Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mariek - Eng

Eng Eerst schreef ik van me af, voor mezelf. Eén stromende poort naar taal, daarmee spelen en erover nadenken was ontoegankelijk geworden en ik moest toch wat met dat vreselijke gemis. Een vriendin zei toen: ‘schrijf dan op voor jezelf wat je nu allemaal binnenhoudt en zo graag wil delen’. Het bleek een gouden tip. Ik probeerde mijn observaties en gedachtenspinsels in woorden te vatten. Maar wel zo dat het voor een willekeurig ander mens ook boeiend zou zijn om te lezen. En tot mijn stomme verwondering kwamen de woorden vanzelf. In verhaaltjes en gedichten stroomde het mijn hoofd, mijn pen, mijn toetsenbord uit. Het gaat net als bij beeldend werken, bij mij dan. Geen echt vooropgezet plan, maar een vaag idee dat door mijn hoofd glijdt. Ik begin, en ergens onderweg wordt me intuïtief duidelijk, eigenlijk zonder rationeel denken, waar ik heen wil. En ik probeer steeds zuiver te blijven, bij mezelf te blijven. ‘Is dit wat ik zeggen wil of loop ik al vooruit op de mening van de lezer? Maar ook angst… ‘mijn god, als wat ik schrijf maar geen hoog candle light gehalte heeft, dat zou werkelijk het ergste zijn wat me zou kunnen gebeuren’. Candle light, het programma wat vroeger om een uur of elf ’s avonds op de radio was. Er werden dan van die mierzoete, weeïge gedichten voorgedragen. Voorzichtig liet ik eens wat lezen, aan vriendinnen. De reacties waren positief. Maar ja, goede vriendinnen zijn natuurlijk al bij voorbaat gunstig gestemd, daar zijn ze voor. Wat nu…? En dit is zo verschrikkelijk eng….ik zal ermee naar anderen moeten, ermee de wereld in moeten…tenminste…als ik verder wil dan navelstaren in mijn kleine kringetje en mijn tekstjes stof laten vergaren in een map op de boekenplank. En durf ik dat wel ? Wie zit er nou op mijn gedachten te wachten? Help! Hèèèèlp !

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet je gewoon nog een poosje wachten, tot het niet zo eng meer voelt. Het hoeft niet NU. Als je denkt dat je er nog niet klaar voor bent, dan wacht je gewoon.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu schrijf je toch ook voor ons, onbekenden. Gewoon doen, zou ik zeggen. Doen en dan gaat het enge er na een poosje vanzelf af...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marieke, Om het iets minder eng te maken: we bijten niet. Beloofd!
Spreek voor jezelf :P

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, ik denk dat we allemaal een keer door die zure appel heen moesten. Toch valt het mee, kritiek doet pijn maar als je het laat bezinken merk je dat je werk erop vooruit gaat. En dat is dan weer een opsteker die heel motiverend werkt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en gewoon ervoor gaan, gebruik alle kritieken maar verlies je eigen mening ook niet uit het oog.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mariek, welkom hier! :) Geen echt vooropgezet plan, maar een vaag idee dat door mijn hoofd glijdt. Ik begin, en ergens onderweg wordt me intuïtief duidelijk, eigenlijk zonder rationeel denken, waar ik heen wil. Zoiets is niet raar. Er zijn er meer die dat doen en uitkomen op een leuk verhaal :)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Mariek Blijf jezelf en zie alle kritiek als een hulp niet als een noodzaak, want uiteindelijk schrijf jij vanuit jou eigenheid. Als tien mensen een boek lezen zijn er ook tien meningen over, maar dat is misschien wel de bedoeling: mensen attent maken op uitingen vanuit jou innerlijk.