Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe zou jouw auto-biografische roman heten?

Heey Allemaal,

Nadat ik het boek van Roos Boum heb gelezen, schoot de vraag mij binnen:

Hoe zou jouw auto-biografische roman heten!?

Dus bij deze.
De vraag lijkt me redelijk duidelijk.

Mijn roman zou
"3 vliegen in 1 klap, maar één mepper te weinig"
heten.

Of zo iets dergelijks. :roll: :)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Thnks. Kan ook die eventuele autobio die titel (de cliniclown) geven en die andere titels die ik in m'n hoofd heb gebruiken voor andere schrijfsels

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Roos:

Mijn ene broer echt niet en mn andere heeft genoeg fantasie, maar doet daar andere dingen mee...:D

Wij zijn *gelukkig* niet één eiig.

En bij ons thuis wordt zeker niet geslagen;) Van mij mag er af en toe zelfs wat meer geslagen worden, als mn broertje vervelend is!!

Ik moet zeggen eerst vond ik het niet echt erg dat mijn vader er niet was, ik dacht er niet echt over na. Nu denk ik er steeds meer over na en ik vind het steeds vervelender. :roll:
Maar de vriend van mijn moeder is gelukkig ook heel aardig en ik af en toe zeg ik inplaats van zijn naam pap, dus dat vind ik een goed teken;)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

adniloc wrote:
prachtige titels allemaal.
Die van mij; dromen, waterlelies en een glimlach.

Die van mijn broertje; "overleven voor gevorderden"


Mooi Adniloc en is je broertje zo erg dan!? of interpreteer ik het verkeerd! :P

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan je titels eigenlijk 'vast laten leggen' of hoe je dat ook noemt, zodat er niemand anders mee van door gaat? Bijv. als je de titel al hebt maar het boek nog moet schrijven.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooie en humoristische titels! Het zou een goed plan zijn om dat vast te kunnen leggen. Soort patent op aanvragen. Denk niet dat dat bestaat. Het enige is dat je het bij de belastingdienst denk ik ook kunt laten registreren. Maar wie chekt of zo'n titel al bestaat. Checken jullie het? Toevallig heb ik het met mijn titel 'Wanneer vraagtekens, uitroeptekens worden...' Wel gedaan. Gaf geen hits op google. Nu de titel veranderd is in 'Valse salie' is gaan zoeken geen optie. Er komen tig hits omdat het een plant is...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Checken jullie het? Toevallig heb ik het met mijn titel 'Wanneer vraagtekens, uitroeptekens worden...' Wel gedaan. Gaf geen hits op google. Nu de titel veranderd is in 'Valse salie' is gaan zoeken geen optie. Er komen tig hits omdat het een plant is...

Je kunt het ook alleen checken in de catalogus van de Koninklijke Bibliotheek. Zij behoren (geloof ik) van ieder uitgekomen boek in Nederland een exemplaar te hebben.
Via mijn werk kan ik ook bij Picarta, een overkoepelende zoekmachine die zoekt in alle universiteitsbibliotheken + de koninklijke bibliotheek en ettelijke gemeentebibliotheken. Alle universiteitsmedewerkers en studenten onder ons kunnen daar ook bij. Checken in die catalogus is wat specifieker dan Googlen.

Ik heb net even voor je gekeken, Roos, en Valse Salie heeft zo geen treffers. Valerie-valse en Salie vs. Salie, resp. een muziekstuk en een krantenartikel zijn het beste waar hij mee op de proppen komt. Jippie dus!

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mij zijn ze voor geweest. Niet voor mijn auto-biografische roman dan (die zal er denk ook nooit komen)
Mijn werktitel van mijn huidige manuscript bestaat al als boek, twee boeken zijn zelfs zo genoemd.

