Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijver KvK-plichtig?

Is een van jullie er mee bekend of je als boekenschrijver verplicht bent om je in te schrijven bij KvK? alle zelfstandige ondernemers moeten dat sinds zomer 2008 maar ben je zelfstandig ondernemer? Ik heb mijn boeken uitgegeven via een POD en zal er zelf ookwel wat van verkopen. iemand gerichte tips op dit vlak?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al elf jaar een eigen administratiekantoor en organiseer daarnaast al evenzolang fiscale- en vaktechnische cursussen voor administratiekantoren. Op het internet staat niet één op één dat auteurs zich niet hoeven in te schrijven, maar als je zoekt naar de definities van een ondernemer dan staan deze er wel. In de parlementaire geschiedenis en in de (concept)wettekst zelf staat dat beroepsbeoefenaars zich moeten gaan inschrijven bij de KvK. Als je zoekt naar definitie beroepsbeoefenaars staan deze ook op het internet. Verder kun je de criteria vinden van een ondernemer. Deze zaken combinerend geeft het antwoord op de vraag. Voor zover de afdeling voorlichting van de KvK deskundig genoemd kan worden (maar dat is mijn persoonlijke mening): juist deskundigen op een bepaald gebied interpreteren de termen, die leken soms makkelijk in de mond nemen, op hun waarde. Om maar eens een klein voorbeeld te geven. Onlangs vroeg een klant mij of, als een huurprijs inclusief BTW is, deze BTW ook aftrekbaar is. Het antwoord hierop is ja. Maar bij doorvragen bleek dat zij met 'inclusief' bedoelde dat de BTW niet apart op de factuur staat (of vermeld wordt in het contract) maar in het totaalbedrag van de maandhuur zou zitten. Het antwoord op de vraag had moeten zijn nee. (als de BTW niet apart vermeld staat is de verhuurder niet afdrachtplichtig en zit geen BTW in het bedrag waardoor er ook geen recht op aftrek is). Zo zie je maar dat door vakjargon te gebruiken terwijl je niet in de materie zit je juist een kenner op het verkeerde been zet en soms eindigt met de verkeerde antwoorden. In dit geval had het bijna geleid tot een handtekening onder een contract dat ze niet had kunnen betalen nu geen BTW afgetrokken kon worden maar de prijs dus de netto huur was!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens was de reactie van onze accountant erg bondig. ´Da´s een bijverdienste, en inschrijven voor een bijverdienste is onzin. ´ Ik vroeg het, omdat ik me bedacht dat ik me, als ik me met kleine verdiensten als schrijver in zou schrijven, ik me volgens diezelfde regels ook in zou moeten schrijven als gastouder. Daar verdien ik ongeveer evenveel mee (ook geen moer :p , pak ´m beet 600 e. per jaar). Maar inschrijven als gastouder doe je pas als je elke dag op minstens drie kinderen past, zegt het gastouderbureau. Omdat dan weer te controleren accountant gebeld. Sluit dus aardig aan op de reactie van Penelopi :nod: .

