Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Creative Writing - Schrijfopleiding

Beste Sollers, Gister kwam ik een schrijfopleiding tegen, en zie geen reden om deze niet met jullie te delen. ------ Op het gebied van schrijven biedt ArtEZ de opleiding Creative Writing. De studie is gestart in het studiejaar 2011-2012. ArtEZ biedt deze voltijdstudie aan in samenwerking met Literair Productiehuis Wintertuin. De studie is een vierjarige afstudeerrichting van de bachelor Theater in Arnhem. Creative Writing Onder de term Creative Writing wordt tijdens de studie het schrijven en presenteren van proza, drama, poëzie, documentaire en literaire non-fictie verstaan. Dit zijn genres die buiten het terrein van de copywriting, de journalistiek en de academische of technische vormen van schrijven vallen. ArtEZ kiest voor de term Creative Writing, en niet voor bijvoorbeeld een afstudeerrichting ‘schrijven’, omdat er binnen de literatuur en het theater, de kunstvormen waarvoor tekst de basis is, ingrijpende veranderingen plaatsvinden. Wat leer je verder in de studie: (geef even alleen verkorte versie) Creërend vermogen en visie Technisch vermogen Reflectief vermogen Professioneel vermogen voor alle informatie kan je op de volgende site kijken: http://www.artez.nl/schrijven/Creative_Writing, bekijk vooral ook de pagina competenties: http://www.artez.nl/schrijven/Creative_Writing/St…. --- Het is een HBO studie, dus je moet minstens een MBO niveau 4 diploma hebben.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waarom zou iemand schrijven niet serieus nemen als hij of zij dat naast een carrière doet?
Schrijven is een carrière.
Wat hebben jullie te verwachten?
Ja, daar ben ik benieuwd naar.
Een beetje een flauwe reactie, vind ik. Kun je jezelf iets verder toelichten?
Nee. Want de verwachting is op jullie. Verwoord het eens?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou iemand schrijven niet serieus nemen als hij of zij dat naast een carrière doet?
Schrijven is een carrière.
Wat hebben jullie te verwachten?
Ja, daar ben ik benieuwd naar.
Een beetje een flauwe reactie, vind ik. Kun je jezelf iets verder toelichten?
Nee. Want de verwachting is op jullie. Verwoord het eens?
Wat bedoel je precies met 'schrijven is een carrière'? Want ik denk dat schrijven voor mensen zoals jij, die zichzelf al meerdere keren bewezen hebben, inderdaad een carrière is. Voor de mensen met een blanco CV op het gebied van schrijven zie ik dat anders. Die hebben als eerste stap om opgemerkt te worden, dan pas gaan zij denken over een verdere carrière. Tenminste, dat concludeer ik uit deze website. En ik zou het fijn vinden als je 'de verwachting is op jullie' verder toelicht. Met jullie bedoel je de jongere generatie, dat is me duidelijk, en wat een verwachting is snap ik ook wel, maar ik snap niet goed wat er precies wordt verwacht.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil niet mijn hele leven in de bijstand.
Wie wel? Maar waarom zeg je dit in dit verband?
[/quote] Omdat dat de realiteit is voor veel schrijvers die niets anders kunnen dan schrijven. Zie mijn rekenvoorbeeld. Voor een modaal inkomen moet je je kaarten vooral niet zetten op een carrière als Nederlandstalig schrijver.
Baankans: Je kunt ook in het onderwijs terecht, dus groter dan bij de kunstacademie.
En waarom koppel je hier niet bij voorbaat bijvoorbeeld stress aan, of risico op schietincidenten, of werkloosheid, zoals je aan schrijven direct een uitkering koppelt? Waar heb je die voorstellingen vandaan? Wie spiegelt jou dit voor?
Dat is de realiteit. Mensen zitten niet te wachten op een schrijver, maar het onderwijs zoekt nog steeds onderwijzers, ook als zij-instromers. En het onderwijs is nou net iets breder dan het probleem-VWO in de Randstad.
Ik bedoel: elk beroep heeft zijn voor- en nadelen. Jullie zijn nu nog niet overtuigd van je succes als schrijver, maar wel al (meer) van je succes in een baan; en bij voorbaat sluit je het voordeel van de twijfel ten aanzien van een schrijfcarrière al uit.
Er is een groot verschil tussen een beroep en een baan. Talloze beroepsmatige kunstenaars hebben een andere baan dan wat hun beroep is. Wie gelukkig is, heeft een baan die aansluit bij zijn beroep (denk aan: beeldhouwer als beroep, restaurateur als baan; schrijver van beroep, journalist als baan; architect van beroep, beleidsmedewerker ruimtelijke ordening als baan).
