Start » Forum » Eerste afspraak uitgever

Eerste afspraak uitgever

12 reacties [Laatste bericht]
Dev
Laatst aanwezig: 9 jaren 6 weken geleden
Sinds: 22 Jan 2010

Eerste afspraak uitgever

Afspraak a.s. woensdag met een van de vier uitgevers waar ik mijn ms per e-mail heb verstuurd. Ik zit alleen met een vraag wat is de minimum oplage bij eerste druk of wordt dat door de uitgever zelf bepaald.

Reacties

Zjaan
Laatst aanwezig: 3 jaren 4 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2008

Dag Dev,

Dat is alvast een mooie start. Maak je over die eerste oplage maar geen zorgen. Als de uitgever verder met je in zee wil dat doen ze daarvoor zelf een voorstel (zij hebben tenslotte ervaring in het inschatten van de marktkansen). Succes thumbsup

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

MichaM
Laatst aanwezig: 3 jaren 49 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

De minimum oplage is 1. Anders heb je geen druk wink

De uitgever bepaalt het verder, sommige boeken zullen sneller verkopen dan andere en een grotere initiele oplage hebben. De uitgever heeft daar het beste oog op (da's z'n werk tenslotte).

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Mar
Laatst aanwezig: 9 jaren 23 weken geleden
Sinds: 17 Sep 2008

Dev,
gefeliciteerd met je afspraak met een uitgever.
Is het een bekende , reguliere uitgeverij?
Als dat zo is moet je maar op haar of zijn voorstellen ingaan.
Bij een bekende schrijfster las ik dat je niet al te eigenwijs moet zijn.
Succes!

klip
Laatst aanwezig: 9 jaren 16 weken geleden
Sinds: 17 Okt 2009

Beste Dev, dat je bent uitgenodig bij een van de vier uitgevers waar je het manuscript heen hebt gestuurd, is heel positief, gefeliciteerd! Besef dat de meeste manuscripten niet leiden tot een gesprek, maar schriftelijk worden afgewezen

De manier waarop eventuele publicatie van jouw werk vorm krijgt, zal vast in het gesprek duidelijk worden, laat dat gerust even over je heenkomen. Je hoeft niet tevoren alle antwoorden al te weten over het uitgeefproces, oplages e.d., het eerste doel is dat een uitgever je werk wil publiceren, de rest komt later! Hopelijk volgt na het eerste gesprek een tweede, etc.
Enne.... oplages zijn tegenwoordig vaak vrij laag om te beginnen (bijv. 1000), bijdrukken is immers zo gepiept.
Succes!

MichaM
Laatst aanwezig: 3 jaren 49 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

En bijdrukken levert ook nog eens het gewilde "tweede druk" op. Dan lijkt het gratis en voor niks heel wat smile

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

gizmo
Laatst aanwezig: 2 jaren 4 weken geleden
Sinds: 27 Nov 2009

En question question question question the real ultimate power

hoe is het afgelopen question

Als ik schrijf, kan ik even ontsnappen van de harde realiteit en waan ik mezelf in een andere wereld waar ik de touwtjes in handen heb!

yvonnevanderwal
Laatst aanwezig: 9 jaren 18 weken geleden
Sinds: 16 Dec 2007

Mijn boek verschijnt in september bij een (reguliere) uitgever en volgens mij werkt het zo: ze promoten het eerst via foldermateriaal e.d. (en in mijn geval ook met een 'dummy'; een inkijkexemplaartje/miniversie van het boekje met een gedeelte van de inhoud) bij de boekhandelaren, ruim voordat het boek verschijnt. Aan de hand van het aantal bestellingen van boekhandelaren wordt een schatting gemaakt van de oplage.

Janheij
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 26 Nov 2009

Sorry

Kan niet lezen?
Ik zit de personen te verwisselen! Vergeet het maar, wat hier stond sloeg dus nergens op. blush

kate.s
Laatst aanwezig: 1 jaar 48 weken geleden
Sinds: 15 Jan 2010

Mooi zeg. Maar welke uitgever dan? Of mag je dat niet zeggen?

Dev

Beste mensen, Ik dank jullie voor jullie reacties. helaas is niets geworden. Was een PoD uitgeverij. Ik ga het toch zelf uitgeven. Gezien mijn contact met het CB laat ik de distributie via hun gaan.

kate.s
Laatst aanwezig: 1 jaar 48 weken geleden
Sinds: 15 Jan 2010

Contact met het CB? Dat klinkt alsof jij het veeeel goedkoper kan dan via de reguliere weg van het CB...?
Ben heus niet nieuwsgierig. Jammer trouwens van de Pod.

Dev

Haha Kate.S, zeker niet goedkoper maar wel je product onder aandacht te brengen van een groot netwerk boeken verkopers. Marketing.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Schrijven Magazine: geen nummer meer missen?

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine! Profiteer van onze superaanbieding!

Profiteer nu!