Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

namen personages

Een beetje in het verlengde van het topic over verschillende aanduidingen voor dezelfde personage, hebben jullie ook wel eens last van een blokkade bij het schrijven omdat je geen goede naam voor die personage kunt bedenken. Ik heb ontdekt dat ik dan redelijk snel dichtsla. Verder schrijven onder de voorlopige naam mijnheer of mevrouw X lukt niet omdat ik me geen beeld van ze kan vormen. Gek genoeg heb ik daarvoor eerst een naam nodig. Je zou denken dat het meer andersom zou zijn: je hebt eerst een beeld en verzint daar dan een naam bij. Kennelijk werkt dat bij mij niet. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik liep al een tijd met het idee iets te schrijven over een vrouw met de naam Louise. Vraag me niet waarom. Uiteindelijk heb ik die naam maar eens gebruikt in een verhaal. Wil ik zojuist verder gaan met een manuscript waarmee ik maanden geleden ben begonnen, blijk ik die vrouw ook Louise te hebben genoemd. En dat niet alleen, ook in de opzet van een ander idee (ook al maanden geleden) heb ik Louise als hoofdpersoon genomen. Ik ben nu wel klaar denk ik met Louise...... :confused:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik vind als ik geen goede naam heb het verhaal niet verder kan..ik gebruik dan weleens een andere 'tijdelijke' naam maar dan schrijf ik niet prettig dan ga ik pas verder tot ik de perfecte naam heb gevonden

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat is meestal bij mij wel vervelend...moet je noodgedwongen of niet een naam wijzigen...en je krijgt maar niet de juiste ingeving daarvoor. Meestal sleutel ik wat letters in mekaar tot een woord en daar rolt dan wat uit :P Maar als ik er goed over ga nadenken worden de namen ook wel mooi. Bij mijn hoofdpersonen was het vlot gebeurd....maar met personages later in het verhaal, wiens namen ik ook nog moest wijzigen...dan gaat het moeizamer. Maar het is wel gelukt. Sommige personages krijgen ook geen namen hoor, anders krijg je te veel en wordt het verwarrend. Overzicht is wat telt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de naam van mijn personages nog niet bekend zijn, dan weet ik dat het verhaal nog niet rijp genoeg is om te schrijven. Een naam bepaalt voor mij mede de sfeer van een verhaal. Als ik die sfeer nog niet helder heb, dan is er nog geen verhaal. Zo heb ik dus enkele verhalen liggen. Daar ben ik wel aan begonnen, heb enkele fragmenten geschreven en herschreven. Maar ze komen gewoon niet van de grond. Ondanks dat ik het verhaalidee wel leuk vind. Mijn laatste verhaalidee borrelde op in mijn halfslaap (in die toestand krijg ik vaak goede ideeen :smirk: ) Zelfs de naam van de hoofdpersoon had ik meteen helder. Gauw boekje erbij gepakt en opgeschreven. De volgende dag was ik er nog steeds heel blij mee! De naam klopte gewoon. (dat verhaal is overigens af en ligt ter beoordeling bij de uitgever :) )

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik schrijf, dan komen namen bijna vanzelf bij mij. Ik heb een idee over hoe ze zijn, dus weet ik een naam. Ik denk niet na over betekenis of context in het boek, maar gewoon over wat goed voelt voor mij. Het zijn mijn geesteskinderen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En, Wammes? Weet je al meer? En over je andere projecten? (Misschien zie ik jou wel de 23e augustus bij mijn oudste broer, dat zou leuk zijn!)