Ik vind dat heel jammer. Waarom ga je voor zekerheid (die niet eens zeker is en steeds minder zeker wordt), en niet voor wat je het liefste wilt in je leven?
Omdat wat je het liefste wilt in je leven niet bekostigd wordt door voor je uit te dromen? Erst das fressen und dann die Moral. De meeste mensen denken bij hun toekomst toch iets aan dagelijks een warme maaltijd, een dak boven hun hoofd, gezonde kinderen, en, als ze schrijver zijn, een flinke bibliotheek en de hardware om te schrijven. Sinterklaas bestaat niet.
Zal ik het eens op de rand van de afgrond formuleren: wat laat je liever na: een dot mooie verhalen (in druk) of latenwezeggen 10.000 euro spaargeld?
Ik vraag me af hoe jij denkt dat iemand een dot mooie verhalen kan schrijven (en publiceren) zonder een (gegarandeerd) minimum-inkomen. Er is zoiets als bijstand, maar dat noem ik geen carrière als schrijver. Schrijvers leven niet van de wind: dat kun je op dit forum ook lezen. Zelfs de best verkopende schrijvers moeten vooraf een investering doen om bekend te worden, om hun boek überhaupt bij een uitgever te krijgen. Van de porto op een gemiddeld manuscript kan een minimalist een week eten, bijvoorbeeld. Om maar te zwijgen over de investering in inkt, papier en envelop.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Spirit, het hangt er vanaf wie je als voorbeeld neemt, en wat je jezelf ten doel stelt. Iedereen is ooit met een blank schrijf c.v. begonnen, toch? Dat kan daarom geen goed voorbeeld zijn. Jouw doel, daar gaat het om. Wat wil jij! Wil jij die c.v. vullen, dan moet je daarmee beginnen. En wat ik met de verwachting bedoel: als ik die voor jou ga omschrijven, kun jij reageren met ja, of nee, of misschien, of waarom. Of je kunt in een bepaalde vorm van aanval of verdediging schieten. Daarom vind ik het constructiever wanneer je er zelf over nadenkt en je verwachtingen zelf verwoordt; misschien zelfs probeert te verwoorden wat je te bieden hebt (als je dat onderzocht hebt). De vraag die ik in dit verband aan jou wil stellen, is: wat is het dat jou tot schrijven drijft? Daar hoef je niet meteen op te antwoorden, en zelfs helemaal niet als je niet wilt. Je kunt er gewoon eens over nadenken. Wat is het? Wat wil je? Wat is je concrete doel? Waarom vraag ik dit: omdat à priori op de vingers van één hand de mensen te tellen zullen zijn die zitten te wachten op een schrijven van jou. Al die dingen bewust krijgen; het zou me niet verbazen wanneer daar op Creative Writing aandacht aan besteed werd.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bedoel je precies met 'schrijven is een carrière'? Want ik denk dat schrijven voor mensen zoals jij, die zichzelf al meerdere keren bewezen hebben, inderdaad een carrière is. Voor de mensen met een blanco CV op het gebied van schrijven zie ik dat anders. Die hebben als eerste stap om opgemerkt te worden, dan pas gaan zij denken over een verdere carrière. Tenminste, dat concludeer ik uit deze website.
Dat zie je verkeerd Spirit. Een schrijver moet zich iedere keer opnieuw bewijzen. Als je niet voortdurend produceert (zie mijn rekenvoorbeeld), dan moet je wel op een andere manier je geld gaan verdienen. Als je je toelegt op schrijven (van fictie) als hoofdberoep, dan moet je twee keer per jaar een bestseller afleveren om een beetje in de buurt van een modaal inkomen te komen. Er is, bij mijn weten, geen schrijver in Nederland die dat voor elkaar krijgt. Daarentegen: als je carrière maakt in een ander beroep en zorgt dat je part-time kan werken (bijvoorbeeld 32 uur), dan verdien je voldoende en hou je tijd over om te schrijven. Andersom: hoofdberoep part-time schrijver en tijd over voor een andere baan, levert te weinig op om echt van rond te komen (of je moet sekswerker worden en dat wens ik niemand toe). Stipendia zijn maar voor weinigen weggelegd, en ik reken dat onder "uitkering". Als je kijkt naar de biografieën van "succesvolle" schrijvers, zie je dat ze heel wat moeten bijbeunen naast hun fictiewerk. Van boekverkopen alleen kun je niet leven in Nederland. Daarom is zo'n ArtEZ-studie interessant: het is niet alleen gericht op het schrijven van commerciële fictie. Overigens is de ArtEZ-opleiding nog jong, ik weet niet of er al mensen afgestudeerd zijn in die richting. Pas als er voldoende alumni zijn kun je wat zeggen over de kansen op de arbeidsmarkt. Het zou mij verbazen als er een meer dan gemiddeld (van de mensen met een opleiding op een gelijkwaardig of hoger niveau) aantal bestseller-auteurs zijn.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Edit: Vreemd dat citeren anders gaat dan ik verwacht had. Vandaar dat ik de post laat verdwijnen. Het was net of de dingen die S. schreef, door mij geschreven werden; en die vergissing mag niet ontstaan, natuurlijk :-). Mijn slotreactie was / is: Ja, zo ga je in al je antwoorden uit van de Ja-maar formule. Maar wat is je antwoord op de rand van de afgrond?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil jij die c.v. vullen, dan moet je daarmee beginnen.
