Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

De NTI cursus, wie doet of deed hem?

Okee, ik hoor jullie denken: daar gaan we weer, nummertje zoveel... Goed, ik heb de sprong gewaagd en zojuist de cursus dan aangevraagd. De positieve geluiden in dit forum waren zo overtuigend dat ik voor de gemiddelde kosten van een workshop wel de gok wilde wagen. Ik had nog getwijfeld om een workshop te gaan doen, maar omdat die in limburg zo goed als niet bestaan (ik vond er 1, en die was al bezig :( ), en die in vergelijking niet echt goedkoop zijn, dan toch maar eerst een thuis cursus. Tot zover het gebruikelijke gebral over mezelf, nu de vraag. Wie zijn er op dit moment bezig met die cursus, of hebben hem net gedaan, of willen hem gaan doen? Gewoon om een idee te hebben wie er allemaal medestudenten of ex-nti studenten zijn. Ik heb zelf voorlopig gekozen voor de 12 maanden variant. Ik heb het lesmateriaal nog niet gezien, dus ik kan nog niks zeggen over een inschatting of dat te kort of te lang zal zijn. Wat was/is jullie ervaring? Is het goed te doen naast je dagelijkse dingetjes?Ben je een gedisciplineerd student, of heb je toch een degelijke stok achter de deur nodig om je aan de gang te houden? Waar heeft de cursus jou het meest mee geholpen? enzovoorts.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is de NTI cursus "korte verhalen en romans schrijven" ook aan te raden als je kinderboeken wilt gaan schrijven?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, van de dertig hoofdstukken gaat er welgeteld één over het schrijven van kinderboeken. Maar volgens mij heeft de NTI ook een cursus die over kinderboeken gaat.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu je het zegt, dat heb ik eerder gelezen, jammer. Misschien is die cursus van Netty van Kaathoven, AVI kinderboeken schrijven, bij de Schrijven Online Academie wat voor jou.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De cursus "Schrijven voor kinderen" van Jacobina Kunnen lijkt me wel wat, alleen denk ik dat ik meer lessen nodig heb om dit onder de knie te krijgen. Als ik mijn cursus "Waarom Jezus?" en "Zelfontwikkeling" af heb, moet ik maar eens rondneusen bij Studieplan en de NHA en zo.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, jij bent druk bezig met allerlei cursussen, goed zeg! De cursus van Jacobine Kunnen ken ik niet, misschien dat iemans anders je daar meer over kan vertellen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had even een vraagje over de cursus korte verhalen schrijven van het NTI. Mijn partner heeft hem in 2004 besteld, maar nooit gemaakt, ik heb hem nu van hem gekregen maar de nakijk/mentor tijd is verstreken. Ik kan de cursus dus wel gaan maken maar ik heb niets of niemand om het mee na te kijken. Is er iemand hier die de antwoorden van de cursus "Korte verhalen en romans schrijven" van het NTI uit 2004 heeft? Of mij op een andere manier kan helpen? Ik vind het namelijk zonde om een nieuwe aan te schaffen en hier niets mee te doen. Alvast bedankt! Liefs SuuSs

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De cursus "Schrijven voor kinderen" van Jacobina Kunnen lijkt me wel wat
Is een goeie cursus! Heb hem ook gedaan

