Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe lang duurt het voor een boek te schrijven?

ik vraag me af hoe lang het duurt om een boek te schrijven. Ik ben nu al even bezig en heb helemaal nog niet veel. Hoe lang duurt het gemiddeld voor een schrijver ?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat dat heel verschillend is. Dat hangt van het onderwerp af, (is er veel research voor nodig?) Hoeveel woorden het boek telt, hoeveel tijd je hebt etc. Ook schrijft niet iedereen even snel, lijkt mij.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vraag me af hoe lang het duurt om een boek te schrijven. Ik ben nu al even bezig en heb helemaal nog niet veel. Hoe lang duurt het gemiddeld voor een schrijver ?
Ik geloof niet dat er een gemiddelde voor te geven is. De een stort zich vol overgave in het verhaal en zal het snel op papier hebben, de ander heeft er een baan naast en dan duurt het misschien allemaal wat langer. Wat voor soort boek is het? Dat scheelt ook. Mijn kinderboek had ik binnen een week op papier staan, het herschrijven, laten proeflezen ect. daarentegen duurde zo'n maandje of drie. Wanneer je het opschrijven en het herschrijven allemaal meetelt, ben je zo een paar maanden tot misschien wel één a twee jaar verder.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vraag me af hoe lang het duurt om een boek te schrijven. Ik ben nu al even bezig en heb helemaal nog niet veel. Hoe lang duurt het gemiddeld voor een schrijver ?
Je kunt uitrekenen hoeveel je nu hebt, hoe lang je daarmee bezig bent geweest, hoeveel je wilt hebben, en dan weet je hoe lang je ermee bezig zult zijn. Maar je moet de uitkomst vermenigvuldigen met een factor 10, vanwege het herschrijven. Dan heb je een indicatie. Voorbeeld: Je hebt nu één pagina, daar heb je drie uur over gedaan, je wilt 100 pagina's, dat is 100 x drie uur: 300 uur; dat vermenigvuldig je met 10, dan kom je uit op 3.000 uur voor 100 pagina's.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm. Volgens mij is het beter om hier helemaal niet over na te denken. Gewoon schrijven, en dan zie je vanzelf wanneer je het af hebt. En wanneer de eerste herschrijfronde klaar is. Enzovoort. Het maakt mij in elk geval niet gelukkiger om de harde cijfers te kennen.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik raak vaak een beetje ontmoedigd als ik lees hoe snel andere schrijvers hun geesteskinderen baren. En als ik zelf aan het schrijven ben, vind ik dat het zóóó ver-schrik-ke-lijk l a n g z a a m gaat. Dus maak ik me nu maar niet meer druk om de factor tijd. Ik ben ik en mijn tempo is mijn tempo. Ik schrijf trouwens ook wel eens een boek in drie avonden. Speedy, hè? (Prentenboeken... Maar een boek is een boek... ;) )

