Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Creative Writing - Schrijfopleiding

28 februari 2012 - 9:35
Beste Sollers, Gister kwam ik een schrijfopleiding tegen, en zie geen reden om deze niet met jullie te delen. ------ Op het gebied van schrijven biedt ArtEZ de opleiding Creative Writing. De studie is gestart in het studiejaar 2011-2012. ArtEZ biedt deze voltijdstudie aan in samenwerking met Literair Productiehuis Wintertuin. De studie is een vierjarige afstudeerrichting van de bachelor Theater in Arnhem. Creative Writing Onder de term Creative Writing wordt tijdens de studie het schrijven en presenteren van proza, drama, poëzie, documentaire en literaire non-fictie verstaan. Dit zijn genres die buiten het terrein van de copywriting, de journalistiek en de academische of technische vormen van schrijven vallen. ArtEZ kiest voor de term Creative Writing, en niet voor bijvoorbeeld een afstudeerrichting ‘schrijven’, omdat er binnen de literatuur en het theater, de kunstvormen waarvoor tekst de basis is, ingrijpende veranderingen plaatsvinden. Wat leer je verder in de studie: (geef even alleen verkorte versie) Creërend vermogen en visie Technisch vermogen Reflectief vermogen Professioneel vermogen voor alle informatie kan je op de volgende site kijken: http://www.artez.nl/schrijven/Creative_Writing, bekijk vooral ook de pagina competenties: http://www.artez.nl/schrijven/Creative_Writing/St…. --- Het is een HBO studie, dus je moet minstens een MBO niveau 4 diploma hebben.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 10:31
Het is een HBO studie, dus je moet minstens een MBO niveau 4 diploma hebben.
Of Havo/VWO natuurlijk.
Klopt! :) Overigens nog belangrijk om te melden: opleiding zit in Arhnem.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 12:56
Eventueel, na mijn huidige studie, wil ik super graag deze studie volgen. Je leert er echt mega veel handige dingen, die mijn kwaliteiten ten goede komen. Het enige probleem zal zijn dat het in Arnhem zit, en ik woon bij den-haag in de buurt. Haha.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 13:40
Waarschijnlijk wist je het al, maar Utrecht heeft ook een soortgelijke opleiding, aan de HKU. Ligt wat dichterbij...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 13:49
Is de HKU niet meer gericht op scenario en script schrijven? Ik zou in ieder geval bij allebei gaan kijken. ;)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 14:36
Ik wil die opleiding erg graag doen, maar eerst deze opleiding maar 'ns afmaken en dan zie ik wel. Er is trouwens een open dag op 23 maart!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 14:45
Is de HKU niet meer gericht op scenario en script schrijven? Ik zou in ieder geval bij allebei gaan kijken. ;)
Ja, het is erg gericht op theater, maar volgens mij krijg je ook veel andere stromingen: http://www.hku.nl/web/Studiekeuze/Theater/Writing… En ik krijg de indruk dat de opleiding bij Artez ook erg met theater verbonden is: http://www.artez.nl/schrijven/Creative_Writing/St…

28 februari 2012 - 15:28
Het grote nadeel van die opleidingen - ik pak scenarioschrijven er voor het gemak ook even bij - is het feit dat het niet makkelijk zal zijn om na de studie aan het werk te kunnen. Omdat Creative Writing net is gestart, zijn er nog geen afgestudeerden op de arbeidsmarkt. Als je geen andere opleiding volgt/hebt gevolgd, lijkt het me een risico om op dit ene paard te wedden.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 15:42
Het grote nadeel van die opleidingen - ik pak scenarioschrijven er voor het gemak ook even bij - is het feit dat het niet makkelijk zal zijn om na de studie aan het werk te kunnen. Omdat Creative Writing net is gestart, zijn er nog geen afgestudeerden op de arbeidsmarkt. Als je geen andere opleiding volgt/hebt gevolgd, lijkt het me een risico om op dit ene paard te wedden.