Op bol.com kan je ook checken of je werktitel al bestaat. Zullen niet alle boeken tussen staan, maar wel de boeken die momenteel te koop zijn.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oscar Z. wrote:
Kan je titels eigenlijk 'vast laten leggen' of hoe je dat ook noemt, zodat er niemand anders mee van door gaat? Bijv. als je de titel al hebt maar het boek nog moet schrijven.

Titels ... ook zoiets. Ik heb dat meegemaakt met een titel, die al lang een titel was op mijn site (als vooraankondiging) en ik zag hem ergens opduiken als titel van een kort verhaaltje. Die persoon destijds gemaild; was een toevalstreffer. In overleg heb ik hem uiteindelijk toch gebruikt. Goed contact met die persoon.

Een werktitel gebruiken is in ieder geval beter.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Maar de vriend van mijn moeder is gelukkig ook heel aardig en ik af en toe zeg ik inplaats van zijn naam pap, dus dat vind ik een goed teken;)

Realiseer je dat dit een heel dierbaar compliment voor hem is!

De werktitel van mijn autobiografie is: Zijlijn

groet Carla

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marieke¤ wrote:
adniloc wrote:
prachtige titels allemaal.
Die van mij; dromen, waterlelies en een glimlach.

Die van mijn broertje; "overleven voor gevorderden"


Mooi Adniloc en is je broertje zo erg dan!? of interpreteer ik het verkeerd! P

Nee hij is op zijn tijd heel lief maar hij heeft voor iemand van zijn leeftijd heel erg veel meegemaakt. Ik heb een turbulente jeugd gehad maar hij heeft echt moeten overleven.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

carla wrote:
Quote:
Maar de vriend van mijn moeder is gelukkig ook heel aardig en ik af en toe zeg ik inplaats van zijn naam pap, dus dat vind ik een goed teken;)

Realiseer je dat dit een heel dierbaar compliment voor hem is!

De werktitel van mijn autobiografie is: Zijlijn

groet Carla


ja dat realiseer ik, maar ik heb ook vaak het gevoel dat hij mij ook als zn dochter beschouwd;)

Zijlijn, waarom?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geestgenootschap.

Dit verzonnen woord staat (voor mij) voor geestverwantschap.
Is een genoot niet een medestander? Een klasgenoot, bijvoorbeeld.
Het zou over mij gaan maar weinig tot geen gebeurtenissen bevatten. Enkel mijn relatie tot de mensen om mij heen, waarschijnlijk in dialoogvorm. Is het dan nog wel een autobiografie? Het beschrijft wel mijn eigen leven, maar slechts een stuk daarvan (wel het belangrijkste stuk in ieder geval).

Genoot is bovendien de verleden tijd van geniet, wat het nog sterker maakt. Vrienden verloren.

En natuurlijk is er de alliteratie, mijn lievelingsrijm.
Over alliteratie gesproken: op de eerste pagina zou het volgende gedicht staan:

Gewone geneugten, genietend geheugen.
Genoegend, genegen. Een beetje verlegen.
Maar niet als 't aan mij had gelegen.
Ik sta op, val neer.
Genoegdoening, zeg maar gerust.
Dan rust. Of lust.
Een stilte.
Graag.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
ja dat realiseer ik, maar ik heb ook vaak het gevoel dat hij mij ook als zn dochter beschouwd;)

Zijlijn, waarom?

Je BENT zijn tweedehandsje :? (ik heb een gruwelijke hekel aan het woord stief). Al ben je biologisch niet zijn kind, door de liefde die hij voor je moeder voelt, zijn er draadtjes naar jou en je broers/zusjes gespannen. Soms flinterdun, soms stevige energiekoorden. Als jij zelf niet dat draadje loskoppelt, kan er heel veel liefde doorheen blijven stromen.

