Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geluiden omschrijven

Ik merkte een week geleden pas dat ik haast nooit geluiden omschreef. Wel gevoelens, en beelden. Ik ben niet zo auditief ingesteld, geloof ik. Toch merk ik dat het veel toevoegt aan een tekst, en ik probeer nu hier en daar geluiden in te voegen. Maar sjee... hoe omschrijf je een tik in de plaat? Hoe omschrijf je een vork die op een bord valt? Ik pieker me af en toe suf over hoe ik de meest eenvoudige geluiden kan omschrijven. Zijn hier trucs voor, of is het gewoon veelheelveelheel oefenen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn maatje doet het "lacht hij" in onze RPG en ik erger me daar zo aan dat ik een script heb geschreven dat het automatisch herschrijft tot "zegt hij lachend" ;) Als ik heel lui ben, wil ik er nog wel eens een "Ja," knikt hij. doorheen gooien, maar nooit in een verhaal.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Regels zijn er om overschreden te worden, of is dat een erg puberaal standpunt? 8)
Volgens mij heb ik op dit forum al eens het voorbeeld gegeven over het verschil tussen breken met de regels en iets fout doen. Iemand die zomaar wat loopt te klunzen, doet niet meer en minder dan klunzen. Die doet het dus fout. Maar een clown in de piste die struikelt, alles uit zijn klauwen laat vallen en vreselijk onhandig doet, is meestal een zeer goede acrobaat. Juist omdat hij de regels kent, weet hoe het wel moet, kan hij er op de juiste manier mee breken. En volgens mij geldt deze parabel ook voor schrijven.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sissen is lucht uitblazen over je lippen die strak bij elkaar liggen. Ook woorden zonder "s"-klank kun je sissend uitspreken
Mee eens. Nooit aan getwijfeld eigenlijk. Toch net even gekeken en mijn van Dale zegt er dit over: 1 Een scherp geluid voortbrengen door lucht met kracht uit een nauwe opening te doen stromen. 2 met sissende stem zeggen:Toesnauwen

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Snauwen gebruik ik ook wel eens in een vergelijkbare situatie, ja. Maar sissen is nog net iets valser ;)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een paar jaar geleden had ik mijn band geplakt terwijl hij eigenlijk al poreus was. Resultaat: nadat ik een paar meter had gefietst liep mijn band sissend leeg. Ineens hoorde ik een doffe plop, daarna het geluid van metaal over klinkers. (waar gebeurd) Wat een handige lijst, @Irene, ik heb hem opgeslagen in mijn favorieten.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me herinneren dat er op Blanco regel eens een hele discussie is geweest over "lacht hij" of "zei hij lachend" We kwamen er niet uit. Waarschijnlijk is dat net zo iets als het sissen van Micha, discutabele regels die helemaal niet zo vast liggen als ik dacht.
Hehe. Zie je wel :P ik blijf het gewoon gebruiken.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sissen is lucht uitblazen over je lippen die strak bij elkaar liggen. Ook woorden zonder "s"-klank kun je sissend uitspreken
Maar is het volgens die definitie niet mogelijk dat twee vrienden, die in een greppel liggen en een boer bespieden, elkaar iets toe sissen? Als de boer hun kant opkijkt, sist de een de ander toe: 'Bukken.' Oftewel: dan hoeft het toch niet per se vals bedoeld te zijn?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Micha eens, maar op de een of andere manier zou ik het niet gebruiken als het een man is. Mannen sissen niet. :) (In mijn beleving dan natuurlijk)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zo," siste hij, "dus jij denkt dat dat niet kan?" En hij deed zijn kunstgebit weer in. Kan inderdaad, Aart! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik schrijf ook Verhallen maar ik weet niet echt hoe ik een omschrijving moet maken voor een piepende fiets die remt

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De remmen van de fiets piepten oorverdovend? Het hoeft niet ingewikkeld. "Piepend kwam de fiets tot stilstand."