Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leeftijdvermelding bij proefleesstukjes

Hoe staan mensen tegenover leeftijdsvermelding bij proefleesstukjes? Of in ieder geval aangeven of iemand onder of boven de zeg twintig is? Voor mij is dat voor de beoordeling namelijk belangrijk.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp de vraag van marjaw heel goed. Ik ga ook op een andere manier feedback geven aan iemand van bv 12. de feedback zal qua inhoud niet anders zijn dan bij een volwassene, alleen de manier waarop ik het verwoord zal anders zijn, zodat ik zeker ben dat de persoon er ook daadwerkelijk iets aan heeft en er iets van kan leren.
Maar is het niet de bedoeling dat iedereen wat aan de feedback heeft en daarvan kan leren?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Lieve junioren en senioren, het maakt m.i. geen moer uit hoe oud iemand is die iets plaatst of proefleest. Ik ben al een eindje boven de twintig en nog steeds op zoek naar volwassenheid.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben al een eindje boven de twintig en nog steeds op zoek naar volwassenheid.
Neem een zaklantaarn mee, aub.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp de vraag van marjaw heel goed. Ik ga ook op een andere manier feedback geven aan iemand van bv 12. de feedback zal qua inhoud niet anders zijn dan bij een volwassene, alleen de manier waarop ik het verwoord zal anders zijn, zodat ik zeker ben dat de persoon er ook daadwerkelijk iets aan heeft en er iets van kan leren.
Maar is het niet de bedoeling dat iedereen wat aan de feedback heeft en daarvan kan leren?
Ja, dat is inderdaad wel de bedoeling, maar als het specifiek iemand van 12, 13, 14 jaar is die feedback vraagt, zal ik niet afkomen met feedback waarvoor die persoon bij wijze van spreken een woordenboek nodig heeft om alles te kunnen vatten. Wanneer het een volwassene betreft, ga je toch niet in vereenvoudigde taal feedback gaan geven omdat je weet dat de woordeschat van een volwassene normaal gezien veel groter is dan van iemand 12, 13, 14 jaar. Dit heeft niets met slim zijn of dom zijn te maken, maar gewoon met de ontwikkeling van de mens. Een ontwikkeling die we allemaal doormaken op verschillende vlakken. Iemand die op heel jonge leeftijd al schrijft, mag niet afgeschrikt worden om verder te schrijven. Ik stel mij gewoon in de plaats van de persoon.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een van de mooiste dingen van schrijven is nu juist dat het over het algemeen niet van je leeftijd afhankelijk is. Mensen die schrijven, of ze nu oud of jong zijn, hebben in de regel (tenzij ik te optimistisch ben, maar dat denk ik niet) gemeen dat ze enig gevoel hebben voor het onderscheid tussen het 'tijdloze' en datgene wat toevallig dit jaar in de mode is, maar misschien volgend jaar al niet meer.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ok, Yrret, je hebt gewonnen. Ik stop als forum lid.
Die mededeling is aan mij gericht? Zinloos. Ben geen nanomilimeter onder de indruk. Waarom je dit schrijft? Ik heb een idee. Maar ik vertik het voor anderen te denken. Overweeg om niet te stoppen als forum lid. Negeer al mijn opmerkingen. Ik zal mij niet meer tot jou richten. Mocht je tot de conclusie komen dat ik niets heb gewonnen, omdat ik geen enkele behoefte heb om van je te winnen, dan lijkt mij dat een goede conclusie. Jij hebt niets verloren. Integendeel, als ik je gekwetst heb, is dat in de vaart geweest die ik vaar. Ja, ik heb een ietwat andere reageerstijl dan u. Oprecht excuus daarvoor. Dat gaat echter niet veranderen. En is zelden tegen een persoon gericht om willens en weten te kwetsen. Ik verzoek je vriendelijk om weer op het forum terug te komen. Er zijn op SO heel erg veel, maar nooit genoeg leuke dingen te vinden waar je erg veel van kan leren.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat is inderdaad wel de bedoeling, maar als het specifiek iemand van 12, 13, 14 jaar is die feedback vraagt, zal ik niet afkomen met feedback waarvoor die persoon bij wijze van spreken een woordenboek nodig heeft om alles te kunnen vatten. Wanneer het een volwassene betreft, ga je toch niet in vereenvoudigde taal feedback gaan geven omdat je weet dat de woordeschat van een volwassene normaal gezien veel groter is dan van iemand 12, 13, 14 jaar. Dit heeft niets met slim zijn of dom zijn te maken, maar gewoon met de ontwikkeling van de mens. Een ontwikkeling die we allemaal doormaken op verschillende vlakken. Iemand die op heel jonge leeftijd al schrijft, mag niet afgeschrikt worden om verder te schrijven. Ik stel mij gewoon in de plaats van de persoon.
