Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

duur reactie uitgeverijen

Bijna zes maanden geleden stuurde ik mijn manuscript naar een zestal uitgeverijen. Ik kreeg reeds één reactie, die negatief was. Van de andere uitgeverijen hoorde ik nog niets. Ik vraag mij af of ik te ongeduldig ben. Op de sites van uitgeverijen lees ik dat reacties komen na twee tot drie maanden. Moet ik mij al aan een negatief antwoord verwachten, gezien de tijdsduur? Of is dit juist positief? Is het ook mogelijk dat ik totaal geen reactie krijg? Zijn er mensen die ervaring hebben met lange wachttijden?? Sofie

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had twee manuscripten in de runnig: één fantasieverhaal voor kinderen vanaf 10 jaar en één jeugdroman voor jongeren vanaf 13 jaar. Het fantasieverhaal stuurde ik in een eerste ronde naar een zestal uitgeverijen en in een tweede ronde naar een viertal uitgeverijen. (dat was allemaal in de zomervakantie) Zoals ik reeds vertelde kreeg ik van één uitgeverij positieve en heel persoonlijke feedback, maar jammer genoeg ook een afwijzing. Zij raadden me wel aan meer realistsiche verhalen te schrijven. Mijn tweede manuscript, mijn jeugdroman, was zo'n realistsich verhaal. Ik had er al een aantal jaar aan gesleuteld, weer weggelegd, terug de draad opgepakt,... Aangezien die uitgeverij me zo'n goede tips gaf, besloot ik dat manuscript weer tevoorschijn te halen en er eens goed aan te werken. Toen het naar mijn gevoel op punt stond, heb ik het dan in één ronde naar één uitgeverij gestuurd: de uitgeverij die me natuurlijk zo'n goede commentaar en tips gegeven had. Het was bovendien ook de uitgeverij die bovenaan mijn lijstje stond vanin het begin, omdat ik bekend was met boeken die zij uitgegeven hadden. En nu...een paar maanden later, heeft al dat bloed, zweet en tranen resultaat opgeleverd. Ik ben heel blij en ga er zeker van genieten! Ik licht nog geen tipje van de sluier op over de inhoud van het boek of over de uitgeverij die met mij in zee gaat. Ik laat jullie zeker iets weten van het ogenblik dat ik een paar telefonische afspraken met de uitgeverij gemaakt heb en dus zelf wat meer weet! Fijn weekend allemaal!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van harte gefeliciteerd meid! Het is echt geweldig wanneer je het goede nieuws binnen krijgt! Het is je gegund!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een paar jaar geleden een oud manusript bij 10 uitgevers uitgeboden (allen afgewezen), van de ene uitgever kreeg ik binnen 3 dagen antwoord en van de laatste kreeg ik na een jaar een afwijzingsbrief. ik had wel 3 reacties teruggekregen met een positief advies (waarin ze schreven in de toekomst vast nog wel van me te horen!) en van de overige uitgeverijen de standaard afwijzingsbrief.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer om dat te horen, kiwi! Ik hoop dat je de moed niet laat zakken, maar dat je blijft schrijven. Ik kan je niet precies vertellen wat voor mijn manuscript de doorslag gaf... Ik weet wel dat ik bij het eerste manuscript vooral schreef wat ik wilde schrijven. Bij het tweede manuscript heb ik wat meer nagedacht over wat de lezer wilde lezen. Ik denk dat het als schrijver belangrijk is om dat niet uit het oog te verliezen en een gulden middenweg te vinden tussen wat je zelf wil schrijven en wat de mensen willen lezen.... Je mag ook nooit jezelf verloochenen in het schrijven van een boek, want dan kom je ook nergens. Maar of deze denkpiste uiteindelijk voor mij de doorslag gaf, weet ik niet. Het is ook een enorm subjectieve wereld. Alles hangt af van wat de personen die je manuscript in handen krijgen goed of slecht vinden, welke dingen veelgevraagd zijn op de markt en waar er een verzadiging van optreedt. En een goede dosis geluk zal ook meespelen, natuurlijk....