Daar hoef je geen schrijfopleiding voor te volgen: het overgrote deel van de schrijvers krijgt hun schrijf-CV gevuld naast een andere opleiding of baan. Gewoon omdat ze schrijven, niet omdat ze het schrijven studeren. Kijk maar naar de biografie van het gros der schrijvers: weinig te vinden die zijn begonnen met een schrijfopleiding.
Al die dingen bewust krijgen; het zou me niet verbazen wanneer daar op Creative Writing aandacht aan besteed werd.
De bewustwording is nog geen garantie voor een inkomen. Sterker nog: in mijn creatieve opleiding ben ik voldoende mensen tegengekomen die gaandeweg de studie zich ervan bewust werden dat creatief zijn in een professionele context niet voor hen was weggelegd. Zonde van je investering in geld, tijd, en energie. Als ik het me goed herinner* sneuvelde "in mijn tijd" 75% van de studenten vóór het behalen van de propadeuse. En "mijn tijd" was de tijd waarin de geldboompjes nog lustig bloeiden en je je geen zorgen over studieduur of tempobeurzen hoefde te maken. Hierbij valt het me op dat ArtEZ niet duidelijk maakt of je al dan niet een portfolio moet hebben vóórdat je aan de studie begint. Bij de kunstacademie is dat verplicht. Bij diverse andere kunst-opleidingen (denk: ballet, toneel) moet je ook al aantoonbaar iets kunnen (talent hebben) voordat je wordt toegelaten. Een MBO-papiertje is daar niet voldoende. *) En als ik me weer eens vergis in de cijfers, dan is het minimaal 25%. Een kwart. Dat is ook nog veel.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schli, er is een toelatingstest voor ArTEZ, maar ik las in een interview met de eerste lichting studenten dat dit voor een van hen het eerste was dat hij ooit had geschreven.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Schlimazlnik: Ook tegenwoordig veranderen veel studenten in het eerste jaar van studie - dat hoort er gewoon bij en kan niet exemplarisch gesteld worden voor de opleiding Creative Writing. Dan nog: natuurlijk heeft het gros van de contemporaine schrijvers geen schrijfopleiding. Was die er dan? Waar? Ik ben heel erg vóór een dergelijke opleiding. Tot slot is dat wat jij een MBO-papiertje noemt, gewoon een diploma. En tot allerslotst: bijbeunen, wat je nogal graag mag bezigen, is geen woord. Beunhazen wel (beunhaasde, gebeunhaasd), en dat heeft betrekking op het onbevoegd en onder de prijs uitoefenen van een beroep, soms ook illegaal. Schrijvers beunen dus niet bij, en als ze een bijbaan hebben, doen ze dat niet per definitie onbevoegd en onder de prijs of illegaal. Niet zo degenereren, hoor! :D

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spirit, het hangt er vanaf wie je als voorbeeld neemt, en wat je jezelf ten doel stelt. Iedereen is ooit met een blank schrijf c.v. begonnen, toch? Dat kan daarom geen goed voorbeeld zijn. Jouw doel, daar gaat het om. Wat wil jij! Wil jij die c.v. vullen, dan moet je daarmee beginnen. En wat ik met de verwachting bedoel: als ik die voor jou ga omschrijven, kun jij reageren met ja, of nee, of misschien, of waarom. Of je kunt in een bepaalde vorm van aanval of verdediging schieten. Daarom vind ik het constructiever wanneer je er zelf over nadenkt en je verwachtingen zelf verwoordt; misschien zelfs probeert te verwoorden wat je te bieden hebt (als je dat onderzocht hebt). De vraag die ik in dit verband aan jou wil stellen, is: wat is het dat jou tot schrijven drijft? Daar hoef je niet meteen op te antwoorden, en zelfs helemaal niet als je niet wilt. Je kunt er gewoon eens over nadenken. Wat is het? Wat wil je? Wat is je concrete doel? Waarom vraag ik dit: omdat à priori op de vingers van één hand de mensen te tellen zullen zijn die zitten te wachten op een schrijven van jou. Al die dingen bewust krijgen; het zou me niet verbazen wanneer daar op Creative Writing aandacht aan besteed werd.