Ik snap je wel, Victoria, maar toch kan ik niet van de gedachte af dat sommige jongeren schrijfvaardig veel beter ontwikkeld zijn dan sommige volwassenen. Een punt is namelijk dat jongeren nog volop in het leerproces zitten en dat de taal bij veel volwassenen juist weer afzwakt (mits ze dat op peil houden), ondanks hun grote woordenschat. Er zijn volwassenen genoeg die soms een woordenboek nodig hebben bij 'gewone' feedback voor volwassenen en ik heb genoeg verslagen gelezen van mijn medestudenten, waar soms echt geen touw aan vast te knopen was. Dan doet mijn nichtje van 12 het soms nog beter, ondanks dat ze nog aan het leren is. Ik zit hier ook wel eens een woordje op te zoeken bij Van Dale, nou daar wordt ik eigenlijk alleen maar slimmer van :P Daarnaast kunnen jongeren (en forum leden in het algemeen) toch gewoon vragen wat jij bedoelt met de feedback. Maarja... hoe moeilijk kan de feedback die je geeft zijn? Tenzij je in wetenschappelijke taal feedback gaat geven, zie ik het probleem niet. Daarnaast kunnen 12, 13 en 14 jarigen altijd nog even aan papa, mama, broer/zus of verzorgers vragen wat er staat, als ze het even niet begrijpen. Ik zou ze absoluut niet willen onderschatten. En als we met termen als infodump en show, don't tell gaan gooien, wie kende die termen toen hij/zij pas begon met schrijven? Dat moest mij ook uitgelegd worden. En Engels krijgen jongeren ook, dus ze kunnen ook meteen aan hun docent Engels vragen wat show, don't tell betekent, al denk ik dat ze, als ze logisch nadenken, dat zelf ook wel kunnen bedenken :) Dan zeg je: "iemand die op heel jonge leeftijd al schrijft, mag niet afgeschrikt worden om verder te schrijven". Klopt, maar mag iemand van 30 dat dan wel? Wie zegt dat hij/zij niet de tijd heeft om zich te ontwikkelen. Ja, misschien heeft een 12, 13 of 14-jarige meer tijd, maar iemand van 30 heeft ook zat tijd. Dat is inderdaad het leuke aan schrijven, zoals @Hay ook al zegt, je kunt op iedere leeftijd beginnen en groeien en ontwikkelen. Iemand van 65 zou net zomin 'afgeschrikt' mogen worden als een 12-jarige. Maar dan gaat het naar mijn idee niet om het 'afschrikken' op zichzelf, maar om jouw eigen visie als schrijver. Als jij andere schrijvers graag wilt helpen zich te ontwikkelen, dan schrik je niemand af en haal je het positieve eruit, ongeacht hun leeftijd.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Ik snap je wel, Victoria, maar toch kan ik niet van de gedachte af dat sommige jongeren schrijfvaardig veel beter ontwikkeld zijn dan sommige volwassenen.
