Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De logica of de loop van het verhaal

Ik kwam binnen en ging aan de keukentafel zitten. Mijn jas hing ik op de kapstok en in het voorbij gaan nam ik een kop vol thee met melk en suiker mee. Ik legde mijn handen op de armleuning en tastte in mijn jaszak tot ik het kleine pakketje voelde. 'In de herfst,' zei ik. Ik haalde mijn hand uit mijn broekzak en legde het pakketje voorzichtig op tafel. 'Maak maar open,' knikte ik. Ik wachtte tot hij het pakje had losgeknoopt voor ik verder praatte. In het bovenstaande stukje staan een aantal flinke fouten, wat kleine fouten en een paar discussiepunten. Ik heb het niet over taalfouten, maar over fouten in de logica van het verhaal. Hoe belangrijk is het dat alles klopt? En hoever ga je in het verdedingen van je discussiepunten, als proeflezers of redacteuren erop aandringen dat je het een en ander aanpast? ('Thee drink je niet met melk en suiker.' 'O nee? Ik wel.' 'En een pakje kan je toch niet losknopen?' 'Er zit een touwtje omheen.' etc.)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@chrislaevers. Ik dacht hier hardop na of je kon roepen en blazen tegelijk. Dat was de kern van mijn reacties. :ontopic:
Ze blies: "Vertellen!" Dit zou kunnen. 'Vertellen,' blies ze. Fat kan niet, want er zit niets blaasbaars in dat woord. Wat niet wil zeggen dat ik er niet voor zou kunnen kiezen om het te gebruiken, maar ik wil dat het dan een bewuste keuze is, en niet een uit nonchalance. En om die beslissing te kunnen nemen, moet je eerst weten wat de keuze is, en dat ie er is
Zo denk ik daar ook over.
De blaasactie zit in de 'tell' van 'vertellen'. Na elke t kan je een phonetische h plaatsen. Spreek de 'H' uit. 'H' is lucht uitblazen, daar komt 'ha' ook van. Spreek het woord 'catheder' uit, 'kathedraal', 'bezeten',... Probeer die 't' uit te spreken zonder lucht uit te blazen. Mij lukt het niet.
Maar kun je het blazend en roepend tegelijk doen. Voor mij gevoel wordt dat blazen dan hijgen of zwaar ademen. Ik vind dat de woorden elkaar tegenspreken. Een uitroep is iets krachtigs. Blazen kan zowel hard als zacht maar tijdens het uitroepen van 'vertellen', komt de lucht er langzaam uit. Dat botst met mijn beleving van de kracht van de uitroepn. Maar ik heb mijn punt nu wel gemaakt. :) Sorry voor de herhaling. En ja ... ik vind het leuk om in een geval als dit een woord uit te proberen. :D

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat je dat uitroepteken niet moet zien als iets dat hard geroepen wordt. Het uitroepteken geeft de bevelende wijs aan (of hoe je het wilt noemen).

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schli Klopt. Dat gaf Therèse in een eerdere reactie ook aan. Maar stel dat het een bevel is, hard of zacht uitgesproken, verandert dat iets aan het -, of aan mijn :o dilemma, volgens jou? Edit: Laat maar :) Ik denk dat mijn gedachten in het kader van dit topic niet meer belangrijk zijn.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Raar hoe je precies voor je kunt zien hoe een actie verloopt - ze zitten op bed, ze stoeien, het ene zusje overmeestert het andere zusje en, nog nahijgend, beveelt ze haar zus: vertel op. Hehe, al die tijd moest het niet blaas ik, maar beveel ik zijn. Maar dat is weer een raar woord, ik beveel! Taal is lastig.