Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herschrijven na een eerste versie van je roman

18 maart 2010 - 16:56
In november heb ik meegedaan aan Nanowrimo. De bedoeling was in een maand tijd een roman van 50.000 woorden te schrijven. Dat lukte alleen als je elke dag zou doorschrijven en niet kritisch naar het geschrevene omkeek. Blik op oneindig en doorgaan. Het is me gelukt. Er is een eerste versie van een roman door ontstaan. In december heb ik het uitgeprint, maar er verder weinig naar gekeken. Toen ik in januari begon met lezen, viel het me reuze mee. Het was niet eens heel erg slecht. Toch kon ik me er niet toe zetten serieus te gaan herschrijven. Ik wilde bovendien nog nadenken over het perspectief en andere zaken. Inmiddels heb ik voor een heel ander perspectief gekozen en weet ik eindelijk hoe ik het verhaal wil laten aflopen. Het valt me zwaar er elke dag aan te werken. Ik heb zo weinig vertrouwen in mijn eigen kunnen. Steeds zeg ik tegen mezelf dat ik dit doe om te oefenen. Ooit moet er een goede roman komen, dit is nog maar een voorproefje. Geloof ik wel genoeg in dit verhaal? Zou ik niet elke dag heel erg gemotiveerd en dankbaar moeten zijn dat ik eraan mag werken? Hoe gaat dat bij jou?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 8:33
Het kan geen toeval dat dit topic vanochtend opeens bovenaan staat. Afgelopen nacht heb ik eindelijk Het Einde kunnen tikken onder mijn nanowrimo-roman die inmiddels de 130.000 woorden voorbij is. Klaar met versie 1.0. Ik ga nu, nou ja dit weekend denk ik, beginnen met het herschrijven. Ik weet nu al dat er een aantal rare wendingen uit moet en dat ik veel te veel perspectieven en personages heb. Het MS lijkt nu het meest op mijn tuin: rommelig en gezellig, vol bloemen en woekerplanten. Met andere woorden: ik ga snoeien en dan hoop ik de pareltjes weer de ruimte te kunnen geven. Ik houd jullie op de hoogte.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 9:28
Nee, dat kan inderdaad geen toeval zijn! Wat een lekker gevoel zul je hebben. Enne, het is een mooie tijd van het jaar om in de tuin te werken. Succes. :nod:

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 9:48
Haha, Marjan, ik had mijn eerste versie van mijn laatst geschreven boek ook als verwilderde tuin omschreven waar eens flink in gesnoeid moest worden. Succes!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 9:58
Het kan geen toeval dat dit topic vanochtend opeens bovenaan staat. Afgelopen nacht heb ik eindelijk Het Einde kunnen tikken onder mijn nanowrimo-roman die inmiddels de 130.000 woorden voorbij is. Klaar met versie 1.0. Ik ga nu, nou ja dit weekend denk ik, beginnen met het herschrijven. Ik weet nu al dat er een aantal rare wendingen uit moet en dat ik veel te veel perspectieven en personages heb. Het MS lijkt nu het meest op mijn tuin: rommelig en gezellig, vol bloemen en woekerplanten. Met andere woorden: ik ga snoeien en dan hoop ik de pareltjes weer de ruimte te kunnen geven. Ik houd jullie op de hoogte.
Zolang je maar geen gif strooit of besproeit en in het goede jaargetijde snoeit, JT, dan komt het helemaal goed. Zeker weten :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 10:04
Dan heb je nog een heel stukje aan je manus bijgebreid, Jeanne Thamar ;). Veel succes met de herschrijf. Fijn dat je al een aantal zaken hebt die je wilt aanpakken (altijd fijn om een beetje met een plan er aan te beginnen). Mijn herschrijf van het ZZ-marathonverhaal verloopt zeer stroef. Ik kan me er gewoon heel moeilijk aanzetten. Ben nu wel ook met een aantal andere zaken beziggeweest, dus dat helpt ook niet.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 11:25
@anoukplant Wat spannend dat je de eerste vier hoofdstukken hebt opgestuurd! Succes met het wachten en het verder werken eraan. Was je er zelf heel zeker van dat het goed zat met die vier hoofdstukken, of heb je het meer gedaan onder het mom van 'wie niet waagt wie niet wint?' Ben heel benieuwd naar de reactie van de uitgever. Laat je die nog even weten?
Nee, ik heb het opgestuurd met het idee dat het goed zit met die vier hoofdstukken. Die feedback kreeg ik ook van 4 verschillende ´professionele lezers´. Ik had geen zin om dit eindeloos te laten duren met uitgevers. Wat gaat het lekker allemaal bij de meesten. Ninah, even doorbijten, komt wel weer allemaal. Jeanne, wat een heerlijk woordenaantal. Daar kun je nog prima mee uit de voeten zonder dat het aantal te klein wordt, zoal bij mij. :\\