Ik was niet degene de over verwachtingen begon...ik wilde inderdaad weten wat je ermee bedoelde, niet eens om op te reageren, gewoon uit nieuwsgierigheid. Kort antwoord op je vragen: Geen idee wat het is, ik wil steeds beter leren schrijven, en ik heb op dit moment geen doelen, alleen dromen. À priori zit niemand te wachten op een schrijven van mij. Ik ben realistisch, dat is juist de reden dat ik Creative Writing nooit als vervolgstudie zou kiezen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
À priori zit niemand te wachten op een schrijven van mij.
Ik bedoelde dat niet persoonlijk, maar dat 'men' ooit ergens moet beginnen en doorgaan als 'men' een besluit genomen heeft (om te schrijven, bijvoorbeeld), ook al zit niemand er à priori op te wachten. Het wordt pas leuk wanneer mensen wél à priori zitten te wachten op een boek van je. En dan denk ik dat zo'n opleiding als Creative Writing à posteriori van pas kon zijn gekomen. Wie wel voor Creative Writing kiest: veel plezier en succes! :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
À priori zit niemand te wachten op een schrijven van mij.
Ik bedoelde dat niet persoonlijk, maar dat 'men' ooit ergens moet beginnen en doorgaan als 'men' een besluit genomen heeft (om te schrijven, bijvoorbeeld), ook al zit niemand er à priori op te wachten. Het wordt pas leuk wanneer mensen wél à priori zitten te wachten op een boek van je. En dan denk ik dat zo'n opleiding als Creative Writing à posteriori van pas kon zijn gekomen. Wie wel voor Creative Writing kiest: veel plezier en succes! :thumbsup:
Dat zinnetje was bij mij ook niet persoonlijk bedoeld. ;) Ik denk serieus dat er echt helemaal niemand op een schrijven van een 'nieuw' iemand, maar goed, dat is weer een andere discussie. Ik zal er verder niet op in gaan. Iedereen die deze studie kiest: succes. En iedereen die dat niet doet: ook succes. :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook tegenwoordig veranderen veel studenten in het eerste jaar van studie - dat hoort er gewoon bij en kan niet exemplarisch gesteld worden voor de opleiding Creative Writing.
Aangezien het een nieuwe studie is, kan daarover niets worden gezegd. Ik heb er dan ook niets over geschreven. Wat ik wel schreef is dat het mijn ervaring is dat er veel mensen zijn die een creatieve studie zeer onderschatten en daarom in het eerste jaar een andere studie zoeken. Of, concreet: het is heel wat anders om voor je lol te schrijven/tekenen/dansen dan om het op afroep te doen met een bepaalde opdracht.
Dan nog: natuurlijk heeft het gros van de contemporaine schrijvers geen schrijfopleiding. Was die er dan? Waar? Ik ben heel erg vóór een dergelijke opleiding.
Journalistiek was een bekende. Filmscripts en toneelteksten waren er bij mijn weten altijd al. De Schrijvers Vakschool is al behoorlijk oud. Bij talenstudies werd er aandacht aan besteed. De LOI en soortgelijke opleidingen bieden het al jaren.
Tot slot is dat wat jij een MBO-papiertje noemt, gewoon een diploma.
bavarois heeft een draadje over beeldend taalgebruik/beeldspraak geopend. Misschien kun je daar terecht.
En tot allerslotst: bijbeunen, wat je nogal graag mag bezigen, is geen woord. Beunhazen wel (beunhaasde, gebeunhaasd), en dat heeft betrekking op het onbevoegd en onder de prijs uitoefenen van een beroep, soms ook illegaal. Schrijvers beunen dus niet bij, en als ze een bijbaan hebben, doen ze dat niet per definitie onbevoegd en onder de prijs of illegaal.