Dat risico heb ik dus niet, omdat ik momenteel al een studie vol. En sowieso als je via mbo gaat heb je al voor een baan geleerd. Zelf zal ik het dus ook niet voor een baan doen, maar juist omdat ik er voor mijn verhalen gewoon zo veel van kan leren. Er stond trouwens wel bij dat je als redacteur kan gaan werken.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 15:43
Is de HKU niet meer gericht op scenario en script schrijven? Ik zou in ieder geval bij allebei gaan kijken. ;)
Ja, het is erg gericht op theater, maar volgens mij krijg je ook veel andere stromingen: http://www.hku.nl/web/Studiekeuze/Theater/Writing… En ik krijg de indruk dat de opleiding bij Artez ook erg met theater verbonden is: http://www.artez.nl/schrijven/Creative_Writing/St…
Het is inderdaad iets met theater, maar dit staat er verder toch los van. Het is echt een studie schrijven, voor boeken enzovoort, eigenlijk alles.

28 februari 2012 - 16:00
Het grote nadeel van die opleidingen - ik pak scenarioschrijven er voor het gemak ook even bij - is het feit dat het niet makkelijk zal zijn om na de studie aan het werk te kunnen. Omdat Creative Writing net is gestart, zijn er nog geen afgestudeerden op de arbeidsmarkt. Als je geen andere opleiding volgt/hebt gevolgd, lijkt het me een risico om op dit ene paard te wedden.
Dat risico heb ik dus niet, omdat ik momenteel al een studie vol. En sowieso als je via mbo gaat heb je al voor een baan geleerd. Zelf zal ik het dus ook niet voor een baan doen, maar juist omdat ik er voor mijn verhalen gewoon zo veel van kan leren. Er stond trouwens wel bij dat je als redacteur kan gaan werken.
Mijn post is meer bedoeld voor mensen die dit topic lezen en denken hun droomopleiding te hebben gevonden, vandaar dat ik ook de zin 'Als je... te wedden' heb getypt. Niet iedereen gaat namelijk via het MBO. Ik weet dat er o.a. redacteur wordt genoemd onder het kopje 'Na de studie', maar mensen die iets met Nederlands gaan studeren hebben die optie ook; bijvoorbeeld universitaire studenten met een master in die richting moet je niet onderschatten als concurrentie. Mijn post is dus een waarschuwing voor mensen die vol voor die opleiding willen gaan, geen directe reactie op jou of iemand anders in dit topic. :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 16:02
Sowieso is de arbeidsmarkt van redacteuren behoorlijk vol, dus als dat je meest zekere arbeidsoptie is, zou ik overwegen eens naar een andere studie te kijken. ;)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 17:34
@ Marondesh: het probleem met het reizen kun je verhelpen door op kamers te gaan. Dat moet ik ook. Of heb je al een kamer? Dan zou je gewoon kunnen verhuizen en na je studie teruggaan naar ("in de buurt van") Den Haag. :) Trouwens, doe je momenteel MBO? Want dan zou ik als ik jou was eens goed bekijken hoe het precies zit met een tweede studie. Daar zijn tegenwoordig erg veel regels mee gemoeid. Je moet dan sowieso kijken hoe het met je studiefinanciering zit. Volgens mij krijg je niets voor een tweede studie. Bij mij op school raden ze een tweede studie sterk af in verband met de hoge kosten. Het is heel erg duur. Ik kan me voorstellen dat je als MBO'er nog een HBO-opleiding wil gaan doen, maar dat is bij jou ook niet van toepassing (geen aanval, gewoon dat je het weet). Als aanvulling op Spirits post en dus ook algemeen bedoeld: Met een creatief schrijven opleiding kom je in de praktijk zelden als redacteur bij een uitgeverij of tijdschrift aan de bak. Toen ik vorig jaar in Utrecht was voor de open dag van de universiteit had de HKU ook open dag. Ik had die al eens eerder bezocht, maar ben speciaal gaan vragen hoe groot de kans op een baan in die richting is na zo'n studie. Die kans is vrij klein, zeker omdat - zoals Hadassah en Spirit al aangeven - de markt behoorlijk vol zit en er veel concurrentie is van universiteitsstudenten (denk bijvoorbeeld aan mensen die Nederlandse taal en cultuur hebben gedaan met letterkunde van de