Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Copyright en parodie?

Hoe zit het met copyright als je een parodie schrijft?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dat zijn lastige scheidingslijnen. Parodieën zijn in principe toegestaan, maar ook daar kom je niet altijd mee weg. Het moet wel heel duidelijk zijn. Zo werd in de rechtszaak tegen publicatie van Tanja Grotter en de Magische Contrabas bepaald dat er niet genoeg verwijzingen waren naar het originele verhaal voor een parodie, maar wel weer te veel overeenkomsten voor een origineel werk.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Fan-fiction is in principe ook niet toegestaan, maar wordt door veel uitgevers (zeker niet door alle) gedoogd als het beperkt blijft tot internet en de hobby-sfeer.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die naam is wel heel doorzichtig, he? Lijkt me niet zo handig. Detectives in die stijl schrijven... mja, waarom niet. Met een arrogante (kijk eens hoe slim ik ben) hoofdpersoon die viool speelt... mja. Daar kun je ook iets nieuws voor verzinnen natuurlijk. Maar als je naar moderne detectives kijkt, zijn de hoofdpersonen ook alcoholistische, nukkige vrouwenliefhebbers. Ik zou gewoon zorgen dat er genoeg verschilt van het origineel, maar wel de stijl aanhouden. Volgens mij zit je dan redelijk goed.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Of het echt als parodie/persiflage op Sherlock Holmes zien. Alles echt supergoed uitgewerkt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat is in vredesnaam een parodie op Holmes? Een hele intelligente speurder die toch niets kan oplossen omdat wat hij zo geniaal bedenkt toch anders kan worden uitgelegd?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De parodie hoeft toch niet altijd een personage-aanpassing te zijn? Het kan zich in een andere omgeving afspelen, waardoor het komisch wordt, of juist door de vertelstijl.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
volgens mij zijn de rechten op Holmes al vervallen. anders had Kruidvat ook niet zo'n goede aanbieding kunnen doen. Dus rekening met copyright hoef je niet te houden. Uiteraard wel met je eigen naam onder al bestaande teksten te schrijven. Maar dat is niet het geval. Bij Holmes kun je dus heel veel doen. Ook het personages opnieuw gebruiken. Doyle draait zich misschien om in zijn graf, maar die grafkosten hoef jij niet te vergoeden als je zijn personage gebruikt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Consequent gespeld zou je dan Herlock Sholmes moeten schrijven?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
I guess, ik kan me er gewoon niks bij voorstellen.
Ik ook niet hoor, hoewel ik altijd erg kan genieten van goede parodieën.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel goed gedaan hierboven. Maar om dat een heel boek vol te houden lijkt me lastig, maar ik zou het wel lezen. Als de rechten inderdaad vervallen zijn, is het een goede poging waard, lijkt mij (en zorgen dat je de eerste bent)!