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@SuusSs. Je moet columns en korte verhalen schrijven die beoordeeld worden. Het is geen kwestie van een goed of fout antwoord geven. Je leert bijvoorbeeld hoe je spanning opbouwt in een verhaal. Dan ga je met je eigen idee aan de slag.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit erover na te denken me in te schrijven voor de cursus Korte verhalen en romans schrijven. De professionele begeleiding spreekt me aan, als ik afga op de site. Ik wil mezelf de komende maanden min of meer dwingen om te gaan schrijven, anders wordt het nooit wat ;) Een stok achter de deur is wel lekker. Ik zal me er eerst nog eens in verdiepen en wat meningen op SOL lezen, voordat ik het geld in mezelf ga investeren.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me gisteren ook ingeschreven voor de nti cursus korte verhalen en romans schrijven. Ziet er allemaal veelbelovend uit en verheug me al erop. Zijn de opdrachten trouwens moeilijk, of is het gewoon schrijven, schrijven en laten nakijken? Moet je dan bepaalde dingen toepassen die je geleerd hebt ofzo?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik twijfel een beetje tussen de NTI cursus Korte verhalen en romans schrijven of de LOI cursus Creatief Schrijven. Iemand ervaring met beide cursussen?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niet korte verhalen van de NTI gedaan, maar de kinderverhalen. En ben nu (bijna klaar) met de LOI. Mijn mening: de LOI is een echte aanrader. Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel! Oh en ik ken een aantal sollers die LOI creatief schrijven doen, wie weet kunnen ze je meer vertellen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik volg de 10-maandse opleiding 'Creatief schrijven' van de LOI en ik ben er erg enthousiast over. De cursusstof is boeiend en prikkelend. En de vele, uitgebreide opdrachten ervaar ik als heel leerzaam. Deze opleiding stimuleert me niet alleen om zowel creatief als technisch te groeien, maar ook om mijn 'handschrift' te ontdekken, een eigen stijl te ontwikkelen en uiteindelijk trouw te blijven aan mijn 'schrijverszelf' (voor zover aanwezig dan :D ). Met de NTI heb ik geen ervaring. Succes met je keuze Bundo Binks en heel veel plezier met wat het ook gaat worden! :)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook een keer zo'n boek opengeslagen over hoe je moet schrijven. Ik vind het bullshit. Die auteur zei dat je een ten minste de werken van Shakespeare moet hebben bestudeerd en meer van die onzin. Meteen weggedaan. Ik ben het er ook helemaal niet mee eens dat je veel moet lezen om te kunnen schrijven. Misschien dat mensen die eigenlijk niet kunnen schrijven daar wat aan hebben, dat ze dan kunnen kopiëren.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje sonnettenmoe geworden, meende ik dat het tijd werd om iets anders te proberen. Proza, verhalen. Hoewel ik daar al een aantal schrijfboeken over heb gelezen, leek een cursus me een goed idee. Ik wil graag professionele feedback op wat ik schrijf. Op deze site de diverse topics over schrijfcursussen doorgespit en tot de conclusie gekomen dat het LOI of NTI moest worden. Eigenlijk allebei: eerst LOI en dan NTI. Gebeld met deze beide instellingen. Aangezien het LOI er niet in slaagde om me een proefles te sturen, ben ik begonnen met de NTI-cursus. Het LOI bewaar ik eventueel voor later. Mijn ervaringen tot nu toe. Het lesmateriaal bestaat uit drie zendingen. Iedere zending bevat tien lessen. De eerste tien lessen staan in een boek van ongeveer 110 bladzijden. Elke les eindigt met enkele opdrachten. Als ik het goed begrepen heb, is het de bedoeling dat je alle opdrachten uitwerkt en dan opstuurt. Dit opsturen kan per mail rechtstreeks naar de docent, H.J. ter Mors, die tevens de auteur is van het studiemateriaal. Maar je kunt ook gebruik maken van de 'digitale leeromgeving' van het NTI. Daar kun je je huiswerk rechtstreeks versturen, schijnt het. En je kunt er je resultaten inzien. Verder is er een forum. Ik weet niet hoe het bij anderen gaat, maar bij mij werkt die digitale leeromgeving niet erg. De mogelijkheid om huiswerk digitaal te versturen heb ik niet kunnen vinden. Ook lijk ik steeds opnieuw te moeten inloggen. Via de digitale leeromgeving kun je ook contact houden met je mentor, las ik. Gelukkig kan dat ook telefonisch. Dat heb ik dus geprobeerd, in de hoop dat deze mentor me zou kunnen uitleggen wat ik fout doe met die site. Inmiddels heb ik me tweemaal door het uitgebreide menu van de klantenservice heen getoetst. De eerste keer kreeg ik aan het eind van de rit een berichtje dat mijn mentor geen spreekuur had. De tweede keer belde ik op de tijd waarop zij volgens de site aanwezig zou moeten zijn. De telefoon ging eindeloos over. Geen medewerker, geen mededeling. Het forum is klein maar informatief. Ik las er dat anderen ook niet hebben kunnen ontdekken hoe je via de digitale leeromgeving je huiswerk in kon sturen. En dat sommige mensen stopten met de cursus omdat hij te moeilijk was. Dat brengt ons op de leerstof. Zoals gezegd: ik heb al een aantal schrijfboeken gelezen. De kennis die ik daar heb verzameld, komt me nu goed van pas. Ik denk dat het voor een echte beginner inderdaad een moeilijke cursus is. Nu de prijs. Ik betaalde bijna 350 euro. Voor dat bedrag ontvang ik drie cursusboeken en een Lavazzo koffiemachine waar ik geen emplooi voor heb. Als dat het enige was, zou ik het niet doen. Maar voor dit bedrag worden mijn uitwerkingen van 30 lessen nagekeken en van commentaar voorzien. Dat is tussen de 11 en 12 euro per les. En dat is een prima prijs. Het NTI schat de studiebelasting op ongeveer 4 uur per week. Hoe dat in de praktijk uitpakt, weet ik nog niet. Op het NTI-forum las ik, dat de ene opdracht veel meer tijd vraagt dan de andere. Ik denk daarom dat ik, bij het stellen van doelen voor deze cursus, de uren plan die ik eraan ga besteden, in plaats van te plannen wanneer welke les af moet zijn. Samenvattend: pittige cursus, zinvol als het belangrijk voor je is dat je werk van professionele feedback wordt voorzien.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een twee jaar geleden aan deze Korte verhalen en Romans schrijven cursus van NTI begonnen. Ik ben tot halverwege gekomen doordat er privé allerlei dingen gebeurden, en ik ook meer vaart ging zetten achter mijn ms (dat naar 16 uitgevers gegaan is). Ik ben gewoon gestopt met inzenden van huiswerk, al heb ik 'in klad' wel veel gedaan. Maar niet 'verzend-klaar' gemaakt. Die 'digitale' omgeving heb ik niet gebruikt, ik maakte een 'standaard' email, met mijn inzendcode, klantnummer, naam enzo, en ik stuurde gewoon via email (bijlage als word document). Dat ging prima, H. ter Mors reageerde altijd zeer snel en heel precies met zinnige opmerkingen. Ik vind het nog jammer dat ik het niet allemaal op de officiële manier heb afgemaakt. Er zit heel veel informatie in de cursus en de oefeningen vind ik zeer goed. Echt gericht op het leren kennen van verschillende genres, de karakteristieken, .... @tantebetje: In het andere topic (populaire romantiek) herkende ik de opgave uit hoofdstuk 5 in het eerste cursusboek.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@pvdwngrd: Jammer dat je hem niet hebt afgemaakt: de meeste echte schrijfopdrachten (scènes, verhalen) zitten in het laatste stuk van de cursus. Ik hoop dat het me lukt om hem helemaal af te maken. Ja, je hebt het goed gezien, ik ben bezig met die opdrachten. Het bedenken van de opzet voor een literair verhaal vond ik een heel stuk makkelijker dan het bedenken van de opzet voor een lectuurverhaal. Dat komt natuurlijk gewoon omdat ik vooral literatuur gelezen heb. Maar zoals je bij het andere topic http://www.schrijvenonline.org/forum/107748 hebt kunnen lezen, ben ik aan het inhalen :D. Terwijl de theorie van deze cursus makkelijk is voor mij, moet ik behoorlijk mijn best doen voor de opdrachten. Ook mijn ervaring is dat ik ze snel terugkrijg en met zinnig commentaar :thumbsup: .