Eerst zeg je dat het woord niet bestaat, en vervolgens weet je heel zeker dat schrijvers het niet doen? Vooralsnog: ik ken talloze schrijvers die zonder daarvoor bevoegd te zijn bijbaantjes hebben, onder meer in manuscriptbeoordelen, schrijfcursussen/workshops geven, tekstbureaus, als redacteur, uitgever, copywriter, etc., en het overgrote deel ervan zit ver onder een normale prijs. Het valt te beargumenteren dat het allemaal vrije beroepen zijn, en dat je daarvoor geen bevoegdheid nodig hebt, maar waar het op neer komt is dat het de markt verziekt. Waarom zou je een schrijfopleiding gaan doen als je overal voor een schijntje ook opgeleid kan worden? Dat er niet massaal een opstand uitbreekt onder de schrijvers over de slechte kwaliteit van veel van dat aanbod lijkt er toch sterk op te wijzen dat die schrijvers er zelf ook een graantje van meepikken. Of het woord bestaat of niet: het levert ruim 20.000 hits op Google op. Waaronder een item van de NOS waarin het wordt gebruikt. Creatief taalgebruik laat het gelukkig toe dat er steeds weer nieuwe woorden bijkomen en na enige tijd worden geaccepteerd als correct Nederlands. Ik hoop dat dat ook wordt onderwezen bij Creative Writing.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oe, ja, wat voor vakken heb je? En hoe is de opzet van de hele opleiding? Welke keuzes kun je maken en wat voor colleges en opdrachten krijg je? En hoe is het toelatingsexamen? Ik ga waarschijnlijk alsnog stoppen met Journalistiek en me aanmelden voor Creative Writing, maar weet het nog niet zeker :)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Schlimazlnik:
Eerst zeg je dat het woord niet bestaat, en vervolgens weet je heel zeker dat schrijvers het niet doen?
Wel goed lezen. Kijk, dit staat er:
En tot allerslotst: bijbeunen, wat je nogal graag mag bezigen, is geen woord. Beunhazen wel (beunhaasde, gebeunhaasd), en dat heeft betrekking op het onbevoegd en onder de prijs uitoefenen van een beroep, soms ook illegaal. Schrijvers beunen dus niet bij, en als ze een bijbaan hebben, doen ze dat niet per definitie onbevoegd en onder de prijs of illegaal.
Goed, toevallig las ik je post - weken later - en ik moet je hier even op wijzen, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je zelf goed leest en navenant reageert. Niet alleen om tegen te spreken om het tegenspreken. Sorry voor de onderbreking. Nu weer :ontopic:

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke "baangaranties" heeft de opleiding? Met andere woorden, waar wordt je voor opgeleid? Waar denk je met de opleiding aan de slag te kunnen? Bijvoorbeeld: moet je stages lopen en zo ja waar?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En: ik ken niet één Nederlandse literaire of genre-schrijver die bij een schrijfopleiding heeft leren schrijven.
Wat dacht je van Benny Lindelauf, Mirjam Oldenhave, Mariken Jongman om er maar een paar te noemen

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oe, ja, wat voor vakken heb je? En hoe is de opzet van de hele opleiding? Welke keuzes kun je maken en wat voor colleges en opdrachten krijg je? En hoe is het toelatingsexamen? Ik ga waarschijnlijk alsnog stoppen met Journalistiek en me aanmelden voor Creative Writing, maar weet het nog niet zeker :)
Ik heb heel veel verschillende vakken, en dat is heel fijn. Het jaar bestaat uit vier blokken, en de vakken wisselen die vier blokken lang. Wel heb je elk blok Proza, wat we Tekst en Stijl noemen en Poëzie, wat we Tekst en Vorm noemen. Verder heb ik Theater schrijven (Tekst en Podium), Schrijven en Spreken (waar je op zoek gaat naar je eigen poetica, wat jij wil bereiken als schrijver, wat jouw stijl is), Tekst en Media (waar we onder andere een zine maakten, een comic script en een blog voor bijhouden), Literatuurgeschiedenis, Tekst- en Poëzie analyse, Tekst en Wereld (objectief leren schrijven). Waarschijnlijk vergeet ik ook nog wat vakken. Wat heel chill is aan de opleiding, is dat je erg veel verschillende docenten krijgt, die allemaal schrijver zijn. Elke docent/schrijver leert jou wat hij/zij mooi, leuk, interessant vindt, en zo krijg je van heel veel stijlen iets mee. Verder is het eerste jaar, waar ik nu in zit, een soort oriëntatiejaar, waarin je zoveel mogelijk aspecten van het schrijven krijgt. Ook lezen is erg belangrijk, reken op zo'n 40 boeken per jaar. Het tweede jaar is iets specifieker, dan kies je meer een richting, bijvoorbeeld poëzie. Het derde jaar ga je stage lopen, waar jij zelf wilt. En het vierde jaar ben je vooral bezig met je afstudeerproject. De opdrachten bestaan vooral uit korte verhalen voor de proza les. Verder heb ik net mijn eerste toneelstuk vertoond. Maak je voor poëzie elk blok een aantal gedichten etc. De audities zijn net geweest. Die gingen als volgt: je krijgt een opdracht thuisgestuurd, die maak je. Vanuit daar wordt je uitgenodigd voor de eerste ronde. Daar krijg je een prozales, een poëzieles, en een discussie over een tekst. Ben je goed genoeg voor de laatste 40, dan ga je door naar ronde twee, waar je twee lessen en twee persoonlijke gesprekken krijgt. Ik hoop dat je hiermee wat meer weet. Ik hoor het wel als je meer wilt weten. :)
Welke "baangaranties" heeft de opleiding? Met andere woorden, waar wordt je voor opgeleid? Waar denk je met de opleiding aan de slag te kunnen? Bijvoorbeeld: moet je stages lopen en zo ja waar?
