Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wendyschrijfwoman - wendydeveer46

My fellow medeschrijvers (twee keer), Wat een aparte site is dit. Heeeeel serieus, wat goed is. Als je blogt, mag dat alleen maar over 'schrijven' gaan. Daar moet ik aan wennen. Het proeflezen, een stukje van je aankomende verhaal of column. Als intro boven het proefleesstukje moet je dan aangeven waar je wilt dat medeschrijvers op letten. Hun reacties, adviezen, opbouwende kritiek. Op andere schrijfsites publiceer ik gewoon de voltallige column of het verhaal. Ik lees wel of mensen geboeid zijn. Dat kan hier niet, althans ik heb die mogelijkheid nog niet ontwaard. Ik kan een stukje publiceren van mijn laatste korte verhaal, maar ik weet niets te vragen. Dat mijn interpunctie te wensen overlaat, weet ik allang. Het gebeurt iedere keer weer, een vorm van dyslectie. Is er een manier om je hele stuk te publiceren hier? Ik heb enkele proefleesstukjes gelezen en vond het bijzonder jammer dat ik ze niet verder kon lezen. Mis ik iets hier? Hallo, ik ben Wendy, 46 jaar, ik ben verslaafd aan schrijven. Een Human Interest schrijver. Daarnaast ben ik theatermaker, in het bijzonder op het gebied van musicals en verdien ik mijn echte salaris middels een suffe grijze kantoorbaan. Ik heb twee jongens in de twintig die vaak bij mij zijn. De drie musketiers in de categorie zang en gitaar. Was getekend, Wendy

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is geen proefleessite. Dit een site om te leren schrijven, alle ins en outs, en als je een stukje hebt waar je echt zelf niet meer uitkomt, kun je het posten en kijken of anderen misschien een oplossing weten. We gaan hier niet jouw werk doen ;) Valt me trouwens wel een beetje tegen dat je blijkbaar wel de regels voor proeflezen hebt gelezen, maar die lekker aan je laars lapt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je allang weet dat je interpunctie niet goed is, zou je er ook iemand naar kunnen laten kijken voordat je een tekst laat zien. Dat is niet vervelend bedoeld, maar Schrijven Online is een schrijfsite, en als je met hetzelfde gemak de dyslexienonchalance zou overhevelen naar bijvoorbeeld een willekeurig Hema-restaurant waar de prut van de koffie op de bodem van je kopje rondzwabbert, zou je dan ook genoegen nemen met: 'Ja, we weten wel dat de koffiezetapparatuur hier niet goed is - dat ligt aan de opbouw van het ding.' Proeflezen is bedoeld voor als je echt helemaal klaar bent met een tekst, en hem eens wilt laten lezen voordat je er verdere stappen mee onderneemt, of wanneer je onoplosbare twijfels hebt over iets in die tekst - en dat geef je dan aan middels een vraag.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh, in tegenstelling met een site als columnx, is hier blijkbaar niemand die mij welkom heet. Alle kritiek ten spijt, prima! Maar niet echt, als nieuwkomer, hartverwarmend. Oké, schrijvenonline is dus echt leerzaam. Ik ga me er in verdiepen. Welkom Wendy, zei de gek.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je had het misschien even moeten vermelden: Wendy stelt zich voor, of zo. We hebben voorsteltopics. Je bent heel welkom. Maar het is een serieuze site. Er zijn een paar topics die speciaal voor dingen zijn die zich buiten het schrijven ontwikkelen. Dan moet je naar de rubriek 'overig' gaan of 'schrijverscafé.' Het is onderverdeeld om geen rommelig geheel te worden.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom hier Wendy ;) ... Het zou inderdaad prettig zijn als alle posts in proeflezen aan de gestelde eisen zouden voldoen... Maar ja...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt ervoor gekozen om je neus voor het eerst te laten zien bij de nachtbrakers, die blijkbaar kritisch zijn. De nietszeggende welkomstposts kun je morgenochtend wel verwachten. Je bent al twee weken lid, waarom heb je niet een beetje rondgelezen om te kijken wat de mores zijn hier?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bienvenue bij Schrijven Online. Wilkommen Fraulein! Voordat alle discussies over en weer losbarsten misschien eerst even de regels lezen? Komt misschien onaardig over -alle bovenstaande kritiek- maar vergeet niet dat een beelscherm niet verontschuldigend de schouders op kan halen om de boodschap te verzachten; M.a.w. het is allemaal niet zo bedoeld zoals jij het opvat. Dus trek die tenen(nagels :D) maar weer in. Men is hier serieus, gedreven en getalenteerd, daar kun jij ook je voordeel mee doen! Ook ik heb het met het klappen van de zweep moeten leren, no rules, no game. Heel veel plezier op deze site en hopelijk kunnen we iets van elkaar leren! Groetjesss