moderne tijd in hun "pakket"). Veel universiteiten (of zelfs alle?) laten hun studenten stage lopen, dus dan is de kans al groter om ergens binnen te komen. Dat heb ik bij THB zien gebeuren. Bovendien kun je na de universiteit een master doen, wat wellicht ook handig is. Bovendien is en blijft het natuurlijk lastig bij opleidingen als deze binnen te komen. HKU neemt tegenwoordig nog minder studenten aan op Writing for performance dan twee jaar geleden. Scenario in Amsterdam is zelfs bijna onmogelijk met zes studenten uit zestig aanmeldingen. Voor CW geldt als ik het goed heb onthouden een schrijfopdracht en een selectiedag/weekend. De opdracht is de eerste test; als je die hebt gehaald, mag je naar de selectie komen. Daar moet je wel voor betalen, dus dat is goed om in gedachten te houden. Het is geloof ik iets van €50,-. Als je niet wordt aangenomen ben je het geld kwijt én heb je geen opleiding. Na een tip van Judy heb ik me in de opleiding verdiept, maar ik geloof niet dat het écht iets voor mij is. De kans op een baan is veel kleiner dan wanneer ik het via de uni doe, en ik moet toegeven dat geld betalen voor de selectiedag me ook tegen staat. Daarnaast had ik het idee had het te algemeen voor mij is. Misschien ga ik wel nog eens kijken (maar dan als ze in het najaar weer een open dag op zaterdag hebben). Het is jammer dat de studie nog zo nieuw is en we nog niet weten hoe de afgestudeerden zich gaan "ontwikkelen", zeker op de arbeidsmarkt. Dat maakt het moeilijk de opleiding op waarde te schatten.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
28 februari 2012 - 19:09
Waarom willen jullie zo graag opgeleid worden voor een baan? Veel universitaire opleidingen leiden ook niet op voor een baan. Je krijgt een richting, een verdieping, verbreding. Daarbij is de term baan vanwege flexwetgeving, nuluren- en tijdelijke contracten, en een versoepelde ontslagwetgeving een zwalkend begrip geworden. Ik zou bijna zeggen: richt je op je kwaliteiten en niet op een baan. Met creatief schrijven krijg je dus misschien geen baan, maar als auteur heb je doorgaans geen baan. Opdrachtgevers, dat is iets anders. En voor de rest veel vrij werk. Ik neem aan dat de opleiding die marondesh noemt, een gedegen fundament legt voor een goede schrijverscarrière. Als je serieus een goede auteur wilt worden, lijkt het me een uitstekende optie.

28 februari 2012 - 20:36
Ik zou nooit voor deze opleiding als vervolgstudie kiezen, omdat ik een dak boven mijn hoofd wil hebben. Met schrijven verdien je nu eenmaal niet zo heel veel, zeker niet als beginnend auteur - als je al 'doorbreekt' - en ik zou het zonde vinden om al die jaren op school gezeten te hebben in de bijstand te belanden. Ik hoef niet opgeleid te worden voor een baan, ik wil een zo gunstig mogelijke positie op de arbeidsmarkt zien te veroveren; en ik ben niet van mening dat Creatief Schrijven mij daarbij zou helpen. Schrijven kan er altijd naast en pas als dat ooit een serieuze carrière zou worden, zou ik daar vol voor gaan. Het is naar mijn mening nooit verkeerd om meerdere mogelijkheden open te houden.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 20:45
@ Thérèse: Ik denk dat het begrip "baan" in deze topic ook iets te maken heeft met de jongere generatie, die veel meer gericht is op welvaart dan op welzijn. Dat laatste begrip heeft inderdaad, zoals jij zegt in #16, veel te maken met verdieping van creatieve kwaliteiten. Bovendien is werkgelegenheid voortdurend onderhevig aan schommelingen. Toen ik HBO Engels deed stonden de scholen te trappelen om leerkrachten Engels, maar vijf jaar later was er geen droog brood meer in te verdienen. Kan ook zo zijn m.b.t. werkgelegenheid voor redacteuren (#13). Kom op, meiden, niet bang zijn voor je economische toekomst. Jullie zijn niet voor niets lid van deze site: leg je ziel bloot, zoek de verdieping en dat werk komt er echt wel, hoor. Wij zijn als mens inventief genoeg!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 20:47