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de kvk aan de lijn gehad en ik kan zeggen: ze weten het zelf ook niet. Ik heb heel lang moeten praten om uiteindelijk voor elkaar te krijgen dat ze me een brief gaan sturen. Dan moet ik mijn situatie via papier uitleggen (inkomen, dat ik nog studeer etc.) en dan kunnen ze me officieel een brief sturen dat ik niet kvk inschrijfplichtig ben. De regels zijn vaag. Hij verwees me naar allerlei zinnen die samen een grijs gebied vormden. Deze man zei zelf: ik ben van mening dat jij je niet hoeft in te schrijven omdat het echt maar een nevenactiviteit is. Ik vroeg hem dat te bevestigen en dat kon ineens niet. Toen vroeg ik of ik dan met iemand kon spreken waarbij ik met dit soort problemen kon aankloppen (ik heb geen zin in een boete ) en toen ging hij met zijn manager overleggen. Ik proefde heel duidelijk dat het voor hen ook allemaal vaag is. Hij had het zelf ook over dit soort kwesties, dat die regelmatig voorkomen en ze niet weten wat ze ermee moeten. Dat het een grijs gebied is. En dat de criteria helemaal niet scherp zijn. Ik vroeg me ook af wat mijn voordeel was, behalve dat ik dan weer 45 euro per jaar moet gaan betalen. Eigenlijk heb ik er weinig voordeel aan, een makro pasje en een kvk nummer. Maar zonder kvk nummer wordt ook alles geregeld door uitgever. Ik vroeg nog naar het publiceren van mijn adres, tja.. dat moest maar. Afijn ze kwamen zelf ook niet echt met voorstellen. Hoe dan ook ik wilde zwart op wit hebben dat ik me nog niet hoef in te schrijven, anders krijg ik straks als nog een boete. De wet rammelt volgens mij nog aan alle kanten, als ze zelf al niet weten hoe het zit. Dus ik kan iedereen aanraden gewoon even met de kvk te bellen en dit probleem voor te leggen. Ik wil jullie als ik bericht heb van kvk ook wel laten weten wat ze over mij geoordeeld hebben. Het is in ieder geval een beetje vaag. Die man had het over 8000 euro per jaar, maar zei erbij dat andere collega's andere grenzen hanteerden. Heel vaag. Hoe dan ook, ik wacht die brief af en dien een verzoek in.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is echt onzin dat inschrijving in de KvK gekoppeld zou zijn aan een minimum inkomen. Ondernemers moeten zich inschrijven bij de KvK zodat voor crediteuren zichtbaar is met wie ze van doen hebben (vandaar dat rechtspersonen een zogenaamde publicatieverplichting hebben van de balans). De vraag is dus of een auteur te etiketteren valt als ondernemer (zie mijn eerdere posts). Voor wat betreft de nieuwe wetgeving, deze heeft betrekking op beroepsbeoefenaars (en daar vallen auteurs ook niet onder). Overigens kun je alleen een boete krijgen van de ECD, en dat moet ik nog meemaken....

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank, Penelopi, Ceridwen en Rietje: helder. Ik vermoed dat de ECD wel prangender zaken heeft lopen; totdat ik op de bestsellerlijst kom, houd ik die 40 euro in mijn zak :p

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je actie gaan ondernemen voordat het moet, Rietje? De KvK is inderdaad bezig met het verzenden van brieven. Daar moet je dan op antwoorden. Ik publiceer al jaren, maar heb nog geen brief ontvangen. Zolang je geen brief krijgt (adviseert de Vereniging van Letterkundigen) doe je dus gewoon niets. Voor 31 dec 2010 moet je ingeschreven zijn (voor die tijd doe je dus liefst niets), maar ook daarna krijg je geen boete. Dus ook dan: geen brief is niets doen. Ze hebben echt wel wat anders aan hun hoofd dan jou boetes op te leggen omdat je je niet houdt aan een regel die ze zelf niet begrijpen. Ook hoef je lang niet alle prive-vragen die zij stellen te beantwoorden en liefst doe je dat ook niet. Bovendien kun je bepaalde antwoorden laten afschermen voor 'publiek'. Word lid van de Vereniging van Letterkundigen (en trek dat weer af van de belasting) en laat je door hen adviseren en laat hun de materie eerst even uitonderhandelen. Daar zijn ze voor.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een interessant topic, dat ik zal blijven volgen. Ik hoop er nog mee te maken te krijgen. :unibrow:
Ik vroeg me ook af wat mijn voordeel was, behalve dat ik dan weer 45 euro per jaar moet gaan betalen. Eigenlijk heb ik er weinig voordeel aan, een makro pasje en een kvk nummer.
