Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 John Wayne

18 mei 2017 - 21:38
'Het stelt geen ruk voor.' De olielamp die op een warme zomeravond dienst doet op het terras, probeert nu schaduwen te werpen vanaf de eettafel. De vlammen in de open haard winnen. Uit de oude transistorradio klinkt Waterloo van ABBA, dat qua toon en ritme opwekkend contrasteert met het voorafgaande extra lange nieuwsbericht. 'Maar ik ben bang,' zegt ze. 'Een doelgerichte cyberaanval. Het hele land ligt plat.' Hij legt nog drie blokken hout op het vuur en ontkurkt daarna een tweede fles wijn. 'Ach, je hebt het toch gehoord. Morgen is het weer voorbij.' 'Dat zeggen ze, ja. Maar wat als het langer duurt?' 'Nou, het blijft voorlopig vriezen. Dan zetten we de vrieskist buiten, met de klep open. Geen probleem.' 'En water? Dagen achter elkaar alleen maar wijn drinken, vind jij misschien wel prettig, maar dat lijkt me niet gezond.' Haar stem klinkt scherp. Hij wijst naar de antieke ketel die voor de haard staat en haalt zijn schouders op. 'Kunnen we de sneeuw in smelten. Geen probleem.' 'Maar er wonen ook mensen in rijtjeshuizen, zonder open haard en vrieskist. Die gaan op zoek. Die gaan plunderen.' 'Ja, en die hebben géén jachtakte.' In de windstille verte krijst het roestige scharnier van het stalen hek. 'Daar heb je het al. Misschien komen ze wel voor de schilderijen.' Hij knikt, drukt zijn sigaar uit en neemt nog een slok wijn. 'Je lijkt net John Wayne,' zegt ze, als hij over de drempel stapt en tegelijkertijd het geweer ontgrendeld. In de haard geeft een blok hout zijn weerstand op en voor een kort moment danst de kamer in warm licht. Hij knipoogt. Ze glimlacht. Boven wacht een met dons gevuld dekbed.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 22:24
@Angus, man met 'de halo' zoals @Ton Badhemd jou in zijn bergverhaal noemde. Ik ga er niet van uit dat je op me reageert aangezien jij mij eerder om jouw moverende redenen meer keren negeerde. Je tekst is van een 'gedragen' toon die ik keer op keer lees. Een bemerking mijnerzijds: Hoe kan in een windstilte een scharnier van een hek krijsen? Uit 'mensen in rijtjeshuizen' spreekt m.i, arrogantie. Een stijl die je beklijft. (typo; ontgrendeld met een t) *** las @schrijvenmaar niet voordat ik postte ***

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 23:06
Weer zo'n mooi verhaal van jou, Angus. Wel een vreemd idee om op mensen te gaan jagen die honger hebben. Nou ja, daar ben je dan ook John Wayne voor.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 23:17
Dank voor je reactie, kathinka. En ja, het werd weer gezellig toen het weer spannend werd :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 23:14
pssst...je hebt gelijk, schrijvenmaar :o Het zijn wel typetjes, inderdaad. In mijn beleving een welvarend stel in een huis met een lange oprijlaan. Beetje uit elkaar gegroeid ook. Mevrouw is een beetje poche en bang, Windstil en toch krijst het scharnier. Dat kan alleen het plebs zijn. De selfmade man leeft op. Beiden hervinden vroeger toen een donzen dekbed nog luxe was. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2017 - 23:24
Dag Riny, Dank voor je reactie. Op de eerste dag, in de eerste nacht, is er nog geen honger. Wel mogelijk sprake van mensen die de situatie willen uitbuiten. Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 10:41
Angus, Geen fijn stel deze HP's van jou, maar wel weer een fijn verhaal a la Angus. En in de laatste drie zinnen maak je opeens een twist die een ander licht op het stel werpt. Leuk!