Zijlijn? Soms sta je als coach aan de zijkant, toekijkend hoe mensen die je probeert te helpen, zelf hun eigen spel spelen.

groet Carla

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een tijd samengewoond met een vrouw met drie kinders. ik noemde ze mijn leasekinderen. Ze vonden dat een mooi woord. Ik vrees dat ik het zelf verzonnen had. :lol:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

carla wrote:
Quote:
Maar de vriend van mijn moeder is gelukkig ook heel aardig en ik af en toe zeg ik inplaats van zijn naam pap, dus dat vind ik een goed teken;)

Realiseer je dat dit een heel dierbaar compliment voor hem is!
groet Carla

Ik brand van vertedering! Gelijk heb je, Carla. Ik heb sinds een jaar of vijf zelf een zeven jaar oud stiefzusje, en hoewel ik ze enkel tijdens weekends zie, ging ik haar ook al erg snel als mijn zusje beschouwen. Gezinnen worden vaak gebroken, door sterfte, scheiding, of oorlog, maar de verwerking schuilt niet in een onmogelijke vervanging maar in het heropbouwen van een nieuw leven, met de personen die zich aandienen naast je, en degenen die er niet meer zijn in je. Koester de momenten, Marieke, en leer ook je eigenlijke vader herinneren door over hem te praten met je moeder, maar dat doe je zeker en vast al. Jullie maakten me net even blij.

Ik excuseer me voor de schaamteloze emotionaliteit, maar dit vond ik echt mooi.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iemand vertelde mij ooit zeer gezegend te zijn omdat ik zelf geen kinderen zal hebben. Volgens haar kunnen mensen zonder kinderen van alle kinderen evenveel houden. Dit zou voor mammie's veel lastiger zijn.

Ik heb twee maal vijf jaar voor een kind van een ander mogen zorgen. Ik moet zeggen ze had gelijk. Ze zijn me nog steeds dierbaar en mogen voor alles een beroep op me doen. Alle kinderen mogen dat.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Poeh....dat zou echt van mijn bui afhangen denk ik...

maar dit zouden zomaar titels kunnen zijn:

En ze leefde nog lang....

Van rose fietsen en Juffrouw Ida

Drama, drugs en dromen

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Iemand vertelde mij ooit zeer gezegend te zijn omdat ik zelf geen kinderen zal hebben. Volgens haar kunnen mensen zonder kinderen van alle kinderen evenveel houden. Dit zou voor mammie's veel lastiger zijn.

Volgens mijn persoonlijke mening is dit onzin. Ik weet absoluut zeker dat voor mijn eigen vader en mijn stiefvader er beslist geen verschil bestond tussen zijn stiefkinderen of biologische kinderen. Voor mijn stiefmoeder evenmin, wel was zij veel meer aangewezen op haar eigen insteek / benadering tussen haar biologische kinderen en mijn broer en ik. Onze gebruiksaanwijzing was duidelijk anders dan haar biologische kinderen.

Hou ik anders van mijn tweedehandsje dan ik van een eigen kind zou houden? Nee, ik geloof van niet. Want net als dierbare neven en nichten probeer ik ook hem alleen maar te helpen bij het leggen van zijn fundamenten voor zijn verdere leven.

groet Carla

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stiefmoeder of stiefbroertje heeft nogal een negatieve connotatie. Door al die nare stiefmoeders uit sprookjes natuurlijk. :(

Het zoontje van mijn vriend en mijn zoons noemen elkaar dus ook liefbroertjes. :) Dat vind ik zo mooi bedacht van ze.

Mijn vriend is dan ook een liefvader en ik een liefmoeder.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat zijn heel mooie benamingen, Eneri.

In een boek van Kaat Vrancken (ben even de naam ervan kwijt) komt het woord 'liefdesvriend' voor. Dat vind ik erg mooi gevonden, want het drukt nu precies het verschil uit tussen een 'gewone' vriend en een 'speciale' vriend en je weet meteen hoe de relatie ligt.

Trouwens geloof ik dat een moeder in principe wel de moeder van alle kinderen zou willen zijn - als dat haar eigen keuze is. Hoe meer kinderen, hoe meer liefde. Liefde heeft een zelfontplooiend karakter. Het hangt niet af van het aantal mensen van wie je houdt.