Hm, voor mij zou 45 euro voor een makropas misschien wel uitkunnen, met mijn gezin met drie kleine kinderen. :P

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gelukkig ook nog steeds geen brief ontvangen. Ik volg dus gewoon het advies van Zjors op: geen brief ontvangen = niets doen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Makro is niet goedkoper dan de Aldi, of Euroshopper. Dit terzijde. Ik wacht ook op de brief.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Moet je ook ingeschreven staan als je zegt dat je alle boeken weggeeft? Niet dat ik dit doe maar daarom kan ik het nog wel zeggen. Trouwens, ik geef ook veel weg.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heet zeggen dat je alle boeken weggeeft terwijl je dat niet doet belastingontduiking (ik ga er althans vanuit dat de inkomsten die wel gegenereert worden niet alsnog worden opgegeven om te voorkomen dat je jezelf tegenspreekt). Niemand van jullie zal een brief ontvangen. Nogmaals de nieuwe wetgeving heeft betrekking op beroepsbeoefenaars en daar vallen auteurs niet onder. Wie wel ingeschreven moeten staan zijn diegene die feitelijk zelf een uitgeverij zijn (uitgeven in eigen beheer). Overigens is de Makro alleen maar goedkoper met merkartikelen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, Penelopi, ik wacht toch maar wel op de brief; dat zal me niet al te veel moeite kosten. Bovendien hebben 'ze' van de KvK me dit meegedeeld, en daarom twijfel ik niet aan de juistheid van de mededeling. Ik weet niet of jij en wij hetzelfde onder een auteur verstaan, schiet me ineens te binnen. Er zijn er hier die wat hun inkomen betreft, volkomen afhankelijk zijn van hun schrijven. Schrijven / auteurschap is dus wel degelijk een beroep dat uitgeoefend wordt. Die mensen zijn echter geen uitgevers.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn er hier die wat hun inkomen betreft, volkomen afhankelijk zijn van hun schrijven. Schrijven / auteurschap is dus wel degelijk een beroep dat uitgeoefend wordt. Die mensen zijn echter geen uitgevers.
daar dacht ik ook al aan. Ik heb naast het schrijven geen andere inkomsten, ik leef puur van mijn boeken. Dus toen ik ergens las dat royalties worden aangemerkt als 'overige inkomsten' (oid) vond ik dat al vreemd. Het is sowieso allemaal erg vaag en omslachtig. laten we elkaar op de hoogte houden wie er een brief ontvangt en hoe het vervolgens gaat.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal de laatste zijn die beweerd dat het auteursschap geen beroep is. Het is alleen geen beroep zoals de wet (als de handelswet) dit omschrijft. Voor de fiscus zijn er diverse soorten inkomsten. Bijv. Inkomsten uit tegenwoordige arbeid heeft betrekking op loon. Inkomsten uit arbeid uit het verleden is bijv. WW. Winst uit eigen onderneming spreekt voor zich en er is ook zoiets als Inkomsten uit overige werkzaamheden. Royalties van auteurs vallen wat mij betreft onder inkomsten uit overige werkzaamheid. Het antwoord van de dame van de KvK is afhankelijk van de wijze waarop de vraag geformuleerd is. Ik begrijp in ieder geval dat gezegd is dat iedereen een brief zou krijgen. Mag ik dan weten hoe zij weten wie van jullie schrijft en royalties ontvangt en hoe ze aan jullie adressen komen? Ik blijf bij wat ik eerder al zei: om als ondernemer te worden aangemerkt (waarbij je je overigens ook bij de fiscus moet inschrijven als ondernemer) moet je aan een aantal eerder door mij opgesomde criteria voldoen. Een beroep in de zin van de wet kent ook een aantal eerder door mij opgesomde criteria. Auteurs, althans de inkomsten uit royalties via een uitgever, vallen niet onder deze criteria. Zij hoeven niet ingschreven te staan in de KvK of zich te melden bij de belastingdienst als ondernemer, zij hoeven alleen maar deze royalties aan te geven als inkomsten uit overige werkzaamheid (en mogen gemaakte kosten met betrekking hierop aftrekken). Wat ik hier merk is dat het feit dat met beroepsbeoefenaars geen auteurs worden bedoeld, in de zin van de wet, kennelijk tegen het zere been is en dat er inkomsten moet worden opgegeven als