Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

zonder toestemming isbn aangevraagd

Een uitgever heeft zonder mijn toestemming en zonder dat er een contract is getekend een isbn-nummer aangevraagd voor mijn boek. Bij verschillende online-boekwinkels wordt mijn boek aangekondigd. Wat kan ik doen? Kan ik het isbn-nummer 'claimen'?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze uitgever, die nu jouw boek blijkbaar zónder contract en zónder jouw toestemming "doordrukt", vond je manuscript wél de moeite waard. Anders gaat hij zichzelf niet in een dergelijke volslagen belachelijke positie brengen.
Dat ben ik niet met je eens, Scorpio. Deze uitgever rook blijkbaar geld. Want van die 5000 euro houden ze een hoop geld over en dan hoeft er nog niet 1 boek verkocht te worden. Van die 3% houden ze nog meer over. Inderdaad Wolf, google eens een slag in de rondte over deze uitgever en laat hen duidelijk weten dat je niet met ze in zee gaat! Anders hang je dadelijk vast aan die 5000 euro omdat je mondeling de indruk hebt gewekt accoord te zijn. En breng je boek elders uit, desnoods in Eigen Beheer. Kost je hooguit 1000 euro en alle verkoop is voor jou.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een verhaal :eek: Ik wens je heel veel sterkte. Ik blijf dit volgen want het is bijna te gek voor woorden. Het idee alleen al dat je zelf 5000 euro in je boek gaat steken.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aspekt is een uitgeverij met meerdere gezichten, een stuk of drie vier. 1- reguliere uitgeverij met goede boeken en goede namen, catalogus, vertegenwoordigers in Vlaanderen en in Nederland 2 - 'niet commerciële' uitgever. Geeft je boek uit met "bijdrage" van de schrijver (vanaf 3.000 euro) 3- lijkt me gelieerd aan de Free Musketiers. (Kwam de Musketiers tegen toen ik naar Aspekt surfte) Als eerder vermeld heb ik hier een boek over Koningin Juliana, uitgegeven door Aspekt. Het boek is hoogst serieus en op het bedoelde terrein misschien heel belangrijk (kan ik niet beoordelen), werd gepresenteerd in het kantoor van het Oranjefonds in aanwezigheid van een zeer select gezelschap en stond vermeld in een zeer professionele catalogus van Aspekt. Het boek barstte van de zeer storende fouten.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Centraal Boekhuis heeft aan het desbetreffende ISBN-nummer het kenmerk 'zal niet verschijnen' gegeven. Wat dat betekent weet ik niet, want blijkbaar blijven mijn naam, het boek en de uitgever eraan gekoppeld.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
3- lijkt me gelieerd aan de Free Musketiers. (Kwam de Musketiers tegen toen ik naar Aspekt surfte)
Ehm? Dit moet je even onderbouwen. Je 'kwam het tegen'? En daardoor zijn ze ineens gelieerd? Laten we ons op de feiten richten, of geef meer informatie als je dit serieus wilt claimen. Voor meer ervaringen over Aspekt: http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/566 http://www.schrijvenonline.org/forum/7532 http://www.schrijvenonline.org/forum/7543 http://www.schrijvenonline.org/forum/103232

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, ik gebruikte de term 'lijkt me'. De andere punten die ik noemde zijn feiten.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Maar waarom lijkt je dat? Daar ben ik benieuwd naar. Je mag van mij best vermoedens uiten, maar ik hoor wel graag de reden van die gedachte. Als ik zelf op deze site naar de termen Aspekt en Free Musketeers zoek vind ik alleen de zinsnede "Aspekt is zelfs duurder als bij Free Musketeers!" (sic). Is dat een teken dat die twee gerelateerd zijn?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn meer uitgevers die willen dat je geld in je boek steekt, DeEllis.
Ik weet niet goed wat je daarmee wilt zeggen. Geld steken in een boekuitgave is toch echt iets dat voorzover ik weet een normale uitgever voor je doet. Zodra je zelf moet gaan investeren zet ik er grote vraagtekens bij. Zelf geld/tijd investeren in marketing prima. Dat is anders.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er zijn ook uitgevers die zich regulier noemen en een investering vragen. :\\

