Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jouw beste schrijftip (niet bij de andere tips kijken!)

Geef hier de beste schrijftip die je kunt bedenken. Of het nu gaat over technisch advies of om dingen die je zelf graag eerder had ontdekt. Er is echter een regel: lees NIET eerst wat anderen voor tips gaven. Want zo laten die tips ook meer over jezelf zien, en hoe jij zelf het schrijfproces benadert. Als je eenmaal je tip hebt geplaatst kun je natuurlijk altijd nog teruglezen of anderen het net zo doen als jij. Of juist totaal anders ;)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eens in een interview met een schrijver (geen idee meer wie) gelezen dat je tijdens het schrijven van de eerste versie je zelfkritiek zo veel mogelijk moet uitschakelen, en dat je dan tijdens het herschrijven juist zo kritisch mogelijk moet zijn. Dat vond ik een erg waardevol advies: eerst gewoon doorschrijven, zonder jezelf te blokkeren door het zo perfect mogelijk te willen krijgen, dat komt later wel. Daarnaast heb ik geleerd dat planning vooraf ook erg belangrijk is en dat een goede planning voor aanzienlijk minder herschrijfwerk later kan leiden.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leer eerst lezen. Echt lezen. Gepassioneerd lezen. Analyserend lezen. Begrijpend lezen. Zinsontleden, woord ontleden. Leer dat in verschillende talen, bijvoorbeeld Nederlands en Duits (NIET IN HET ENGELS!), en probeer ook eens wat andere talen: Latijn of Russisch, Chinees, Arabisch, Swahili. Leer het instrument taal zo kennen en beheersen, wordt bewust van de mogelijkheden. Daarna kun je ermee doen wat je wilt.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- Denk vooraf je verhaal schematisch uit, zodat je niet halverwege vastloopt omdat je niet weet wat je met je HP aan moet. - Stel doelen, al zijn ze nog zo klein - Volg een cursus - Zorg voor kwalitatieve feedback op je werk

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, ik ben trouwens begonnen met iets nieuws. Misschien helpt dat :), namelijk: Voordat je een hoofdstuk gaat schrijven, sowieso eerst bepalen wat het doel van dat hoofdstuk moet zijn. Dit kan gewoon in een paar zinnetjes. Bijv. Piet gaat naar huis Jan, om mysterieuze afspraak na te komen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga niet al te vaak op fora rondhangen. Want dat SOG-gedrag werkt de groei van je werk soms flink tegen. ;) Fora zijn leuk en soms ook erg handig, maar let er goed op dat het geen zinloze tijdvulling wordt. Doe het bijvoorbeeld pas na een bepaalde tijd dat er van het schrijven toch niet veel terecht komt, omdat je daar niet helder genoeg meer voor bent. Hetzelfde geldt voor schrijfboeken.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak een lijstje met 'gevoelens' dan hoef je niet zo na te denken. Ik heb altijd twee lijstjes als ik aan het schrijven ben, één met gevoelens en manier waarop je iets zegt, dus: schamper, bits, koel, driftig, schuchter, blozend, opgelucht, weifelend enzovoort enzovoort. Het andere lijstje met dingen om een zin te beginnen dus: Zodat, nadat hij..., terwijl hij...dacht hij..., met vereende krachten..., nog steeds nahijgend stond hij.... Elke lijst vult een half a-viertje, echt handig als ik neig te gaan staren :D . En als dat ook niet helpt pak ik een willekeurig boek uit de kast. of topic@Schli: ik lees in zeven talen, maar ook Engels :o . Waarom mag dat niet?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tip van mij die ik gisteren zelf gebruikt heb: * Als het schrijven even niet gaat, probeer dan of je wel een deel van je manuscript kunt nalezen en herschrijven. Dat werkt bij mij in elk geval goed en dan kom je vanzelf weer lekker in je verhaal.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees een detective tussen de (schrijf)bedrijven door; thrillerschrijvers zijn erg goed in het maken van plots en structuur, je leert hoe ze hun verhaal opbouwen en die verhaallijn vasthouden.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lezen, lezen, lezen (Het genre waarvoor jij wilt schijven.) en daarna achter de pc. Als het goed is rolt er van zelf wel wat uit ;)