Je wordt opgeleid tot 'allround' schrijver. Vandaar dat je zoveel verschillende vakken krijgt. Er wordt van je verwacht dat je zowel proza, als theater, als poëzie in meer of mindere mate kunt produceren als je klaar bent met de opleiding. Verder wordt er ook aandacht besteed aan hoe je jezelf moet 'verkopen' als schrijver zijnde. In het derde jaar moet je dus stage lopen, maar daar is tot nu toe weinig over bekend, omdat wij natuurlijk het eerste jaar zijn. Graag zou ik bij een theatergezelschap meelopen, en daar, wie weet, teksten voor schrijven.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ In de zomer zijn de mensen mooier. Allereerst een compliment voor je geniale forumnaam. ;) Wat ik me afvroeg is hoeveel studenten er in het eerste jaar zitten? En gaan die allemaal over naar het tweede jaar of kun je ook dan nog afvallen? Is de opleiding gestructureerd of is het in organisatorisch opzicht een zooitje? En stel dat je later ontdekt dat je toch liever niet 40 uur per week creatief schrijft, is er dan een optie om bijvoorbeeld als journalist/ redacteur aan de slag te gaan?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de zomer zijn de mensen mooier, bedankt voor je antwoord! :) Ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in het tweede, derde en vierde jaar omdat mij daar niks over bekend is. De vakken van het eerste jaar ken ik toevallig wel. Wat ik nog graag zou willen weten: Loop je het hele derde jaar stage? (Op 1 plek?) Ben je het hele vierde jaar bezig met je afstudeerproject? En richt je je het hele tweede jaar maar op 1 genre en wat voor vakken heb je dan? Of weet jij dit ook allemaal nog niet? Weet de leiding van de opleiding het zelf wel? Hoe worden jullie geïnformeerd? Ik wil dit keer echt zeker weten dat waar ik aan begin ook echt is wat ik wil. (Als ik word toegelaten tenminste).

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je wordt opgeleid tot 'allround' schrijver. Vandaar dat je zoveel verschillende vakken krijgt. Er wordt van je verwacht dat je zowel proza, als theater, als poëzie in meer of mindere mate kunt produceren als je klaar bent met de opleiding. Verder wordt er ook aandacht besteed aan hoe je jezelf moet 'verkopen' als schrijver zijnde. In het derde jaar moet je dus stage lopen, maar daar is tot nu toe weinig over bekend, omdat wij natuurlijk het eerste jaar zijn. Graag zou ik bij een theatergezelschap meelopen, en daar, wie weet, teksten voor schrijven.
Mijn vraag kwam vooral voort uit, hm.... ik heb de indruk dat mensen denken dat de opleiding resulteert in alle troeven voor een succesvol romanschrijber. Omdat "creative writing" als opleiding in de Verenigde Staten een (universitaire?) opleiding/cursus is, die veel min of meer bekende schrijvers hebben afgerond. Maar als je in 4 jaar al die dingen moet leren, inclusief een stage, dan vraag ik me af of je wel voldoende bagage hebt om romanschrijver te worden daarna, nog afgezien of dat succesvol is. Niet dat dat zoveel uitmaakt, want bij alle opleidingen leer je het meest na je diploma. Maar het lijkt nu net of het de sluiproute naar succes is. Dat zou het kunnen zijn als er bekende en belangrijke (gast)docenten uit het boekenvak zijn, zodat je kunt netwerken. Zijn die er?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ In de zomer zijn de mensen mooier. Allereerst een compliment voor je geniale forumnaam. ;) Wat ik me afvroeg is hoeveel studenten er in het eerste jaar zitten? En gaan die allemaal over naar het tweede jaar of kun je ook dan nog afvallen? Is de opleiding gestructureerd of is het in organisatorisch opzicht een zooitje? En stel dat je later ontdekt dat je toch liever niet 40 uur per week creatief schrijft, is er dan een optie om bijvoorbeeld als journalist/ redacteur aan de slag te gaan?
