Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#411 Het familiediner [Herzien]

Er is iets veranderd. Maar wat?
Nu de ouders van haar vriend niet – zoals gewoonlijk – tegenover hen zitten, maar aan weerszijden van de tafel, heeft Lydia vrij zicht op het interieur.
Niets nieuws. Dezelfde bijeengeërfde stoelen, salontafel en kastjes. Antiek, maar zó versleten, dat een handelaar er zijn neus voor zou ophalen.

“Lekker, mam!” onderbreekt Jochem haar gedachten.
Pa gnuift. “De aardappels zijn niet gaar.”
“Je bent wat je eet”, antwoordt ma droogjes.
 Haar zoon schiet in de lach.
Lydia kijkt naar pa. Die kijkt vernietigend naar zijn vrouw,  perst zijn lippen op elkaar en balt zijn vuisten zo hevig rond mes en vork dat zijn knokkels wit wegtrekken.
Lydia kijkt naar ma. Die steekt haar kin omhoog en kijkt haar wederhelft uitdagend aan.
 “O ja? Dan ben jij ...” – pa spot het wijnglas in haar hand – “... dan ben jij alcohol.”
Ma heft het glas in zijn richting en neemt een flinke teug.
Lydia's ogen schieten van links naar rechts, alsof ze een tenniswedstrijd gadeslaat.
“Over halvegaren gesproken,” zegt Jochem, die enkel oog heeft voor de maaltijd en zijn geliefde, “van de week was er een klant ...”
Vrolijk verhaalt hij van een voorval op zijn werk, maar zijn stem verdwijnt naar de achtergrond, als een radioprogramma waar niemand naar luistert.
Lydia frunnikt onwennig aan de ring om haar linker ringvinger en staart weer voor zich uit.

 Is het de trouwfoto boven de bank? Er zit nu een grote barst in. Of zat ie er altijd al en valt haar die nu pas op?

Tik … tik … tik ...
Pa heeft zijn mes rechtop in een aardappel geplant en slaat er met zijn vork op, zijn gade daarbij strak aankijkend.
Ma buigt naar voren. “Eet je paddenstoelenragout nou maar. Speciaal voor jou geplukt”, grijnst ze vals.
Pa, die net een hap in zijn mond steekt, kijkt ma achterdochtig aan en kauwt lang en traag voor hij zijn eten met moeite doorslikt.
“Ze kunnen nooit giftiger zijn dan jouw tong”, snauwt hij,
Lydia rilt.
Naast haar lacht Jochem FM om de clou van zijn eigen grap en zet een nieuwe anekdote in.
Ze verzinkt weer in gepeins.

Het is de bank. Die is hoger.
Nee, niet hoger. Dat lijkt maar zo.
Eronder zijn dekens en een hoofdkussen gefrommeld.

Jochem klettert zijn bestek op het bord, staat op, recht zijn rug en schraapt zijn keel.
Lydia grijpt zijn pols, kijkt hem smekend aan en schud haar hoofd.
Hij kust haar voorhoofd.
“Mam, pap, we moeten jullie iets vertellen.”
Van één der tafelzijdes klinkt: “Wij jou ook, jongen.”

***

[oude versie]

Er is iets veranderd, maar wat? Ze kan er de vinger niet achter krijgen.
Nu de ouders van haar vriend niet – zoals gebruikelijk – tegenover hen zitten, maar aan weerszijden van de tafel, heeft Lydia vrij uitzicht op het interieur.
Ze ziet niets nieuws. Dezelfde bijeengeërfde stoelen, salontafel en kastjes. Antiek, maar zó versleten, dat een handelaar er zijn neus voor zou ophalen.

