Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Notitieboekje gebruiken?

Hey iedereen. Ik heb al een tijdje een Moleskine boekje in mijn bezit. Ik had het boekje gekocht om mijn verhaal dat ik in mijn hoofd heb zitten volledig uit te werken in dit boekje. Maar ik vind het nogal lastig omdat als je bijvoorbeeld een hoofdstuk hebt opgeschreven er nog zoveel in kan veranderd en verbeterd worden. Bij een computer duw is dit heel gemakkelijk , hoeveel je er ook aan sleutelt, aan verbeterd of aan veranderd, het zal altijd een mooi geordend en georganiseerde tekst blijven, maar in een notitieboekje moet je als snel beginnen doorhalen, wat leid tot een onordelijk geheel. Nu zal je natuurlijk zeggen, gebruik een notitieboekje dan voor 'notities', voor ideeën, en het uitwerken van de personages, maar dan heb je het probleem dat wanneer je verschillende ideeën hebt opgeschreven en je een bepaald idee verder wilt uitwerken, dat je dan op het eerste lege blad moet beginnen en een idee uitwerken dat vijf pagina's ervoor is begonnen, en waartussen een hoop andere ideeën staan. Zo kan je toch nooit orde ouden? Ik weet dat het al dan niet gebruiken van een boekje een persoonlijke keuze is, wat voor jezelf het beste werkt, maar een notitieboekje zoals Moleskine is bedoelt om te bewaren dus niet om gekribbel en doorstreepte stukken tekst te bevatten. Hoe kan ik dan het beste dit notitieboekje gebruiken? Alvast bedankt Carl

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Carl, welkom. Misschien kan je het beste een notitieboekje hebben waar je blaadjes uit kan scheuren en/of waarbij een duidelijke indeling is door bijv. tabbladen. En gaatjes voor in een (mini?) ordner is ook wel handig. Ik wil je niets opdringen maar, ik ben erg tevreden over de notitieboekjes van V & D, waarvan de bladzijden zijn onderverdeeld in kleuren, zodat je voor elk onderwerp een ander kleur kan gebruiken. Ik vind dat heel overzichtelijk. Ik heb ook een moleskine boekje maar die gebruik ik niet. En er bestaat ook wit tape, een soort plakbandautomaat die dezelfde functie heeft als type-ex. Is dit een (goed) antwoord op je vraag?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het niet werkt voor jou, waarom gebruik je het dan? Als je een mooi handgeschreven exemplaar wil hebben, moet je het verhaal eerst op de pc uitwerken en daarna overschrijven :P

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik notitieboekjes ook alleen maar om ideeën op te schrijven als ik bijvoorbeeld onderweg ben. Ik ga nooit weg zonder een notitieboekje of mijn dictafoon.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. En wat doen jullie als jullie een een idee dat op een pagina staat verder willen uitwerken, als er al andere tekst onder staat? Schrijven jullie dan op de eerste lege pagina gewoon verder en verwijzen jullie dan naar de desbetreffende pagina, of laten jullie altijd wat pagina's open per idee?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik het notitieboekje alleen om ideeën in op te schrijven. Het uitwerken doe ik op de computer.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een idee krijg voor een verhaal (vandaag nog :P ) onthou ik het, net zo lang tot ik het ergens op kan schrijven - ik heb geen notitieboekje, vind het onhandig, waar moet ik dat nou weer laten? Dan typ ik het over in de computer, in een bestandje met verhaalideeën. Het uitwerken doe ik altijd in de computer.