Ha. Dank je! We zitten momenteel met 19 mensen in de klas, we zijn begonnen met 20, maar een persoon heeft een negatief studie advies gekregen in februari. Aan het eind van dit jaar is er weer een grote beoordeling. Er wordt ook gewoon met studiepunten gewerkt, dus als je te weinig punten heb, mag je niet door naar het volgende jaar, of als het een klein beetje scheelt, kun je vervangende opdrachten in de vakantie maken. Ik heb geen idee met hoeveel mensen we uiteindelijk eindigen. Omdat het een nieuwe opleiding is, moeten veel dingen nog uitgeprobeerd worden. Maar omdat aan ons, de studenten, ook feedback wordt gevraagd, is het redelijk gestructureerd. Ha. Het blijft een kunstopleiding. Je wordt opgeleid tot schrijver, niet tot journalist of redacteur. Wel moeten we bijvoorbeeld mensen interviewen, literaire festivals organiseren, elkaars teksten redigeren etc. Dus je leert wel een beetje van die vakken.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de zomer zijn de mensen mooier, bedankt voor je antwoord! :) Ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in het tweede, derde en vierde jaar omdat mij daar niks over bekend is. De vakken van het eerste jaar ken ik toevallig wel. Wat ik nog graag zou willen weten: Loop je het hele derde jaar stage? (Op 1 plek?) Ben je het hele vierde jaar bezig met je afstudeerproject? En richt je je het hele tweede jaar maar op 1 genre en wat voor vakken heb je dan? Of weet jij dit ook allemaal nog niet? Weet de leiding van de opleiding het zelf wel? Hoe worden jullie geïnformeerd? Ik wil dit keer echt zeker weten dat waar ik aan begin ook echt is wat ik wil. (Als ik word toegelaten tenminste).
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nog niet erg veel weet over de vervolgjaren. Ik raad je echt aan naar de open dag te komen, mijn hoofddocent kan daar een heleboel meer over vertellen. Het is voor mij ook raar, omdat ik niets aan ouderejaars kan vragen. Ik geloof dat je een half jaar stage loopt, en een half jaar les hebt. Hetzelfde geldt denk ik voor het vierde jaar: het afstudeerproject zal een grote rol spelen, maar niet alle tijd in beslag nemen. Maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen, excuus. Volgend blok, wat over twee weken begint krijgen we het vak Studie Loopbaan Begeleiding. Daar zullen ze ons meer vertellen over de volgende jaren. Het tweede jaar is overigens niet maar 1 genre. Je kiest een 'groot' vak, zoals proza, of non-fictie. Daarnaast kies je een van de kleinere vakken, zoals poezie, of theater. Maar je zult ook nog gewoon de andere vakken krijgen. Je kiest een begeleider, een van de docenten, die jou begeleidt in je proces. Pas later in de studie zul je je helemaal specialiseren, je moet namelijk kiezen met wat voor genre/stijl/discipline je wilt afstuderen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vraag kwam vooral voort uit, hm.... ik heb de indruk dat mensen denken dat de opleiding resulteert in alle troeven voor een succesvol romanschrijber. Omdat "creative writing" als opleiding in de Verenigde Staten een (universitaire?) opleiding/cursus is, die veel min of meer bekende schrijvers hebben afgerond. Maar als je in 4 jaar al die dingen moet leren, inclusief een stage, dan vraag ik me af of je wel voldoende bagage hebt om romanschrijver te worden daarna, nog afgezien of dat succesvol is. Niet dat dat zoveel uitmaakt, want bij alle opleidingen leer je het meest na je diploma. Maar het lijkt nu net of het de sluiproute naar succes is. Dat zou het kunnen zijn als er bekende en belangrijke (gast)docenten uit het boekenvak zijn, zodat je kunt netwerken. Zijn die er?