“Lekker, mam!” onderbreekt Jochem haar gedachten.
Vader gnuift. “De aardappels zijn niet gaar.”
“Je bent wat je eet”, antwoordt moeder droogjes.
 Haar zoon schiet in de lach.
Lydia kijkt naar de vader. Die kijkt vernietigend naar zijn vrouw, Hij perst zijn lippen op elkaar en balt zijn vuisten zo hevig rond mes en vork dat zijn knokkels wit wegtrekken.
Lydia kijkt naar de moeder. Die steekt haar kin omhoog en kijkt haar wederhelft uitdagend aan.
 “O ja? Dan ben jij ...” – vader spot het wijnglas in haar hand – “... dan ben jij alcohol.”
Moeder heft het glas, “Daar proost ik op”, en neemt een flinke teug.
De ogen van Lydia schieten van links naar rechts, alsof ze een tenniswedstrijd gadeslaat.
“Over halvegaren gesproken,” zegt Jochem, die enkel oog heeft voor de maaltijd en zijn geliefde, “van de week was er een klant ...”
Vrolijk verhaalt hij van een voorval op zijn werk, maar zijn stem verdwijnt naar de achtergrond, als een radioprogramma waar niemand naar luistert.
Lydia frunnikt onwennig aan de ring om haar linker ringvinger en staart weer voor zich uit.

 Is het de trouwfoto boven de bank? Die grote barst zat er eerst toch niet? Of zat ie er altijd al en valt die haar nu pas op?

“De doperwtjes zijn nog bevroren. Lagen ze naast je hart in de vriezer?”
“Eet nou maar lekker van je paddenstoelenragout. Er zitten voor jou speciaal zelfgeplukte exemplaren tussen.”
Vader, die net een hap genomen had, kijkt moeder achterdochtig aan en kauwt lang en traag voor hij zijn eten met moeite doorslikt.
“Ze kunnen nooit giftiger zijn dan jouw tong”, snauwt hij,
Lydia rilt.
Naast haar lacht Jochem FM om de clou van zijn eigen grap en draait meteen een nieuwe anekdote af.
Ze verzinkt weer in gepeins.

Nee, het is de bank. Die is hoger dan anders.
Nee, niet hoger. Dat lijkt maar zo.
Eronder zijn dekens en een hoofdkussen gefrommeld.

Jochem klettert zijn bestek op het bord, staat op, neemt een gewichtige houding aan en schraapt zijn keel.
Lydia grijpt zijn pols, kijkt hem smekend aan en schud haar hoofd.
Hij streelt haar hand en kust haar op het voorhoofd.
“Mam, pap, we moeten jullie iets vertellen.”
Van één der tafelzijdes klinkt: “Wij jou ook, jongen.”

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, wat een vreselijk familiediner! Ik zou geen hap meer door mijn keel kunnen krijgen. Kortom: geweldig goed beschreven, die sfeer, die geladen stiltes en die scherpe opmerkingen. Mooi ook dat je je eigen draai hebt gegeven aan de vrij specifieke opdracht. 
Nog een wonder dat die trouwfoto er nog steeds staat...
Twee zinnen lijken wat af te wijken: Lydia kijkt naar de vader, Lydia kijkt naar de moeder. Zou ze inmiddels geen pa en ma of de voornaam zeggen? Ze kennen elkaar vermoedelijk al wat langer, gezien de belangrijke mededeling.
Met plezier en kromme tenen gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtige beschrijving van een etentje tussen familieleden en de klassieke truc met het open einde dat de lezer zelf mag invullen, bijvoorbeeld dat de moeder op haar leeftijd terug in verwachting is van haar minnaar en dat haar zoon wil scheiden.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, 

Laat ik beginnen met het geven van mijn complimenten. Je schrijft een sterke dialoog, goed compact en je beschrijvingen zijn goed afgewogen. Er is sprake van veel spanning, je leest tussen de regels door en ik als lezer krijg er een unheimisch gevoel van. Ik vind het een origineel en verrassend verhaal. Goed gedaan. 

