Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

illustratief tekenen

Kent iemand van jullie de cursus illustratief tekenen van het LOI? Of een vergelijkbare cursus? Ik ben een tekenbeet en wil graag leren mijn kindergedichten en dergelijke zelf te illustreren. Heeft iemand tips?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tekenbeet roept bij mij ándere associaties op, maar dit geheel terzijde. Leuk dat je het allemaal zelf wilt gaan doen, Zjors!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken iemand die de cursus gevolgd had. Ze kon niet echt tekenen en kan het nog steeds niet. Het niveau ligt al snel hoog. Als je al wat tekenervaring hebt, dan is de cursus wel te doen. Volksuniversiteiten en wijkcentra geven ook vaak cursussen. Je moet er wel veel tijd insteken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn probleem is dus ook dat ik vrijwel niets kan op tekengebied. Ik heb ook al gekeken bij cursussen in ons creatief instituut hier maar die beginnen of in september of zijn al toegespitst op een techniek. Dan moet je al een basis hebben. Als ik het zo lees is het voor mij misschien ook te moeilijk, zo'n cursus :confused:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maarre, mag ik vragen waarom je dat zou willen? Voor jezelf of om ook naar een uitgever te stappen? Indien het laatste, uitgeverijen hebben een heel arsenaal aan illustratoren die het wel kunnen. Met illustraties ben ik van mening: doe het goed (of laat het goed doen) of doe het niet. Een goed gedicht of verhaal komt meteen zo knullig over met een niet goed genoege tekening. Tenzij je het gewoon leuk vindt om te doen raad ik je aan om je energie te steken in dat waar je wel goed bent. (niet lullig bedoeld hoor, maar het zou net zoiets zijn als wanneer ik een viergangendiner zou maken in een duur restaurant of een maatpak zou naaien. Voor mezelf misschien leuk om eens te proberen, maar niet te verkopen alszijnde professioneel!)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je zeker dat je geen tekentalenten hebt? Toen de fijne moteriek in mijn rechterarm er voorgoed de brui aangaf dacht ik ook dat het gebeurt was met de tekenpret. Maar daar wil de revalidatie niets van weten, pret moet! Dus dat werd experimenteren totdat ik iets gevonden had wat ik nog wel kon. Potlood? Nee, daar kan ik dus niet meer mee richten. Waterverf? Nee, daar heb ik geen artistiek gevoel voor. Olieverf? Teveel kleine bewegingen. Acrylverf? Dat gaf amateuristische resultaten. Krijt? Ja, dat bleek goed bij me te passen. Grote bewegingen mogen, er zijn veel herstelmogelijkheden, fouten kan je ombuigen in je voordeel, en zo verder. Dus ik zou zeggen, probeer verschillende materialen uit, en begin met onderwerpen die niet zo moeilijk zijn, huizen, bomen, kopvoeters, dat soort dingen. Als je weet welk materiaal je ligt en hoe het aanvoelt, hoe het zich gedraagt en hoe het bij je past, dan is de helft van de strijd al gewonnen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij doet het toch ook allebei, Iris. Jij probeert je verhalen toch ook te verkopen (ik citeer) 'als zijnde professioneel'? Het lijkt me gewoon leuk om dat ook te kunnen. Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik gewoon ga doen waar ik zin in heb. Dat is nu op dit moment illustreren. Vier jaar geleden begon ik met mijn eerste cursus creatief schrijven. Ik had nog nooit een verhaal of gedicht geschreven. Nu zijn er al 15 kinderboeken klaar en geaccepteerd door uitgevers. Ik had niet gedacht dat ik kon schrijven. Zo denk ik ook dat ik niet kan tekenen, maar wie weet. Voor mijn uitgeverijen hoef ik het niet te doen, die hebben illustratoren in alle rangen en standen in de aanbieding.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies Ceridwen. Ik ga gewoon uitproberen wat me ligt en dan zie ik wel verder. Maar nu nog op zoek naar een cursus waar ik dat goed kan uitproberen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies gewoon proberen! Als je iets wil dan kun je het vast, soms met wat bloed, zweet en tranen. Met inzet kun je al heel ver komen en als blijkt dat je het echt niet kan, heb je het in ieder geval geprobeerd nietwaar?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het niet blijk te kunnen doe ik het alleen voor de lol, voor mezelf. Makkelijk zat.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die houd ik liever achter de hand om me te helpen met mijn probeersels. :wink: Ik kan moeilijk elke dag op zijn stoep gaan zitten met een schetsblokje en een pennetje.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als goed schrijfster kun jij toch zeker best zeggen dat je jouw eigen boek wilt illustreren? Als je het perfect kunt moeten ze dat gewoon toestaan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan moeilijk elke dag op zijn stoep gaan zitten met een schetsblokje en een pennetje.