uit overige werkzaamheid eveneens, terwijl dit niet anders dan vakjargon is en niets zegt over de mate waarop het auteursschap op zichzelf serieus wordt genomen. Leuker kan ik het niet maken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat je wel een beetje erg eigenwijs bent, Penelopi, en daarnaast ook nog eens slecht op de hoogte. Kijk even hier: http://www.vvl.nu/upload/Zelfstandige%20auteurs%2… En misschien is deze kopie van een ontvangen mail ook informatief voor je: Inschrijving Kamer van Koophandel voor schrijvers en vertalers Het Handelsregister wordt de basisregistratie van alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. Per 1 juli 2008 is de nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden. De Kamer van Koophandel voert deze wet in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken uit. Diverse ondernemingen en rechtspersonen die niet verplicht waren om zich in te schrijven, moeten zich nu wel registreren. Deze maand heeft de Kamer van Koophandel in verschillende regio’s schrijvers aangeschreven. - Schrijvers worden aangeschreven op basis van gegevens van de Belastingdienst. Degenen die hoofdzakelijk van hun schrijfwerk leven worden door de Kamer van Koophandel als ondernemer beschouwd. Een ondernemer werkt doorgaans 15 uur per week of meer in de onderneming, of heeft een jaaromzet van € 10.000 of meer. De beslissing of u een ondernemer bent ligt bij de Kamer van Koophandel. - Bij de inschrijving van een natuurlijk persoon die een onderneming heeft worden de volgende gegevens in het handelsregister opgenomen: burgerservicenummer, naam, adres, geboortedatum, datum van overlijden, handtekening en geslachtsaanduiding. Telefoonnummers, webadressen, e-mailadressen worden wel op het inschrijvingsformulier gevraagd, maar hoeven volgens de letter van de wet niet opgegeven te worden. - Wie ingeschreven wordt in het handelsregister krijgt een KvK-nummer. Ook dit nummer wordt in het handelsregister ingeschreven. Het nummer moet door de ondernemer vermeld worden op brieven, orders, facturen, offertes en ‘andere aankondigingen’. - Het handelsregister is een openbaar register. Maar voor natuurlijke personen die ingeschreven zijn, geldt dat het burgerservicenummer niet openbaar is en alleen door bestuursorganen (waaronder de fiscus en de Nederlandse Mededingingsautoriteit) ingezien kan worden. Adresgegevens kunnen op verzoek worden afgeschermd tegen inzage door anderen dan bestuursorganen. U bent dus niet publiekelijk herleidbaar tot een adres en u blijft gevrijwaard van reclamedrukwerk. De verplichte inschrijving in het handelsregister heeft de aandacht van de VSenV. De VSenV is benieuwd of schrijvers door de Kamer van Koophandel worden aangeschreven die volgens genoemde criteria géén onderneming zijn, en of u problemen ondervindt bij het afschermen van uw gegevens. Ook horen wij graag of voor de aanvraag van een VAR-verklaring een inschrijving in het handelsregister vereist is. Wat er op dit moment over gezegd kan worden is dat de inschrijving pas per 31 december 2009 verplicht is. Er is dus geen haast bij de inschrijving. Houdt u ons vooral op de hoogte zodat de vereniging zo adequaat mogelijk kan handelen.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik blijf het mistig vinden. In het bericht van de vvl staat dat adresgegevens door iedereen zijn op te vragen, in de mail van de VSenV wordt gezegd dat je dit kunt laten afschermen als je je inschrijft als natuurlijk persoon.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In principe zijn de adresgegevens door iedereen opvraagbaar, tenzij jij ze zelf af laat schermen. Overigens vragen ze in hun in te vullen lijst ook veel dingen die je niet verplicht bent om in te vullen, zoals een e-mailadres en een website en zo.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wat laat, want 'het' (lees: de computer) deed niet wat ik wilde, maar ik wilde reageren op:
Ik begrijp in ieder geval dat gezegd is dat iedereen een brief zou krijgen. Mag ik dan weten hoe zij weten wie van jullie schrijft en royalties ontvangt en hoe ze aan jullie adressen komen?