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mariek! Je schrijft dat je aan iets begint en dan plots, zonder er echt rationeel over na te denken, de woorden uit je pen vloeien. Zo vergaat het mij ook meestal. Maar ik schrijf niet met de idee schrik te hebben voor de eventuele kritiek. Uit kritiek kan je heel veel leren, daar hoef je toch niet bang voor de zijn? Wat is de reden dat je hier een stukje proeflezen plaatst? Voor mij althans: om zoveel mogelijk reacties te krijgen, zowel negatief als positief. Je hebt eens pech, dan weer geluk, dat is nu eenmaal "schrijven". Toch mag je nooit je eigenheid verliezen. Dóór de kritiek heb ik al enkele stukjes uit een verhaal veranderd. Nu kan ik het hele stuk opnieuw doornemen en weet ik waarop ik moet letten. Ga door, gooi dat "enge" van je af. Ik hoop dat voor mij ook de dag zal komen om voldoende bijeen te hebben en er iets serieus mee te doen. @ Rietje: ik ben het volledig met je eens!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap wel dat je het eng vindt om iets van jezelf te laten zien. Ik vind dat zelf ook - al zouden de mensen hier dat misschien niet denken met ...tig posts. Het is toch maar JIJ dat je laat zien. Althans een stukje. En daarmee word je kwetsbaar. Dat kan pijnlijk worden. Daarom zul je eerst van je werk moeten houden, voordat je het de wereld in kunt brengen. Dan kun je er ook voor staan, het verdedigen, of ... het toespreken: 'We moeten nog even aan je werken, vriend!' En dan op een dag heb je misschien iets dat weer verder de wereld in kan, verder dan je veilige vriendinnen, je veilige familie en je veilige forum. Dan kan dat werk dat wel aan. En jij ook.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien overwegen het naar een manuscriptbeoordelaar te sturen? Dat is nog net niet zo eng als naar een uitgever en je krijgt er meteen heel goede feedback mee over je manier van schrijven. Succes!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mariek! Je schrijft dat je aan iets begint en dan plots, zonder er echt rationeel over na te denken, de woorden uit je pen vloeien. Zo vergaat het mij ook meestal. Maar ik schrijf niet met de idee schrik te hebben voor de eventuele kritiek. Uit kritiek kan je heel veel leren, daar hoef je toch niet bang voor de zijn? Wat is de reden dat je hier een stukje proeflezen plaatst? Voor mij althans: om zoveel mogelijk reacties te krijgen, zowel negatief als positief. Je hebt eens pech, dan weer geluk, dat is nu eenmaal "schrijven". Toch mag je nooit je eigenheid verliezen. Dóór de kritiek heb ik al enkele stukjes uit een verhaal veranderd. Nu kan ik het hele stuk opnieuw doornemen en weet ik waarop ik moet letten. Ga door, gooi dat "enge" van je af. Ik hoop dat voor mij ook de dag zal komen om voldoende bijeen te hebben en er iets serieus mee te doen. @ Rietje: ik ben het volledig met je eens!
Lien als ik zo eens jou woorden lees heb je al een heleboel namelijk: talent. Ik verwacht dan ook nog eens veel van jou te lezen!!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo mMriek, Natuurlijk zit er niemand op jouw gedachten te wachten. Maar als je ze goed op papier krijgt zullen veel mensen ze willen lezen. Dat is de kunst. Lekker schrijven, je openstellen voor feedback en inderdaad... springen!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk zit er niemand op jouw gedachten te wachten.
Ja, daar wordt Mariek echt minder onzeker van :confused: :P

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Roos van den Bergh: bedankt voor het mooie compliment Roos, mijn dag kan niet meer stuk! Als ik zover ben, dan zal ik nog veel raad nodig hebben, want wat betreft uitgeven ben ik een leek..... Ik blijf met beide voeten op de grond: eerst voldoende schrijven, verzamelen, dan pas verder denken!!! :nod:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk zit er niemand op jouw gedachten te wachten.