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reactie, M & Waus. Is er dan niemand die een notitieboekje waarin hij/zij een verhaal in uitwerkt? :confused:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Carl, Is het zo zwart/wit dan? Ik heb wel een notitieboekje. Daarin noteer ik ideeen die betrekking hebben op het boek waar ik mee bezig ben (andere invallen krijgen een ander plekje). De ene keer bestaat een notitie uit een simpele ingeving voor bijvoorbeeld een naam, een andere keer heb ik meer inspiratie (en tijd) en kriebel ik gewoon achter elkaar door. De invallen neem ik daarna over in een bestandje op de PC en dan zet ik er met stift een aantekening bij om te kunnen herkennen dat het stukje verwerkt is. Niet alles wordt uiteraard gebruikt. Het lijkt of jij je notitieboekje heel netjes wilt houden. Heb je het idee dat je je creativiteit anders niet onder controle kan houden. Is het erg als je op pag. 4 met een idee begint en op blz. 6 verder schrijft (mits je kunt zien dat deze stukken bij elkaar horen). Ik heb trouwens nog wel met het idee gelopen om een dictafoon te kopen. Gelukkig ontdekte ik tijdig dat ik op mijn MP3 speler maar liefst 10 u ingesproken tekst kan opslaan. Ik gebruik die optie op mijn telefoon ook wel eens. Gek genoeg hoef ik het dan nooit meer af te luisteren, omdat ik altijd nog precies weet wat ik ingesproken heb, terwijl ik bijna zeker weet dat ik het vergeten zou zijn als ik in de auto alleen maar hardop tegen mezelf had zitten praten. Raar fenomeen. Sterkte met je boekje, Carl :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Carl: ik niet. Ik ken ook niemand anders behalve jij. Niet dat het erg is, notitieboekjes zijn er toch om om te gebruiken waarvoor je t wilt? Desnoods als wc-papier! :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een idee sla ik op in mijn hoofd. Als ik het niet kan onthouden, was het schijnbaar toch niet zo goed. Op mijn computer werk ik het uit. In een bokeje kun je eventueel wel met type-ex gaan werken, maar dat wordt ook een kladderboel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een notitieboekje is toch niet om ideeën in uit te werken? Een notitieboekje is, zoals de naam al aangeeft, om te noteren. Voor het uitwerken kun je m.i. het beste een multo-map / ringband gebruiken. Daar kun je zonder problemen blaadjes aan toevoegen, of eruit scheuren.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb altijd een notitieboekje in mijn tas om snel even een idee te noteren. Uitwerken doe ik naderhand op de pc. De notities die ik verwerkt heb vink ik af. Om een verhaal uit te werken is een notitieboekje te onhandig.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijjn notitieboekje is een grote bende. Allemaal ideetjes, lukraak door elkaar. Maar ik gebruik ze wel!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een notitieboekje is toch niet om ideeën in uit te werken? Een notitieboekje is, zoals de naam al aangeeft, om te noteren. Voor het uitwerken kun je m.i. het beste een multo-map / ringband gebruiken. Daar kun je zonder problemen blaadjes aan toevoegen, of eruit scheuren.
Maar hoe werkte bevoordeeld Hemingway zijn verhalen dan uit? Het is geweten dat hij ook de Moleskine boekjes gebruikte, maar ik neem aan dat hij naast de notitieboekjes geen computer of dergelijke had, hoe schreef hij zijn ideeën/verhalen dan uit?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar hoe werkte bevoordeeld Hemingway zijn verhalen dan uit? Het is geweten dat hij ook de Moleskine boekjes gebruikte, maar ik neem aan dat hij naast de notitieboekjes geen computer of dergelijke had, hoe schreef hij zijn ideeën/verhalen dan uit?
