Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

honorarium

Ik hoop binnen 2 jaar een boek uit te geven. Plm 300 pagina's. Het moet mijn debuut worden. Wie kan me een indicatie geven hoe dat nu precies werkt en hoeveel je betaald krijgt. Niet op de euro natuurlijk, maar een idee wil ik toch wel hebben. En bij een erkende uitgeverij, geen POD. Misschien is deze vraag al gesteld; ik heb het niet kunnen vinden. Wie helpt? Ik ben me vroegtijdig aan het orienteren.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dit is typisch zo'n vraag waar je de juiste zoektermen moet weten. Zoek eens op royalties. Een honorarium is een eenmalig bedrag. Bij boeken krijg je meestal royalties (en als je geluk hebt een niet-terugvorderbaar voorschot daarop). De royalties worden berekend als percentage van de netto verkoopprijs per exemplaar. Het ligt meestal tussen de 5 en 10%, hoewel 10% zeldzaam aan het worden is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gemiddelde rekensom: Dik boek, verkoopprijs waarschijnlijk 18 euro. Debuut, dus kleine(re) oplage, 1500 stuks. Laten we van 10% uitgaan. Eerste halfjaar 500 boeken verkocht. Da's ongeveer 900 euro voor zes maanden. Kan erboven liggen, kan eronder liggen, maar reken je in ieder geval niet rijk ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst maar eens dat boek aan de man/uitgever brengen. Dan onderhandelen over een contract. ;) Koop of leen in de bieb eens het Handboek voor schrijvers van Louis Stiller en Maaike Molhuyzen. Daar vind je dit soort info volgens mij ook in. Je kunt dat boek ook bestellen via deze site.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je - op basis van deze gegevens - iets tussen de 0 en 3.000 euro zult verdienen. Misschien meer, niet minder. :) Met andere woorden: hoe kun je vragen wat je aan een boek zult verdienen als het nog geschreven moet worden?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Ik reken me niet rijk maar vooraf een beetje weten wat er speelt, is goed. Dries, bedankt, dat zal ik doen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop binnen 2 jaar een boek uit te geven. Plm 300 pagina's. Het moet mijn debuut worden. Wie kan me een indicatie geven hoe dat nu precies werkt en hoeveel je betaald krijgt. Niet op de euro natuurlijk, maar een idee wil ik toch wel hebben. En bij een erkende uitgeverij, geen POD. Misschien is deze vraag al gesteld; ik heb het niet kunnen vinden. Wie helpt? Ik ben me vroegtijdig aan het orienteren.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je hoopt dat binnen twee jaar een uitgever een boek van je uitgeeft, je geeft hem toch niet zelf uit!? Te doen gebruikelijk is dat de uitgever je een modelcontract (GAU/VVL) laat tekenen en zelf tekent voor de uitgave van oorspronkelijk Nederlandstalig literair werk, zoals opgesteld door de Groep Algemene Uitgevers en de Vereninging van Letterkundigen. In dit contract wordt de uit te geven titel vermeld en de te ontvangen royalty, dit is veelal 10% over de eerste 5000 boeken, 12,5 % over de volgende 5000 boeken en 15 % over alles wat meer. Verkoop nooit de rechten van het boek aan de uitgever, soms biedt deze een bepaald bedrag voor het boek, maar dan kun je behoorlijk in de aap gelogeerd raken. Is mij ook eens gebeurd.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent wel erg positief. Daar kunnen velen die hier al langer rondlopen nog iets van leren. Waar gaat je boek over en wat heb je tot nu toe al geschreven?