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zojuist ingeschreven hier op deze site. Wow, spannend allemaal, zeg! Ik zit ook al dik vier maanden te wachten op een yes or no van de uitgever. Vorige week maar eens even gebeld, gewoon met de vraag hoe het zat. Het lag niet op de stapel 'afgewezen', dus het was nog niet beoordeeld. We zullen zien. Ik heb het naar 1 uitgever gestuurd en stuur het naar een volgende als het een nee wordt. Tijdens het bellen had ik wel even de zenuwen, zeg, maar verder ben ik er erg rustig onder. Je weet gewoon niet wat het wordt, maar bellen was wel goed, alsof ik zelf actie ondernam, terwijl het in feite natuurlijk niks uitmaakt, ik wacht nog steeds en weet nog niks.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Anouk, wat heb jij een engelengeduld! Veel uitgevers geven aan ongeveer 16 weken de tijd te nemen. Als jij alle uitgeverijen een voor een wilt benaderen (en je hebt niet meteen beet) dan ben je dus nog wel even bezig. Is het misschien niet slimmer om er twee of drie tegelijk te benaderen? Of heb je een speciaal soort boek dat maar bij een beperkt aantal uitgeverijen in het fonds past? Ik ben benieuwd naar je reden hiervoor :-)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En Sofie... gefeliciteerd! Ben je al een beetje bijgekomen van de schrik?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sofie, hoe staat het er ondertussen mee? Na drie maanden wachten heb ik het risico ook genomen en een email gestuurd naar een uitgeverij met de vraag of ze mijn manuscript ontvangen hebben. Ik zie niet in waarom ze het niet zouden ontvangen hebben, maar het was meer een subtiele vraag om eens te polsen.. Ik heb vrij vlug een antwoord gekregen van een stagiair dat ie mijn manuscript nergens in de uitgeverij gevonden had, maar dat het natuurlijk bij een lector kan liggen en of ik het niet opnieuw wil opsturen (indien het niet bij een lector zou liggen)??? Die stagiair heeft geantwoord namens de uitgeverij, maar dat wil niet zeggen of hij overlegd heeft hierover met de uitgever... Ik ben zelf ook stagiair geweest. Enfin dit vind ik getuigen van weinig professionaliteit. Geven ze niet ergens in een database de inkomende manuscripten in? En noteren ze niet wat ze nadien ermee gedaan hebben? Elke organisatie heeft toch wel zo'n inschrijvingssysteem? Nu goed, ik wil niet zomaar mijn manuscript opsturen als men niet de moeite gedaan heeft om het goed na te gaan...(het kost allemaal geld en ik ga er niet onnodig geld aan geven). Wat doe ik? Het toch opnieuw opsturen? Eens bellen, maar dan loop ik het risico opdringerig over te komen. Ik heb intussen al gemaild of hij toch niet eens wilt nagaan of het is aangekomen..zoniet dat ik het opnieuw zou versturen... hopelijk lezen ze hier niet mee :s

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Besje, dat vind ik inderdaad niet getuigen van professionaliteit zeg. Wat balen. Kan die stagiair niet nagaan of het bij een lector ligt? Ik weet natuurlijk niet hoe groot die uitgeverij is maar ik zou denken: bij een kleine uitgeverij valt wel uit te zoeken waar je manuscript is en bij een grote zouden ze toch zeker een database moeten/kunnen hebben. Succes!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Besje, kun je het misschien per mail opsturen? Dan kost het jou geen geld. Heel raar maar sinds ik via de mail mijn ms'en verstuur heb ik succes...

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een kleine uitgeverij.. Idd balen, je moet al genoeg wachten en moeite doen en dan kunnen ze niet eens zeggen of je manuscript daar ergens ligt :( maar ik ga er vanuit dat die stagiair niet op de hoogte is... Als ik morgen niets hoor, zal ik het gewoon onmiddellijk via email verzenden. Bedankt Mara (ze willen het wel niet via email, maar dat is dan pech..)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb een mailtje terug gehad met de mededeling dat na rondvraag blijkt dat niemand weet heeft van mijn manuscript!!?? Nochtans is het adres juist! Waarop ik geantwoord heb met alle nodige documenten in bijlagen...benieuwd of ze daar op gaan reageren... :'(