Dat weet de Belastingdienst. Daarbij zijn zowat alle gegevens van iedereen overal aan gekoppeld - bijvoorbeeld: de Belastingdienst kent natuurlijk de cijfers van de uitgeverijen en aan wie zij royalty's uitbetalen, en hoeveel - dat is allemaal niet zo moeilijk te achterhalen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wat laat, want 'het' (lees: de computer) deed niet wat ik wilde, maar ik wilde reageren op:
Ik begrijp in ieder geval dat gezegd is dat iedereen een brief zou krijgen. Mag ik dan weten hoe zij weten wie van jullie schrijft en royalties ontvangt en hoe ze aan jullie adressen komen?
Dat weet de Belastingdienst. Daarbij zijn zowat alle gegevens van iedereen overal aan gekoppeld - bijvoorbeeld: de Belastingdienst kent natuurlijk de cijfers van de uitgeverijen en aan wie zij royalty's uitbetalen, en hoeveel - dat is allemaal niet zo moeilijk te achterhalen.
Precies, in de brief die ik - overigens al maanden geleden - van de KvK kreeg, stond dat uit de koppeling van de gegevens van de BD en de KvK bleek dat ik nog niet ingeschreven stond, maar daartoe inmiddels wel verplicht was door die nieuwe regel. Geen probleem, ben nu ingeschreven - als schrijver/redacteur/schrijfbegeleider. Want dat is natuurlijk hoe het voor sommigen van ons werkt - je verdient als schrijver, en vult dat inkomen aan met allerhande klussen die ongeveer op hetzelfde vlak liggen. Of andersom. En als dat maar genoeg werkuren kost en inkomsten oplevert en allemaal niet in loondienst is maar voor eigen 'risico' (zoals dat zo mooi heet), word je uiteindelijk door de BD gewoon als ondernemer aangemerkt. Een ondernemer zoals ik dus al jaren ben, eentje die een VAR-wuo heeft en die zich als auteur in MOET schrijven bij de KvK (waar dat tot voor kort als vrije beroeper niet hoefde). Daar kunnen we lang over praten of kort over praten, maar dat is gewoon de praktijk. S.G.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me vorige week ingeschreven bij de KvK, bij een aardige mevrouw die alle tijd nam om mijn vragen te beantwoorden. Zij legde uit dat de inschrijving op zich niet te maken heeft met het al dan niet onder de defenitie van ondernemer zijn te vallen. Het doel is statistieken en doorzichtigheid. Je inschrijving staat ook los van het al dan niet krijgen van een btw-nummer, dat bepaald de belastingdienst. Of je parttime of fulltime werkt (urengrens) is alleen relevant voor bepaalde fiscale voordelen. De inschrijving kostte overigens 33 euro (en geen 39) en die haal ik er met een makropas met gemak uit in de sinterklaasperiode met drie kids. (dat wist de aardige mevrouw mij ook nog te vertellen :D)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Makro moet geen bonus worden, hoor. Ik ben er nog nooit goedkoop uit geweest. Je kunt veel beter de folders lezen. Maar dat doe ik pas als ik iets nodig heb.
Het doel is statistieken en doorzichtigheid.
