Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Contract opzeggen. En dan?

14 juli 2013 - 15:53
Eind 2009 heb ik een contract getekend bij Free Musketeers, over het uitgeven van mijn boek Shalom. Ik was toen 18, bijna 19, en enorm trots op mijn werk en het feit dat het uitgegeven zou gaan worden door een echte uitgeverij. Geweldig vond ik het! Ruim 3,5 jaar laten zit ik meer in de realiteit. Free Musketeers vind ik een simpele, goedkope uitgeverij. Te zien vooral aan de vormgeving van het boek. De cover is veel te simpel. Ik had een foto aangeleverd maar die is niet gebruikt, en het ziet eruit als een stagiair in 2 minuten tijd mijn cover in elkaar heeft gezet. De tekst in het boek ziet er soms heel raar uit, nieuwe alinea's en spaties op plekken waar ik die niet wilde, bijvoorbeeld. Ter promotie had ik posters en flyers aangevraagd, en daar stond een taalfout in. Zelf posters of flyers maken voor mijn boek was niet toegestaan. Sinds februari 2013 is mijn tweede boek Eva te koop. Helemaal in eigen beheer, er is geen uitgeverij aan te pas gekomen. Met als resultaat dat de tekst in het boek er gewoon staat zoals ik dat zelf wilde, de cover veel mooier is en ik volledig de controle heb over de promotie. In de toekomst hoop ik Eva van een ISBN te kunnen voorzien en aan te kunnen melden bij het Centraal Boekhuis. Die tijd is er nog lang niet, maar ik heb geen haast. Voorlopig wil ik Eva eerst enkel aan vrienden en familie verkopen en de reacties afwachten. Dan een beetje promoten bij vrienden van vrienden en verdere familie, om te zien of er interesse is in mijn boek voordat ik geld ga uitgeven om het te kunnen verkopen bij een groter publiek. Free Musketeers stuurde mij in mei een e-mail met daarin de boodschap dat ik moest gaan betalen om Shalom in de verkoop te houden. Tenminste, als het ging om de verkoop in boekwinkels op internet. Daar ging ik niet mee akkoord. Ik zat op dat moment al enige tijd te twijfelen aan Free Musketeers en heb ze in mei als reactie op hun e-mail gemeld dat ik niet zou gaan betalen. Zo goed is Shalom toch niet, en niemand koopt het. Dus waarom zou ik gaan betalen? Ik schiet er niets mee op en ben alleen maar mijn geld kwijt. Ik weet wel waarom Shalom niet verkoopt. Zie je de cover van het boek, dan schuif je hem meteen opzij. Het ziet er saai en goedkoop uit. Niet interessant, volgende boek. Sla je hem toch open en begin je te lezen, dan struikel je over de kromme zinnen en rare indeling. Deels mijn eigen schuld, omdat ik als 18-jarige nog niet alles wist van schrijven en spelling, maar ook deels de schuld van Free Musketeers. Zij hebben het wel overgelezen en dingen verbeterd, maar het boek is er niet beter op geworden. Ik vind het jammer dat Shalom zo moet eindigen. Het verhaal vind ik geweldig. Het is de uitwerking die slecht is. Wat ik dus wil, is de samenwerking met Free Musketeers helemaal stopzetten, Shalom dus ook uit de verkoop halen op hun website, en vervolgens het boek herschrijven en opnieuw uitgeven, maar dan in eigen beheer. Zonder spelfouten en rare alinea's en mét een aantrekkelijke cover. Mijn vraag is of dit mag. Ik kan het contract wat ik destijds heb getekend niet meer terugvinden, dus ik kan het niet opzoeken. Weet iemand van jullie hoe dit werkt? Heeft Free Musketeers nu de rechten over Shalom? Ook nog als ik de samenwerking stopzet? Mag ik Shalom na het stopzetten van de samenwerking herschrijven en in eigen beheer uitgeven, of mag dat niet? Uiteraard heb ik ook Free Musketeers een e-mail gestuurd, maar ik wil graag weten wat precies mijn rechten zijn van iemand die er geen belangen bij heeft.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
14 juli 2013 - 17:27
Hallo Myr, Het contract met FM is voor minimaal een jaar. Als je dat niet opzegt , wordt het automatisch met een jaar verlengd. Jaren geleden heb ik ook bij FM uitgegeven. Ook ik kreeg een mailtje waarin stond dat ik zoveel per jaar moest betalen. Als je daar niet op reageerde, gingen ze ervan uit dat je niet geïnteresseerd was. Natuurlijk ben je daar niet geïnteresseerd in. Voor mij hield dat tevens eind contract in. Of dat werkelijk zo is, weet ik niet. Dus kun je voor de zekerheid het beste het contract opzeggen. Een mooie cover maken, een goede lay-out, een andere titel en het verhaal bijschaven.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juli 2013 - 17:59
Maar dat mag dus gewoon? Ik weet niet hoe het zit met de rechten. Heeft Free Musketeers niet de rechten over het verhaal? Kan ik zomaar hetzelfde verhaal opnieuw uitgeven? Het verhaal wordt weliswaar aangepast, maar het blijft hetzelfde verhaal.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juli 2013 - 18:23
Maar dat mag dus gewoon? Ik weet niet hoe het zit met de rechten. Heeft Free Musketeers niet de rechten over het verhaal? Kan ik zomaar hetzelfde verhaal opnieuw uitgeven? Het verhaal wordt weliswaar aangepast, maar het blijft hetzelfde verhaal.
Voor de zekerheid: Vraag een kopie van het contract op bij FM. Zij hebben nog wel een versie, ongetwijfeld, en zullen je dat op verzoek (moeten) tonen. Lees het goed na en handel pas dan.