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2010 - 8:23
Mijn herschrijf van het ZZ-marathonverhaal verloopt zeer stroef. Ik kan me er gewoon heel moeilijk aanzetten.
Kan ik me voorstellen met dat onderwerp. Suggestie, laat het verhaal nog even liggen?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2010 - 9:58
Ik kan me inderdaad best eerst met een paar andere dingen bezighouden. Een aantal onzekerheden letterlijk de deur uitwerken. Om daarna, zonder die andere zaken aan mijn hoofd, me terug in dit verhaal te storten. :), Cors

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2010 - 10:11
Ik heb echt het idee dat ik een soort groei/leerproces zit en dat het geen zin heeft om nu mijn romans te herschrijven, al zit het wel in mijn hoofd. Ik richt me voorlopig alleen op korte verhalen en stijl en techniek. Ik zit nu ook in een fase dat ik heel veel lees. dat inspireert me ook. Ik schrijf af en toe zelfs weer een gedicht al heb ik geen enkel verstand van metrums en sonnetten en al die dingen. Zolang ik iedere dag schrijf en lees, vorder ik, beetje bij beetje. Voordeel van korte verhalen schrijven is dat ik het makkelijk aan een buitenstaander kan laten lezen en dat doe ik nu ook. NanoWrimo zal dus mijn eerste nieuwe roman worden maar ook daar heb ik zo mijn ideeën over. Een ideeënroman dus :!:

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2010 - 10:15
Ik begin eindelijk met herschrijven. Al heb ik me er hier en daar wel makkelijk vanaf gemaakt met een heel summiere uitwerking van scenes. Daardoor moeten er nog aardig wat nieuwe stukken bijgevoegd. En nu ik het plot eindelijk helder heb, merk ik dat ik de karakters in het begin nog niet voldoende kende. Ook daar moet van alles herzien. Eerlijk gezegd vraag ik me op deze morgen af, waarom ik er eigenlijk aan werk... dus ik ga maar eens wat anders doen :p

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2010 - 12:05
He fijn Kraag, dat het sudderen geholpen heeft. Wat gaan jullie allemaal goed! Ik moet dit weekend nog even aan een essay werken voor schrijfschool, en neem dan een maandje schrijfvakantie, valt ook leuk samen met de kids die thuis zijn, kan ik lekker helemaal mama zijn. Vanaf augustus wil ik weer verder met de herschrijf van mijn marathonverhaal van 2009. Dat moet echt wel klaar tegen het einde van 2010, want in 2011 wil ik met een nieuwe roman aan de slag.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2010 - 13:44
Toevallig heb ik me gisteren aangemeld voor nanowrimo 2010 en nu lees ik, ook toevallig, dit topic! Ik ben, ondanks het feit dat ik zie hoe zwaar het herschrijven is, heel blij dat ik me heb aangemeld! Ik heb er nu al zin in, om met behulp van dit avontuur straks ook een lijvig ms in handen te hebben om te gaan herschrijven. Op dit moment kom ik doordat ik vaak zo precies ben nog niet verder dan korte verhalen. Spannend! Als het niet zo'n lekker weer was zou ik willen dat het nu al november is ;)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2010 - 13:49
Ik begin eindelijk met herschrijven. Al heb ik me er hier en daar wel makkelijk vanaf gemaakt met een heel summiere uitwerking van scenes. Daardoor moeten er nog aardig wat nieuwe stukken bijgevoegd. En nu ik het plot eindelijk helder heb, merk ik dat ik de karakters in het begin nog niet voldoende kende. Ook daar moet van alles herzien. Eerlijk gezegd vraag ik me op deze morgen af, waarom ik er eigenlijk aan werk... dus ik ga maar eens wat anders doen :p
Oh, zo herkenbaar! Als ik hoofdstuk 1 teruglees merk ik ook dat ik denk: "dit kan niet dezelfde man zijn als in hoofdstuk 25". Karakterontwikkeling à la, maar er moet wel iets van consistentie in blijven. Esther, veel succes met herschrijven!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juni 2010 - 16:34
Ik heb van mijn manuscript nu de eerste 7 hoofdstukken herschreven. Het verhaal heeft een halfjaar op de plank gelegen en onlangs zijn de eerste 3 hoofdstukken naar The House of Books gegaan :-) Maar meestal kom ik niet eens in de herschrijffase met een manuscript, omdat ik ze niet afmaak.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 maart 2011 - 12:46
Een doodgebloed topic is dit. Ik ben nog wel aan het herschrijven. Heel erg langzaam, want ondertussen lees ik veel en leer ik van een cursus en een coach. Ergens schreef ik: 'als het in november nog niets is, ga ik aan iets anders beginnen.' Dat heb ik niet gedaan. Opgeven lijkt geen optie meer. Je hoort er nog van, al is dat misschien pas over een jaar. Ik ben benieuwd of jullie nog bezig zijn. Groeten Kraag