of anders wel dan sommige volwassenen denken. Ik ben het helemaal met je eens Xu.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je tegen een baby geen "babytaal" mag gebruiken omdat dat slecht is voor hun taalontwikkeling, neem ik aan dat voor een 12-jarige hetzelfde geldt. Ik zou me als schrijvende tiener toch enigszins beledigd gevoeld hebben als een "volwassene" bewust "moeilijke woorden" zou gaan mijden in een conversatie met mij. Die jongeren krijgen op school toch ook Nederlands en zijn wellicht nog meer op de hoogte van bepaalde grammaticale regels dan volwassenen die al eeuwenlang de schoolbanken ontgroeid zijn en ook nooit echt met taal zijn bezig geweest en dan beginnen te schrijven. Verder denk ik dat de maturiteit van de schrijver doorgaans wel af te leiden is uit het proefleesstukje zelf en de inleiding.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar mijn mening is leeftijd is volstrekt onbelangrijk voor het proeflezen. Ik heb stukjes gelezen van jongeren die veel beter schrijven dan mij en ook stukjes van volwassenen die veel slechter schreven. Deze volwassenen zijn vaak nog eerder gekwetst als niet al het commentaar lovend is dan de jongeren. Proeflezen moet niet afhankelijk worden van allerlei factoren.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil de leeftijd in dagen weten, niet in jaren. Ik wil het Zodiacteken weten, het geslacht, het enneagram en het IQ. Pas dan kan ik gericht fb geven. Als ik dat allemaal niet weet, geef ik hetzij geen fb, hetzij ga ik ervan uit dat de poster een intelligent iemand is met basale schrijfvaardigheden omdat-ie immers schrijver wil worden. Nou ja, afgezien van interpunctie dan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een forum voor volwassenen. Onder de 13 heb je hier helemaal niets te zoeken zonder toestemming van je ouders. Er zijn talloze fora, ook over schrijven, voor jongeren. Als je met de volwassenen mee wilt doen, moet je je ook volwassen opstellen en niet bang zijn voor volwassen kritiek. Als je kritiek/opmerkingen niet snapt, ben je misschien nog niet klaar om een volwassen verhaal neer te zetten. Overigens, wie erg beroerd schrijft, krijgt op een basaler niveau kritiek dan iemand die nogal handig met taal is. Perspectiefproblemen komen vaak pas aan de orde als spelling en grammatica in orde zijn, bijvoorbeeld. Ik zou het wel fijn vinden als mensen de leeftijd of het leesniveau van de beoogde doelgroep bij hun proefleesstuk zetten.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opvallend: er komen wel meer nieuwe stukjes en minder voorstelrondjes, lijkt wel. Ook deze topicopener heeft zich niet voorgesteld. Misschien omdat proeflezen op dit moment volop in de aandacht wordt gezet, het is namelijk een homepage item. http://www.schrijvenonline.org/nieuws/gratis-feed… Ik denk niet dat een potentieel nieuw lid, volwassen of kind, daar voorbij die eerste twee alineas leest en, er staat helemaal niets in over leeftijd. Suggestie: leeftijd zou optioneel aangevinkt kunnen worden bij het plaatsen van een proefstuk. Optioneel dus. Of misschien zou een voorsteltopic automatisch kunnen verschijnen bij de eerste aanmelding. Waarbij men optioneel behalve de leeftijd,ook de schrijfleeftijd kan vermelden. (De mijne is een krap jaartje. Daar hoeft niemand rekening mee te houden trouwens) Ik denk even een beetje mee, maar of het werkbaar is voor de moderators, of, überhaubt wenselijk voor SO, is natuurlijk een tweede.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het is niet zo dat kinderen / jongeren op SO niets te zoeken hebben; ze mogen er zijn, en het is ook goed dat ze SO vinden en er hun voordeel mee doen. Wat de vermelding van iemands leeftijd betreft: het kan handig zijn om dat wel te weten. Niet om het schrijven, maar om de didactiek. Verhaal- en schrijftechnische aspecten blijven hetzelfde, maar hoe je ze verduidelijkt aan de een of de ander, dat verschilt. Kinderen / jongeren leg je dingen op een andere manier uit dan aan volwassenen, bijvoorbeeld aanschouwelijker, of met begrijpelijke termen, of stap voor stap. Kinderen / jongeren hebben soms ook een andere bereidheid dan volwassenen, zeker als ze serieus ambitieus zijn. Dat geldt niet voor iedereen hetzelfde, veel volwassenen hebben eenzelfde bereidwilligheid, maar ze hebben hun doelen vaak al veel scherper voor ogen. Een eigenwijs kind kan veel bereiken, maar een eigenwijze volwassene kan soms niets meer leren.