Dat leren ze ons op school, Thérèse. ;) Eens met Spirit. Voor ons (als in Spirit en ik, scholieren) zijn CW, HKU, F&TA scenario en al die andere schrijfopleidingen in de eerste plaats vervolgstudies. Natuurlijk gaat het erom uitgebreide kennis in een bepaalde richting op te doen, maar daarbij is het voor mij belangrijk in het oog te houden welke mogelijkheden ik daar straks mee heb. Het gaat niet om één baan. Juist niet. Ik wil juist een studie waarmee ik breed aan de slag kan. Dat is bij de eerder genoemde opleidingen niet zo. Ik ben het er wel mee eens dat je om schrijver te "worden" hiermee een goede basis hebt. Voor Marondesh zou het een uitstekende optie zijn, ervan uitgaande dat ze nu op het MBO zit (en dus al voor een vakgebied/baan opgeleid wordt en dus altijd ergens aan de slag kan en dus geld kan verdienen en dus kan rondkomen). Mijn reactie is slechts een waarschuwing voor middelbare scholieren die denken hiermee breed aan de slag te kunnen. Je bent als afgestudeerde aan zo'n opleiding schrijver. Heel leuk, mooie basis als je hierin verder wil, maar daar zou ik niet van rond kunnen komen (want in de praktijk wordt je niet gauw gevraagd betaald te recenseren of een column te schrijven in de krant). En dat is mijn eerste zorg bij het kiezen van een vervolgopleiding. Maar dat is misschien erg offtopic.

28 februari 2012 - 21:27
Ik vraag me af of er met de juiste argumenten naar de opleiding wordt gekeken. Het is een heel brede opleiding, waar je niet alleen romans leert schrijven. Om te slagen zul je ook theaterteksten moeten kunnen schrijven, bijvoorbeeld. De vraag is of je hart daar wel ligt: op dit forum wordt zelden over theaterteksten geschreven. Bij ArtEZ leggen ze de nadruk op iets dat vroeger "multimedia" heette: wil je je daar mee bezig houden, of wil je schrijven? En ben je bereid om alle opdrachten te maken en creatief te zijn op commando? Een positief punt is dat je ook de zakelijke kant, het ondernemerschap van je kunstenaarsbestaan, leert in de opleiding. Als is "ondernemerschap" iets dat je bij veel meer opleidingen leert. Ik zou ook het "netwerken" in de wereld van de kunst niet onderschatten: je gaat naar school en ontmoet de sterren van morgen. Als je vooral gericht bent op het schrijven van romans, zou je eerder kunnen denken aan een specifiek daarop gerichte cursus bij de Schrijvers Vakschool. Dat kan een hoop geld schelen. Wil je meer leren van taal, dan ligt een HBO-opleiding of een universitaire opleiding in Nederlandse taal en cultuur meer voor de hand (of een andere taal), of een opleiding voor docent Nederlands aan de bovenbouw VWO. De vraag is dus: wat is je leerbehoefte? Wat wil je leren over het schrijven? Spelling en grammatica? Inspiratie en creativiteit opwekken? Tekstanalyse? Je eigen plaats in het literaire spectrum? Optimaal gebruik maken van de juiste middelen, zoals schrijfsoftware? En sluit dat aan bij wat die opleidingen hebben te bieden? Ik denk dat zo'n studie heel goed is voor wie echt helemaal los wil gaan in de kunsten, bijvoorbeeld door cabaretier te zijn en je eigen (lied) teksten te schrijven. Of om niet alleen te acteren en te regisseren, maar ook je eigen scripts te schrijven. En veel breder: door ook de webteksten van je toneelgroep te schrijven, en acquisities, en wervende uitnodigingen, en zo voorts. Ik heb mijn bedenkingen voor de mensen die "alleen maar boeken" willen schrijven. Je gaat ook geen studie landschapskunde of biologie doen als je gewoon wilt bloemschikken. Je zult ongetwijfeld wat leren dat je kunt gebruiken, maar een heleboel is overbodige ballast voor je doel. Dat maakt een studie zwaar: het kost tijd, geld en energie. Ga je dat volhouden? Ook als je weet dat er alternatieven zijn? Over "een baan vinden" zou ik me geen zorgen maken als ik jullie was. Dat zeiden ze ook aan het begin van mijn studie: "er staat vier jaar voor, maar de meesten doen er zes jaar over. En daarna ben je werkloos, met een flinke studieschuld. Maar dan