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dat een realistische "som" MJ, waar komt het vandaan? Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe lang ik over het schrijven doe en tot voor kort interesseerde het me ook niet zo. Maar inmiddels zou toch handig zijn om een indicatie te hebben zodat ik beter in kan schatten of deadlines haalbaar zijn. De tijd voordat ik aan het daadwerkelijke schrijven begin, het in mijn hoofd laten sudderen en rijpen van een verhaal, neemt trouwens ook erg veel tijd in beslag. De ene keer meer dan de andere, maar toch.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Appel: dat heb ik ook, gewoon schrijven en dan zie je het vanzelf wel. Bij mijn eerste boek duurde het zo'n twee jaar, omdat ik het vaak maanden heb laten liggen. Afgelopen april ben ik begonnen met een nieuw boek, en ik ben nu bijna klaar met de eerste versie. Een stuk sneller dus, omdat ik iedere dag schrijf. Het ligt er gewoon aan hoeveel tijd je eraan besteedt en hoeveel voorwerk (zoals research) je moet doen. @ Schrijverke: dat klinkt als een mooi programma! Wel erg handig om zo'n stok achter de deur te hebben.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
60 dagen over een boek als je het snel wilt doen. Uitgaande van 300 bladzijden. Dat is zo'n 2000 - 3000 woorden per 2 uur.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Appel schreef:
Hmm. Volgens mij is het beter om hier helemaal niet over na te denken. Gewoon schrijven, en dan zie je vanzelf wanneer je het af hebt. En wanneer de eerste herschrijfronde klaar is. Enzovoort. Het maakt mij in elk geval niet gelukkiger om de harde cijfers te kennen.
Ik ga helemaal voor de visie van Appel! Veel piekeren over zo'n vraag maakt je alleen maar chagrijnig. De kans dat je ooit een boek afrondt, wordt dan denkelijk steeds kleiner. Je moet gewoon zeggen "Ik ga een boek schrijven" en er dan helemaal voor gaan. Geen garantie voor succes natuurlijk, maar wel de beste methode, denk ik.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Appel schreef:
Hmm. Volgens mij is het beter om hier helemaal niet over na te denken. Gewoon schrijven, en dan zie je vanzelf wanneer je het af hebt. En wanneer de eerste herschrijfronde klaar is. Enzovoort. Het maakt mij in elk geval niet gelukkiger om de harde cijfers te kennen.
Ik ga helemaal voor de visie van Appel! Veel piekeren over zo'n vraag maakt je alleen maar chagrijnig. De kans dat je ooit een boek afrondt, wordt dan denkelijk steeds kleiner. Je moet gewoon zeggen "Ik ga een boek schrijven" en er dan helemaal voor gaan. Geen garantie voor succes natuurlijk, maar wel de beste methode, denk ik.
Ik betwijfel of Paolini, Rowling of Tolkien zo dachten.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Appel schreef:
Hmm. Volgens mij is het beter om hier helemaal niet over na te denken. Gewoon schrijven, en dan zie je vanzelf wanneer je het af hebt. En wanneer de eerste herschrijfronde klaar is. Enzovoort. Het maakt mij in elk geval niet gelukkiger om de harde cijfers te kennen.
Ik ga helemaal voor de visie van Appel! Veel piekeren over zo'n vraag maakt je alleen maar chagrijnig. De kans dat je ooit een boek afrondt, wordt dan denkelijk steeds kleiner. Je moet gewoon zeggen "Ik ga een boek schrijven" en er dan helemaal voor gaan. Geen garantie voor succes natuurlijk, maar wel de beste methode, denk ik.
Ik betwijfel of Paolini, Rowling of Tolkien zo dachten.
Hoe stonden/staan zij er volgens jou dan in, Azakura?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel herkenbaar Ing, dat sudderen en rijpen. Soms duurt dat weken, maar met het laatste boek had ik het hele verhaal in twee uur in mijn hoofd. Terugrijdend vanuit België naar huis zat het erin. Thuis de grote lijnen opgeschreven en vervolgens hoefde ik het 'alleen nog maar' op papier te zetten.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Appel schreef:
Hmm. Volgens mij is het beter om hier helemaal niet over na te denken. Gewoon schrijven, en dan zie je vanzelf wanneer je het af hebt. En wanneer de eerste herschrijfronde klaar is. Enzovoort. Het maakt mij in elk geval niet gelukkiger om de harde cijfers te kennen.
Ik ga helemaal voor de visie van Appel! Veel piekeren over zo'n vraag maakt je alleen maar chagrijnig. De kans dat je ooit een boek afrondt, wordt dan denkelijk steeds kleiner. Je moet gewoon zeggen "Ik ga een boek schrijven" en er dan helemaal voor gaan. Geen garantie voor succes natuurlijk, maar wel de beste methode, denk ik.
Ik betwijfel of Paolini, Rowling of Tolkien zo dachten.
Hoe stonden/staan zij er volgens jou dan in, Azakura?
Ik denk ze bewust waren van tijd noch grootte van wat ze schreven, maar dat al wat ze bezig hield het verhaal was. Tolkien had duizenden aantekeningen en vertelde altijd over zijn plannen met verhalen. Tijd en lengte kwam niet ter sprake. En je ziet het. Hij had een aantal boeken van TOP-kwaliteit en dat heeft hem tientallen jaren gekost. Hij had die geschiedenis van 'Midden Aarde' nog veel verder willen uitbreiden. Die man was een genie. En al wat wij doen is ons bezig houden met hoe we moeten schrijven en we kibbelen maar over lengte, interpunctie, kostbare tijd en hoe je het best schrijven kunt. Het duurde een tijdje voor ik het besefte, maar ik denk dat we gewoon aan het schrijven moeten gaan. Houd je niet bezig met al deze zaken die zo onbelangrijk zijn. Leer gaandeweg. Als je geen talent hebt kom je nergens, als je het wel hebt dan hoop ik dat je de roem en glorie toekomt die je verdiend, mits laks- en luiheid je niet tegen hebben gehouden dit talent om te zetten naar daden uiteraard.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is of Tolkien er nu in zou slagen een uitvinder te vinden. Begrijp me goed: ik ben een mega Tolkienfan, heb alles al meerdere keren gelezen. Maar tegenwoordig kijken uitgevers naar heel andere zaken dan vroeger. Rowling heeft zeker niet zomaar wat geschreven, ze heeft haar serie boeken heel zorgvuldig gepland en wist al tijdens het schrijven van haar eerste boek hoe ze het laatste zou laten eindigen. Ik weet ook dat zij eindeloos schema's heeft gemaakt om de verhaallijnen te laten kloppen. Tolkien was eigenlijk met heel iets anders bezig: een mythologie maken voor Groot Brittannië. En daar kwamen boeken van. Ik heb begrepen dat hij zich helemaal niet aan deadlines hield en zich verre wilde houden van de commercie. In die zin was hij een echte academicus in een ivoren torentje. Nu kom je daar als schrijver volgens mij niet meer mee weg. Lekker gaan schrijven is een heel goed advies. Niet te lang nadenken over hoe lang het gaat duren en zo. Maar als je een boek wilt publiceren moet je wel rekening houden met voor wie je het schrijft. Wat wil je ermee en bij welke uitgever zou jouw boek het beste passen. En doorzetten: dat is ook waar!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een beetje een schemafreak: doe niet anders momenteel en moet nu eindelijk eens echt gaan schrijven. Zit nog in het rijpingsproces van het kaasje zeg maar. :unibrow: Maar ik ga nu op vakantie en neem dan een stapel lege schrijfblokken mee om lekker echt te gaan schrijven op duintoppen, stranden en voor de tent.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een beetje een schemafreak: doe niet anders momenteel en moet nu eindelijk eens echt gaan schrijven. Zit nog in het rijpingsproces van het kaasje zeg maar. :unibrow: Maar ik ga nu op vakantie en neem dan een stapel lege schrijfblokken mee om lekker echt te gaan schrijven op duintoppen, stranden en voor de tent.
Zou je me zo een schema kunnen emailen alsjeblieft? Ik ga er niet vandoor met je werk, maar ik wil weten hoe dat in zijn werk gaat en hoe ik het het best kan aanpakken. Ik eindig toch wel met mijn eigen methode, maar ik heb inspiratie nodig. Ik durf te wedden dat als ik rowling zou mailen ze NOOIT d'r manieren zou vrijgeven.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niet alles digitaal. Maar ik teken bijvoorbeeld stambomen met pijltjes tussen mensen die bepaalde relaties hebben. En tijdbalken. Gewoon onder elkaar de momenten waarop iets gebeurt met daarnaast een rijtje waarin ik opschrijf welke personages op dat moment 'in actie ' zijn. Ik pb je nog wel even een invuloefening die ik heb bedacht voor mijn personages om ze beter te leren kennen. Ik ga er nog eentje maken (lekker in excell) waarin ik precies kan zien wat ieder personage op een gegeven moment weet en wat juist niet. Het helpt mij om het verhaal te doorleven.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niet alles digitaal. Maar ik teken bijvoorbeeld stambomen met pijltjes tussen mensen die bepaalde relaties hebben. En tijdbalken. Gewoon onder elkaar de momenten waarop iets gebeurt met daarnaast een rijtje waarin ik opschrijf welke personages op dat moment 'in actie ' zijn. Ik pb je nog wel even een invuloefening die ik heb bedacht voor mijn personages om ze beter te leren kennen. Ik ga er nog eentje maken (lekker in excell) waarin ik precies kan zien wat ieder personage op een gegeven moment weet en wat juist niet. Het helpt mij om het verhaal te doorleven.
Dank je wel. :)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er bestaat ook een verschil tussen "een boek" en "een serie". Als je van tevoren weet dat je een serie wilt gaan schrijven, moet je veel meer doen wat betreft planning e.d. dan bij één boek, dat geen onderdeel van een serie is.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht juist dat ik een boek aan het schrijven was en kwam er tijdens het herschrijven achter dat het misschien beter een serie kon zijn. Was ik een boek blijven schrijven (200.000 woorden), dan was ik nu halverwege geweest; nu het een serie is, heb ik het eerste deel al af ;). Al die 200.000 woorden heb ik in 4 maanden in de computer geklopt, maar uiteindelijk heeft het nog 2 jaar aan herschrijven geduurd voor ik het eerste deel 'af' kon verklaren. Dat komt vooral omdat ik zo ontzettend veel bijleerde (o.a. op dit forum) dat ik telkens weer ideeën kreeg hoe het beter kon. Ik hoop dat ik de herschrijf van de volgende 3 delen in ongeveer 1 à anderhalf jaar kan doen (maar kwaliteit is voor mij belangrijker dan de tijd die ik erin steek).