Ik zou het wel fijn vinden als mensen de leeftijd of het leesniveau van de beoogde doelgroep bij hun proefleesstuk zetten.
Dat vind ik een goed idee. Ik had ook graag gezien dat mensen het doel van de tekst zelf omschreven: waarvoor is hij bedoeld, wat wil je ermee? Dat geeft een richtlijn aan de mensen die feedback willen geven.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is inderdaad wel een goed idee. Soms kan ik uit de tekst zelf niet goed opmaken of het verhaal nu voor kinderen, jeugd of volwassenen bedoeld is, en dàt is voor de beoordeling natuurlijk wel van belang.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met leeftijd en schrijfleeftijd ga je uit van stereotypen. Volgens mij vind je die nauwelijks op SOL. Iemand die een jaar schrijft en enorm veel talent heeft, kan misschien wel beter schrijven dan iemand die al twintig jaar schrijft maar weigert om bijvoorbeeld hoofdletters te gebruiken. Een vijftienjarige die al schrijft sinds hij een pen vast kan houden is misschien wel beter dan tachtiger die weigert iets te leren. Het verschil tussen een kinderverhaal en een volwassenenverhaal is toch wel duidelijk, mag ik hopen (al is het maar door het tekstniveau)? Het verschil tussen 12+ en Young Adult is ook niet zo moeilijk te zien, en ik kan me voorstellen dat Young Adult en volwassenen elkaar soms overlapt. Iets wat niet gek is, want YA kan ook prima door volwassenen worden gelezen. Dat is een tussendoelgroep. Wat als je het doel van de tekst niet weet? Mijn teksten hebben meestal geen doel, namelijk. Mag ik dan niets op proeflezen plaatsen omdat ik geen doel heb met de tekst, word ik anders beoordeeld omdat ik geen doel heb? Dat zou ik niet willen. Er moet geen cultuur ontstaan waarin de mensen die schrijven omdat ze het leuk vinden minder kritische feedback krijgen dan mensen die als doel hebben een miljoen exemplaren van het manuscript te verkopen. Ik wil zeker geen hok met leeftijd. Dan krijg je namelijk jongeren die zeggen: 'Ja, maar ik ben vijftien, dus je mag eigenlijk alleen maar zeggen dat het heel goed is voor mijn leeftijd,' of 'Ik ben veertien, dus ik gebruik geen aanhalingstekens, hoofdletters en o, komma's vind ik maar stom.' En je krijgt jongeren van twaalf die een redelijk verhaal neerzetten en overladen worden met complimentjes, terwijl de verbeterpunten vergeten worden en die jongeren een kans op leren wordt ontnomen. Zoals Schlim zegt is dit een site voor volwassenen en als je hier als jongere komt, heb je je aan te passen aan het niveau. Je leert er heel erg veel van om als volwassene beoordeeld te worden, of, beter gezegd, puur op je tekst en niet op iets stoms als leeftijd.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je het woord "doel" (als in: doelgroep) verkeerd begrijpt, Spirit. Ik neem aan dat je toch niet zomaar wat woorden in het wilde weg achter elkaar zet maar toch iets wil vertellen aan iemand.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je het woord "doel" (als in: doelgroep) verkeerd begrijpt, Spirit. Ik neem aan dat je toch niet zomaar wat woorden in het wilde weg achter elkaar zet maar toch iets wil vertellen aan iemand.
