Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leeftijdvermelding bij proefleesstukjes

Hoe staan mensen tegenover leeftijdsvermelding bij proefleesstukjes? Of in ieder geval aangeven of iemand onder of boven de zeg twintig is? Voor mij is dat voor de beoordeling namelijk belangrijk.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Iemand die degelijk ouderwetsch Nederlandse literatuuronderwijs heeft gehad op VWO-niveau is het heel wat makkelijker uit te leggen dat -ik noem maar een zijstraat- het thema niet aansluit bij het motief. Ik vraag me af of je op een forum dat voorschot op de opleiding moet nemen. Je zit immers niet voor niets op school, Nederlands is nog steeds een verplicht vak in Nederland, dus uiteindelijk zou je dat soort dingen op school moeten leren.
Maar zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs leer je algemene (basis)vaardigheden, waarvan creatief schrijven een zeer klein onderdeel is waar zelden tot niet specifiek op ingezoomd wordt. Daarom kun je een forum als dit, waar wél op allerlei details nadruk gelegd wordt - met name in het onderdeel Proeflezen, maar niet alleen daar - eigenlijk niet vergelijken met lessen Nederlandse Taal.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret: ik heb drie dagen af en toe heroverwegend doorgebracht. De reden, ik heb gewoon niet zoveel zin om iets dat ontspannend zou moeten zijn als vervelend te ervaren. Ik ken jou niet en jij kent mij niet. Toch wist je mij in een paar posts af te doen als humorloos, fantasieloos en een parasiet. 12-jarigen zijn geen volwassenen en zouden niet als zodanig behandeld moeten worden. Dat betekent niet dat er geen eerlijk commentaar moet worden gegeven of dat het niveau naar Jip en Janneke zou moeten worden gewijzigd, integendeel.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet zozeer voor of tegen een leeftijdsvermelding. Een jongere zal ik op een zelfde manier beoordelen als een volwassene, alleen misschien zou ik het (voor de hele erge jongere) wat makkelijker neerzetten. Maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit idee discriminerend (groot woord) vinden. Ik zou hetzelfde hebben als bijvoorbeeld opleidingsniveau gevraagd wordt. Hoewel ik echt niet op mijn achterhoofd gevallen ben, heb ik mijn middelbare school nooit afgerond en geen diploma's (dit door omstandigheden) Toch wil ik hierop niet beoordeeld worden, daarom kan ik me voorstellen dat jongeren (hoewel ik vind dat ik daar zelf ook nog onder val ;) ) dit ook niet willen op hun leeftijd.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marjaw, top dat je een voorsteltopic hebt geopend. Een avatar helpt ook (hoeft niet per se een echte foto te zijn). Wel nog een opmerking over je recente post hier: als je nieuw op een forum binnenkomt en stellingen poneert, kun je nou eenmaal tegengas verwachten. Het zijn hier allemaal woordvoelers, schrijfselruikers en letterwegers. Gouden schaaltjes en zilveren lepels, die worden hard verdiend en dan krijg je alsnog de pap in je haar gesmeerd. Er zijn hier ook aardig wat leden die alleen lezen en niets posten. Jij zit duidelijk niet in die categorie. Je hebt blijkbaar wat te vertellen. Dus je wordt gelezen en je krijgt reacties. Ik vind het interessante vragen die je opwerpt. Maar dit dacht ik ook en ik zal het even in vergelijking zetten (ook voor de jonge forummers die dit topic vast volgen) je komt een ruimte binnen, je roept dat die bank véél beter zou staan bij het raam. Je loopt een andere kamer binnen en vraagt wat die ficus daar doet en hoe vaak 'wij' hem water geven. En als iemand impliceert dat het welzijn van die ficus net zo goed jouw verantwoordelijkheid is? Dan storm je boos de kamer uit. Nou ja. Serieus: als je een uitdaging zoekt, schrijfgewijs, dan komt het wel goed hier. Dit gezegd hebbende. oa. ter verdediging - hoewel hij dat niet nodig heeft maar toch verdient - van Yrret, mijn dartelende muze en wel in een passende staccatostijl: fijn Marjaw, dat je alsnog weer on-topic gaat in je eigen topic. Groetjes, en, welgemeend leuk dat je er weer bent!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om weer helemaal bij het begin te beginnen: ik hou er rekening mee. Hoe jonger hoe milder. Opbouwende kritiek zou ons allen sieren en naar jongeren toe helemaal. Zij kunnen naar andere sites en ik kan hun stukjes overslaan: we hebben allebei de keuze. Schrijf ik iets bij iemand van 11 dan ben ik vriendelijk. Ik schrijf er tenslotte wat bij omdat ik wat in het stukje zie: geen perfectie, maar potentie. Ik weet dat als je met dat positieve aan de slag gaat, je iemand aan de hand kan pakken en naar een hoger plan kan krijgen. vanaf 15 ben je hier al vaak te zelfstandig voor. Leeftijd vermelden? Als je dit zelf wilt Doelgroep vermelden? Als dit zelf wilt. Ik doe het zelf wel.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Forumlid, niet forum lid. Als dit de gemoederen niet sust, weet ik het ook niet meer.
Toch maar goed dat ik dit even heb gelezen, geacht mede Forumlid. Wat zou een forum lid kunnen betekenen, bedacht ik met een glimlach. Tja. Ook op deze Topic ben ik erg fel in woorden tekeer gegaan. Dit is waarom Dries en Thérèse mij terecht volgen en een duidelijke waarschuwing geven [in een andere Topic] dat dit niet gepast is. De betreffende persoon [op deze Topic] heb ik mijn excuus aangeboden. Anderen die hier getuige van zijn geweest en zich storen aan mijn reacties verzoek ik vriendelijk om, of het met mijzelf op te lossen, of dit rechtstreeks aan Dries of Thérèse te melden. Ja, ik hou erg veel rekening met de leeftijd van jonge menschen. Maar soms ontbreekt het mij aan inzicht om dat in de juiste bewoording en toon te laten merken. In een heel enkel geval hou ik zelfs rekening met; is het een vrouw of een man? Nou, dommer kan ik als man niet zijn door te denken dat ik dat inzicht heb.