Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Begeleidende brief in bijlage, wat dan schrijven in de e-mail?

20 September 2020 - 9:09

Hey iedereen,

Ik ga de begeleidende brief van mijn manuscript als bijlage doorsturen (dat staat zo expliciet vermeld bij een uitgeverij die ik op het oog heb). Alleen vroeg ik mij af: Wat schrijf je dan in de e-mail zelf?

Uiteraard: "In de bijlage treft u mijn manuscript en begeleidende brief aan." Maar daarnaast komt het erop neer dat ik in herhaling moet vallen. Het is natuurlijk noodzakelijk dat ik mijzelf en mijn boek in de email voorstel, maar dit gebeurd al in de begeleidende brief. In hoeverre dient dit te worden vermeden?

En wat met de toelichting van mijn keuze om deze uitgeverij te benaderen? Schrijf ik dit in de e-mail of in de begeleidende brief? (Naar mijn gevoel hoort dit thuis in de e-mail, aangezien het veranderd per uitgeverij die ik beoog te contacteren).

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 oktober 2020 - 13:21

Dat was voor mij ook een heel vraagstuk. Ik heb uiteindelijk in de begeleidende brief een korte biografie opgesteld. In de mail zelf verwijs ik naar de bijlagen, en deel ik contactgegevens en woonplaats. Dat is een droge, praktische opsomming geworden. Wat betreft je keuze om de uitgeverij te benaderen, dat zou ik helemaal laten. Vergelijk het met een schilderij. Dan ga je toch ook niet een mail sturen naar het Stedelijk Museum, om te zeggen dat je zo goed bij ze past? Ik wilde het eerst ook doen, hoor. Alleen is het een hele moeilijke kwestie.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 oktober 2020 - 8:01

Het is natuurlijk noodzakelijk dat ik mijzelf en mijn b⁸oek in de email voorstel

Geenzins. Twee regels zijn genoeg. Ik leg graag mijn manuacript aan u voor. In de bijlage vindt u deze en mijn begeleidende brief. Vriendelijke groeten, klaar.

Keuze van uitgever in de brief. Alles in de brief.

't Is toch alleen maar vervelend voor een uitgever om informatie te moeten zoeken wanneer t verspreid is over twee verschillende plekken? Die brief dient er nou net voor om alle info overzichtelijk te hebben.

Je kunt de uitgever altijd contacteren, ik heb er nog nooit over gehoord dat dat je kansen zou verkleinen. Spaaklopende analogieën met musea daargelaten, werken er bij uitgeverijen gewoon mensen die je van dienst kunnen zijn. Je bent een potentiële schrijver bij hun uitgeverij, hun relatie met jou (en de indruk die maken op jou) is voor hen van belang.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 oktober 2020 - 8:48

Wat betreft je keuze om de uitgeverij te benaderen, dat zou ik helemaal laten. Vergelijk het met een schilderij. Dan ga je toch ook niet een mail sturen naar het Stedelijk Museum, om te zeggen dat je zo goed bij ze past? Ik wilde het eerst ook doen, hoor. Alleen is het een hele moeilijke kwestie.

Anna.saffier, jij zou dus helemaal niet specificeren waarom je voor een bepaalde uitgeverij kiest? Ik las weleens dat anderen dit wel deden, dus nu twijfel ik.

Keuze van uitgever in de brief. Alles in de brief.

Diana Silver, jij zou het dan weer wel vermelden?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
25 oktober 2020 - 11:49

 

Als ik een zeer specifieke, noemenswaardige reden had dan zou ik die benoemen. In andere gevallen zou ik het laten.

Wat ik ook zou laten, is voor elke uitgever die ik aanschrijf een alinea uit mijn duim te zuigen over waarom ik denk dat mijn boek zo ontzettend goed in hun fonds past. (En natuurlijk al helemáál geen standaardalinea hierover van brief naar brief copy-pasten.) Ik vermoed dat de lezer van de brief - die dagelijks weet-ik-hoeveel van dit soort brieven onder ogen krijgt - meteen aan zal voelen als je zo'n motivatie verzonnen hebt alleen omdat je dacht dat dat hoorde.

Dus tenzij ik echt een unieke, oprechte affiniteit voel voor de uitgeverij die ik aanschrijf, zou ik het kort houden. "Ik heb me verdiept in uw fonds en naar mijn idee past uw uitgeverij goed bij mijn manuscript"- meer niet. Maar dat is mijn afweging. Ik weet werkelijk niet of dat de beste manier is om het te doen. Het enige wat ik met zekerheid durf te stellen is dat dit per uitgever en per redacteur verschilt. Misschien wordt jouw brief geopend door een stagiair op haar eerste werkdag die het leuk vindt om over de motivatie van jouw keuze te lezen, misschien tref je een redacteur twee dagen voor haar pensioen die geen zin meer heeft in leuterverhalen.

Kijk vooral goed op de website van de uitgeverij of ze voorkeuren aangeven over deze zaken, zorg dat je die opvolgt en dat je brief foutloos geschreven is. Maar voor de rest: doe wat goed voelt voor jou. Het is, zoals ik het zie, een persoonlijke introductie. Wees oprecht en doe wat je normaal zou doen.

 

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 november 2020 - 14:39

Ja dat heb ik ook veel gelezen. Toch kijk je in principe altijd van te voren of jij denkt dat je bij het fonds past. Ik vind het niet nodig, het is een risico (stel dat je een verkeerde aanname maakt) en het maakt je kansen verder niet groter naar mijn idee. 

 

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 november 2020 - 14:42

Je zou het natuurlijk wel kunnen doen, het is ook een beetje waar je zelf naar voelt. Ik heb het zelf besloten niet te doen, na gesproken te hebben met wat (ervaren) auteurs in mijn netwerk.

Succes met je beslissing!