Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 334 De verboden liefde van N voor R (herziene versie)

19 januari 2021 - 14:18

Hij houdt van haar meer
dan van zijn eigen leven, al wordt het hem

ook nog zo moeilijk gemaakt, gelukkig
Is hij welbespraakt.

Hoe zeer gaat het hem toch
aan het hart, zijn geliefde die zo

wordt getart, de macht die
haar telkenjare verkracht.

Hoe lang poogt hij haar te
vrijwaren, van gewetenloos
bedrog, zijn vrienden steunen hem totdat
ook zij kreunen.

De vijand laat hem niet
begaan, haar aanwezigheid hem niet
vrezen, hij verweert zich onvolprezen.

Voor al die bonzen is hij geen
partij, een eenling met een handjevol
amok kunnen zij niet accepteren
het volk moet de elite eren.

Corruptie, spionage en vergif; de taal
die zij begrijpen, schaamteloos
liegen zij erop los en niemand
die hen aan kan.

Echter, vanuit het gevang is andermaal
te horen, hoe luis in de pels N
de liefde voor zijn land nooit
zal laten smoren.

 

Oude versie

Hij houdt van haar meer dan zijn eigen leven
De liefde waar hij altijd om zal blijven geven
Al wordt het hem ook nog zo moeilijk gemaakt
Tenminste is hij welbespraakt.

Hoe zeer gaat het hem aan het hart
zijn liefde die zo wordt getart
De macht die haar steeds weer uitmelkt
waardoor zijn schat verwelkt

Al jaren tracht hij haar te vrijwaren
van bedrog zonder gemoedsbezwaren
Zijn vrienden proberen hem te steunen
totdat ook zij zich bekreunen.

Hijzelf ontkomt er evenmin aan.
De vijand laat hem nooit begaan.
In haar aanwezigheid moet hij wel vrezen,
toch verweert hij zich onvolprezen.

Geen partij is hij voor al die bonzen
al doen zij wereldwijd de hoofden fronzen
zij hebben een afkeer van amok
en vergiftigen hem met novitsjok.

Bijna dood!, ze hebben hem te grazen.
Verdorie, weer glipt hij door de mazen.
Moed en zelfopoffering toont hij zijn lief
de grens verschuift naar zelfdestructief.

Intussen is nog steeds de brutaalste,
die zijn lief verdrukt, de asociaalste.
De strijd om de macht zal hij wel winnen
haar zal hij echter nooit beminnen.

Zo blijft deze liefde helaas illegaal
dat is het bittere aan dit verhaal.
Het kopstuk dat doet wat is verboden
begraaft de liefde onder de zoden.

 

Gi

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 januari 2021 - 16:02

Zou het mogelijk zijn dat hier gaat om de onmogelijke liefde tussen Navalny en Rusland?
Katja, het rijmen doet wat geforceerd en '(ver) gezocht' aan.
Foutje: Verweerd is met een t.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 januari 2021 - 17:12

Hoi Katja, ik sluit me enigszins aan bij Gi. De rijmwoorden zijn goed gevonden, maar het raakt me niet. Ik zie de liefde tussen N en R niet. Ook ik dacht aan Nalvalny en Rusland. N zal zeker een liefde hebben gehad voor R, maar omgekeerd R niet voor N. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 januari 2021 - 17:16

Ook ik haat de AA-BB-CC-... rijmvorm.

Niets voor mij dus, maar begrijp meteen dat dit jou niet verder helpt. Sorry

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
20 januari 2021 - 0:30

Ik vind de rijm ook niet helemaal fijn (wel een prestatie trouwens, want veel werk is het). Het is misschien een beetje geforceerd (maar nogmaals rijm is moeilijk). En daardoor komt het wat geknutseld over.

Aangezien jij altijd wel een soort van persoonlijk schrijft, dicht op het echte leven bedoel ik dan, vind ik de dichtvorm wel interessant. Wellicht zou je de volgende keer een vrij vers kunnen schrijven. 

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2021 - 17:11

Hoi Katja, sorry voor de late reactie; je bijdrage was inmiddels in de lijst naar beneden gezakt.
Je beschrijft de actuele situatie van Navalny en Rusland treffend en indringend. De aangepaste versie raakt mij meer dan de oude, die inderdaad - zoals eerder opgemerkt - wat kunstmatig overkomt. Een mooi voorbeeld van verboden liefde, in die zin vind ik het ook een goede uitwerking van de opdracht.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2021 - 19:39

Hoi Katja,

Een echte verboden liefde! Ik hoor er bijna de tune van 'From Russia with love' onder :). Ik denk dat je het jezelf extra moeilijk hebt gemaakt door je verhaal in rijmvorm te gieten. Het is een prachtig onderwerp dat zich ook prima leent voor een 'gewoon' kort verhaal. 

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2021 - 19:58

Hoi Katja,

 

Ook ik wordt meer gepakt door je herziene versie.

Het is niet makkelijk om zo'n politiek beladen relatie te omschrijven en al helemaal niet in gedicht maar je hebt het mooi voor elkaar. En supergoed passend binnen de opdracht. Petje af!

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2021 - 21:56

Ja! Deze vind ik mooi. Minder geforceerd. 

Enkel een suggestie. Niet omdat dit niet goed is of iets. Stel dat je probeert om woorden als bijvoorbeeld  telkenjare en onvolprezen te veranderen in een minder formele woordkeuze? Dat zou nog weleens een verrassend effect kunnen geven.

Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2021 - 22:43

Ja inderdaad, anderzijds vind ik het mooie woorden die je in spreektaal niet zou bezigen ;). Ik zal er eens naar kijken. Leuk dat je deze nieuwe versie ook gelezen hebt, én van commentaar voorzien!

Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 januari 2021 - 22:50

En Ton en Chantal, ook jullie bedankt!

Het was een uitdaging om de opdracht opnieuw te doen. Heb inderdaad ook aan een gewoon verhaal gedacht, maar nu ik toch eenmaal aan het dichten geslagen was, werd ik geprikkeld om een variant uit te proberen.

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2021 - 14:47

Mooi gedaan, bijzondere invulling van het onderwerp. Weinig meer op aan te merken, behalve dat ik je nieuwe versie ook stukken beter vind. 

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2021 - 15:49

Niet verkeerd, helemaal niet verkeerd. Persoonlijk hou ik van engagement in de kunsten. Laat zien wie je bent en waar je solidariteit ligt. In een aansprekende vorm liefst. Ik zie er eigenlijk meer een lied in als een gedicht. Kun je een beetje zingen Katja? Gitaar of piano? Dan de melodie van 'I'm fixing a hole' of iets dergelijks en off you go girl. Volgende week bij Matthijs van Nieuwkerk.

https://www.youtube.com/watch?v=UPBd8eHQqIw

 

Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2021 - 15:59

Dankjewel Marianne en HaveeWee,

nee, ik kan niet zingen. Heb weliswaar een jaartje in een koor gezeten, maar niemand, behalve ik, merkte dat ik er niks van bak. Alleen blokfluit, vorige eeuw. Maar!, heb wel ritmegevoel.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2021 - 18:41

Ritmegevoel met tekst isss... Hiphop! Je hoeft alleen dreigend (dat lukt jou wel) voor te dragen met wat echo en dan een lekkere beat eronder uit de computer. . Wacht, ritmegevoel. Bedoel je tikken op tafel bij de muziek? Als je nu eens een drumstel regelde?

Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2021 - 19:04

Dreigend voordragen is iets anders, dat kan ik wel, inderdaad, voordragen sowieso, als t maar geen zingen is. Maar... heb stage fright, dus ga echt niet op zo'n podium staan, hoogstens in kleine kring bekenden.

Nee, gewoon ritmisch schrijven bedoel ik. Had ik bij de eerste versie ook kunnen doen, maar heb er te weinig tijd aan besteed en me meer op inhoud en rijmwoorden geconcentreerd.

Maar, ik zou zeggen, ga gerust je gang, zolang je mij maar de credits voor de tekst geeft.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2021 - 19:33

- Maar... heb stage fright, dus ga echt niet op zo'n podium staan

Youtube is your friend. Pak een foon met camera, oefen zolang je wilt, neem het op zo vaak je wilt, regel je belichting en make-up zoveel je wilt en als je tevreden bent, zend het uit. Dat kost allemaal niet veel en de mogelijkheden zijn vrijwel grenzeloos. Ik zou in elk geval kijken. Als je tienduizend abonnees hebt kun je ervan leven. En als je echt iets te vertellen hebt, liefst op je droogkomische toon in zowel Maastrichts plat, Nederlands en Engels, over Maastrichtse, Nederlandse en Angelsaksische onderwerpen, met betrekking tot cultuur, taal of politiek, dan is je kostje gekocht. Kassa.

Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 januari 2021 - 22:14

🤣

Maar ik wil helemaal niet beroemd of rijk worden, dan heb ik geen leven meer. Nee dank je.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 januari 2021 - 7:07

Hoi Katja,

Ik vind de herziene versie erg sterk. Sowieso knap dat je het in dichtvorm hebt gezet. Wat mij betreft mag je in de titel wel gelijk vermelden dat het om Navalny gaat, dan valt de tekst direct vanaf de eerste zin op zijn plek. Ik vind dit echt goed gedaan!

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 januari 2021 - 16:03

Mooi gegeven!

Jammer dat je ervoor kiest het origineel om te werken tot een vrij vers in plaats van je meer te verdiepen in het schrijven van vormvaste poëzie. Ik ben geen liefhebber van vrije verzen.

De reden waarom je oorspronkelijke gedicht niet werkt, heeft te maken met de combinatie knittelverzen en gepaard rijm. Dit doet denken aan sinterklaasrijm. Het komt amateuristisch over. De Schoolmeester is de enige die hiermee wegkomt.
Om wat tips te geven:

  • zorg dat het gedicht loopt, breng het metrisch in orde. Een jambische pentameter lijkt mij hier geschikt.
  • wissel mannelijk en vrouwelijk rijm af
  • gebruik een interessant rijmschema. Voor wat sombere gedichten leent omarmend rijm zich goed, maar voor beginners is gebroken rijm een goed alternatief. Wat je ook goed kunt doen, is een strofenbouw van sixtijnen, bestaande uit weesrijm, afgesloten met gepaard rijm (liefst mannelijk). Dit wekt de suggestie dat het rijmt, ondanks dat rijm zeer summier wordt toegepast.
  • gebruik het sterkste rijmwoord als rijmgever, daarmee verdoezel je eventuele rijmdwang.

Helpt dit je verder?