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 11:14
Angus,
'Maar er wonen ook mensen in rijtjeshuizen, zonder open haard en vrieskist. Die gaan op zoek. Die gaan plunderen.'
Ik verwachtte een vervolg, na het roestige scharnier, in de trant: mevrouw, meneer goedenavond, wij maken van de gelegenheid gebruik uw huis te plunderen. Maar nee, meneer en mevrouw komen nader tot elkaar. Mooi verhaal.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
19 mei 2017 - 15:34
Angus, ik had mezelf voorgenomen om eens kritisch te zijn. Ik kan toch niet weer roepen dat het briljant is;). Deze keer heb je me niet omver gegooid van verbazing hoe je met zeer weinig woorden en subtiel de kern raakt maar... ik ben toch weer verbaasd hoe goed je deze 'typetjes' neerzet en je in zo'n korte tekst zowel spannend en luchtig weet te verwerken. Iets wat ik met mijn bijdrage had beoogd en niet in ben geslaagd lukt jou hier super. Ja dan toch weer alle lof ;)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 20:50
Hoi Angus, prachtig, stijlvol, treffend getypeerd, maar ook wel een beetje ontroerend, dat laatste deel. Ik zie inderdaad de heer des huizes zijn geweer ontgrendelen (haha, hij repliceerde eerder; 'die hebben geen jachtakte', geweldige zin!). Maar of hij ook zijn sigaar uitdrukt? In die kringen dooft een sigaar vanzelf, in de asbak; die druk je toch niet uit? Of is het omdat hij een self-made man is, zeg maar geen oud geld? Eens met JanP, hoewel zijn alternatieve tekst goed zou hebben gepast, dat het verhaal een mooi slot heeft. Met veel genoegen gelezen, Angus! Dikke duim voor jou! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 22:06
Angus, Krijg ik een beeld van een kasteelhuis, ruime leefkamers, lusters en gewaden. Zover laat je het niet komen. Een zielig hoopje vrouw vind ik, die telkenmale een wederwoord krijgt van haar eega. (Hoe kom ik daar nu weer op lol) De gewone mens zonder jachtakte maait hij tegen de vlakte nog voor ze de hand kunnen, leggen op zijn schilderijen of andere kunstvoorwerpen. ABBA en een cyberaanval tegenover John Wayne geef ik een :thumbsup: Laat hem die sigaret in de mond houden, zoals de echte John Wayne. Moet je hem ook een biertje geven i.p.v. wijn. Je 'krijsen' begrijp ik, ik zou 'kriepen' gebruiken, in Nederland onbekend, hoewel het staat voor 1) Benaming voor verschillende piepende geluiden, door dieren en zaken voortgebracht.  http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/k… Nogmaals een goed uitgewerkt verhaal!