14 juli 2013 - 20:16
Wat Johan zegt. Zorg eerst dat je weet wat je hebt getekend. In het contract zal waarschijnlijk iets staan over het opzeggen ervan. As je het niet helemaal begrijpt, of niet weet wat je wel en niet mag, kun je langs het juridisch loket voor advies - zij kunnen je echter niet helpen als je geen contract kunt laten zien. Of je "gewoon" je contract mag opzeggen ligt helemaal aan de inhoud van dat contract. Als jij FM voor eeuwig het unieke publicatierecht hebt gegeven, dan mag je je eigen verhaal niet ergens anders of zelf uitgeven, bijvoorbeeld.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
14 juli 2013 - 21:02
Ik heb even gekeken naar je boek. Die cover hebben ze gewoon van internet geplukt. Gaat het boek over Israël en Jordanië? Ze vragen ook een veel te hoge prijs voor het boek.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juli 2013 - 10:25
Over FM weet ik niks. Inderdaad contract goed nalezen. Maar 'Shalom' heb ik gelezen omdat het onderwerp waanzinnig goed, origineel en interessant is!!! Ik zou het zeker gaan herschrijven als ik jou was. Succes!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juli 2013 - 12:28
Het gaat over Israël en Palestina. Ze hebben inderdaad gewoon twee vlaggen van internet geplukt. Ik had twee vlaggen gekocht en daar een hele creatieve foto mee gemaakt, en een voorbeeldcover ingestuurd zoals ik hem wilde hebben, maar daar hebben ze niets mee gedaan. Eerst was de achtergrond zelfs nog wit, maar nadat ik ging klagen omdat ik de cover te simpel vond hebben ze hem geel gemaakt. Is niet echt een verbetering, maar wist ik veel toen. Ik was allang blij dat ze het gingen uitgeven. Ik heb gisterenavond nog eens de hele boekenkast leegemaakt en daar vond ik het contract. Volgens mij begrijp ik eruit dat de rechten bij FM blijven, ook na het stopzetten van het contract. Ik hoop maar dat ik dat verkeerd begrepen heb, want ik wil echt een betere versie van Shalom maken. Tot nu toe heb ik van FM zelf nog geen reactie.