En wat is dan het doel van die statistieken en doorzichtigheid? Men houdt zeker weer meer van cijfers dan van letters.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De overheid brengt graag van alles en nog wat in kaart, in de hoop meer controle te krijgen en leuke, nieuwe regels te kunnen bedenken. Dat al die statistieken zinvol zijn hoor je mij niet zeggen. En natuurlijk is de makropas geen bonus. Daar zijn toch de smileys voor, om aan te geven dat je iets niet helemaal serieus bedoeld? Ik weet niet eens of ik uberhaupt ooit zo'n pas ga halen. Het doet mij teveel aan mijn middenstandsjeugd denken. :\\

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal wel weer eigenwijs zijn: De belastingdienst is niet gerechtigd privé gegevens te verstrekken aan bijv. een KvK. Ik lees precies wat ik al eerder zei: diegene die meer doen dan alleen schrijven en met dat meer doen zich begeven in het economisch verkeer (bijv. zelf uitgeven e.d.) moeten ingeschreven staan. Maar de auteur die alleen maar royalties krijgt niet. Bovendien, royalties is geen salaris, hier hoeft geen LB aangifte voor te worden gedaan. M.a.w. de belastingdienst zal, tenzij ze controleren, een post uitgekeerde royalties in de V&W zien staan van een uitgever, hooguit met een naam erbij maar zeker niet met een BSN. Overigens zal de KvK iedereen inschrijven die daar om vraagt, daar leven ze nl. van. Staat los van de vraag of inschrijving verplicht is.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het spijt me, Penelopi, maar ik ga toch een beetje twijfelen aan je kennis. Beweer je hierboven nu dat je geen loonbelasting hoeft te betalen over je royalties? Heb je de link gelezen die ik gaf? Over de verplichting om je in te schrijven volgens de Vereniging van Letterkundigen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed, opnieuw. Een werkgever betaald loonbelasting, een privé persoon inkomstenbelasting. Het is dezelfde belasting met een andere naam, afhankelijk van degene die betaald. Voor zover mij bekend staan de meeste auteurs niet op een loonlijst bij een uitgever. Zij geven hun inkomsten na aftrek van hun kosten op als winst uit overige werkzaamheid en betalen hier inkomstenbelasting over. Het is dus niet zo dat de uitgever als werkgever hierover voorheffing afdraagt in de vorm van loonbelasting. Ik denk niet dat het mijn kennis is waar aangetwijfeld zou moeten worden, maar jou/jullie gebrek aan kennis van vakjargon. Eerder liet ik weten welke criteria gelden voor een ondernemer en welke criteria gelden voor inschrijvingsplicht en welke criteria gelden voor beroepsbeoefenaars. In alle gevallen werd ik afgebrand omdat iemand zich aangesproken voelde, aangetast voelde, niet serieus genomen voelde als auteur enzovoort. Niemand hoeft mij te geloven, ik meende alleen dat, omdat het toevallig mijn hoofdtak van sport is, ik mensen kon helpen in het duistere woud van wetten en regels en vakjargon. Het doel van een inschrijving is overigens inderdaad helderheid, met name voor de crediteuren die zaken doen met de ondernemer. Helaas, begrijpend lezen blijft moeilijk, zelfs voor auteurs. Het is mij niet gelukt, maar misschien ben ik wel een onduidelijke schrijver. Als jullie voor die € 33, welke kennelijk er al te halevn valt omdat men alsdan gebruik mag maken van de groothandel, jezelf willen inschrijven is het mij echt om het even....... :D

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit topic met veel plezier en glimlachend gelezen. Auteur zijn is geen vrij beroep meer en elke auteur die een substantieel bedrag (meer dan € 10.000,=) ontvangt aan royalties wordt geacht zich in te schrijven bij de KvK. Overigens is het onzin om te beweren dat wanneer je geen brief hebt gehad je je niet hoeft in te schrijven. In de grondwet staat dat elke burger zich op de hoogte moet houden van wijzigingen in de wet. Simpel gezegd; als er een verkeersregel wijzigt (bijvoorbeeld een auto op de rotonde heeft voorrang ipv de auto die van rechts komt), krijgen dan alle automobilisten een brief? Ik dacht het niet. Ja, je moet inkomstenbelasting betalen over de ontvangen honorarium min de kosten die je maakt (en dat is verrekte handig). En ja, als je je inschrijft bij de KvK als zelfstandig ondernemer (ZZP-er) heb je nog meer belastingvoordeel, zoals ondernemersaftrek en startersaftrek, maar dat heb ik al eens uitgelegd in het topic "Daar gaat je privacy". Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zie wat nou het probleem is om het niet te doen. Ik heb het ook gedaan en ik heb er geen spijt van.