Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijver KvK-plichtig?

Is een van jullie er mee bekend of je als boekenschrijver verplicht bent om je in te schrijven bij KvK? alle zelfstandige ondernemers moeten dat sinds zomer 2008 maar ben je zelfstandig ondernemer? Ik heb mijn boeken uitgegeven via een POD en zal er zelf ookwel wat van verkopen. iemand gerichte tips op dit vlak?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je boek in eigen beheer wilt uitgeven en ook een ISBN-nummer wilt hebben moet je bij de KvK ingeschreven staan. Dan ben je namelijk uitgever. Als een pod je boek uitgeeft en die vraagt een ISBN voor je aan, hoeft dit niet.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als een pod-uitgever je boek uitgeeft, zal de Belastingdienst de inkomsten die je genereert waarschijnlijk zien als voortvloeiend uit overige werkzaamheden, en niet als winst uit een bedrijf. En zolang dat het geval is, ben je geen zelfstandig ondernemer en zul je je niet hoeven in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je zult het wel moeten, want het wordt een verplichting, dit jaar. Pod of niet. Surf eens wat rond op deze site, er zijn topics over, maar ik weet zo niet, welke. Waus is daar nogal goed in, om ze op te sporen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat om het topic 'Daar gaat je privacy' via deze route: Salon › Het schrijfproces › Uitgeven Je kunt ook het topic-onderwerp (daar gaat je privacy) intikken via de zoekfunctie, dan is het de bovenste. Inmiddels 117 reacties, zag ik net.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb toevallig deze week met de KvK gebeld hierover omdat ik de informatie die ik op internet vond niet altijd even duidelijk was en inderdaad je moet je sinds zomer 2008 inschrijven. Als je al publiceerde dan moet je uiterlijk 1 januari 2009 ingeschreven zijn, komt nu je eerste boek uit dan moet je meteen inschrijven. Zo heb ik het begrepen. Ik heb over twee weken een afspraak met ze om me in te schrijven. Dit geldt voor alle beroepen die voorheen als 'vrij beroep' werden gezien.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat is toch wat vreemd. Ik sprak iemand van de KvK en die zei dat je niets moest doen, behalve wachten tot je een brief gekregen had.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
in het geval van favake heb ik een probleem. Ik vind trouwens dat ze me ook maar een brief moeten sturen. Hoe moet ik aan al die informatie komen dan? Ik ga de kvk anders ook maar bellen. Dacht dat die wet pas per 2010 inging. Ik snap er allemaal geen ... meer van. Weer geld betalen voor iets waar je al zo weinig mee verdient, maar wat moet dat moet.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
p.s. ik heb de kvk even gemaild. Zoals ik het lees moet het uiterlijk december 2009 en krijgt iedereen een brief. Maar... als ik kijk in de creatieve sector, is het blijkbaar niet altijd noodzakelijk om je in te schrijven. Het gaat dan over kunstenaars, dat lijkt me hetzelfde als schrijvers. (kunst met woorden of met beeld, het blijft kunst nietwaar?) Ik ben benieuwd wat ze terugmailen. En anders bel ik wel even.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja als je af en toe wat schrijft zie ik dat dus niet als zelfstandige onderneming. al geeft een POD je boek uit. de inkomsten zijn zo laag (neem ik aan) dat je het bijna als hobby kunt zien (belastingtechnisch) zou ik denken hoor. ik ben met mijn andere bedrijf al ingeschreven bij de KvK. daar kreeg ik idd keurig een brief van.. 1 maand voor ik ging/ga stoppen met mijn bedrijf. ook meteen dus weer opgezegd voor dat bedrijf omdat ik niet onder die naam mijn schrijverskwaliteiten kan onderbrengen. ik zie het niet als beroep. zal mijn boekhouder toch nog eens vragen hoe het zit. en anders kvk bellen. het is gewoon zonde-geld en inderdaad.. alles houden ze in de gaten! niet leuk meer toch!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat is toch wat vreemd. Ik sprak iemand van de KvK en die zei dat je niets moest doen, behalve wachten tot je een brief gekregen had.