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's inderdaad helemaal niet fijn! Zeker als je hard gewerkt hebt aan je manuscript en al je hoop erop zet dat het uitgegeven wordt... Ik hoop dat er uiteindelijk toch iets positiefs voor jou uit de bus komt. Er zijn heel wat uitgeverijen, misschien moet je het gewoon eens ergens anders proberen? Mijn verhaal is ondertussen verbeterd door een externe lector en ik ben bezig met het herwerken van bepaalde passages. Je leert er ongelooflijk veel uit als iemand professioneel meeleest en aanwijzingen geeft. Maar van de uitgeverij zelf heb ik voorlopig weinig nieuws en dat vind ik wel een beetje jammer. Ik heb nog geen boek uitgegeven en weet niet goed wat hierna de volgende stap is. Bovendien heb ik ook mijn contract nog niet, maar dat verhaal valt te lezen onder het onderwerp "contract uitgeverijen" dus ga ik hier niet in herhaling vallen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterkte Bes. Door deze gang van zaken verdien je minimaal extra aandacht voor je ms. Hopelijk is het wachten niet voor niets.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sofie, ik zie dit topic nu pas, maar ik wil je wel nog even van harte feliciteren!! Er is dus toch nog hoop. Ik zit nu al meer dan een half jaar op uitslagen te wachten, hiervoor wat afwijzingen met positieve noot ontvangen, en vandaag kreeg ik te horen op de longlist te staan van de Nieuwe Schrijversprijs. Maar nog steeds hoop ik iets te horen van de overige drie uitgeverijen. Ga ze nu toch maar een nette mail sturen, maar durf er weinig van te verwachten.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Besje, zwaar waardeloos, zeg. :( En je hebt het dus maar naar één uitgever gestuurd? Sofie, volgens mij is het normaal dat je een poos niets hoort van de uitgever, tenminste, zo meen ik het her en der wel op te vangen. Chinouk, de shortlist voor de Nieuwe Schrijversprijs, dat klinkt niet gek.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen neen, heb het naar meerdere uitgeverijen gestuurd. Ik wacht nog op een antwoord van twee andere uitgeverijen. Maar aangezien het pas drie maanden geleden is durf ik ze nog niet allemaal aanschrijven... en je ziet wat er van komt ... maar ik geloof nog steeds dat die stagiair gewoon niet op de hoogte is. Zou ik eens bellen? Want nu heb ik gisteren mijn manuscript per email verzonden en ook daar krijg ik geen reactie op. Naast deze drie uitgeverijen had ik reeds één afwijzing gekregen en een andere omdat ze geen poëzie meer uitgeven (enkel verzamelboeken). mm...pff

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je rustig even kan bellen. Zeuren ´heb je het al gelezen, heb je het al gelezen, wat vind je, het is goed, is het goed´ is iets anders dan bellen om te zeggen dat je manuscript verdwaalt is in de organisatie en advies vragen over wat je nu het beste kan doen. Inderdaad is het voor stagiairs lastig om overal van op de hoogte te zijn, dus even navragen bij iemand anders is helemaal niet mal. Zeker niet als poging twee ook lijkt te stranden. Succes met bellen ... en met het boek natuurlijk!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Ceridwen! Ik heb gebeld. De meneer aan de telefoon was zeer vriendelijk (oef) en hij bevestigde dat men heeft zitten zoeken naar mijn manuscript. Hij vroeg of ik het aangetekend had verzonden..dit had ik niet gedaan, doen jullie dat? Ik heb hem eveneens gezegd dat ik het nu per email opnieuw heb verzonden en hij zei dat dat goed was (voor deze keer) en dat ze het gingen bekijken... Nu dus geduldig wachten!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, ik verstuur het ook niet aangetekend. Als het verdwijnt is het toch weg. Ik wacht op een bevestiging en als die niet komt dan is het vroeg genoeg om actie te ondernemen. Nou, mooi dat het geregeld is. Laat je het horen, als je wat weet?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik laat het weten als ik mijn afwijzing ontvangen heb ;) Heb ondertussen ook maar gemaild naar één van die 2 andere uitgeverijen om te vragen of ze mijn manuscript ontvangen hebben. En bij nog een andere uitgeverij hadden ze mij onmiddellijk een ontvangstbevestiging via mail verzonden en gemeld dat het bekeken werd, maar dat ik misschien een paar maanden geduld zou moeten hebben (dat zijn er ondertussen drie, dus van mij mag het gaan tijd worden!) Ik heb niet veel geduld ;)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van sommige uitgevers is het al bekend op hun site dat ze nooit een ontvangstbevestiging sturen. Toch zit je daarna met goede hoop te wachten en hoor je nooit meer wat. Ga toch maar eens vragen of die van mij wel ontvangen is. Ik ga voor je duimen, Besje!