Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijver KvK-plichtig?

Is een van jullie er mee bekend of je als boekenschrijver verplicht bent om je in te schrijven bij KvK? alle zelfstandige ondernemers moeten dat sinds zomer 2008 maar ben je zelfstandig ondernemer? Ik heb mijn boeken uitgegeven via een POD en zal er zelf ookwel wat van verkopen. iemand gerichte tips op dit vlak?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.. Een Var-verklaring is weer wat anders. Die heb je nodig voor je 'werkgever' soms om aan te tonen dat hij geen 'werkgever' is. Ik heb geen VAR-verklaring nodig voor mijn boeken en bezoeken aan scholen. Wel voor de dagen die ik verzorg voor kinderen op asielzoekerscentra voor de Stichting Vrolijkheid. ...
O, ik moest bij Delubas wel een VAR-verklaring meesturen. De vraag was of ik BTW-plichtig was en zo nee, dan moest ik een VAR-verklaring meesturen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds vandaag ben ik in het trotse bezit van een eenmanszaak :D . De dame die me hielp was tamelijk verbaasd toen ik vertelde dat er onduidelijkheid bestaat onder auteurs. Volgens haar is de regelgeving glashelder: Als je deelneemt aan het economisch verkeer (en dat doe je als je geld ontvangt voor je werk), moet je je sinds vorig jaar inschrijven en je hebt tot het einde van dit jaar om dat te doen. Als je dat in het 3e kwartaal doet trouwens, kost het nog ietsjes minder dan nu. Wat betreft de btw, als schrijver ben je vrijgesteld van btw plicht tenzij je voor reclamedoeleinden schrijft. Aanvragen btw en opvoeren btw kan alleen als dat contracueel is vastgelegd en als je een btw-nummer hebt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.. Een Var-verklaring is weer wat anders. Die heb je nodig voor je 'werkgever' soms om aan te tonen dat hij geen 'werkgever' is. Ik heb geen VAR-verklaring nodig voor mijn boeken en bezoeken aan scholen. Wel voor de dagen die ik verzorg voor kinderen op asielzoekerscentra voor de Stichting Vrolijkheid. ...
O, ik moest bij Delubas wel een VAR-verklaring meesturen. De vraag was of ik BTW-plichtig was en zo nee, dan moest ik een VAR-verklaring meesturen.
Maar even later kreeg je van hen een bericht dat het een vergissing was en dat je geen VAR-verklaring nodig had. Ze hadden het zelf niet goed begrepen. Ik heb in ieder geval geen Var-verklaring opgestuurd, die hadden ze niet meer nodig. Ik heb er wel een. Voor ander werk.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb jij een BTW nummer, Appel, of zet je die btw gewoon op je factuur?
Sorry dat ik hier zo laat op reageer; was het topic een beetje uit het oog verloren. Ik heb inderdaad een btw-nummer. Zonder mag je ook geen btw rekenen op je facturen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.. Een Var-verklaring is weer wat anders. Die heb je nodig voor je 'werkgever' soms om aan te tonen dat hij geen 'werkgever' is. Ik heb geen VAR-verklaring nodig voor mijn boeken en bezoeken aan scholen. Wel voor de dagen die ik verzorg voor kinderen op asielzoekerscentra voor de Stichting Vrolijkheid. ...
O, ik moest bij Delubas wel een VAR-verklaring meesturen. De vraag was of ik BTW-plichtig was en zo nee, dan moest ik een VAR-verklaring meesturen.
Maar even later kreeg je van hen een bericht dat het een vergissing was en dat je geen VAR-verklaring nodig had. Ze hadden het zelf niet goed begrepen. Ik heb in ieder geval geen Var-verklaring opgestuurd, die hadden ze niet meer nodig. Ik heb er wel een. Voor ander werk.
Nee, dat bericht heb ik niet gehad. Ik heb wel een kopie van de VAR-verklaring opgestuurd.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was hier al heel lang van op de hoogte maar heb het maar voor me uitgeschoven. Wat ik ga doen weet ik nog niet. Ik zie wel een leuk voordeel. Als ik dan toch dat KVK-nmr heb...