Dat begreep ik inderdaad verkeerd. Ik vond het al zo raar. Een doelgroep is toch vrij duidelijk? Bij de meeste verhalen voor Young Adult wordt dat erbij gezet, een chicklit of thriller is zo te herkennen, een kinderverhaal haal je er ook zo uit... Bij de meeste genres is de bijbehorende doelgroep vrij duidelijk. Het genre moet al worden aangegeven op proeflezen als ik me niet vergis. Ik kan me voorstellen dat er bij bijvoorbeeld fantasy verwarring kan ontstaan, maar als je de tekst zelf leest, kun je toch wel zien of die voor kinderen of volwassenen is bedoeld? Ik heb er niets op tegen om de doelgroep van een tekst te vermelden, alleen vraag ik me af of dat echt nodig is. Het rijtje doelgroepen waarbij speciale feedback (zoals het leesniveau van basisschoolkinderen) nodig is, is volgens mij al duidelijk herkenbaar zonder een veld waarop je de doelgroep moet invullen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is toch niet altijd duidelijk wat de intentie is van de schrijver. Gebruikt hij geen woorden van meer dan twee lettergrepen omdat hij voor eerste/moeilijke lezers schrijft of omdat hij zelf een matige taalbeheersing heeft? Idem met korte zinnen. En het genre wordt hier precies enkel aangegeven als het om fantasy gaat, raar is dat. Ik heb zelf geen stukjes meer geplaatst sinds het nieuwe systeem in voege is, maar vroeger stond er ook enkel dat je moest aangeven of het een kortverhaal, roman, column, ... was. Dat is nog wat anders dan wat voor genre.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het wel met Hekate eens dat doelgroep best vermeld mag worden. Geen overbodige luxe ook, in je beoordelingen. In de meeste gevallen wellicht ten overvloede, maar voor die paar twijfelgevallen heel behulpzaam. Uiteindelijk ook voor de plaatser, die dan de juiste kritieken krijgt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan niet zien voor welke doelgroep (leeftijdsgroep, leesniveau) iets is bedoeld als de schrijver daarin (nog) niet bedreven is. Soms staat erbij dat het een kinderverhaal is, maar dan zijn de zinnen zo lang en moeilijk dat het eerder YA of voor volwassenen is: daar moet je iets over zeggen bij proeflezen als het je opvalt. Als iemand YA (ca. 15+) als "kinderen" opvat, dan is het best OK. Andersom zijn er ook mensen die kinderlijk schrijven, waarbij je gezien de handeling niet de indruk hebt dat het voor kinderen is bedoeld. Dan heb je ook nog de zeldzame groep die op een laag leesniveau schrijft voor volwassenen, voor volwassen mensen die moeite hebben met lezen en iets willen lezen dat min of meer aansluit bij hun dagelijks leven (werk, relaties, opvoeden, seks). En andersom, de voorlijke kinderen die een hoog leesniveau aankunnen, maar emotioneel/psychisch nog niet ontwikkeld genoeg zijn om teksten voor oudere kinderen/YA/volwassenen te lezen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De doelgroep vermelden is op zich geen gek idee, hoewel het niet altijd nodig zal zijn. Ik kan me goed voorstellen dat veel SOLlers ervan uitgaan dat de jongeren hier hun eigen doelgroep zijn. Zelf zet ik het eigenlijk nooit expliciet in de inleiding voor mijn feedbackvraag, maar hoewel ik een YA ben, schrijf ik niet voor deze doelgroep; ik schrijf voor volwassenen - en als jongeren het verhaal dan leuk vinden, mogen ze het natuurlijk ook lezen, maar ze zijn niet mijn beoogde publiek. Hoewel ik fel tegen leeftijdsvermelding ben, vind ik het eigenlijk best logisch om - zeker als jongere - je doelgroep te vermelden. Daar heb ik nooit zo bij stil gestaan omdat het me vrij vanzelfsprekend leek (mede omdat ik nooit 'YA' in een titel of inleidende post gezet heb), maar als ik terugdenk aan de recent door jongeren geposte verhalen, weet ik eigenlijk vaak niet echt de doelgroep. Zeker bij fantasy wordt die vaak niet vermeld en kan het lastig zijn dat in te schatten (en ja, dan ga ik er zelf toch ook wel van uit dat ze zelf binnen hun doelgroep vallen). Het is niet voor alle feedback nodig de doelgroep te weten (voor commentaar op verhaalopbouw, infodump, show don't tell, clichégehalte etc. maakt het weinig uit omdat het voor alle doelgroepen redelijk hetzelfde is), maar voor de schrijver zelf kan het zeker waardevol zijn (ook als hij of zij er niet expliciet om vraagt) om te weten te komen of de manier van schrijven wel geschikt is voor de doelgroep. Het verplicht de doelgroep laten vermelden hoeft van mij nou ook weer niet per se, maar het kan geen kwaad de aandacht van de poster erop te vestigen zodat hij/zij zelf kan kiezen of hij/zij het wil vermelden. In ieder geval heeft deze discussie mezelf weer aan het denken gezet; de volgende keer dat ik een proefleesfragment plaats, zal ik proberen te denken aan het vermelden van mijn beoogde doelgroep. :)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat is inderdaad wel de bedoeling, maar als het specifiek iemand van 12, 13, 14 jaar is die feedback vraagt, zal ik niet afkomen met feedback waarvoor die persoon bij wijze van spreken een woordenboek nodig heeft om alles te kunnen vatten. Wanneer het een volwassene betreft, ga je toch niet in vereenvoudigde taal feedback gaan geven omdat je weet dat de woordeschat van een volwassene normaal gezien veel groter is dan van iemand 12, 13, 14 jaar. Dit heeft niets met slim zijn of dom zijn te maken, maar gewoon met de ontwikkeling van de mens. Een ontwikkeling die we allemaal doormaken op verschillende vlakken. Iemand die op heel jonge leeftijd al schrijft, mag niet afgeschrikt worden om verder te schrijven. Ik stel mij gewoon in de plaats van de persoon.
