Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Autobiografisch

23 September 2018 - 2:50
Doe je er goed aan, of net niet, om in je brief naar een uitgever te vermelden dat je fictie manuscript op een waargebeurd verhaal is gebaseerd? Is "waargebeurd" voor uitgevers een meerwaarde omdat ze dan de persoonlijke urgentie begrijpen waarom jij jouw verhaal verteld wilt zien? Of komt het amateuristisch over, alsof je slechts één verhaal te vertellen hebt en het schrijven ervan zogezegd een therapeutisch proces was?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2018 - 11:07
En voor je me (opnieuw) verkeerd begrijpt: ik probeer je te behoeden voor magisch denken.
Magisch denken? Leg eens uit aub ...
Je probeert invloed te krijgen op iets waar je geen invloed op hebt.
Ook na het lezen van jouw steekhoudende argumenten blijf ik toch denken dat er invloed mogelijk is. Zeldzaam, maar mogelijk? Stel - je bent zeer nauw betrokken bij het actuele [veel in het nieuws] Alzheimer. Je hebt bijvoorbeeld zelf Alzheimer en je hebt een laatste heldere brief geschreven naar een uitgever. Jouw manuscript is aardig - nog lang niet fantastisch - en in die brief staat iets dat de uitgever vrouw/man raakt.
Op het moment dat je je manuscript instuurt, is het in handen van een aantal professionals die puur de inhoud ervan gaan beoordelen.
De pure inhoud - taalfouten - warrig - hier en daar wat 'onzin' over de koude koffie - hier en daar wat hartverscheurende fragmenten - "Oh ja, en die waarheid-brief" ... Wat dan?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 September 2018 - 11:59
En voor je me (opnieuw) verkeerd begrijpt: ik probeer je te behoeden voor magisch denken.
Magisch denken? Leg eens uit aub ...
"Als ik nou dit en dat doe, dan heb ik meer kans om uitgegeven te worden" (waarbij 'dit en dat' iets anders is dan een goed boek schrijven).
Je probeert invloed te krijgen op iets waar je geen invloed op hebt.
Ook na het lezen van jouw steekhoudende argumenten blijf ik toch denken dat er invloed mogelijk is. Zeldzaam, maar mogelijk? Stel - je bent zeer nauw betrokken bij het actuele [veel in het nieuws] Alzheimer. Je hebt bijvoorbeeld zelf Alzheimer en je hebt een laatste heldere brief geschreven naar een uitgever. Jouw manuscript is aardig - nog lang niet fantastisch - en in die brief staat iets dat de uitgever vrouw/man raakt.
Duizenden mensen schrijven boeken over Alzheimer en hun ervaringen daarmee. Slechts heel weinigen daarvan worden uitgegeven. Niet omdat het onderwerp zo dicht bij de schrijver ligt, maar omdat de schrijver het onderwerp goed uitwerkt. Jouw scenario is dus de omgekeerde wereld.
Op het moment dat je je manuscript instuurt, is het in handen van een aantal professionals die puur de inhoud ervan gaan beoordelen.
De pure inhoud - taalfouten - warrig - hier en daar wat 'onzin' over de koude koffie - hier en daar wat hartverscheurende fragmenten - "Oh ja, en die waarheid-brief" ... Wat dan?
Hier raak je me kwijt. Ik snap niet wat dit laatste stuk betekent.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 September 2018 - 16:55
Ik denk er zo over: het is voor een uitgever niet relevant wat je verhaal voor jouzelf betekent, wel wat het voor de lezers in de markt kan betekenen. Als de schrijverspersoon dat versterkt, dan zou ik dat laten blijken. Al was het maar door in een paragraaf 'over de schrijver' hetzelfde thema te melden als in het verhaal.