Dat helpt ook niet, op zijn stoep zitten. Je moet natuurlijk wel aanbellen en hem het je laten leren.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen kwestie van 'toestaan' Mara. In mijn boeken komen gewoon illustraties die goed zijn. Van mij of van een ander. Kwaliteit is het criterium. Ook voor mij. Maar eerst maar eens leren hoe dat moet. Is er niemand die ervaring heeft met deze of gene cursus?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
of het moet een leuke buurman zijn! hih geintje~!
Denk niet dat Zjors daar gevoelig voor is ;) Zjors, je kunt het allicht vragen, toch? Misschien weet hij wel een leuke cursus. Ik heb wel es zo'n volks-uni ding gedaan maar dat was niet speciaal voor illustraties.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitproberen van materialen kan vaak op een atelier waar workshops gegeven worden. Staan meestal in het gratis krantje. Gewoon bellen en dan vragen of ze zoiets aanbieden, ook al staat dat er niet specifiek bij. Er zijn ook korte workshops waar je oefent met begeleiding. Nog leuker. De prijzen varieeren enorm, dus rondshoppen is raadzaam. Houdt ook de middelbare school in de gaten, daar zitten vaak tekengroepen die graag iemand op weg helpen. Soms vragen ze in ruil of je model wilt zitten, met een laken om je heen bijvoorbeeld (of niet). Doe dat alleen als je zeker weet dat je niet flauwvalt, stilzitten valt tegen. Enne ... tegenwoordig koop je voor een appel en een ei al wat materialen bij de blokker of de action. Als ik je een tip mag geven, koop wat aquarelpapier, kneedgum en houtskoolpijpjes, dat is een prima basis.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeel lang geleden ben ik ook eens aan zo'n cursus begonnen, Zjors. Ik wil je niet ontmoedigen, maar wat Rosali schreef klopte ook in mijn geval. Ook moet ik toegeven, dat ik voortijdig afhaakte. Misschien is het ook een kwestie van doorzetten. Voordat ik aan de cursus verhalen schrijven begon, had ik ook nog nooit een verhaal geschreven, maar wel ontzettend veel brieven en kaarten naar jan en alleman. De afzenders zeiden altijd: je schrijft zo leuk. Over mijn tekenvaardigheden heeft nog nooit iemand dat gezegd. Alhoewel ik ook wel eens heb nagedacht over een cursus cartoon tekenen. En wat je ook schrijft; dan doe je het gewoon voor de lol.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het nadeel van een papieren cursus is inderdaad dat het snel te hoog gegrepen lijkt. De voorbeelden zijn vaak erg mooi en als je pech hebt willen ze je meteen een paard laten schetsen. Maar tekenen is heus zo moeilijk niet, echt niet. Je moet alleen niet meteen te hoog grijpen. Iedereen kan een huisje tekenen. Iedereen kan een huisje versieren. Iedereen kan een boom naast het huis tekenen. Een beertje tekenen kan je ook (gewoon rondjes op elkaar stapelen). Dan lukt een konijn ook. Laat je zelfvertrouwen groeien. Illustraties bij versjes vind ik echt niet slecht bedacht. In een verhaal moeten de getekende karakters het verhaal kunnen volgen en uitbeelden. Dat is moeilijk, omdat je hetzelfde figuurtje in verschillende posities moet tekenen. Maar als je een versje hebt over, o, noem eens wat, een vogeltje met een roversfluit, dan valt daar heus wel wat op te verzinnen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt toch van die boeken 'Cartoon tekenen voor kinderen' (of zo), daar beginnen ze met een rondje. Je tekent het rondje. Daarna laten ze je zien dat je nog een rondje moet tekenen. Je doet dat. Vervolgens moet je twee rondjes op elkaar tekenen. Inmiddels is gebleken dat je twee rondjes kunt tekenen, dus dan kun jer ook twee op elkaar tekenen. De volgende stap is: een streepje in het bovenste rondje zetten. Dan een gebogen streepje. Een gebogen streeje met een knikje aan het uiteinde. Voilà, une bouche! En ga zo maar door en door. Aan het eind van het boek teken je Donald Duck beter dan Walt Disney ooit deed. Het is net als met die 'Kettingreeks' van vroeger, waarin ze je stap voor stap de verhoudingsommen leerden. Het is zó makkelijk. Als je het een keer kunt.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De beste manier om te leren tekenen is door het heel veel te doen! Natekenen is ook altijd een goede manier om te leren kijken en inderdaad, zoek naar het materiaal dat het best bij je past. En de kunst van tekenen voor kinderboeken is dat je iets vertelt wat nog niet is geschreven, dus een toegevoegde waarde heeft.... T is heerlijk om t doen, dus ga er voor!