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2011 - 14:32
Ik had nog niet eerder gereageerd, maar zit wel in hetzelfde schuitje. Ik heb in juli op eigen houtje een Nanowrimo-maand gedaan, nouja, niet Na dus, maar alleen, maar wel de 50.000 woorden gehaald. Een verslagje staat op http://www.lhcornelis.nl/weblog/?p=952 Ik had het expres toen gedaan omdat ik in de zomer de meeste tijd heb, mijn werk ligt dan grotendeels stil (ben eigen baas, geef o.a. onderwijs en trainingen en doe wat ander schrijfwerk). En inderdaad: sindsdien heb ik heel weinig tijd. Het is me nog gelukt om een beetje te herschrijven en uiteindelijk rond kerstmis een nieuw einde aan het verhaal te schrijven (want daar was ik ontevreden over). Nu wacht de grondigere redigeerslag van het geheel. En ik denk dat dat dus weer juli gaat worden. Punt is dat het geen zin heeft om er eens in de zoveel tijd een uurtje aan te werken. Dat heb ik wel, maar dan kom ik er onvoldoende in. Ik moet wel ook bekennen dat bij mij ook meespeelt dat ik niet weet wat ik ermee wil. Het was begonnen als oefenen, kijken of het zou lukken om een roman te schrijven (had ik geen ervaring mee), maar dan zou ik niet eens hóeven te herschrijven. Ondertussen wil ik er wel iets mee, maar wat? Niet gaan leuren langs tig uitgeverijen, niet in eigen beheer... ik overweeg iets met een weblog. Maar de grote drang of druk ofzo is weg. Louise

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2011 - 15:18
Ha die Kraag! Tijdens Nanowrimo 2009 alweer heb ik de eerste helft van mijn huidige verhaal over Middelwoud geschreven. Inmiddels meer dan een jaar verder ben ik in de derde herschrijfronde. Zwaar, maar het begint te lukken.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2011 - 19:07
Hoewel ik mijn eerste versie nog niet helemaal af heb, ben ik toch het begin aan het herschrijven omdat er zoveel veranderd is in het verhaal. Een extra personage, meer conflict en een aantal subtiele (hoop ik) vooruitwijzingen. Ik ben nu twee jaar bezig, gerekend vanaf het moment dat ik mijn eerste idee kreeg, en als ik terugkijk naar wat ik in het begin schreef, dan zie ik een duidelijke ontwikkeling. Door schrijfboeken en hulp van professionele schrijvers/ redacteurs is die ontwikkeling waarschijnlijk ook veel sneller gegaan dan als ik het alleen had moeten doen. Daarnaast heb ik een motiverende 'meelezer' die zelf ook schrijft en dat helpt enorm om bezig te blijven en dingen uit te proberen. Ik probeer geen haast te hebben om het 'af' te krijgen. Op dit moment lees ik een boek van een (Amerikaanse) literair agent (Writing the Breakout Novel) en volgens hem kun je er op rekenen om drie tot vijf jaar bezig te zijn met een roman die boven de 'midlist' romans uitsteekt. Sommige schrijvers doen er tien jaar over. Dus ik heb nog even.. :D

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2011 - 20:35
Klinkt goed Andrea en ik ben op min of meer dezelfde manier bezig als jij. Ook zonder haast, met hulp en redelijk tevreden met de ontwikkeling die er is. Ik hoorde laatst van een kennis dat haar vriend er negen jaar over gedaan had zijn roman te schrijven en dat terwijl hij een ervaren (kinderboeken)schrijver is. Je zou je er allemaal niets van moeten aantrekken, hoe een ander werkt, maar het helpt toch als je dat soort dingen hoort.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 September 2011 - 13:50
En inmiddels zijn we een half jaar verder en ben ik tot een nieuw inzicht gekomen: ik moet stoppen met deze roman, die nooit een roman kan worden. Reden: Er is geen drang. Ik wil het alleen maar schrijven ter oefening. Het verhaal komt niet van binnenuit. Een opmerking die ik een paar jaar geleden al eens kreeg van iemand die er verstand van heeft (toen ging het om een ander verhaal). Waar ik wel mee aan de slag moet is het onderwerp en personage die al jaren een plek in mijn hoofd innemen en waar ik alleen maar heel voorzichtig mee aan de gang ben gegaan. Steeds heb ik gedacht: het is te groot, te moeilijk, daar moet ik mijn vingers niet aan branden. Ik moet eerst maar eens leren schrijven. Nu denk ik: het fascineert me en ik wil weten hoe het zit! Dit onderwerp en dit personage intrigeren me zo dat het me niet kan schelen of er een goed boek van te maken is. Dat zien we dan wel weer. Ik moet hiermee aan de slag. moet, moet, moet versus wil, wil, wil. Is dat dan hét verschil? Hoe gaat het met anderen die bezig zijn met een roman? Ik hoor het graag!

