Start » Forum » Het schrijven van een droom

Het schrijven van een droom

7 reacties [Laatste bericht]
kyraaah
Laatst aanwezig: 2 jaren 40 weken geleden
Sinds: 30 Sep 2009

Het schrijven van een droom

Hallo allemaal,

Ik zit met een volgend 'probleem': Mijn HP heeft een droom, die ik eigenlijk uitschrijf alsof het een gewone gebeurtenis zou kunnen zijn. Moet ik nu de droom in een cursief lettertype schrijven, of kan ik het gewoon in rechte letters laten staan? Cursief lijkt mij mooier, maar ik weet niet of er regels voor zijn.

Heel erg bedankt.

Reacties

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 10 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Als het goed is, kun je prima met de woorden zelf duidelijk maken dat het een droom is, daar hoef je geen typografische trucjes voor te gebruiken. Net zoals bij een flashback, zeg maar.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Klauw
Laatst aanwezig: 8 jaren 22 weken geleden
Sinds: 20 Mrt 2010

Sluit me volledig aan bij Micha. Je kunt de droom vertellen, zoals: Hij had een vreemde droom die nacht. Als kapitein bedwong hij met zijn schip hij de donkerste wateren en hoogste golven.... en dan als een flasback de scène beschrijven.

Of zoiets. wink Succes!

kyraaah

Oké, heel erg bedankt.. Nu ik er zo over nadenk klinkt dat eigenlijk heel logisch! smile

DeEllis
Laatst aanwezig: 6 jaren 28 weken geleden
Sinds: 9 Nov 2006

Of gewoon de gebeurtenissen weergeven en de lezer op het verkeerde been zetten. In het verhaal kan iets zitten waar je hoofdpersoon van wakker wordt.

'Au' Door de klap van haar arm tegen de muur, schiet ze overeind. Groenige letters van de wekker lichten op in het donker, half drie.

Helga
Laatst aanwezig: 2 jaren 50 weken geleden
Sinds: 19 Aug 2008

Als de gebeurtenissen in de droom heel erg afwijken van de realiteit, trekt de lezer zelf de conclusie dat het een droom is. En later bevestig je dat dan.

kyraaah

Heel erg bedankt! smile Nu kan ik goed verder.

minischrijfstertje
Laatst aanwezig: 9 jaren 28 weken geleden
Sinds: 7 Mei 2010

Ik doe het wel cursief, maar ik heb dan ook veel dromen/visioenen/flashbacks/gedachten in zitten en het leek me jammer om er in totaal een hele pagina aan woorden te hebben die aangeven dat iets (bijv.) een droom is geweest, zonder dat het een 'meerwaarde' heeft...
Het verschil tussen:
'Het was een visioen geweest!'
en
'"Maar in het eerste visioen dat je had, zei ze..."'
Snappie? XD

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!