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja! Ga eens in de witte boekenhallen of hoe heet die zaak kijken. Tientallen "hoe teken je..." boeken. Anime en fantasy vooral, maar misschien zit er iets nuttigs tussen. Als je tot april kan wachten, kan ik ook mijn Cartoonteken-boek wel opzoeken en opsturen ;)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, maar dat is precies wat ik bedoel! Als je het zelf leuk vindt en graag wilt leren, prima! Maar in je eerste berichtje schrijf je dat je een tekenbeet bent, en daarna "Voor mijn uitgeverijen hoef ik het niet te doen, die hebben illustratoren in alle rangen en standen in de aanbieding." Dus daarom rees bij mij de vraag waarom je iets wilt wat je niet zegt te kunnen (maar inderdaad, wie weet kun je het juist wel heel goed!) Dus lekker doen zou ik zeggen! Ik raad je trouwens een cursus aan, waarbij je met andere studenten tegelijk werkt. Ik heb zelf van mijn medestudenten op de academie veel meer geleerd dan van de docenten, met name omdat je ziet hoe anderen dezelfde opdracht oplossen, waardoor je creativiteit en je idee van "he, zo kan het ook!" enorm vergroot wordt. Ook een aanrader is een modeltekencursus, omdat het tekenen van mensen het allervaakst voorkomt en het moeilijk is om dat op een natuurlijke manier te doen, en ook wanneer je dieren zou tekenen voor een prentenboek of zo, die hebben ook vaak iets menselijks. Ik heb trouwens zelf hier op het creatief centrum tot 3 keer toe een cursus illustreren aangeboden, met nul of een enkele aanmelding. Ging niet door dus.... Helaas!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Zjors, Als geïnteresseerde voor illustreren, strips, scenario’s en kinderverhalen (maar met nog vrij weinig ervaring) kijk ik af en toe op deze site, omdat ook ik op zoek ben geweest naar diverse cursussen. Nu het over illustratief tekenen gaat voel ik toch de drang om even te reageren, wie weet heeft iemand er iets aan. Mijn ervaring is dat er in cursuscentra veel tekencursussen te vinden zijn, maar nauwelijks specifiek gericht op illustreren, waar mijn voorkeur naar uitgaat. Erg jammer, ook als ik op dit forum lees dat initiatieven op dit gebied weinig gehoor krijgen. Zelf heb ik gelukkig een leuke cursus gevonden in Arnhem (bij ‘Het Domein’), waarbij gewoon vanuit vrije opdrachten gewerkt wordt, waarbij je gewoon veel kunt uitproberen en veel ziet van wat anderen doen en bepaalde ‘problemen’ oplossen. Het is geen cursus met een vast stramien, de docent baseert zijn opdrachten op de groep. Ik doe hem nu voor de tweede keer en voor mij werkt dit beter dan een thuiscursus. Heb mezelf overigens naar aanleiding van deze cursus dit jaar ook opgegeven voor een basiscursus tekenen, met als doel om juist de basistechnieken gestructureerd uitgelegd te krijgen, maar dan als aanvulling op het illustratief tekenen. Deze technieken vind je ook in boeken, maar in een praktijkcursus blijft het bij mij toch allemaal beter hangen en je gaat er ook direct mee aan de slag. Ik heb zelf de LOI-cursus niet gevolgd, maar bij een medecursist een keer ingekeken. Dit is een gestructureerde teken- en schildercursus (technieken, bomen, planten, dieren, mensen, e.d.), met op het laatst aandacht voor illustreren. Wel gedegen, maar voor mij (en haar) te weinig creatief. Ik vind het zelf leuker om gewoon vanuit een idee of tekst een vertaling te maken naar een illustratie, waarbij de techniek in eerste instantie op de tweede plaats komt. Experimenteren! In België is er meer op dit gebied heb ik het idee, heb zelf wel eens bij ‘wisper’ gekeken, maar ik heb hier dus zelf geen ervaring mee. Er zijn verder inderdaad leuke boeken te krijgen (o.a. witte boekhandel), met name op het gebied van strip- en cartoontekenen. Een paar jaar geleden heb ik daar het boek Kinderboeken illustreren (Martin Salisbury, Librero) gekocht, maar dat is op dit moment geloof ik niet meer te krijgen. Maar misschien in de bibliotheek? Of Engelstalig, via amazon. Nou, wie er wat aan heeft, heel veel succes ermee. Ik ga me, naast het tekenen en mijn baan, de komende tijd richten op kinderverhalen (wel een schriftelijke cursus), maar ja, de zelfdiscipline… Groet, Menno

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, dank je Vlim, daar staan weer een paar bruikbare tips in. En succes met je kinderverhalen. Leuk om te doen!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde ook de boekjes voorstellen die hierboven al een aantal maal zijn aangeprezen. Daar staan een boel technieken in waar je op je eigen tempo mee bezig kunt; al hebben ze bij mij weinig nut gehad. Tijden werken op een tekening van een sprinkhaan oid en eindigen met een abstract werk, hebben ervoor gezorgd dat de boekjes snel in de kast zijn beland. Er zijn trouwens een heleboel van dat soort boekjes, over mensen, huizen, dieren enz. Een andere optie voor een tekenbeet is de huisarts, die trekt hem er wel uit met een tangetje. ;)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die boekjes zijn zeker een aanrader er staan basis technieken in die goed te volgen zijn. @Trannel, dat is een goeie!!