heb je wel een leuke tijd gehad." En zo is het maar net. Dus nu ben ik geen architect, maar professioneel schrijver. Terwijl ik nooit ook maar één opleiding voor schrijven heb gedaan, alles wat ik weet van schrijven heb ik op de middelbare school (en daarvoor) geleerd. En: ik ken niet één Nederlandse literaire of genre-schrijver die bij een schrijfopleiding heeft leren schrijven. Als ze al iets in die richting hebben gedaan, is het meestal Nederlands op academisch niveau (vooral als het literaire schrijvers zijn), of creatief schrijven bij de Schrijvers Vakschool (maar dat is zelden). Het valt mij op dat vooral veel genre-schrijvers iets technisch hebben gestudeerd. En niet om het een of ander, maar bij de meeste competenties van ArtEZ denk ik: als je dat moet leren bij zo'n opleiding, wat heb je dan op de middelbare school gedaan? En ach, je kunt altijd nog journalistiek gaan studeren bij Windesheim.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
28 februari 2012 - 22:36
Ik zou nooit voor deze opleiding als vervolgstudie kiezen, omdat ik een dak boven mijn hoofd wil hebben. Met schrijven verdien je nu eenmaal niet zo heel veel, zeker niet als beginnend auteur - als je al 'doorbreekt' - en ik zou het zonde vinden om al die jaren op school gezeten te hebben in de bijstand te belanden.
Best beperkt gedacht, Spirit. Denk je dat de verschillende mensen hier op SO die met schrijven hun geld verdienen geen dak boven hun hoofd hebben?
Schrijven kan er altijd naast en pas als dat ooit een serieuze carrière zou worden, zou ik daar vol voor gaan.
Kip of het ei, en niet doelgericht. Ik haal hier uit dat je schrijven niet echt serieus neemt. Dat staat je vrij, maar hoe wil je een serieuze schrijfcarrière starten als je begint met ja-maren? En dan nog, maar dan herhaal ik mezelf: wat verwacht je van een beroeps- of universitaire opleiding tegen de tijd dat je daarmee klaar bent? Je moet niet alles geloven wat je leerkrachten zeggen:
Dat leren ze ons op school, Thérèse.
Je moet zelf denken, zeker jullie met je vermogens. Stippel je plan uit, werk eraan, wees doelbewust, doelgericht, doeltreffend. Dat veilige paadje dat ze je laten zien, bestaat niet echt. Ik denk zo: als jij schrijver worden wilt, dan moet je schrijven worden gaan.
Heel leuk, mooie basis als je hierin verder wil, maar daar zou ik niet van rond kunnen komen (want in de praktijk wordt je niet gauw gevraagd betaald te recenseren of een column te schrijven in de krant).
Waarom ga je er bij voorbaat vanuit dat je van schrijven niet zult kunnen rondkomen? Zie ook mijn reactie naar Spirit. Er zijn mensen genoeg die met schrijven hun boterham verdienen. De een heeft er wat meer kaas op, de ander wat minder - maar is dat niet bij alle werk zo? Mag ik zeggen dat ik van 'de jeugd' meer flair had verwacht? Niet dat je van mij naar die opleiding moet, maar jullie zijn nú al zo gericht op de gebaande paadjes ... van wie hebben wij het dan te verwachten?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 22:52
Mag ik zeggen dat ik van 'de jeugd' meer flair had verwacht? Niet dat je van mij naar die opleiding moet, maar jullie zijn nú al zo gericht op de gebaande paadjes ... van wie hebben wij het dan te verwachten?
Dat mag wel, hoor! Ben het ook wel met je eens, zelf wil ik deze opleiding gaan volgen, niet zozeer met een blik op het geld, maar wel omdat ik er dingen van leer. Dingen die mijn hobby zijn. :). Desnoods volg je eerst een andere opleiding, en daarna deze, als schrijven echt iets dat je boeit; ik zeg niet dat je hem moet doen, om schrijven leuk te vinden. :) Het zal alleen best handig zijn, naar mijn mening.

28 februari 2012 - 23:26
Ik zou nooit voor deze opleiding als vervolgstudie kiezen, omdat ik een dak boven mijn hoofd wil hebben. Met schrijven verdien je nu eenmaal niet zo heel veel, zeker niet als beginnend auteur - als je al 'doorbreekt' - en ik zou het zonde vinden om al die jaren op school gezeten te hebben in de bijstand te belanden.
