Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Favoriete personage(s)

Wat zijn je favoriete personages en uit welk boek of welke film komen ze? Waarom?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te beginnen is een van mijn favoriete personages Momo, uit het gelijknamige boek "Momo" van Hafid Bouazza. Omdat het zo'n lief dromerig jongetje is, die de wereld (nog) niet zo goed begrijpt.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Matthis Cuvelier uit de trilogie over de honderdjarige oorlog van Thea Beckman. Omdat hij een beetje een antiheld is en totaal niet past bij Du Guesclin. Hij denkt teveel na.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Arwen, is mijn favoriete personage uit "In de ban van de ring", omdat ze bereid is om heel veel (op) te geven voor haar grote liefde.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johnny Mooiweer uit de boeken van Therese Major. Dat is zo'n heerlijk pedant ventje! (Hij is ook SO-lid trouwens)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edward Cullen uit het boek (en binnenkort ook de film) Twilight van Stephenie Meyer. Omdat dat een personage (èn een vampier ;) ) is waar je hopeloos verliefd op kan worden, bovendien is hij veel aardiger dan Heathcliff (and so the lion fell in love with the lamb).

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De (naamloze) hoofdpersoon uit Zen and the art of bicycle maintenance van Robert M. Pirsig. Eén van de meest fascinerende hoofdpersonen van alle literatuur die ik gelezen heb.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tiuri, uit brief voor de koning van Tonke Dragt. Omdat ie niet bang is om zichzelf te zijn en ondanks dat hij de gevolgen beseft, toch zijn eigen keuzes blijft volgen. (Sjeeminee, want een baggerzin, hopelijk begrijpen jullie toch wat ik bedoel.)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn favoriet is Karana uit de eerste delen van de serie Kinderen van de Dageraad van William Sarabande. Hij en een groep andere kinderen leven zo'n 40.000 jaar geleden wanneer ze uit de stam worden gezet, omdat anders de rest niet kan overleven door de hoe'veel'heid voedsel. Karana overleeft als enige, maar komt er later achter dat degene die hem en de rest wegstuurden, Navakh (Navahk?), zijn natuurlijke vader is. Hij raakt helemaal geobserdeerd door Navakh en probeert hem uit zijn leven te krijgen, maar het lukt hem niet - hij gaat er zelfs dood aan, en zijn vrouw verlaat hij omdat hij niet wil dat Navakhs bloed door zijn kinderen stroomt. Eenzaam en alleen sterft zij in de winterse kou terwijl ze op hem wacht. Ik vind dat zo'n mooi stuk van die boeken.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
http://www.schrijvenonline.org/forum/7057 trouwens. Ik dacht al dat ik zo'n soort topic eerder had gezien ;)
Ik wil wel even kwijt dat ik een topic met zo'n titel moeilijk (terug) kan vinden. Ik heb namelijk voordat ik dit topic opende gezocht op de woorden "personage" en "personages" en dacht toen te ontdekken dat er nog niet een topic als deze bestond.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Don Quichot is niet klungelig, zoals veel van de adaptaties van zijn boek doen geloven: hij heeft de boekenkolder! Hij heeft namelijk zoveel picoreske literatuur gelezen dat hij denkt dat hij ook een dolende ridder is en dat hij het land moet bevrijden van alle schurken. Hierdoor komt hij meer dan eens in de problemen. De grap van Quichot - en van het boek - is dat hij gedurende zijn verhalen beroemd wordt in zijn land, en op een gegeven moment, in het verhaal, hoort dat er een boek over hem geschreven wordt (een trucje van Cervantes waarmee hij zijn tijd ver vooruit was). Hierdoor wordt Quichot nog vermeteler, en nog grappiger. (Deel 1 werd in 1605 geschreven, en anoniem uitgegeven. Het boek werd zo´n bestseller dat er een piratenuitgave van deel 2 werd uitgegeven, door iemand die helemaal niet Cervantes, de schrijver van deel 1 was. Cervantes was niet van plan een deel 2 te schrijven, maar werd door deze piratenuitgave, die te slecht voor woorden was, uitgedaagd. In deel 2, in 1615 uitgegeven laat hij Don Quichot het hebben over deze barslechte schrijver die met Quichots verhaal aan de haal ging - prachtig hoe hij hier deze schrijver zwart maakt door enkel Quichot enkele rake opmerkingen te laten maken.)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De oudste dochter uit Sense and Sensibility, die romantische film met Emma Thompson en Hugh Grant. En een goede tweede die rol van Hugh Grant!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De oudste dochter uit Sense and Sensibility, die romantische film met Emma Thompson en Hugh Grant. En een goede tweede die rol van Hugh Grant!
Wat grappig dat je die noemt, Mara. Ik heb dit topic namelijk geopend, uit inspiratie door het boek "De Jane Austen leesclub" waarin oa wordt verteld op wie welk boek en welke personage het meest indruk maakte en daar kwam sense en sensibility ook in voor (als ik me niet vergis)