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 September 2011 - 14:15
Pff, nou, het boek dat ik nu schrijf is een duidelijke moet moet moet maar het herren gaat net zo stug stug stug. Tanden erin en doorbijten maar. (Wat natuurlijk makkelijker gaat als het een moet moet moet verhaal is).

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 november 2011 - 20:41
Hoi, zoveel mensen die hier al eens reageerden, maar die zich de laatste maanden hebben stilgehouden. Onregelmatig op sol, net als ik? Of te hard aan het (her)schrijven aan die roman, of schaamte omdat het allemaal niet lukt (net als bij mij....)? Hoe gaat het bij jou: Andrea, Marjan, Louise, Droomz, Jamie, Carlijn, Runaway, Anna, Ludieke, Ninah en iedereen die ik vergeten ben?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 juni 2012 - 11:38
Het wordt bijna een solodraadje hier. Jammer! In januari ben ik maar weer eens opnieuw begonnen. Het hoofdpersonage is veranderd van mannelijk naar vrouwelijk en ineens kon ik wel van binnenuit schrijven. Een roman is het bij lange na nog niet. Er zijn periodes, zoals nu, dat ik bezig ben met korte verhalen, omdat ik vast ben gelopen. Dan laat ik het gewoon liggen tot het weer een keer trekt. Ben er nu gelukkig veel relaxter mee bezig en heb eindelijk het gevoel dat het klopt, al is het nog lang niet af. Het krampachtige en geforceerde is weg. Fijn is dat. Tot over een half jaar.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
22 juni 2012 - 16:03
Ik dacht al, bekend draadje. Ben hier ook niet zo vaak, Kraag. Ik heb mijn eerste roman na drie keer herschrijven in een lade gelegd omdat ik er nog steeds niet tevreden over ben. Inmiddels heb ik de eerste versie van een detective af en ga ik die nu herschrijven. Over dat verhaal ben ik een stuk positiever, heb veel van het herschrijven van dat eerste manuscript geleerd. Zo weet ik nu dat ik een verhaal niet stuk moet schrijven... Zorg dat de sprankeling van je eerste versie bewaard blijft.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2012 - 22:34
Ha Marjan, dat klinkt goed. Ik bedoel, de beslissing om hem in een la te leggen en met iets anders te beginnen levert dus iets positiefs op bij jou. Leuk om te lezen. Dus je vindt dat je die nanowrimoroman stukgeschreven hebt? Ik heb juist het idee dat ik met het herschrijven steeds een stukje dichter bij een kern kom of zo, al weet ik nog altijd niet of het iets op zal leveren waar ik helemaal tevreden over zal zijn.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2012 - 23:19
Er is een fijne lijn tussen je manuscript herschrijven en stukschrijven. Ik vergelijk het altijd met het maken van een aquarel: zodra je hem te ver doorwerkt, wordt de aquarel onherstelbaar beschadigd. Het pure papier krijg je immers nooit meer terug. Hoe meer pogingen je doet om het te repareren, hoe meer fouten erin sluipen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2012 - 0:22
Deleten jullie dan eerdere versies? Ik bewaar echt alles. Dan kun je altijd terug en opnieuw beginnen. Als ik met herschrijven begin, kopieer ik het hele document, plak het en begin er dan pas in te rotzooien.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2012 - 16:39
Ik bewaar hem onder een ander versienummer, maar het komt zelden voor dat ik die weer tevoorschijn haal. Dan raak ik vreselijk in de war over welke scenes het wel en welke het niet haalden, en voor ik het weet zit er een fout in de verhaalopbouw. Ik haal heel soms een scene terug. Heel soms.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juli 2012 - 18:33
Ook ik doe het als Ceridwen, maar dan zelfs een beetje extremer. Ik ben sinds een maand bezig met de eerste herschrijfronde en mijn document heeft nu dan ook versie 2 als label. Wat ik daarbij nog meer doe, dit gaat geheel automatisch. Elke dag wordt er een back-up gemaakt van mijn belangrijkste documenten, waaronder dus ook mijn ms. Op die manier kan ik mijn ms, van bijvoorbeeld 3 maanden geleden gewoon erbij pakken en kijken wat ik de laatste tijd heb gewijzigd. Geen van mijn oude back-ups heb ik ge-delete, zoveel hardeschijfruimte kost het niet. Oh ja, versie één van mijn ms, ligt afgedrukt op papier, in een lade.