Best beperkt gedacht, Spirit. Denk je dat de verschillende mensen hier op SO die met schrijven hun geld verdienen geen dak boven hun hoofd hebben?
Schrijven kan er altijd naast en pas als dat ooit een serieuze carrière zou worden, zou ik daar vol voor gaan.
Kip of het ei, en niet doelgericht. Ik haal hier uit dat je schrijven niet echt serieus neemt. Dat staat je vrij, maar hoe wil je een serieuze schrijfcarrière starten als je begint met ja-maren? En dan nog, maar dan herhaal ik mezelf: wat verwacht je van een beroeps- of universitaire opleiding tegen de tijd dat je daarmee klaar bent? Je moet niet alles geloven wat je leerkrachten zeggen:
Dat leren ze ons op school, Thérèse.
Je moet zelf denken, zeker jullie met je vermogens. Stippel je plan uit, werk eraan, wees doelbewust, doelgericht, doeltreffend. Dat veilige paadje dat ze je laten zien, bestaat niet echt. Ik denk zo: als jij schrijver worden wilt, dan moet je schrijven worden gaan.
Heel leuk, mooie basis als je hierin verder wil, maar daar zou ik niet van rond kunnen komen (want in de praktijk wordt je niet gauw gevraagd betaald te recenseren of een column te schrijven in de krant).
Waarom ga je er bij voorbaat vanuit dat je van schrijven niet zult kunnen rondkomen? Zie ook mijn reactie naar Spirit. Er zijn mensen genoeg die met schrijven hun boterham verdienen. De een heeft er wat meer kaas op, de ander wat minder - maar is dat niet bij alle werk zo? Mag ik zeggen dat ik van 'de jeugd' meer flair had verwacht? Niet dat je van mij naar die opleiding moet, maar jullie zijn nú al zo gericht op de gebaande paadjes ... van wie hebben wij het dan te verwachten?
Bij mij heeft mijn houding tegenover bepaalde studies niets met docenten te maken. Ik heb simpelweg geen enkele zekerheid als ik vol voor schrijven ga. Ik weet namelijk niet of ik het talent heb, want mijn schrijversCV is leeg. Ik heb geen enkele prestatie geleverd op schrijfgebied, geen enkel bewijs gezien dat schrijven mijn toekomst zou kunnen zijn, in tegenstelling tot sommige anderen op dit forum. Mijn post was inderdaad een beetje cru geformuleerd, zo bedoelde ik hem niet. Ik bedoelde meer dat ik een garantie op een inkomen wil hebben en dat schrijven - in mijn geval - die garantie niet zou geven, zeker niet meteen. Ik weet dat een baan vinden na een willekeurige studie lastig is en dat het jaren kan duren voor iemand een vaste aanstelling heeft, maar als ik een universiteits- of HBO-diploma kan laten zien van een studie die me een een breder vaardigheden- en interessegebied heeft meegegeven dan in dit geval Creative Writing, heb ik meer mogelijkheden, meer opties op de arbeidsmarkt. Waarom zou iemand schrijven niet serieus nemen als hij of zij dat naast een carrière doet? Daar ben ik wel benieuwd naar. Wat hebben jullie te verwachten?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 23:36
@ Thérèse. Ik wil niet mijn hele leven in de bijstand. Het zal minder vervelend zijn dan ik nu denk, maar als het even kan is dit een situatie die ik wil voorkomen, zeker met de ontwikkelingen binnen dit kabinet. Werk doen dat me niet aanspreekt, lijkt me ook verschrikkelijk, nog net iets verschrikkelijker dan niet iedere dag kunnen schrijven. Ik weet dus heel goed wat ik niet wil en bij een studiekeuze ga ik dan plussen en minnen. Ceative writing, aandacht voor schrijven in allerlei vormen, dat is een plus. Aandacht voor literatuur en allerlei andere soorten tekst, ook een plus. Kunstacademie, dus waarschijnlijk heel veel mensen die na hun afstuderen afhankelijk worden van een uitkering. Dat is een min. Nederlands: Aandacht voor literatuur en allerlei andere soorten