Het enige commentaar dat ik kan geven, zal om kleine dingen gaan die jouw tekst net even wat scherper maken. Sommige beschrijvingen vind ik nét even te veel weggeven. Bijvoorbeeld de dialoogzin “De doperwtjes…vriezer”. We weten nu dat ze elkaar niet uit kunnen staan en dat is hiervoor heel goed weergegeven, dit voelt voor mij als dubbelop. Er gebeurt niets nieuws hier, en in een kort verhaal moet geen enkele zin onbenut zijn. Zie het als gebeurtenis A, waarop gebeurtenis B volgt. Als je daarna weer van A naar B gaat, val je in herhaling. Je kan beter van A naar C gaan. Elke keer een kleine wending zorgt ervoor dat het spannend blijft. Ik denk overigens dat je die zinnen wel kan laten staan als je iets kleins en nieuws toevoegt. 

Maar nogmaals, dit zijn de puntjes op de i. 

Dan nog een kleine taalkundige fout: ‘ergens de vinger er niet achter krijgen’ is een samenvoeging van ‘ergens je vinger niet op kunnen leggen’ en ‘ergens niet achter kunnen komen’, dus fout. 

Al met al heb ik genoten van je verhaal! Ik hoop dat je nog iets aan mijn tips hebt.

Groetjes,

Anna Strijbos

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi gedaan, Musonius. Je voelt de kilte tussen de beide ouders. De beschrijving van de bank is alleszeggend. Met bewondering gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, allen, voor jullie respons.

Anna, hartelijk dank voor je waardevolle repliek.
De fout is weg. De hele zin kon ook makkelijk weggelaten worden.

Je tweede tip kostte mij meer hoofdbrekens. Het klopt dat de dialoog tussen de twee mijmeringen van Lydia in zijn geheel weggelaten kan worden zonder iets wezenlijks te veranderen. Ik heb het even geprobeerd, maar het lijkt toch een beetje of ik dan te snel naar de climax toe hol.
Ik denk dan ook dat het niet gezien moet worden als een nieuw couplet, maar een variatie op een refrein. (Sorry, ik denk nogal in liedteksten.)
Afijn, ik laat er mijn gedachten nog even over gaan en wellicht kom ik met een oplossing. In elk geval heb ik het hier en daar al een beetje bijgeschaafd.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, 

Goed herschreven, het is wat compacter en er zit wat meer tempo in. Overigens vind ik beide versies goed.

De mijmeringen van Lydia zorgen in ieder geval wel voor uitstel inderdaad, maar probeer altijd te bedenken wat er noodzakelijk is voor een kort verhaal. Elke zin telt. 

Groetjes,

Anna

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, ben ik fout door te zeggen dat ik geniet van deze ellende? Ach, zolang we het onder ons houden kan het volgens mij geen kwaad. En dan; het genieten betreft eigenlijk alleen jouw schrijfkunst. Ik genoot en zat te schaterlachen achter mijn PC bij het lezen van jouw bijdrage. Het venijn droop van mijn scherm; fenomenaal hoe je de echtelieden elkaar verbaal te lijf laat gaan. Prachtig hoe de zoon en vriendin haast verworden tot toeschouwers tijdens deze strijd. Hoe subtiel en ijzersterk is de bank die hoger lijkt door wat eronder ligt. Ook de uitsmijter kon niet beter! Kortom; diepe buiging, Musonius.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik sluit me aan bij de lovende woorden hierboven. Top verhaal Musonius!

Vooral van het stukje met de paddestoelen ragout heb ik genoten! Heerlijke valse opmerking van ma en de vertwijfeling daarna van pa.... het moet er wel heel slecht aan toe zijn met die twee.

Jochen FM is ook een hele leuke die je er even  tussendoor slingert.

Al die verschillende karakters aan één tafel; je hebt ze erg mooi neergezet!

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius,

Leedvermaak is ook vermaak. Ik kan niet anders dan me aansluiten bij de complimenten! Jochem FM vind ik geniaal! Met een smile zitten lezen. Volgens mij heeft pa het met zijn secretaresse gedaan en getuigt het van enige moederliefde als Jochem en zijn liefje hun wereldreis even uitstellen ;)