Dat klopt, als je al voor zomer 2008 publiceerde krijg je een brief en kun je daar op wachten. Aldus de meneer die ik sprak.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoeveel je verdiend speelt geen rol, al is het vijfhonderd euro per jaar. Daar heb ik specifiek naar gevraagd omdat ik niet verwacht rijk te worden van mijn boeken.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
favake: vreemd dan, want op de site staat iets heel anders. Kijk maar onder het kopje bij kunstenaars. Hoe dan ook, ik heb ze gemaild en ga ze anders ook wel even bellen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sta met mijn bedrijf al ingeschreven. Nu is bedrijfsjournalistiek wel een andere tak van sport dan creatief schrijven, maar ik neem toch niet aan dat ik nog een keer extra hoef?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mijn boekhouder is het niet nodig om je in te schrijven bij de KvK, zolang het over neveninkomsten gaat.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb twee maanden geleden de brief gehad van de KvK om me in te schrijven, maar in mijn geval om de reden dat ik bij de belastingdienst sta ingeschreven als zelfstandig ondernemer. Ik weet dat ik op 1 januari 2010 ingeschreven moet zijn. Vanaf het moment dat ik eventueel boeken ga publiceren verandert er voor mij niet veel. Ik zal dan slechts hoeven doorgeven dat mijn activiteiten wat zijn uitgebreid.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de site van KvK: Vrije beroepsbeoefenaren waren tot 1 juli 2008 niet verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Handelsregisterwet is dat veranderd. Ook deze groepen moeten zich nu registreren in het Handelsregister. Overgangstermijn De inschrijfplicht voor nieuwe inschrijvers geldt vanaf 1 juli 2008, maar er is een overgangstermijn om alle nieuwe inschrijvingen gefaseerd en gemakkelijk te laten verlopen. Organisaties die zich nog moeten inschrijven, hebben hiervoor uiterlijk tot en met 31 december 2009 de tijd. Als u bij een van deze groepen hoort, krijgt u vanzelf bericht van de KvK. U hoeft dus zelf geen actie te ondernemen. Meer informatie voor nieuwe inschrijvers. Starten na 1 juli 2008 Start u na 1 juli 2008 een onderneming of een rechtspersoon in één van deze categorieën, dan geldt deze inschrijftermijn niet. U bent direct inschrijfplichtig.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan hoef ik, als ik wat verder ben met schrijven, alleen mijn activiteiten uit te breiden. Naast (bedrijfs)journalistiek, tekstschrijven en vertalen ook creatief schrijven. Gaan we doen! Want dat betekent dat mijn boek er echt komt!!! (riep ze hoopvol)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er staat dus omzet en niet verdienen. Ik vraag me af hoe die omzet berekend wordt. Als je 1000 boeken verkoopt is er 10000 euro omgezet, maar wordt dat de uitgever of de auteur aangeschreven. Ik heb dit 10.000 euro verhaal de KvK voorgelegd en die hadden er nog nooit van gehoord! Ik vind het erg wazig allemaal.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het wordt er inderdaad niet overzichtelijker op, in de link die Scorpio stuurde staat: Wie helemaal alleen werkt en bijvoorbeeld minder dan tienduizend euro per jaar omzet, hoeft niet per se te zijn ingeschreven. Weinig concreet door onder meer de vetgedrukte woorden. In dat interview/artikel wordt ook geschreven: Maar op grond van de nieuwe Handelsregisterwet die op 1 juli 2008 in werking is getreden, moet iedereen 'die aan het economisch verkeer deelneemt' in het Handelsregister staan. Het gaat om iedereen die iets doet dat meer voorstelt dan een hobby. Het lijkt mij het verstandigst om niet af te gaan op dit soort losse publicaties maar om de KVK direct te benaderen. Peter Jong die in dat artikel wordt aangehaald, is directeur Juridische Zaken van de KvK. Ik neem aan dat de KvK aan de volledige en juiste informatie kan komen en uit kan leggen wat verstaan wordt onder 'aan het economische verkeer deelnemen'. Dat laatste (het winstoogmerk) lijkt mij namelijk de essentie.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondernemers zijn verplicht zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De vraag is dus wanneer je ondernemer bent. De criteria hiervoor zijn: - je krijgt betaald voor verleende diensten (of producten) - je loopt debiteuren en crediteuren risico - je concurreert openlijk met andere ondernemers - je neemt deel aan het economisch verkeer in georganiseerd verband (denk hierbij bijv. aan rechtspersonen) - je doel is om winst te maken of kosten te besparen Overigens is het een fabel dat je een zekere omzet moet behalen voor inschrijving en betekent deelname aan het economisch verkeer niet dat je hier ook meer dan hobbymatig aan deelneemt of een zekere verdiensten uit haalt - dit alles staat hier los van. De winst die gegenereert wordt uit een onderneming moet bij de fiscus worden aangegeven als winst uit onderneming. Dit is in het geval van niet-rechtspersonen. Voor rechtspersonen (BV, NV e.d.) zijn andere termen. Auteurs lopen geen debiteuren en of crediteuren risico en ze concurreren niet openlijk met andere auteurs (bijv. door een prijzenslag) Een auteur is geen ondernemer en hoeft niet ingeschreven te staan in de Kamer van Koophandel. Auteurs geven hun verdiensten aan als inkomsten uit overige werkzaamheid, waarbij overigens wel gemaakte kosten afgetrokken mogen worden. Dit zou anders kunnen liggen indien auteurs tevens optreden als (hun eigen) uitgever. De inschrijvingsverplichting in de KvK gaat in zoverre veranderen dat voorheen beroepsbeoefenaars (en dit zijn specifiek medici en para-medici, notarissen, accountants, administratiekantoren, advocaten) zich niet hoefde in te schrijven maar alleen bedrijven. In de nieuwe wet moeten ook beroepsbeoefenaars zich inschrijven. De nieuwe wet raakt auteurs niet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een auteur is geen ondernemer en hoeft niet ingeschreven te staan in de Kamer van Koophandel.