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 22:26
Angus, weer een geweldig verhaal dat je hier neerzet. Ik zie John Wayne resoluut zijn half opgerookte sigaar uitdrukken in het wijnglas waar nog een bodempje in zit, naar de wapenkamer lopen en terug komen met een Winchester, the rifle that won te West. Geen ouwe joekel uit de 19e eeuw, maar een moderne XPR of zelfs een XPC. Je kunt er een mug op de maan mee raken. Ik heb je verhaal een paar maal met een grijns van oor tot oor gelezen. Weer puik. (zeg ik niet vaak) Maar wees voorzichtig met dat volk uit die rijtjeshuizen. Laatst een drugscrimineel uit zo'n huis opgepakt die een hele wapenkamer in de kelder had, met handgranaten, bazooka's en meer van dat spul.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2017 - 22:41
Hij is wel pragmatisch voor iemand met een jachtakte, zetten we de vrieskist buiten met de klep open, lol.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2017 - 14:53
Angus, de laatste zinnen maken duidelijk dat haar eerder uitgesproken angsten wel overdreven waren. Ook 'mensen in rijtjeshuizen, die gaan plunderen' vind ik wel generaliserend. Als zij echt zo bang is, zal zij ook in bed niet lekker liggen. Ik vind het slot wat onbegrijpelijk tegenover de eerdere achtergrond. Prettig weekend, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2017 - 15:22
Beste Agnus, 'Het stelt geen ruk voor.' Wat een mooie openingszin. Het is meer dan uitnodigen om verder te lezen, voor mij voelt het letterlijk in het verhaal getrokken worden. Direct verras je me met een scherp contrast De olielamp die op een warme zomeravond dienst doet op het terras, probeert nu schaduwen te werpen vanaf de eettafel.] Enkele vragen en opmerkingen: 'Maar ik ben bang,' zegt ze. 'Een doelgerichte cyberaanval. Het hele land ligt plat.'] Ik begrijp de 'maar' niet. 'maar' is het begin van een tegenstelling. 'Dat zeggen ze, ja. Maar wat als het langer duurt?' Hier is de 'maar' correct gebruikt. ['Nou, het blijft voorlopig vriezen. Dan zetten we de vrieskist buiten, met de klep open. Geen probleem.'] Heerlijk, simpele oplossing. Niet zeuren. Glimlach op mijn gezicht. [In de windstille verte krijst het roestige scharnier van het stalen hek.] Mooi! Dank je wel voor je uitwerking. Als vanouds heb ik genoten. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2017 - 17:53
Hoi Ton, In dat uitdrukken zit ook een zekere grimmige gretigheid. Vandaar. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2017 - 17:57
Met een sigaret of een sigaar in de mond in het donker lopen, is niet handig in dreigende situaties, marlie. De gloeiende punt kan vanaf een flinke afstand worden gezien. 'Kriepen' kende ik niet. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2017 - 18:05
De mens is een angstdier. Of de angst van de vrouw overdreven is, weet ik niet. Bij een langdurige stroomuitval gaat alles back to basic. Dan komen kernwaarden boven, ook die van haar man. Ik verzin mijn hp 's niet :) , hun gedachten en uitspraken evenmin. Dank voor je reactie, Connie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2017 - 18:08
Dank voor je uitgebreide reactie, Inanna.
'Maar ik ben bang,' zegt ze. 'Een doelgerichte cyberaanval. Het hele land ligt plat.'] Ik begrijp de 'maar' niet. 'maar' is het begin van een tegenstelling.
Hier is 'Maar' het het begin van haar reactie op zijn: 'Het stelt geen ruk voor.'

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
20 mei 2017 - 19:39
Beste Agnus, Indien het letterlijk een reactie is op 'Het stelt geen ruk voor', is het te overwegen de 'maar' te verplaatsen. 'Maar, ik ben bang.' verzwakt je tekst. Hoe klinkt: 'Kan wel zijn, maar het is een doelgerichte cyberaanval. Het hele land ligt plat.' Op die manier geef je het meerdere emoties mee en je blijft dichter bij de gebeurtenis > reactie op de mededeling. Of je moet echt een bang muisje voor ogen hebben gehad. Dan is een zielig 'ik ben bang' wel van toepassing. Grappig genoeg herken ik in de vrouw niet een zielig muisje. Wat niet wegneemt, dat het een verhaal is dat je meerdere malen kunt lezen zonder dat het gaat vervelen. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 mei 2017 - 19:37
'Maar, ik ben bang.' verzwakt je tekst. Hoe klinkt: 'Kan wel zijn, maar het is een doelgerichte cyberaanval. Het hele land ligt plat.' Op die manier geef je het meerdere emoties mee en je blijft dichter bij de gebeurtenis > reactie op de mededeling.
Je hebt volkomen gelijk :) :thumbsup: Dank voor je tweede reactie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 mei 2017 - 21:51
Dank voor je reactie, gs. Misschien inderdaad bijna een karikatuur. Toch had ik een echtpaar dat ik ken in gedachten, toen ik het schreef. Maar goed, ik verzucht soms wel eens dat de wereld gevuld is met stripfiguren (en heb niet de pretentie dat ik daar niet toe behoor).