Is de lezer de baas?
In het topic over de middeleeuwse setting van een fantasyverhaal, raakten we offtopic en ging het op het laatst vooral over hoe je je lezer overtuigt om door te lezen. Bavarois stelt: de lezer is de baas. Je schrijft je eigen verhaal, maar jij moet de lezer zover krijgen dat hij doorleest. Om wat voor genre het ook gaat.
In De Kunst van het Schrijven stelt John Gardner dat de lezer in een fictionele droom is tijdens het lezen en dat jij als schrijver ervoor moet zorgen dat hij niet wordt afgeleid en het boek opzij legt. Bijvoorbeeld door een inconsequente handeling, door een tikfout, doordat je personages dodelijk saai zijn. Jij moet er dus voor zorgen dat lezers blijven dromen.
Maar ja: hoe doe je dat? Hoe weet je van jouw verhaal dat het boeiend genoeg is om de lezer erbij te houden? Wat moet je doen om te zorgen dat de lezer doorgaat met dromen? Wie is je lezer eigenlijk of mag dat niet uitmaken? En als jouw proeflezers iets niet goed vinden waar jij zelf helemaal achter staat, wat doe je dan? Staan die proeflezers voor de lezer in het algemeen en moet je dus altijd doen wat zij willen? Hoe houd je het zaakje in evenwicht?
Volgens mij zijn hier genoeg SOL'ers die met deze vragen worstelen. Ik in ieder geval wel. Wie volgt?
Dat zijn heel veel vragen
Misschien kun je voortaan wat
"De lezer" bestaat natuurlijk
Marjan B schreef: Maar ja:
Ik heb nog niet meegemaakt
@eigen Ja natuurlijk hebben
Ik denk dat je af moet
En de mooie middenweg
Ik geloof ook dat er een
Misschien is het interessant
Stel dat je een doelgroep
Die indeling ken ik ook