Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Interview

7 januari 2007 - 23:07

Ik ben op dit moment bezig met het uitwerken van een interview, maar het is veel te lang.
Ik heb vanavond al lekker zitten schrappen, maar het moet nog korter - ik ben echter bang dat ik straks precies de essentie mis. Mijn geinterviewde heeft namelijk zoveel interessants gezegd dat ik alles wel zou willen gebruiken... maar dat kan natuurlijk niet én geen hond die het dan nog wil lezen!

Heeft iemand goede tips voor me?
Alvast bedankt.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2007 - 23:11

Zet de integrale versie online, en in de korte versie enkel de innoverende of sensationele stukjes?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2007 - 23:16

Ja zoiets zat ik ook al te denken. Of het in twee delen te doen.

Maar het moet toch wel mogelijk zijn om er een korter verhaal van te maken (daar komt het perfectionisme van de schrijver weer bovendrijven.... :? )

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2007 - 23:19

Volledigheid is natuurlijk ook geen slechte eigenschap. Is het een opdracht voor school, waardoor je moet inkorten? Misschien ken je die twee delen baseren op de grote lijnen, praat hij eerst languit over zijn jeugd, en vervolgens over zijn huidig werk, dan kan je mooi en zinnig groeperen.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2007 - 23:27

Haagje,

Misschien zou je je kunnen laten leiden door de reden van het interview
(sportprestatie/politiek/literair/etc) en dan vanuit dat aspect werken?
Is maar een idee...

Marria

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2007 - 23:28

Het afgelopen jaar heb ik een aantal dichters geinterviewd. Deze interviews duurde een paar uur. Daarbij had ik iedere keer weer zoveel prachtig materiaal en uitspraken, echt te veel voor een stukje. Ik ken dus het probleem.
Wat je kunt doen is je beperken tot een onderwerp van gesprek. Bijvoorbeeld alleen over het werk van de persoon of zijn hobby's of jeugd enz. Daardoor kan je dieper op de materie ingaan en voorkom je dat het te oppervlakkig wordt.
Je kan er ook voor kiezen alleen de mooiste uitspraken op een rijtje zetten.
Ik weet natuurlijk niet wie je geinterviewd hebt en waarover en voor welk medium. Ook belangrijk is in welke vorm je het giet. Is het vraag, antwoord, vraag, antwoord of maak je er meer een verhaal van?
Maar ik voel met je mee, je zal helaas veel mooie uitspraken moeten wegmikken. :(

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 januari 2007 - 0:18

Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor, maar in een interview is het toch de bedoeling dat je een algemeen beeld schetst van de geinterviewde. Dit algemeen beeld zou ik niet vertalen als oppervlakkig. Het is geen biografie.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 januari 2007 - 0:28

Draaikever wrote:
Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor, maar in een interview is het toch de bedoeling dat je een algemeen beeld schetst van de geinterviewde. Dit algemeen beeld zou ik niet vertalen als oppervlakkig. Het is geen biografie.

Ik bedoel meer dat wanneer je wel twintig onderwerpen ter sprake brengt, je slechts heel korte antwoorden krijgt. Je kan dan nergens echt verder op in gaan. Ik heb gemerkt dat je dan een opsomming van feiten krijgt en geen goed lopend verhaal met samenhang. Het is leuk als een interview op de een of andere manier ook rond is. Tenzij je een VI interview wilt. Maar dat is mijn voorkeur, misschien denk ik teveel in verhaalvorm.
In een biografie kan je juist meerdere aspecten van iemands leven uitgebreid aan de orde laten komen.
Het probleem van Haagje is dat ze moet inkorten en dat op een goede manier wil doen.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 januari 2007 - 0:38

Ja, ik zei al het is géén biografie, daar kan je heel wat meer in kwijt. Hoewel je met een biografie ook met hetzelfde probleem komt te zitten; je wilt zoveel mogelijk kwijt van je (goede)materiaal.
Goh, lijkt me echt lastig. Geen oplossing van mijn kant dus, slechts een overdenking.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2012 - 12:28
Een oud topic maar precies het probleem waar ik (ook) tegenaan loop. Heb laatst iemand geïnterviewd en dat werd een leuk gesprek van ruim een uur. De uitgetikte versie is niet verkeerd, maar veel te lang en uitgebreid. Het moet geplaatst worden op een website, geen mens die daar zo lang blijft hangen. Dit topic is van 2006. Misschien zijn er inmiddels nieuwe schrijvers hier actief die goede tips hebben, of hebben de eerdere reageerders nieuwe inzichten opgedaan. In elk geval zou ik graag leren van jullie ervaringen en ideeën.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
17 februari 2012 - 13:42
Ik denk dat je de reden / het doel van het interview in elk geval moet verwerken in je artikel. Al de leuke, niet ter zake doende bijkomstigheden kun je bewaren voor een ander doel.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2012 - 13:46
Hoi Leony, Ik heb vaak mensen geinterviewd (meestal voor tijdschriftartikelen van maximaal 800 woorden). Dit is mijn ervaring: Als je uitgaat van de geinterviewde of van wat jijzelf interessant vindt, blijft het lastig om het stuk in te korten. Een geinterviewde wil het liefst zo veel mogelijk van zijn verhaal er in. Je schrijft echter niet voor hem/haar, maar voor een lezerspubliek. Je moet uitgaan van wat voor de lezer interessant kan zijn (inspirerend, verrassend, apart, vernieuwend, schokkend etc.) Alles wat voor een derde niet fascinerend is: schrappen. Let op hoofdlijnen, alleen details die echt de moeite waard zijn laten staan. Bedenk dat de lezer na en week al niet meer weet wat die precies gelezen heeft, alleen de sappige of schokkende details blijven hangen. Zet anders een stukje op proeflezen. Groet, Wirrewapper

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2012 - 16:29
Ja, het doel van het interview is belangrijk, en natuurlijk de doelgroep. Kijk naar wat die interessant vindt, schrap de rest. Je kunt ook kijken naar herhalingen en overbodige woorden, als je die weghaalt scheelt dat ook een stukje.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2012 - 0:48
Hier heb ik wat aan! Bedankt! (Ontdek nu net de smileys hier, ik leer elk uur weer wat bij! :nod: )