Ja, daar wordt Mariek echt minder onzeker van :confused: :P
En toch heeft Madelief gelijk. Niemand zit er letterlijk op te wachten, niemand zit haar te pushen "Toe nou, laat eens lezen, die gedachten van jou". Maar dat wil niet zeggen dat ook niemand ze wil lezen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb Mariek nog niet teruggezien. :ninja: Zou ze nu al geschrokken zijn? Misschien was ons bad te warm :confused:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eng Eerst schreef ik van me af, voor mezelf. Eén stromende poort naar taal, daarmee spelen en erover nadenken was ontoegankelijk geworden en ik moest toch wat met dat vreselijke gemis. Een vriendin zei toen: ‘schrijf dan op voor jezelf wat je nu allemaal binnenhoudt en zo graag wil delen’. Het bleek een gouden tip. Ik probeerde mijn observaties en gedachtenspinsels in woorden te vatten. Maar wel zo dat het voor een willekeurig ander mens ook boeiend zou zijn om te lezen. En tot mijn stomme verwondering kwamen de woorden vanzelf. In verhaaltjes en gedichten stroomde het mijn hoofd, mijn pen, mijn toetsenbord uit. Het gaat net als bij beeldend werken, bij mij dan. Geen echt vooropgezet plan, maar een vaag idee dat door mijn hoofd glijdt. Ik begin, en ergens onderweg wordt me intuïtief duidelijk, eigenlijk zonder rationeel denken, waar ik heen wil. En ik probeer steeds zuiver te blijven, bij mezelf te blijven. ‘Is dit wat ik zeggen wil of loop ik al vooruit op de mening van de lezer? Maar ook angst… ‘mijn god, als wat ik schrijf maar geen hoog candle light gehalte heeft, dat zou werkelijk het ergste zijn wat me zou kunnen gebeuren’. Candle light, het programma wat vroeger om een uur of elf ’s avonds op de radio was. Er werden dan van die mierzoete, weeïge gedichten voorgedragen. Voorzichtig liet ik eens wat lezen, aan vriendinnen. De reacties waren positief. Maar ja, goede vriendinnen zijn natuurlijk al bij voorbaat gunstig gestemd, daar zijn ze voor. Wat nu…? En dit is zo verschrikkelijk eng….ik zal ermee naar anderen moeten, ermee de wereld in moeten…tenminste…als ik verder wil dan navelstaren in mijn kleine kringetje en mijn tekstjes stof laten vergaren in een map op de boekenplank. En durf ik dat wel ? Wie zit er nou op mijn gedachten te wachten? Help! Hèèèèlp !
Je moet niks hoor. Als je een 'paniek in de schrijffabriek' gevoel hebt dan houd je de teksten toch gewoon lekker voor jezelf? Het moet wel leuk blijven natuurlijk. En anders groei je er wel in hoor, stapje voor stapje.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Waus Mijn opmerking is bedoeld om duidelijk te maken dat je binnen kan blijven zitten en je afvragen of de wereld op jouw gedachten zit te wachten. Je zult geen antwoord krijgen want de wereld weet van niets. Daar kom je alleen achter door je gedachten op pad te sturen, als woorden op papier of op een andere manier.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Mariek is niet geschrokken, integendeel. Ze is lichtelijk verbijsterd dat zoveel mensen belangstelling tonen en de moeite nemen om een reactie te schrijven. Een warm bad, inderdaad. Ondertussen is ze gewoon full time aan het werk en op vrijdagavond moe van haar klasje vol enorm lieve, leuke, inspirerende maar vooral bloedvermoeiende leerlingen. Dank voor jullie reacties. Ik kan wel goed tegen kritiek denk ik, ik wil die ook graag horen, maar prijs mezelf niet zo snel de markt in en schuw vaak weg van aandacht. Gek, want gezien mijn vak treed ik de hele dag op, maar dan toch anders. Heb nog maar net deze site ontdekt. Als jullie schrijfsels plaatsen... waar dan?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een kind maar snap het niet echt :S Anders had ik je graag willen helpen! Maar Welkom!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mariek! Als je van plan bent ons een stukje van je schrijfsels te laten lezen, dan zet je dat best bij "proeflezen". Plaats je stukje tekst en vermeld wat je van de lezers verwacht. Ik kijk er al naar uit, blij dat je dat "enge" achter je gelaten hebt! Als je wist hoe ik me voelde toen ik hier de eerste keer rondneusde..... Hier zitten kanjers tussen hoor, ik blijf dan ook heel nederig. Tot binnenkort, zonnig weekend, Lien ;)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lien, "Proeflezen" dat heb ik inmiddels ook ontdekt. Ben zelf nog in het 'rondneus' stadium. Mijn weekend was heel zonnig. IK hoop het jouwe ook? Ook tot binnenkort. Mariek