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig heb ik daar nog niet mee te maken gehad. Voor zo ver ik weet zijn uitgevers met 1000 verkochte boeken uit de kosten. Die bijdrage zullen ze dan alleen vragen als ze bang zijn dat niet te halen. Zelf begrijp ik niet goed waarom ze er dan sowieso in stappen. Er is aanbod genoeg zou je denken.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien omdat ze aan uitgeven met een 'eigen bijdrage' meer overhouden dan aan niet uitgeven? Las ergens dat die bijdrage wel 3000 euro kan bedragen. Dan ben je niet alleen uit de kosten, lijkt mij.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Wolf, Het probleem waarmee jij worstelt is uiterst herkenbaar voor mij. In mijn geval mailde de POD uitgever "ik heb al een ISBN aangevraagd, dus we kunnen in principe drukken." Voor 'het gemak' kwam hij totaal niet terug op mijn herhaaldelijk verzoek dat ik eerst en vooral een betrouwbaar contract wenste te ontvangen. Vervolgens kwam er een mail dat hij op vakantie ging met de toezegging dat hij z.s.m. na zijn vakantie het contract zou toezenden. Ook zaten er nog wat fouten in de PDF (versprongen alinea's en zo). Daar reageerde hij niet eens op... Ondanks mijn verzoek om dit te verbeteren... Eigenlijk was vanaf het begin, nu ik erop terug kijk, de communicatie van zijn kant al weinig transparant. Dat had me aan het denken moeten zetten. En ik was té goed gelovig. Vijf maanden later (!) komt er ineens een mail van hem met als inhoud: "staat je vraag nog open?" (Van het contract, bedoelde hij). Ik had er inmiddels zo mijn zakken van vol, dat ik niet eens meer gerageerd heb. Het was Janheij (zie hierboven) die mij erop attendeerde dat mijn roman inmiddels met ISBN op Boek.nl stond en boekenbank.be. Inmiddels heeft boekenbank.be mijn boek verwijderd en nu krijg ik verontwaardigde mailtjes van mijnheer de uitgever; "hij heeft immers geld geïnvesteerd and so on." Ik heb met mijn vertrouwen in deze uitgeverij geïnvesteerd en dat vertrouwen is geschonden. Hij geeft in ieder wél toe dat hij veel te lang gewacht heeft met reageren, maar het vertrouwen ben ik kwijt. Mijn boek staat nog wel op Boek.nl. Ik ben van plan om het ook dáár vanaf kan krijgen. Het is inderdaad een uiterst naar idee (ik heb daar in ieder geval gevoelsmatig veel last van) dat dat ISBN nummer nu voor altijd gekoppeld is aan een uitgever die in ieder geval mijn vertrouwen niet meer heeft. Ook al ga ik straks weer met mijn eerste uitgever in zee en kan er een nieuw ISBN nummer aangevraagd worden en ook al heb ik inmiddels al heel wat veranderd en verbeterd aan het boek. Wish you luck!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je wat ik het nadeel vind? Je krijgt er zo'n 'google-vervuiling' van. Als je surft op mijn naam, dan krijg je (vanzelfsprekend?) ook andere mensen met die naam, ik speel géén klarinet en die kroegtijger ben ik ook niet. Ik ga ervan uit dat een uitgever of een nieuwsgierig jurylid van een wedstrijd, die naar mij gaat surfen, dat wel zal snappen. Wat hier nu mensen overkomt, is ronduit verwarrend. Ik zou, in hun situatie, vragen aan de sitebeheerder om de vermelding te verwijderen. (zoals Babooshka60 ook gedaan heeft!)