tekst, meer dan bij creative writing. Plus. Vakken waarin je creatief, academisch en journalistiek leert schrijven. Plus, maar minder dan bij creative writing. Baankans: Je kunt ook in het onderwijs terecht, dus groter dan bij de kunstacademie. De accenten zullen zeker anders liggen, maar ik denk dat je uiteindelijk bij allebei de opleidingen de gelegenheid krijgt om je talent voor taal te ontwikkelen, waarbij het bij Nederlands makkelijker is om een cursus creatief schrijven ernaast te volgen dan vakken van Nederlands te integreren in creative writing. Wanneer ik +/- 30.000 euro in een studie steek vind ik het niet erg om van gebrek aan flair te getuigen door een opleiding te kiezen waarbij ik de kans marginaliseer dat ik ooit tandpastadopjes op de bijbehorende tube sta te draaien en daarbij geen tijd overhoud om te schrijven. Ik neem liever een route die al heeft bewezen succesvol te kunnen zijn, en die een aantrekkelijk vangnet biedt voor het geval ik in mijn jeugdige overmoed mijn talent wat overschat. @Déesse: Volgens mij wijst de mindfulness trend een andere kant op dan wat jij zegt, maar voor mij gaan welvaart en welzijn in ieder geval hand in hand. Geld maakt niet gelukkig, maar een gebrek eraan kan wel ongelukkig maken. Als ik me iedere dag af moet vragen of ik wel boodschappen kan doen, lijdt mijn welzijn daaronder, als ik iedere dag naar een topbaan moet die me niet aanspreekt mijn welvaart. Ik zoek de gulden middenweg.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 23:44
Bij mij heeft mijn houding tegenover bepaalde studies niets met docenten te maken. Ik heb simpelweg geen enkele zekerheid als ik vol voor schrijven ga. Ik weet namelijk niet of ik het talent heb, want mijn schrijversCV is leeg. Ik heb geen enkele prestatie geleverd op schrijfgebied, geen enkel bewijs gezien dat schrijven mijn toekomst zou kunnen zijn, in tegenstelling tot sommige anderen op dit forum. Mijn post was inderdaad een beetje cru geformuleerd, zo bedoelde ik hem niet. Ik bedoelde meer dat ik een garantie op een inkomen wil hebben en dat schrijven - in mijn geval - die garantie niet zou geven, zeker niet meteen. Ik weet dat een baan vinden na een willekeurige studie lastig is en dat het jaren kan duren voor iemand een vaste aanstelling heeft, maar als ik een universiteits- of HBO-diploma kan laten zien van een studie die me een een breder vaardigheden- en interessegebied heeft meegegeven dan in dit geval Creative Writing, heb ik meer mogelijkheden, meer opties op de arbeidsmarkt. Waarom zou iemand schrijven niet serieus nemen als hij of zij dat naast een carrière doet? Daar ben ik wel benieuwd naar. Wat hebben jullie te verwachten?
Hier ben ik ook benieuwd naar. En over dat inkomensverhaal: ten eerste zie ik op SOL vooral heel veel mensen die het niet lukt om bij een uitgever binnen te komen, ten tweede vraag ik me af of de mensen met uitgever financieel onafhankelijk zijn van hun partner/ er geen andere baan naast hebben en ten derde bewijzen vrijwel alle grote namen in de literatuur dat je een heel succesvol schrijver kunt worden zonder opleiding in die richting. Wat is er mis met op zeker spelen?

28 februari 2012 - 23:50
Ik zou nooit voor deze opleiding als vervolgstudie kiezen, omdat ik een dak boven mijn hoofd wil hebben. Met schrijven verdien je nu eenmaal niet zo heel veel, zeker niet als beginnend auteur - als je al 'doorbreekt' - en ik zou het zonde vinden om al die jaren op school gezeten te hebben in de bijstand te belanden.
Best beperkt gedacht, Spirit. Denk je dat de verschillende mensen hier op SO die met schrijven hun geld verdienen geen dak boven hun hoofd hebben?
