willen gebruiken... maar dat kan natuurlijk niet én geen hond die het dan nog wil lezen!
Heeft iemand goede tips voor me?
Alvast bedankt.
Interview
Zet de integrale versie online, en in de korte versie enkel de innoverende of sensationele stukjes?
Interview
Ja zoiets zat ik ook al te denken. Of het in twee delen te doen.
Maar het moet toch wel mogelijk zijn om er een korter verhaal van te maken (daar komt het perfectionisme van de schrijver weer bovendrijven.... :? )
Interview
Volledigheid is natuurlijk ook geen slechte eigenschap. Is het een opdracht voor school, waardoor je moet inkorten? Misschien ken je die twee delen baseren op de grote lijnen, praat hij eerst languit over zijn jeugd, en vervolgens over zijn huidig werk, dan kan je mooi en zinnig groeperen.
Interview
Haagje,
Misschien zou je je kunnen laten leiden door de reden van het interview
(sportprestatie/politiek/literair/etc) en dan vanuit dat aspect werken?
Is maar een idee...
Marria
Interview
Het afgelopen jaar heb ik een aantal dichters geinterviewd. Deze interviews duurde een paar uur. Daarbij had ik iedere keer weer zoveel prachtig materiaal en uitspraken, echt te veel voor een stukje. Ik ken dus het probleem.
Wat je kunt doen is je beperken tot een onderwerp van gesprek. Bijvoorbeeld alleen over het werk van de persoon of zijn hobby's of jeugd enz. Daardoor kan je dieper op de materie ingaan en voorkom je dat het te oppervlakkig wordt.
Je kan er ook voor kiezen alleen de mooiste uitspraken op een rijtje zetten.
Ik weet natuurlijk niet wie je geinterviewd hebt en waarover en voor welk medium. Ook belangrijk is in welke vorm je het giet. Is het vraag, antwoord, vraag, antwoord of maak je er meer een verhaal van?
Maar ik voel met je mee, je zal helaas veel mooie uitspraken moeten wegmikken. :(
Interview
Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor, maar in een interview is het toch de bedoeling dat je een algemeen beeld schetst van de geinterviewde. Dit algemeen beeld zou ik niet vertalen als oppervlakkig. Het is geen biografie.
Interview
Ik bedoel meer dat wanneer je wel twintig onderwerpen ter sprake brengt, je slechts heel korte antwoorden krijgt. Je kan dan nergens echt verder op in gaan. Ik heb gemerkt dat je dan een opsomming van feiten krijgt en geen goed lopend verhaal met samenhang. Het is leuk als een interview op de een of andere manier ook rond is. Tenzij je een VI interview wilt. Maar dat is mijn voorkeur, misschien denk ik teveel in verhaalvorm.
In een biografie kan je juist meerdere aspecten van iemands leven uitgebreid aan de orde laten komen.
Het probleem van Haagje is dat ze moet inkorten en dat op een goede manier wil doen.
Interview
Ja, ik zei al het is géén biografie, daar kan je heel wat meer in kwijt. Hoewel je met een biografie ook met hetzelfde probleem komt te zitten; je wilt zoveel mogelijk kwijt van je (goede)materiaal.
Goh, lijkt me echt lastig. Geen oplossing van mijn kant dus, slechts een overdenking.
Een oud topic maar precies
Ik denk dat je de reden / het
Hoi Leony, Ik heb vaak mensen
Ja, het doel van het
Hier heb ik wat aan!