Typemachine? De eerste pagina's die zich uitgoogelden bij 'hemingway typewriter' waren de volgende: http://www.flickr.com/photos/shinythings/24021370… http://mrtypewriter.tripod.com/royalqdhemfavnew.h… Als je weten wilt hoe kunstenaars in het pre-PC-tijdperk gebruik maakten van Moleskine: er zijn diverse plaatjes op het Internet: http://www.moleskine.com/eng/_interni/storie/imma…

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een A5 mulomap (?) waarin ik alles opschrijf. Je kunt dan wanneer dat nodig is een nieuw blad tussenvoegen. Erg handig vind ik het zelf. Ik schrijf niet mijn hele verhaal uit. Tenminste, meestal niet. Het gebeurt heel weinig dat ik bijvoorbeeld geen gebruik kan maken van de computer en dat ik het dan wel doe. Die fragmenten bewaar ik dan wel weer, om het later eens over te typen. Pas dan ga ik strepen, niet als het op papier staat. Ik wil niet dat ik het later niet meer kan lezen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een collegeblok waarin ik mijn hele verhaallijn uitwerk. Ik zet dan de hele plot op papier met een paar kleine details waar nodig. Omdat ik alles dan helemaal op een rijtje heb staan, kan ik terugbladeren waar nodig. Ik heb net een eerste deel van een soort verhalenbundeltje van 3 lange verhalen (1 ervan helemaal af, 1 tot in detail in mijn hoofd en al een beetje opgeschreven in die blok en 1 alleen nog een idee) af en dat heb ik dus met vooraf opschrijven gedaan. Zo onthield ik precies waar ik was in mijn verhaal en bleef het voor mij een stuk beter te volgen wat ik wel en niet had gehad. Het verhaal wisselde de hele tijd van persoon dus ik werkte het per persoon steeds uit wat er gebeurde. Eerst de ene persoon, dan de ander, met daartussen een aantal regels open zodat ik daar eventueel nog wat kon aanvullen. Dit werkt voor mij heel erg goed! :) Dus: er is wel degelijk iemand die ook het hele verhaal eerst uitschrijft! :D (Niet tot in detail natuurlijk, maar de grote en belangrijkste lijnen wel!) En ow ja: om het spannend te houden en mijn plot echt MIJN plot te houden heb ik dat collegeblok nog nooit aan iemand laten lezen... :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik mijn notitieboekje om een deel van de vele verhalen, hoe verschillend ook in uit te werken. Volgeschreven los papier voeg ik ook toe in mijn notitieboekje. Dan als ik overal tevreden mee ben start ik mijn laptop en tik alles in een keer uit. En dan loop ik naar het scherm te staren om nou eens een besluit te nemen welke richting ik met het verhaal op wil en met de personages.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik mijn notitieboekje voor vanalles (ook niet schrijf dingen). Wanneer ik ergens nog een aanvulling op heb, probeer ik het erbij te schrijven, anders verwijs ik naar een andere pagina. Wat ik ook vaak doe is, het stuk tekst omcirkelen wat van mijn verhaal is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik ook mijn notitieboekje voor vanalles. Maar toen ik laatst bij de V & D was, lagen de notitieboekjes die ik altijd heb (met gekleurde belijning en randjes) er niet! En de meeste notitieboeken/-boekjes vind ik zo onoverzichtelijk (en bovendien te duur) Vandaar mijn vraag: Als jullie notitieboekjes gebruiken, welke gebruik je dan en waarom?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik mijn notitieboekje ook voor van alles en nog wat :) Ik knip en plak er ook plaatjes in bijvoorbeeld. Mijn boekjes zijn heel chaotisch, denk ik. Ik heb er minimaal 2 bij me in mijn tas. FS, ik gebruik Moleskines en Paperblanks :) Vrij prijzig, ja, maar ik vind ze het fijnste.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn Dell Axim (PDA) is mijn notitieboekje. Ik kan niet zonder. Ideeën schrijf ik in mijn agenda om later op de dag uit te werken. Verhalen worden gesynchroniseert naar dat ding zodat ik overal en altijd de meest recente versies heb. Daarnaast heb ik sinds kort een voicerecorder. Ik fiets veel (enkele reis, woon-werk: 15 km) en op de fiets heb ik allerlei ideeën. Eerst noteerde ik die in mijn Axim, maar dan moet ik telkens stoppen. Nu dicteer ik hele stukken in dat apparaat. Wel stom om het jezelf te horen uitspreken. Eerst probeerde ik tijdens het fietsen te 'schrijven' maar dat lukt niet. Plotten lukt wel. Ideetjes verzinnen en dan korte steekwoorden of fragmenten dicteren.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties, een Paperblank lijkt me wel wat. Ik denk dat ik de belangrijkste gegevens van drie notitieboekjes overschrijf naar een Paperblank.