Ik snap je wel, Victoria, maar toch kan ik niet van de gedachte af dat sommige jongeren schrijfvaardig veel beter ontwikkeld zijn dan sommige volwassenen. Een punt is namelijk dat jongeren nog volop in het leerproces zitten en dat de taal bij veel volwassenen juist weer afzwakt (mits ze dat op peil houden), ondanks hun grote woordenschat. Er zijn volwassenen genoeg die soms een woordenboek nodig hebben bij 'gewone' feedback voor volwassenen en ik heb genoeg verslagen gelezen van mijn medestudenten, waar soms echt geen touw aan vast te knopen was. Dan doet mijn nichtje van 12 het soms nog beter, ondanks dat ze nog aan het leren is. Ik zit hier ook wel eens een woordje op te zoeken bij Van Dale, nou daar wordt ik eigenlijk alleen maar slimmer van :P Daarnaast kunnen jongeren (en forum leden in het algemeen) toch gewoon vragen wat jij bedoelt met de feedback. Maarja... hoe moeilijk kan de feedback die je geeft zijn? Tenzij je in wetenschappelijke taal feedback gaat geven, zie ik het probleem niet. Daarnaast kunnen 12, 13 en 14 jarigen altijd nog even aan papa, mama, broer/zus of verzorgers vragen wat er staat, als ze het even niet begrijpen. Ik zou ze absoluut niet willen onderschatten. En als we met termen als infodump en show, don't tell gaan gooien, wie kende die termen toen hij/zij pas begon met schrijven? Dat moest mij ook uitgelegd worden. En Engels krijgen jongeren ook, dus ze kunnen ook meteen aan hun docent Engels vragen wat show, don't tell betekent, al denk ik dat ze, als ze logisch nadenken, dat zelf ook wel kunnen bedenken :) Dan zeg je: "iemand die op heel jonge leeftijd al schrijft, mag niet afgeschrikt worden om verder te schrijven". Klopt, maar mag iemand van 30 dat dan wel? Wie zegt dat hij/zij niet de tijd heeft om zich te ontwikkelen. Ja, misschien heeft een 12, 13 of 14-jarige meer tijd, maar iemand van 30 heeft ook zat tijd. Dat is inderdaad het leuke aan schrijven, zoals @Hay ook al zegt, je kunt op iedere leeftijd beginnen en groeien en ontwikkelen. Iemand van 65 zou net zomin 'afgeschrikt' mogen worden als een 12-jarige. Maar dan gaat het naar mijn idee niet om het 'afschrikken' op zichzelf, maar om jouw eigen visie als schrijver. Als jij andere schrijvers graag wilt helpen zich te ontwikkelen, dan schrik je niemand af en haal je het positieve eruit, ongeacht hun leeftijd.
