Overvloed
Je gedachten smelten
en vloeien over aarde
Iedere druppel zwanger
van uitbundig potentieel
Zoekend, vindend zing je:
Smelt en vloei met me mee
Bewust enorm buiten mijn comfortzone gestapt met deze opdracht, in de hoop wat te leren :)
Eerst schreef ik bovenstaande, toen voegde ik er wat aan toe, maar uiteindelijk toch weer verwijderd omdat ik denk dat in dit geval geldt "less is more".
Dank je voor je reactie gs :)
Ik ben nou toch aan het twijfelen, of ik niet toch het laatste gedeelte ook had moeten laten staan.
Ben wel benieuwd wat anderen daar van denken?
Zo had ik het eigenlijk geschreven:
Overvloed
Je gedachten smelten
en vloeien over aarde
Iedere druppel zwanger
van uitbundig potentieel
Zoekend, vindend zing je:
Smelt en vloei met me mee
Overjarig stof blaas ik
wervelend van mijn doek
De onbeschilderde vruchtbaarheid
komt boven, snakkend, smekend:
Leg twijfel aan de kant want
De verf wordt weer levend
Doe maar, klieder, streel en geef
Geen kleur is hier te veel
Imke,
Ik zou het bij het eerste stuk laten. Het tweede stuk vind ik van een iets andere toon en doet dan toch afbreuk aan het hele mooie eerste stuk.
gr. Nynke
Bedankt voor je reactie en compliment nyceway, je opmerking komt eigenlijk helemaal overeen met wat ik in eerste instantie zelf ook dacht.
Maar je, die twijfel hè ;)
Hoi Imke,
Ik pak even het uitgebreide gedicht, zoals je het hier tussen plaatste. Je wilt graag iets leren, schrijf je. Dan ben je bij mij aan het goede adres!
Overvloed
Je gedachten smelten
en vloeien over aarde
Iedere druppel zwanger
van uitbundig potentieel
Zoekend, vindend zing je:
Smelt en vloei met me mee
Overjarig stof blaas ik
wervelend van mijn doek
De onbeschilderde vruchtbaarheid
komt boven, snakkend, smekend:
Leg twijfel aan de kant want
De verf wordt weer levend
Doe maar, klieder, streel en geef
Geen kleur is hier te veel
1) In de eerste strofe (of de korte versie) speelt een 'je-figuur'. Ik vraag me af wie dat is. Misschien dezelfde als de 'ik' in de tweede strofe van de langere versie? In dat geval zou ik consequent zijn, en steeds 'ik' of 'mijn' gebruiken. Je zou zelfs het 'je' aan het begin van het gedicht kunnen weglaten, dus:
Gedachten smelten... etc.
2) Er staan nogal wat 'abstracte' woorden in het gedicht. Bijvoorbeeld:
uitbundig potentieel
en
onbeschilderde vruchtbaarheid
Dit zijn de gevoelens of begrippen die je wilt uitdrukken, maar in een gedicht kun je die beter niet benoemen. Het wordt daardoor zweverig en het gaat niet leven. Zou je ze kunnen schrappen of vervangen door meer concrete zaken?
3) Ik vind de uitbreiding wel iets toevoegen. Het wervelende stof van een schilderij blazen is een beeld dat ik voor me zie.
4) Je gebruikt een aantal onvoltooide deelwoorden:
Zoekend, vindend
en
snakkend, smekend
'Wervelend' is er ook een trouwens.
Meestal werkt het sterker als je een actieve werkwoordsvorm gebruikt, zoals: ik zoek, jij vindt, hij snakt, zij smeekt, het wervelt.
Alles bij elkaar krijg je dan bijvoorbeeld:
Overvloed
Gedachten smelten
en vloeien over aarde
Iedere druppel zwanger
Ik zoek, ik vind, ik zing:
Smelt en vloei met me mee
Overjarig stof blaas ik
wervelend van mijn doek
Ik leg het bloot
Het snakt naar verf en smeekt
Leg twijfel aan de kant
Doe maar, klieder, streel en geef
Geen kleur is hier te veel
Bijvoorbeeld hè? Het zijn maar suggesties, dus leg ze rustig naast je neer. Maar ik hoop je hierbij wat extra poëtisch 'gereedschap' aan te reiken.
Succes!
Wilma
Sorry voor de late reactie, er kwam een (heerlijke!) meivakantie tussen :)
Hoi Imke,
Ik pak even het uitgebreide gedicht, zoals je het hier tussen plaatste. Je wilt graag iets leren, schrijf je. Dan ben je bij mij aan het goede adres!
Overvloed
Je gedachten smelten
en vloeien over aarde
Iedere druppel zwanger
van uitbundig potentieel
Zoekend, vindend zing je:
Smelt en vloei met me mee
Overjarig stof blaas ik
wervelend van mijn doek
De onbeschilderde vruchtbaarheid
komt boven, snakkend, smekend:
Leg twijfel aan de kant want
De verf wordt weer levend
Doe maar, klieder, streel en geef
Geen kleur is hier te veel
1) In de eerste strofe (of de korte versie) speelt een 'je-figuur'. Ik vraag me af wie dat is. Misschien dezelfde als de 'ik' in de tweede strofe van de langere versie? In dat geval zou ik consequent zijn, en steeds 'ik' of 'mijn' gebruiken. Je zou zelfs het 'je' aan het begin van het gedicht kunnen weglaten, dus:
Gedachten smelten... etc.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, heel fijn!
Ondertussen erg laat dus ik zal het kort houden, maar de je-figuur is de natuur, of in dit geval specifiek de natuur in de lente. Het is dus de natuur die me vraagt om mee te smelten en vloeien, en ik beantwoord die vraag (vandaar niet alleen zoekend, maar ook vindend). Daarmee maak ik de overstap van de natuur in de lente naar mezelf in de lente, en wat het dus met mij doet :)
Bewust enorm buiten mijn
Lid sinds
8 jaar 7 maandenRol
Mooi. Maar ik ben bang dat ik
Lid sinds
9 jaar 2 maandenRol
Dank je voor je reactie gs
Lid sinds
8 jaar 7 maandenRol
Imke, Ik zou het bij het
Lid sinds
9 jaar 9 maandenRol
Bedankt voor je reactie en
Lid sinds
8 jaar 7 maandenRol
Hoi Imke, Ik pak even het
Lid sinds
19 jaar 4 maandenRol
Dag Imke, mooie gedachten,
Lid sinds
16 jaar 6 maandenRol
Sorry voor de late reactie,
Lid sinds
8 jaar 7 maandenRol