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Welkom Wendy! :) Als beheerder van de site zal ik even verklaren waarom we de keuzes hebben gemaakt zoals ze zijn. Zoals mensen boven mij al zeggen is dit een site voor schrijvers. Het werkt dan ook het beste als het over schrijven gaat. Op het moment dat je algemeen mag bloggen of hier hele verhalen mag publiceren zonder daar feedback op te willen hebben wordt het ook een site voor lezers die geen schrijver zijn. Dan verwatert het onderwerp en wordt het weer minder interessant voor schrijvers. Proeflezen zal in de toekomst wel gaan veranderen en meer mogelijkheden bieden, maar nu doen we het nog even zo. Voor het publiceren van verhalen, blogs en columns zijn genoeg andere sites toch? Met een breder publiek.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal even jouw eigen volgorde aanhouden: Allereerst houd ik er niet van als nieuwelingen starten met 'af te geven' op een site die mij zo dierbaar is. Er valt hier veel te leren, door anderen en door mij. Er worden vaak dingen gewijzigd na een inhoudelijke discusiie zodat de site wordt/blijft zoals hij moet zijn: een leerzame plek voor (amateur-)schrijvers, en een plek ingericht naar de wensen van de bezoekers. Mocht je na een tijdje meegelezen en vooral meegedaan te hebben dingen gewijzigd willen hebben, meld het dan bij het onderdeel 'over de site'. Er wordt altijd naar geluisterd, niet altijd worden de wensen gehonoreerd. En dan nu het tweede onderdeel: Welkom hier Wendy. Je bent van harte welkom om mee te doen en mee te leren, mits je dat wilt. Uit je beginpost begrijp ik dat je die behoefte aan leren niet zo hebt? Je interpunctie mag slecht blijven en over je schrijfsels heb je geen twijfels? Of interpreteer ik het fout? (Wat ik bedoel te zeggen is dat de mate waarin je welkom wordt geheten en de manier waarop, ook alles te maken heeft met hoe je dit cafe komt binnenstappen :confused: )

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal even jouw eigen volgorde aanhouden: Allereerst houd ik er niet van als nieuwelingen starten met 'af te geven' op een site die mij zo dierbaar is. Er valt hier veel te leren, door anderen en door mij. Er worden vaak dingen gewijzigd na een inhoudelijke discusiie zodat de site wordt/blijft zoals hij moet zijn: een leerzame plek voor (amateur-)schrijvers, en een plek ingericht naar de wensen van de bezoekers. Mocht je na een tijdje meegelezen en vooral meegedaan te hebben dingen gewijzigd willen hebben, meld het dan bij het onderdeel 'over de site'. Er wordt altijd naar geluisterd, niet altijd worden de wensen gehonoreerd. En dan nu het tweede onderdeel: Welkom hier Wendy. Je bent van harte welkom om mee te doen en mee te leren, mits je dat wilt. Uit je beginpost begrijp ik dat je die behoefte aan leren niet zo hebt? Je interpunctie mag slecht blijven en over je schrijfsels heb je geen twijfels? Of interpreteer ik het fout? (Wat ik bedoel te zeggen is dat de mate waarin je welkom wordt geheten en de manier waarop, ook alles te maken heeft met hoe je dit cafe komt binnenstappen :confused: )
Zjors, Een beetje late reactie mijnerzijds, maar ik wil op deze van jou toch reageren. Ik geloof stellig dat hier veel geleerd wordt. Er wordt ook veel aangeboden. Ik zei het al; 'een heeeeele serieuze site en dat is goed' Dat is overigens niet afgeven op de jouw zo geliefde site ;-) Ik heb het over mijn slordige interpunctie. Zo ongeduldig als ik ben, schrijf ik teveel verhalen en columns in korte tijd. Ook heb ik geen spelling- en grammaticacontrole (Word 2007, hell!). Zou ik mijn schrijfsels een tweetal dagen laten liggen en bekijken, dan komt het helemaal goed met die punctie. De opbouw van een verhaal gaat ook nog wel eens fout en zo zijn er meer dingen. Later, later zie ik het. Ik weet weinig te melden aan andere schrijvers dan 'wat een leuk of boeiend stuk. Goed geschreven, man!' Dat is leuk om te horen, maar je leert er niet van. 'Wat een stom stuk heb je geschreven' is ook nutteloos. Ik merk dat schrijvers hier van behoorlijk niveau zijn. Zij zien hun eigen fouten uiteindelijk zelf wel, zodra het op de site staat. Een vraag: hoe verwoord je nu een kuchgeluid? Dat vind ik nou een goeie! Op andere sites ben ik ook niet echt een reageerder, omdat ik me niet geroepen voel te lopen azijnpissen over interpunctie, spellingsfouten, op een moment zie je het zelf. Over het onderwerp? Daar mag je al helemaal niet aankomen. Dat is jouw kindje! Als hier de mogelijkheid zou zijn om een gehele column of verhaal, gedicht, essay te publiceren dan zijn er meer triggers voor mij om vragen te stellen. De opbouw in mijn eerste drie alinea's kunnen perfect zijn, maar de laatste vier misschien wel ruk. Niemand ziet dat. Een schreeuwend vloekend stukje stoot soms af, maar ken je het einde, is het misschien wel zo 2009 (grapje), wel zo passend geschreven. Hoe vaak vraagt Sed wel niet, hoe een stukje eindigt, hij (of is het een zij?) zit vol met nieuwsgierigheid naar alle epistels. Ik ook. Ik mag een rare, autodidactische schrijftrut zijn, ik laat deze site even voor wat het is. Wie weet, we'll meet again :-) Succes Zjors!