Is je vraag nu of je succesvol wordt na het afronden van deze opleiding? Of dat je wordt opgeleid tot romanschrijver? Het eerste ligt natuurlijk totaal aan jezelf. En aan wat anderen van jou/je schrijven vinden. Een opleiding als deze kan daarbij helpen, omdat je ten eerste heel veel schrijft, wat je natuurlijk beter maakt. Verder krijg je veel feedback, van zowel studenten als docenten, wat ook erg leerzaam. Je leert schrijven in verschillende stijlen. En ander belangrijk punt is inderdaad het netwerken. We hebben onder andere les van F. Starik (net afgetreden stadsdichter van Amsterdam), Thomas Verbogt (schrijver van romans, korte verhalen, columns, toneelstukken) en Dennis Gaens (stadsdichter van Nijmegen). Ook kregen we les van een redacteur die bij bijna alle grote uitgeverijen gewerkt heeft. Het is zo, dat als zo iemand jou goed vindt, en goed blijft vinden, hij wel dingen voor je wil regelen. Dat is niet per se omdat je deze opleiding doet, maar zo'n opleiding is deels ook erg handig om mensen te leren kennen. Over het tweede: je wordt niet opgeleid tot romanschrijver. Je krijgt van alles wat, en moet zelf kiezen wat jij het leukste/belangrijkste vindt en waar je je in wilt ontwikkelen. Het wordt ook heel erg aangemoedigd om veel disciplines tegelijk uit te oefenen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik dit zo lees ben ik toch wel nieuwsgierig geworden. :) Hoe is het niveau van het schrijven in het algemeen naar jouw mening (of weet je dit niet)? Kun je een voorbeeld geven van iets wat je tot nu toe hebt geleerd op de opleiding?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nog niet erg veel weet over de vervolgjaren. Ik raad je echt aan naar de open dag te komen, mijn hoofddocent kan daar een heleboel meer over vertellen. Het is voor mij ook raar, omdat ik niets aan ouderejaars kan vragen. Ik geloof dat je een half jaar stage loopt, en een half jaar les hebt. Hetzelfde geldt denk ik voor het vierde jaar: het afstudeerproject zal een grote rol spelen, maar niet alle tijd in beslag nemen. Maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen, excuus. Volgend blok, wat over twee weken begint krijgen we het vak Studie Loopbaan Begeleiding. Daar zullen ze ons meer vertellen over de volgende jaren. Het tweede jaar is overigens niet maar 1 genre. Je kiest een 'groot' vak, zoals proza, of non-fictie. Daarnaast kies je een van de kleinere vakken, zoals poezie, of theater. Maar je zult ook nog gewoon de andere vakken krijgen. Je kiest een begeleider, een van de docenten, die jou begeleidt in je proces. Pas later in de studie zul je je helemaal specialiseren, je moet namelijk kiezen met wat voor genre/stijl/discipline je wilt afstuderen.
Dat is wel jammer, dat je er zo weinig van weet. Ook jammer is dat de eerstvolgende Open Dag pas weer in november is...

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik dit zo lees ben ik toch wel nieuwsgierig geworden. :) Hoe is het niveau van het schrijven in het algemeen naar jouw mening (of weet je dit niet)? Kun je een voorbeeld geven van iets wat je tot nu toe hebt geleerd op de opleiding?
Fijn, het is heel tof namelijk! Ik merk dat ik elke periode beter ben geworden, als ik teksten terug lees van een jaar geleden, vind ik die ronduit slecht. Doordat ik nu elke dag schrijf, loont het echt. En ik vind dat in de klas het niveau redelijk hoog is. Er zitten een paar mensen bij die ik echt heel goed vindt. Hoe bedoel je een voorbeeld geven? Een tekst laten lezen die ik geschreven heb? Of technieken die ik geleerd hebt?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is wel jammer, dat je er zo weinig van weet. Ook jammer is dat de eerstvolgende Open Dag pas weer in november is...
Ik beloof dat als ik meer weet, ik het hier neerzet. :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is je vraag nu of je succesvol wordt na het afronden van deze opleiding? Of dat je wordt opgeleid tot romanschrijver? (...) Over het tweede: je wordt niet opgeleid tot romanschrijver. Je krijgt van alles wat, en moet zelf kiezen wat jij het leukste/belangrijkste vindt en waar je je in wilt ontwikkelen. Het wordt ook heel erg aangemoedigd om veel disciplines tegelijk uit te oefenen.
"Creative writing" heeft iets in zich van "fictie schrijven". Journalistiek is wat dat betreft een heel andere tak van sport. Ik heb de indruk dat de opleiding een beetje een mengelmoesje is geworden. Of dat nu is om de mensen die niet goed weten wat ze willen te kunnen bedienen, of dat het iets heeft te maken met bezuinigingen en het daardoor ineen harmonicaen van opleidingen weet ik niet. Als je de journalistiek in wilt, zijn er al jarenlang goede (en helaas ook minder goede, zo bleek) opleidingen op journalist te worden. Die duren als ik me niet vergis 4 jaar. Als je bij de Schrijversvakschool (dat klinkt naast Creative Writing natuurlijk ontzettend oubollig) gaat studeren, ben je ook vier jaar onderweg, zonder journalistiek. De opleiding tot redacteur is weer een andere, waarvan ik helaas niet zoveel weet. Ik vraag me dus een beetje af wat het eindproduct op gaat leveren en of je op een gezonde manier kunt concurreren met de alumni van de meer gespecialiseerde opleidingen. Maar er zal bij deze opleiding ook slechts één deel zijn dat echt belangrijk is: zorg dat je in ieder geval een fijne studententijd hebt.