Als Spirit zo denkt, dan heeft ze wel groot gelijk: er is maar een heel beperkt aantal schrijvers dat van het schrijven van fictie alleen kan leven. De rest beunt bij als redacteur, met lezingen, schoolbezoeken, met ander (niet-fictief) schrijfwerk, zoals in de journalistiek of als copwriter. En degenen die er wel van kunnen leven, hebben flink in dat bijbeunen moeten investeren om een naam op te bouwen. Een heel groot deel van "niet bijbeunende schrijvers" ontvangt zijn hoofdinkomen uit bijstand, uitkeringen, erfenissen, van een partner, of uit hun hoofdberoep. Simpel rekenvoorbeeld: om een minimum "loon" te ontvangen aan royalties, moet je ca. € 1500 per maand verdienen (bruto, en dat is geen vetpot: je kunt er in Nederland geen fatsoenlijk dak boven je hoofd van kopen). Bij 10% royalties (standaardcontract) is dat een omzet van 15.000 euro aan boeken per maand. Makkelijk gerekend: als je boek ca. 15 euro kost, moet je er 1000 per maand verkopen. En dat iedere maand weer, tot je volgende boek af is. Als je twee jaar over een boek doet, moet je dus ca. 25.000 exemplaren verkopen van ieder boek dat je uitgeeft. De schrijvers die dergelijke verkoopcijfers hebben, ben ik op SOL niet meer tegengekomen. Zie ook de top 100 van best verkochte boeken van 2011. De meesten hier knijpen zich al in hun handen bij een verkoop van 2500 exemplaren, in totaal. In de verbeeldingsliteratuur is een omzet van 500 exemplaren al succesvol. Wat dat betreft is het wel zinnig als je met een opleiding Creative Writing leert om in loondienst creatieve teksten te schrijven voor TV en theater en voor "multimedia".

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2012 - 23:47
@Schli, maar met scenarioschrijvers is volgens mij precies hetzelfde het geval als auteurs: we hebben er zes in Nederland en dat zijn er twee te veel (getallen kloppen niet), dus geld verdienen zit er niet in waarschijnlijk.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
29 februari 2012 - 0:03
Waarom zou iemand schrijven niet serieus nemen als hij of zij dat naast een carrière doet?
Schrijven is een carrière.
Wat hebben jullie te verwachten?
Ja, daar ben ik benieuwd naar.
Ik wil niet mijn hele leven in de bijstand.
Wie wel? Maar waarom zeg je dit in dit verband?
Baankans: Je kunt ook in het onderwijs terecht, dus groter dan bij de kunstacademie.
En waarom koppel je hier niet bij voorbaat bijvoorbeeld stress aan, of risico op schietincidenten, of werkloosheid, zoals je aan schrijven direct een uitkering koppelt? Waar heb je die voorstellingen vandaan? Wie spiegelt jou dit voor? Of zie je het onderwijs als die baan met de vele vakantie? Lekker? Ik bedoel: elk beroep heeft zijn voor- en nadelen. Jullie zijn nu nog niet overtuigd van je succes als schrijver, maar wel al (meer) van je succes in een baan; en bij voorbaat sluit je het voordeel van de twijfel ten aanzien van een schrijfcarrière al uit. Ik vind dat heel jammer. Waarom ga je voor zekerheid (die niet eens zeker is en steeds minder zeker wordt), en niet voor wat je het liefste wilt in je leven? Zal ik het eens op de rand van de afgrond formuleren: wat laat je liever na: een dot mooie verhalen (in druk) of latenwezeggen 10.000 euro spaargeld?

28 februari 2012 - 23:57
@Schli, maar met scenarioschrijvers is volgens mij precies hetzelfde het geval als auteurs: we hebben er zes in Nederland en dat zijn er twee te veel (getallen kloppen niet), dus geld verdienen zit er niet in waarschijnlijk.
Klopt, maar als duizendpoot (of schaap met de vijf poten) maak je meer kans. Of: je spreidt je kansen. Bovendien is het bij een opleiding ArtEZ natuurlijk makkelijk om een minor te nemen als acteur of regisseur, zodat je nog meer kanten uit kan.

29 februari 2012 - 0:04
Waarom zou iemand schrijven niet serieus nemen als hij of zij dat naast een carrière doet?
Schrijven is een carrière.
Wat hebben jullie te verwachten?
Ja, daar ben ik benieuwd naar.
Een beetje een flauwe reactie, vind ik. Kun je jezelf iets verder toelichten?