Ik begrijp je redenering wel hoor. En je hebt gelijk. Maar in het kort komt het er bij mij op neer dat volwassenen meestal (niet altijd) beter weten hoe ze moeten omgaan met kritiek (of die nu positief of negatief is) dan een kind van 12, 13, 14 jaar. Een volwassene laat zich minder snel ontmoedigen dan een kind. Maar misschien komt mijn redenering wel door het feit dat ik vooral met jonge kinderen bezig ben en vooral bij jonge kinderen de creativiteit (dan vooral op het vlak van schrijven en acteren) wil stimuleren.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet zo dat kinderen / jongeren op SO niets te zoeken hebben; ze mogen er zijn, en het is ook goed dat ze SO vinden en er hun voordeel mee doen. Wat de vermelding van iemands leeftijd betreft: het kan handig zijn om dat wel te weten. Niet om het schrijven, maar om de didactiek. Verhaal- en schrijftechnische aspecten blijven hetzelfde, maar hoe je ze verduidelijkt aan de een of de ander, dat verschilt. Kinderen / jongeren leg je dingen op een andere manier uit dan aan volwassenen, bijvoorbeeld aanschouwelijker, of met begrijpelijke termen, of stap voor stap. Kinderen / jongeren hebben soms ook een andere bereidheid dan volwassenen, zeker als ze serieus ambitieus zijn. Dat geldt niet voor iedereen hetzelfde, veel volwassenen hebben eenzelfde bereidwilligheid, maar ze hebben hun doelen vaak al veel scherper voor ogen. Een eigenwijs kind kan veel bereiken, maar een eigenwijze volwassene kan soms niets meer leren.
Ik ben het hier volledig mee eens. Dat is ook precies wat ik bedoel, maar blijkbaar druk ik mij verkeerd uit.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het legt makkelijker uit als iemand al wat heeft geleerd. Dat dan weer wel. Iemand die degelijk ouderwetsch Nederlandse literatuuronderwijs heeft gehad op VWO-niveau is het heel wat makkelijker uit te leggen dat -ik noem maar een zijstraat- het thema niet aansluit bij het motief. Ik vraag me af of je op een forum dat voorschot op de opleiding moet nemen. Je zit immers niet voor niets op school, Nederlands is nog steeds een verplicht vak in Nederland, dus uiteindelijk zou je dat soort dingen op school moeten leren. Welk niveau heeft een brugklasser gemiddeld? Hoe kan je commentaar aansluiten bij waar de docent Nederlands mee bezig is? Waar moet een opstel aan voldoen in de brugklas, bij VMBO, VWO? Wat zijn de eindexameneisen, en moet je daar al overheen gaan in discussie over de proefleesstukjes? Met het risico dat het anders wordt aangeleerd op school en hier dus de plank wordt misgeslagen, waarmee je niemand helpt. De volwassenen hier hebben geen alledaagse docenten meer op wie ze kunnen terugvallen...

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als moeder van drie (19, 15 en 12) zie ik dagelijks een enorm verschil in ontwikkeling/wereldbeleving/logica. Als ik hen gelijk behandel, voelt de één zich kinderachtig benaderd, of de ander krijgt teveel verantwoording op zijn schouders. Het omslagpunt is ergens rond de 15, wat de middelste in een nare positie plaatst, de ziel. Ik kom nauwelijks op het proeflees gedeelte, maar heb niets tegen het weten van iemands leeftijd, als die persoon het belangrijk vindt dat de lezer die weet. Niet omdat ik jongeren met fluwelen handschoenen aan zou pakken, wel omdat ik vind dat ik hen op andere dingen opmerkzaam moet maken dan volwassenen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik wil zeker geen hok met leeftijd. Dan krijg je namelijk jongeren die zeggen: 'Ja, maar ik ben vijftien, dus je mag eigenlijk alleen maar zeggen dat het heel goed is voor mijn leeftijd,' of 'Ik ben veertien, dus ik gebruik geen aanhalingstekens, hoofdletters en o, komma's vind ik maar stom.' En je krijgt jongeren van twaalf die een redelijk verhaal neerzetten en overladen worden met complimentjes, terwijl de verbeterpunten vergeten worden en die jongeren een kans op leren wordt ontnomen.
Ik betwijfel dit zeer; zie het zelfs zelden tot nooit.