Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Boekvoorstel i.p.v. manuscript?

Een van de onderwerpen in PLUS gaat over het schrijven van een boekvoorstel naar uitgevers en dat dat te verkiezen zou zijn boven het osturen van een volledig manuscript. Louis Stiller schrijft het volgende: "Veel liever zouden de uitgevers zien dat je alleen de eerste twintig of dertig pagina’s van een manuscript stuurt, met een begeleidende brief en een synopsis. Uitgevers krijgen op basis daarvan voldoende indruk van het boek en kunnen ze bepalen of ze de rest wel of niet willen ontvangen. ‘Als er interesse is, nemen ze wel contact met je op." Als dat zo is, waarom staat dat dan bij geen enkele uitgever op de site, onder het kopje manuscript opsturen? ER ordt altijd om een volledig manuscript gevraagd. Het artikel van Stiller heeft me daarom verbaasd en ik vraag me af hoe jullie daar over denken. Wie heeft hier ervaring mee?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
alvast veel succes, Jomax, mag ik vragen hoeveel woorden dat eerste hoofdstuk telde dat je hebt opgestuurd ? ik ben namelijk ook begonnen met een boek bedankt!

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste hoofdstuk telde nog geen 5000 woorden. En dat was dan ook de eerste ‘maar’ die ik erop kreeg. Dat het zo kort was. De redacteur vroeg of de andere hoofdstukken ook zo kort zouden zijn, want dan zou het maar een dun boekje worden en een dikker boek vond hij toch beter ogen. Ik kreeg de raad meer details te omschrijven. Gelukkig is dat voor mij verder geen probleem want ik heb heel veel te vertellen. Het ziet er nu naar uit dat het zo’n vet dik boek gaat worden dat er waarschijnlijk weer in geschrapt gaat moeten worden. Hoe ver ben jij met jouw boek? Heb je de grote verhaallijn al in je hoofd, aantal hoofdstukken, hoofdpersonages etc.?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kan men aan de hoeveelheid woorden van een eerste hoofdstuk nu zien hoe dik of dun een boek gaat worden? Tenslotte is een boek met 20 hoofdstukken van 5000 woorden dikker dan een boek van 10 hoofdstukken van 5000 woorden. Wat ik bedoel is dat je van tevoren toch nooit weet hoeveel hoofdstukken je gaat schrijven? Of had je dat al helemaal in een schema klaarstaan? Zo ja, dan heb ik niets gezegd. Ik schrijf namelijk nooit met een schema en kan vooruit dus ook niet zeggen hoe lang mijn hoofdstukken worden en hoeveel hoofdstukken ik ga schrijven.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat er vooral om dat de verhaallijn in orde is; dat het verhaaltechnisch bij te schaven valt én dat je meewerkt en niet star vasthoudt aan je eigen ideeën als deze niet (commercieel) haalbaar zijn (gezien vanuit regulier aspect.) Anders moet je het in eigen beheer of via POD uit laten brengen want dan kun je exact jouw eigen visie op de tekst af laten drukken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jomax: ik ben nog maar enkele dagen bezig met mijn boek, nu ongeveer 1700 woorden maar de hoofdpersonnages heb ik al op een blad opgeschreven, de verhaallijn heb ik ongeveer in mijn hoofd, maar moet nog meerdere gebeurtenissen vinden, heb het einde al ongeveer in mijn hoofd ik weet eigenlijk nog niet als ik echt hoofdstukken zal gebruiken @Peregrine: vind ik ook raar! in sommige boeken zijn er echt heel veel hoofdstukken, in anderen weinig

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de website van uitgeverij De Geus staat: "Een idee voor een boek of samenwerking kunt u wel via e-mail sturen." Heeft iemand daar ervaring mee?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb met het eerste hoofdstuk mee, ook een synopsis opgestuurd. Daarin heb ik de verdeling van het boek in hoofdstukken aangegeven en bij ieder hoofdstuk een samenvatting van de inhoud in grote lijnen. Dat was wat ik tot dan toe had. De rest zat alleen nog maar in mijn hoofd als een warboel van nog uit te werken mogelijkheden. Toen ik aan hoofdstuk 2 begon had ik er geen idee van hoe lang het zou gaan worden, want ik weet waar ik uiteindelijk op uit wil komen, maar de details komen pas wanneer ik zit te schrijven. Maar de redacteur wist dus hoeveel hoofdstukken er waren en kon gemakkelijk berekenen hoe dik het boek zou worden als ze allemaal ongeveer even groot zouden zijn als hoofdstuk 1. Anders had hij dat inderdaad nooit kunnen weten. Uiteindelijk is hoofdstuk 2 vele malen groter geworden dan hoofdstuk 1. Daar zat ik dan weer over in, maar ik kreeg het advies me daar niet druk over te maken. @ Aurelbod: ik denk zelf dat het wel zo goed is om je met een synopsis te kunnen presenteren bij een uitgever. Ze zullen toch wel in grote lijnen willen weten waar je boek over gaat en ook hoe het verhaal zal lopen, incl. plot e.d. En in feite heb jij dat al: de verhaallijn en de hoofdpersonages. Details hoeft niet. Wat voor soort verhaal wordt het, welk genre? @ Peregrine: Ik denk ook niet dat je tevoren moet weten hoeveel hoofdstukken het er moeten worden en hoe lang die hoofdstukken moeten worden. Maar het lijkt mij wel moeilijk werken als je niet tevoren al een schema of verhaallijn hebt aan de hand waarvan je kan werken. Ik weet dat er schrijvers zijn die dat wel doen, maar mij lijkt het dus ontzettend moeilijk. Misschien dat het gemakkelijker gaat als je al langer schrijft, maar daar kan ik dan niet over meepraten want ik schrijf voor het eerst. Ik vind het dus erg goed als je dat wel kan.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jomax: ten eerste vind ik dat het niet zo erg is als je hoofdstukken in lengte veel verschillen, er zijn schrijvers die dat veel doen, en dat lukt perfect om je vraag te beantwoorden: ik ben begonnen aan een jeugdboek voor ongeveer 12+ over jeugdbendes

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ aurelbod: Interessant onderwerp zeg. Heel benieuwd. Je bent pas begonnen en het gaat wel lekker. Blijf ermee bezig, laat het niet wegzakken. @ Evert: Nee, daar heb ik dus geen ervaring mee. Ik vraag mezelf ook af, als ik het zo lees, of ze in zo'n geval geneigd zijn om meer aandacht te schenken aan je idee dan wanneer je je ms opstuurt op de geijkte manier. En die samenwerking??