Dichters zijn lui

8 September 2008 - 11:19
Ik heb daar al sinds de middelbare schooltijd last van: gedichten. Nee, mensen die zich 'dichter' noemen. Zojuist las ik een citaat van meneer Chabot. Wat een aansteller is dat. En zo is er meer. Natuurlijk zijn er goede gedichten geschreven, die je raken, waar je wat aan hebt. Alleen bekruipt mij steeds meer het gevoel dat veel dichters gewoon geen verhalen/roman kunnen schrijven en daarom maar dichten. Sta ik hierin (wederom, heb over veel zaken een uitgesproken mening, niets aan te doen) alleen of herkennen sommigen dit ook. Ofwel: dichters zijn luie donders. Ik zit hier en denk aan vroeger hoe het vroeger sneller later werd dan nu en dat begrijp ik totaal niet Is dit een gedicht? Of gewoon een paar snel opgeschreven woorden over wat regels verspreid? Ik bedoel maar.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2009 - 14:31
Plus dat als je metaforen niet begrijpt, het ook wel moeilijk voor je zal zijn, beeldtaal op waarde te schatten. Dat is niet erg. 't Is gewoon niet jouw ding. Klaar.
Heel flauw. Ik hou van metaforen. Het is geen kwestie van wel of niet begrijpen. Ik las eens iets (weliswaar een lied) waar de desbetreffende schrijver een experiment opzette waar hij een tekst schreef die zo mooi mogelijk werd overgebracht, maar absoluut geen inhoud had. Hij schreef maar wat. Wat volgde was dat mensen het gingen analyseren en er allerlei dingen uithaalden - later bleek zijn tekst met hartstikke veel diepgang geschreven te zijn. Veel gedichten vind ik precies hetzelfde. Lekker breed opgeschreven, opdat er wel iets in moet zitten wat mensen eruit halen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2009 - 14:45
@ shadowling: ik had je reactie (# 58) wel verwacht. Je schrijft: 'Goed, ik zou een gedicht mooi vinden als het een situatie is die met een paar woorden geschetst wordt en niet zomaar een emotie die alle kanten op kan. Ik hou van een gedicht waar ik steevast naar één kant kijk.' Dat is ook een manier van kijken. Niks mis mee. Ik probeer je heus niet te overtuigen van mijn idee - maar je kunt mij ook niet overtuigen van het jouwe. Het zijn twee verschillende manieren van tegen poezie aan kijken. Je hebt er iets mee, of niet. Wat mij betreft kun je het laatste woord krijgen, als je dat wilt. Ik ben hier klaar mee.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2009 - 14:53
@ shadowling: ik had je reactie (# 58) wel verwacht. Je schrijft: 'Goed, ik zou een gedicht mooi vinden als het een situatie is die met een paar woorden geschetst wordt en niet zomaar een emotie die alle kanten op kan. Ik hou van een gedicht waar ik steevast naar één kant kijk.' Dat is ook een manier van kijken. Niks mis mee. Ik probeer je heus niet te overtuigen van mijn idee - maar je kunt mij ook niet overtuigen van het jouwe. Het zijn twee verschillende manieren van tegen poezie aan kijken. Je hebt er iets mee, of niet. Wat mij betreft kun je het laatste woord krijgen, als je dat wilt. Ik ben hier klaar mee.
Hm, nu voel ik me meteen de bad guy. Je hebt hiermee wel gelijk, tho.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2009 - 15:27
Het zijn twee verschillende manieren van tegen poezie aan kijken. Je hebt er iets mee, of niet.
Mmm, ik geloof dat ik het hier niet helemaal mee eens ben. Je hebt goede en slechte poëzie en een hele hoop daartussen. Bij het lezen van een gedicht voel ik iets of juist niets. Maar dat kan aan zoveel factoren liggen. Aan de kwaliteit van een gedicht, maar ook aan de betekenis voor jezelf.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2009 - 17:22
Daar heb je inderdaad gelijk in, Sjee. Het ligt veel genuanceerder, maar ik zei het op deze manier omdat je dan zelf ook wel genuanceerd moet willen kijken en niet zo absoluut als Shadowling doet met betrekking tot poezie. Als je er iets mee hebt, kun je de verschillen zien tussen goede en slechte poezie. Heb je er niets mee, dan zie je ook de verschillen niet.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2009 - 17:40
Dat klopt. En er komen hier op het forum soms een paar mooie gedichten voorbij. Schrijven en laten schrijven, zei iemand ergens in dit topic. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2009 - 17:45
Dat klopt. En er komen hier op het forum soms een paar mooie gedichten voorbij. Schrijven en laten schrijven, zei iemand ergens in dit topic. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Sjee, ik ben het er helemaal mee eens. Het is best leuk om eens te zien hoe 'men' tegen de kunst (of juist niet) van het dichten aankijkt, maar over smaak valt nu eenmaal te twisten. De stelling 'dichters zijn lui' valt mijns inziens onder de noemer; stokertje. Laten we ons er dus niet al te druk om maken (of is dit nu weer een typisch teken van luiheid? :D)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2009 - 17:59
Ja, een lekkere luie dooddoener ;) Ik moet eerlijk bekennen dat ik me in het verleden ook wel eens druk heb gemaakt om wat anderen schreven. Achteraf gezien lag dat vooral aan mezelf. Van gedichten hield ik ook niet. Behalve de meer toegankelijke, bv die Plint uitgeeft. Maar dankzij een ex-forumbezoeker ben ik gedichten gaan waarderen. Ik heb er helaas niet veel verstand van. Toch kan ik in veel gevallen wel zien of een gedicht kwaliteit heeft. Dat heeft meestal met originaliteit te maken. Zelf gedichten schrijven, daar waag ik me niet aan. Ik ben niet zo goed met metaforen.