Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tevreden over uitgeverij?

4 december 2007 - 17:45
Voor de gelukkigen onder ons: Zou je bij jouw uitgeverij blijven en zo ja, waarom en zo nee, waarom niet? Hier bedoel ik niet de discussie over e.b. of regu want die is al uitgebreid elders gevoerd. Ik ben benieuwd of de uitgever leverde wat je had verwacht, zowel qua eindproduct (opmaak e.d., evt. omslagontwerp) als marketing.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 januari 2008 - 9:24
Jij hebt de goede schrijf mentaliteit Ceridwen. elk boek wat je schrijft heeft vanaf het begin al met de keihardste criticus te maken, namelijk jezelf. Als je je eigen verhalen leest en leuk vind, ga je al de goede kant op. Dank je wel Marriejeanne, maar interonmenselijk kwam van intermenselijk, wat iemand anders verzonnen heeft, ik heb het balletje opgepakt en door laten rollen. Ik heb ontdekt Rietje, als ik een vriendelijke persoonlijke brief schrijf, dat ik ook vaak persoonlijk commentaar terug krijg.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 januari 2008 - 18:31
@ Pehamo: daar heb je inderdaad gelijk in; dat je zelf je de keihardste criticus bent. Ik denk dat iedereen erg kritisch naar zijn eigen werk kijkt, en opbouwende kritiek (van bijvoorbeeld proeflezers) ook zeer ten harte neemt omdat je het naar het hoogst mogelijke niveau wilt tillen. Heb je misschien een klein voorbeeld van een persoonlijke brief? Hoe maak je je brief bijvoorbeeld persoonlijk, maar niet té persoonlijk?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 januari 2008 - 19:49
Ik heb eind 2007 van Kluitman ook een afwijzing gekregen, maar wel zodanig dat ik nog steeds in mijn boek geloof. Ze schreven dat ik een prettige schrijfstijl heb, het onderwerp goed gekozen is en dat de manier waarop de verstandelijk gehandicapte broer van een vd hoofdpersonen een rol speelt heel natuurlijk is. Er waren volgens hen een paar verbeteringen nodig (iets ander slot, bijv.), maar ze vinden het verhaal niet in hun eigen fonds passen. Al met al voor mij reden om door te schrijven. Ik heb liever zo'n afwijzing dan een standaardbriefje van "past niet in het fonds". Geen positieve ervaring dus waar het gaat om een contract, maar wel opbouwende kritiek. De tijd was keurig, enkele maanden, zoals ze hadden gezegd. In juli verstuurd, in oktober reactie.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 januari 2008 - 19:50
Ja, ik heb enkele 'neutrale' ervaringen met uitgeverijen, ik weet niet meer welke. Maanden moeten wachten en dan een standaardbriefje krijgen ken ik ook heel goed. Eén uitgever zei: het is een goed boek, goed geschreven maar het past niet in ons fonds. probeer eens bij bv. elsevier. Nooit meer wat van gehoord van deze meneer elsevier. Erg onbeleefd.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 11:07
Wauw, hier is lang niet gereageerd! Maar toch, wat ik te zeggen heb past hier het best. IK BEN KLAAR MET MIJN UITGEVER!!! Ik moest opeens zelf mijn cover-afbeelding maken (was dus niet de afspraak) en nu heb ik de tweede poging gedaan ervoor en willen ze het wéér niet! Zonder reden en uitleg en zonder te zeggen hoe het dan WEL moet. Ja, ik moet maar een illustrator in de arm nemen. DOEIII! Ik ben er echt kapot van...