De nieuwe wet raakt auteurs niet.
Penelopi, neem gene loopie met ons. Waar haal je deze informatie vandaan.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een auteur is geen ondernemer en hoeft niet ingeschreven te staan in de Kamer van Koophandel.
De nieuwe wet raakt auteurs niet.
Penelopi, neem gene loopie met ons. Waar haal je deze informatie vandaan.
Waarom suggereer je dat ik een 'loopie' met jullie zou nemen? Wat een vreemde manier om mensen te benaderen. De informatie is eenvoudig na te gaan via het internet. De vraag ligt binnen mijn vakgebied en ik meende mensen hiermee te helpen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder iemand te kort te doen, maar de mensen die bij de KvK de telefoon opnemen zijn van hetzelfde kaliber als bijv. die bij de belastingtelefoon opnemen: ze hebben de klok horen luiden maar hebben geen idee waar de klepel uithangt. Als je werkelijk juiste informatie wil kunt je het beste even contact opnemen met je accountant. Ik heb even doorgelezen wat je hier gepost hebt en hierbij een reacite. Auteurs vallen niet onder vrije beroepsbeoefenaars. Bij vrije beroepsbeoefenaars gaat het om: - in veel gevallen intellectuele dienstverlening - dat de dienstverlening een individueel karakter heeft - dat de dienstverlening geschiedt op een onafhankelijke wijze - dat de beoefenaar zelf verantwoordelijkheid en risico draagt Bovendien: vrije beroepen staan open voor iedereen met de vereiste vooropleiding en / of kennis. Combineer dit met de andere vereisten zoals deze gelden voor bedrijven (zie mijn eerdere post) en dan zul je tot de conclusie komen dat auteurs hier niet onder vallen. Auteurs mogen ook geen gebruik maken van regelingen als starters- en zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling. De inkomsten worden opgegeven als inkomsten uit overige werkzaamheid. Auteurs melden zich niet als bedrijf bij de fiscus en zijn niet BTW afdrachtplichtig. Het is niet zo dat als je ingeschreven staat in de KvK je onder deze inschrijving al je activiteiten kan laten vallen, dat hangt nl. sterk af van de omschrijving van je activiteiten bij de inschrijving. Als je bijv. inschrijft als schildersbedrijf kun je niet vervolgens je peuteropvang hieronder laten vallen (ik overdrijf het hier even). Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Inschrijven bij de KvK betekent jaarbijdrage betalen en het is zonde als dit niet hoeft. Overigens veranderd dit verhaal als je zelf uitgever wordt van je eigen boek, omdat je dan nl. wel onder alle criteria gaat vallen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even om het plaatje compleet te hebben: ik heb niet gesproken met de telefoniste, maar met de afdeling voorlichting. In elk geval heb ik over anderhalve week een afspraak bij de KvK (ik wil naast het schrijven van kinderboeken mijn oude beroep als bedrijfsjournalist weer oppakken in het nieuwe schooljaar) en dan zal ik alle vragen die in dit topic en het aanverwante topic 'daar gaat je privacy' zijn ontstaan aan die persoon voorleggen. Ik ben zeer benieuwd :confused:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het antwoord van de Kamer van Koophandel is m.i. sterk afhankelijk van de wijze waarop de vraag gesteld wordt. Hiermee bedoel ik niet dat iemand dom is, maar soms is het moeilijk een vraag juist te formuleren als het over materie gaat waar je zelf geen verstand van hebt. Overigens ging ik er al vanuit dat je met voorlichting had gesproken. Jammer dat jullie zo achterdochtig zijn. Ik heb geprobeerd om vanuit mijn professie antwoord te geven op een kennelijk prangende vraag.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien inderdaad in zeker opzicht een flauwe reactie van mij, maar je post spreekt andere berichten tegen. Berichten van mensen die met de KvK hebben gesproken, zoals ikzelf. Dat was geen telefoniste. Bovendien verbindt de telefoniste je door met de betreffende afdeling. Je kunt dan een afspraak maken à raison van 30 euro (misschien is het inmiddels meer geworden), en dan krijg je alle informatie. Ook als je de vraag misschien wat onbeholpen stelt, d.w.z. niet in het juiste jargon. Over het algemeen begrijpt een deskundige wel wat je bedoelt. Als ik vraag:
Waar haal je deze informatie vandaan.
en je geeft als antwoord:
De informatie is eenvoudig na te gaan via het internet.
kun je dan een link geven? Ik geloof dat het minder eenvoudig is dan jij stelt. Wat is je professie / vakgebied, mag ik dat vragen? In elk geval hoop ik dat Favake ons t.z.t. wil doorgeven wat haar verteld is bij de KvK.