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind de cursus ook erg handig. Ben in oktober gestart en inmiddels bij hoofdstuk 12 aangekomen. Heb heel veel aan het commentaar van h. Ter mors, dat altijd heel erg to the point is. Vind het niet altijd even makkelijk. Vooral sommige schrijfopdrachten vind ik moeilijk, omdat ik nooit echt iets in die genres heb geschreven. Maar gelukkig is het tot nu toe positief verlopen. Kijk al uit naar deel 3, en ik hoop dat ik er veel van kan leren. Tot nu toe heb ik veel aan de informatie gehad.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er over aan het denken om de cursus Korte verhalen en romans schrijven van het NTI te volgen. Zou iemand mij hier wat meer informatie over kunnen geven. Ik ben vooral benieuwd naar het soort opdrachten die je moet maken. Misschien zou iemand mij een voorbeeld hiervan kunnen geven.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Unique, ik ga niet overschrijven uit de cursus, maar wil er wel in het algemeen iets over zeggen. De didactiek in deze cursus is gebaseerd op leren door proberen. Er wordt je gevraagd om een scène te schrijven zonder dat je daar speciaal les over hebt gehad. Dan schrijf je dus je scène, zo goed en zo kwaad als het gaat, en dan stuur je hem in. Vervolgens krijg je commentaar: je hoort wat je goed hebt gedaan en wat je verkeerd hebt gedaan. En zo leer je het dan. Leren door proberen is niet mijn favoriete leerstijl. Ik vind het soms een beetje ontmoedigend, zou liever van tevoren al wat meer houvast hebben. Voordeel van deze benadering is, dat je jezelf flink tegenkomt. Je krijgt tenminste niet het idee dat je fantastisch bezig bent omdat je de opdrachten goed hebt uitgevoerd, terwijl je eigenlijk nog niet veel kunt. Zo heeft alles z'n voor en z'n tegen. Ik ben nu ongeveer op 2/3 van de cursus. Toen ik daar aangekomen was, zakte mijn motivatie in. Je krijgt na dat punt grote opdrachten, die ik niet allemaal even interessant vind. Wat ik vreselijk gemist heb, was het rijm. Voor mij is taal vooral klank, muziek. En nee, dat mag je in een verhalencursus niet verwachten. Ik miste het niettemin. Ik wil proberen om de cursus nog af te maken, ik heb nog een paar maanden daarvoor. Nu alleen nog bedenken hoe ik mezelf ga motiveren ...