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 12:06
IK BEN KLAAR MET MIJN UITGEVER!!! (...) Ik ben er echt kapot van...
Sjee, Mies, dat klinkt vervelend. Ben je net helemaal blij dat je boek er gaat komen, krijg je zoiets... Maakt me wel benieuwd om welke uitgever het dan gaat.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 12:14
Het gaat om FreeMusketeers. Ik heb net een aantal vakantiefoto's gestuurd en wacht nu in spanning af wat ze daar van vinden. Ik vind het niet netjes, maar heb gelukkig wel uitleg gekregen via mail net over hoe zij willen dat ik de cover maakte. Geen tekening meer maar een foto was het beste. Of een illustrator in de arm nemen. Nou, dan maar een foto! Gelukkig fotografeert m'n vader graag! Maarja, weet in elk geval wel dat ik naar hen niets meer opstuur. Was ik sowieso al niet van plan haha. Mijn eerste boekje was niet goed genoeg voor een 'echte' uitgever, dus heb ik het daar naartoe gestuurd en zij wilden het uitgeven (hopelijk gaat dat dus nog door, als ze een afbeeldig goedkeuren hoef ik alleen nog maar goed te keuren wat zij hebben gedaan en verder niets meer dus dan ben ik van de stress af). Het 'boek' dat ik nu aan het schrijven ben, gaat sowieso een rondje maken langs andere uitgeverijen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 12:16
Daar had ik eigenlijk nog nooit van gehoord, dat je zelf een cover moet ontwerpen voor je boek. Normaal gaat de uitgever daar over, en zoekt hij een illustrator. Zelf ben ik helemaal tevreden van mijn uitgever. Voor wie iets met kinderboeken heeft en in België terecht wil, een absolute aanrader: De Eenhoorn.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 12:20
Nee, ik had er dus ook nog nooit van gehoord en ik vind het ronduit belachelijk! Staat ook nergens in mijn contract dat ik het zelf moet doen en vooraf is ook tegen me gezegd dat ik daar maar niks aan moest doen. Maarja, ik hoop dat het zo goed gaat komen en dat mijn boekje er toch komt! Ik wil niet per sé terecht in België haha maar ik heb wel vaker gedacht om mijn manuscript daarheen te sturen. Volgende keer pak ik het anders (beter) aan! :p

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 12:32
Voor wie iets met kinderboeken heeft en in België terecht wil, een absolute aanrader: De Eenhoorn.
Dank voor de tip!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 12:34
Jammer dat het niet doorgaat, Mies. Misschien is het handig om ook het topic 'Jakuan doet eerste stapjes' iets verder hieronder te lezen? Dat gaat ook over FreeMusketiers en kan je misschien voor meer teleurstellingen behoeden (bijv. dat je je eigen boeken moet kopen als er niet genoeg bestellers zijn, anders wordt het ook niet gedrukt). Een reguliere uitgever zal inderdaad vaak de cover (helpen) ontwerpen, maar bij POD moet je het zelf doen (of hun extra betalen voor de service)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 12:42
Ow ach... Het gaat hopelijk nog wel door, zit in spanning te wachten op hun mail... Ik weet ook dat ik het boek zelf moet kopen omdat ze niet beginnen vóór ze 15 boeken kunnen maken... Maar ik heb een adres waar mijn boekje verkocht gaat worden, dus dat scheelt al een hoop.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2008 - 13:26
Ik ben nu al een hele tijd (volgens mij pas een uurtje maar het lijkt echt veel langer!) aan het wachten op een mail terug op mijn coverafbeeldingen. Ik word gek van spanning!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juli 2008 - 12:10
Ja, ik heb al iets gehoord, het gaat door! Mijn foto is goedgekeurd en deze of volgende week gaan ze écht beginnen met mijn boekje!!! :)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juli 2008 - 12:51
@Mies, In de auteurs instructies staat toch duidelijk dat je de cover zelf moet aanleveren. Gelukkig is je cover nu wel goed gekeurd. Ik zou ook niet veel verwachten van de promotie, want je moet het toch echt zelf doen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juli 2008 - 13:08
Ja, daar wel ja, maar ervoor zeiden ze tegen me dat ik daar niets aan moest doen, dus. Ik verwacht ook niets van de promotie, heb hier al een waslijst liggen met dingen die ik wil en moet gaan ondernemen haha. Gelukkig werk ik in een tabakszaak waar ze ook boeken verkopen en mijn baas is trots dat hij het mag gaan verkopen, dus dat komt goed!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juli 2008 - 13:50
Ja, ik heb al iets gehoord, het gaat door! Mijn foto is goedgekeurd en deze of volgende week gaan ze écht beginnen met mijn boekje!!! :)
:cool: Two thumbs up! En succes met de promotie.