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik met mijn boek begon had ik ook bedacht hoe lang ik erover ging doen: een jaar. Uiteindelijk werd het ruim twee jaar. Moraal van dit verhaal: elk verhaal heeft zijn eigen tijd nodig, en er is dus niets over te zeggen. :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
pcies greetje. tijdschema's zijn er om overschreden te worden. Je boek krijgt de tijd dat het verdient en dat soort cliché's gewoon doortikken en je niks aantrekken van alle ruis; waar ik wel enigszins op let is het aantal woorden per dag Schrijverke, kan yWriter5 het gemiddeld aantal woorden ook voor je bijhouden ? dat lijkt me wel fijn

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er bestaat ook een verschil tussen "een boek" en "een serie". Als je van tevoren weet dat je een serie wilt gaan schrijven, moet je veel meer doen wat betreft planning e.d. dan bij één boek, dat geen onderdeel van een serie is.
Dat of je schrijft een boek van 3000 bladzijden in plaats van 300 en 10 boeken. :P

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
pcies greetje. tijdschema's zijn er om overschreden te worden. Je boek krijgt de tijd dat het verdient en dat soort cliché's gewoon doortikken en je niks aantrekken van alle ruis; waar ik wel enigszins op let is het aantal woorden per dag Schrijverke, kan yWriter5 het gemiddeld aantal woorden ook voor je bijhouden ? dat lijkt me wel fijn
Ja dat kan het.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat klinkt heel handig en nuttig. Zeker voor iemand die jarenlang met dagelijkse deadlines heeft gewerkt. Een langdurig project als een thriller is dan wel ff wennen.. ga het programma snel downloaden. dank voor de tip !