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tantebetje, bedankt voor je uitleg! Het is mij al een stuk duidelijker geworden. Begrijp dat je niets gaat overschrijven uit de cursus en dat was ook zeker niet de bedoeling. Nog even een vraagje. Als je gevraagd wordt een scène te schrijven gaat het dan over een bepaald onderwerp? Heb namelijk in het verleden weleens een cursus gevolgd en daarin kreeg je na elk hoofdstuk dezelfde opdracht. Schrijf een verhaal van maximaal zoveel woorden. Werd op den duur een beetje saai en er werd niet meer op het betreffende onderwerp ingegaan. Succes met het laatste gedeelte!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De opdrachten zijn heel gevarieerd en specifiek. Soms moet je bijvoorbeeld een scène schrijven voor een bepaald soort verhaal, zeg maar een liefdesverhaal of een horrorverhaal, net wat er in die les behandeld is. Maar je kunt ook opdracht krijgen om de opzet voor een verhaal te schrijven, nog zonder scenes. Een plan voor een verhaal maken dus. Of je moet vragen beantwoorden, of een stuk verhaal analyseren met behulp van de theorie uit de les. Over gebrek aan variatie hoef je je dus geen zorgen te maken. Wel helpt het als je een redelijke vooropleiding hebt. De cursus is niet makkelijk.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben toch wel erg enthousiast geworden na het lezen van je uitleg, dus ik ga toch aan de cursus beginnen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik haal hier een oud topic boven, ik hoop dat het mag? Zijn er mensen hier op het forum die deze cursus nu doen? Ook zo tevreden over, als de vorige forumleden toen? Nu doe al twee schrijfcursussen, maar wil er graag deze en/of die van LOI er nog bijnemen. Groetjes,

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de cursus van de NTI goed klinken, ik ben net als Jaimie benieuwd wie daar momenteel mee bezig is en wat eventueel het verschil met de cursus van de LOI is? Ik zag dat het cursusgeld rond de 230 euro ligt momenteel tot 17 augustus onder het mom van 40% korting. Ik dacht dat dat zo'n standaardkorting was zodat je niet weet hoe snel je je in moet schrijven, pak dat voordeel, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik las net dat iemand op het forum 350 euro voor dezelfde cursus betaald heeft en daar een overbodig koffiezet apparaat bij ontvangen heeft. Dus ik ben aan het overwegen me voor 17 augustus in te schrijven, wellicht handige info voor anderen die ook twijfelen.Ook ben ik benieuwd hoe actief het forum is daar, ik vind het altijd wel leerzaam om contact met medestudenten te hebben. Groet Barbara

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de cursus van de NTI goed klinken, ik ben net als Jaimie benieuwd wie daar momenteel mee bezig is en wat eventueel het verschil met de cursus van de LOI is? Ik zag dat het cursusgeld rond de 230 euro ligt momenteel tot 17 augustus onder het mom van 40% korting. Ik dacht dat dat zo'n standaardkorting was zodat je niet weet hoe snel je je in moet schrijven, pak dat voordeel, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik las net dat iemand op het forum 350 euro voor dezelfde cursus betaald heeft en daar een overbodig koffiezet apparaat bij ontvangen heeft. Dus ik ben aan het overwegen me voor 17 augustus in te schrijven, wellicht handige info voor anderen die ook twijfelen.Ook ben ik benieuwd hoe actief het forum is daar, ik vind het altijd wel leerzaam om contact met medestudenten te hebben. Groet Barbara
Ik heb ondertussen het eerste deel van de cursus van NTI liggen. Geen koffiezetapparaat bijgekregen, wel de 40% korting. Ik volg nu drie schrijfcursussen en ik moet zeggen dat deze er heel anders (lees moeilijker :) ) uitziet, maar ook wel veelbelovend. Het is zeker van een ander niveau vind ik dan mij. Andere cursussen. Dat vind ik net goed! Zo leer je op veel verschillende punten bij.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Drie cursussen tegelijk, jij bent wel van het aanpakken ;-) Maar ik ook, want ik heb me net ook ingeschreven voor de NTI cursus, direct na mijn bericht haha Dus dan kom ik je vast daar ook tegen op het forum. Ik begin na mijn vakantie eind augustus en ben zeer benieuwd. Succes en ik zal hier mijn bevindingen met het NTI wel melden zodra ik begonnen ben. Bedankt voor je antwoord, groetjes Barbara