Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

titelreductie

Almaar meer uitgeverijen doen aan titelreductie. Ik heb het over Vlaamse uitgeverijen, maar ik denk dat het in Nederland precies hetzelfde is. Lezen mensen niet meer? Of kopen ze geen boeken meer? Hoe kan de schrijver concurreren met het overaanbod aan entertainment?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had geen specifieke bedoeling met het citaat. Het stemde me gewoon tot nadenken. Waarom schrijven wij? (schrijf ik) En in relatie tot het onderwerp: hoe ver wil ik buigen om gelezen / uitgegeven te worden? Schrijf ik wat ik wil, of pas ik het aan aan de verwachtingen van een bepaald lezerspubliek? Uiteindelijk wordt je tekst door de uitgever beoordeeld op verkoopbaarheid. Bijgevolg schrijf je wat verkoopbaar is. Toch? (tenzij je niet wil uitgeven) Associaties die ik maak met een verkoopbaar boek zijn: seks (het hoeft schijnbaar niet eens goed geschreven te zijn), vampieren, tovenaars gegoten in een chicklit of een thriller. Toegegeven, ik trek het op flessen. Maar toch... En gros: begin je te schrijven met het oog op verkoopbaarheid? (Ik geef/heb geen antwoorden, alleen maar vragen)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
O, zo bedoel je het. Ja, ik moest voor de boeken over Mara inderdaad kijken naar de commerciële doelen: hoe zou het verhaal goed verkopen. Niet met je eigen, persoonlijke verhaal. Het moest algemener zijn en een grote groep aanspreken.