15 juli 2013 - 12:51
Lees goed WAT VOOR RECHTEN dat het zijn: er zijn er zoveel rondom het schrijven. Omdat ze het uitgegeven hebben, heb je minstens eenmaal een publicatierecht aan hen verleend, anders mochten ze het niet uitgeven. Het kan zijn dat ze dat publicatierecht voor langere tijd hebben, maar dat ze een exclusief recht hebben, lijkt mij onwaarschijnlijk. Het zou zo maar kunnen dat ze wel het publicatierecht houden, maar dat jij een ander ook dat recht kan geven (of zelf gaat publiceren).

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 juli 2013 - 15:37
Op hun site staat dat FM de uitgeefrechten heeft en jij de auteursrechten behoudt. Je kunt toch zeggen dat je het niet eens bent met de cover en dat de lay-out slecht is gedaan en daarom per direct je contract opzegt. Als je schrijft dat je een andere cover wilt en een betere lay-out en van plan bent om een andere uitgever te benaderen die wel weet hoe het moet. Misschien niet zo handig om dit te schrijven, maar je hoort dan wel hoe het werkt. Met die uitgeefrechten hebben ze je vastgenageld.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juli 2013 - 16:15
humm, vreemd. Ze kunnen toch nooit voor altijd en eeuwig het uitgeefrecht behouden als jij het contract opzegt met reden. Als ik een contract aanga met een aannemer en deze blijkt er een potje van te maken, dan kan ik toch ook mijn contract opzeggen en een andere in de arm nemen. Het zou toch raar zijn als ik mijn ontworpen huis niet meer door een ander kan laten bouwen. Ik zal dan natuurlijk wel moeten aantonen dat ze er een potje van maken en ik weet niet hoe je dat moet doen bij een uitgeverij, maar goed spelfouten en rare spaties lijken me voldoende bewijs, toch? Je behoudt als schrijver auteursrecht. Dan ga je toch met iemand in zee waarvan je mag verwachten dat ze je boek netjes publiceren, dat is dan toch de deal? Als de andere partij zich niet houdt aan de gesloten deal mag je volgens mij onder een contract uit. Wat een lastige situatie voor je. Ik hoop voor je dat je er onderuit kan en het niet al te veel problemen voor je oplevert. Bij het juridisch loket zullen ze je vast een antwoord kunnen geven. Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand dan zou ik mijn verzekering inschakelen. Er zijn overigens ook maatschappijen die nu stunten met no-cure no-pay daar kun je altijd terecht. Ik bedenk me dat Fiep Westerdorp en Annie M. G. Schmidt ook ooit zijn overgestapt omdat er een conflict is ontstaan rond de tekening van het boek Pluk van de Pettenflet. De rest is geschiedenis. Succes!

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 juli 2013 - 17:04
Als jij het contract opzegt heb je de uitgeefrechten weer in eigen hand. Het boek mag dan niet meer ergens te koop zijn. Je kunt zeggen dat je wilt dat het contract zo snel mogelijk verbroken wordt (meestal is het voor een jaar), omdat je je schaamt voor het boek. De cover ziet er niet uit en de lay-out klopt van geen kant. Ze schrijven op hun site dat ze alles in overleg met de auteur doen. Dat is in jouw geval dus niet gebeurd. Als je het contract verbreekt, heb je alle tijd om het verhaal te herschrijven. Het beste is dus om zo snel mogelijk te reageren en hun vragen om het boek uit de handel te nemen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juli 2013 - 17:52
Ik heb er in ieder geval wel weer van geleerd. Ik geloof niet dat ik heel snel weer aan een contract vast ga zitten. Ik wilde destijds al liever geen uitgever omdat ik dingen niet uit handen wil geven, maar iedereen raadde het zo aan om te doen. Ondertussen heeft FM nog steeds niet gereageerd... Snel zijn ze daar dus ook niet.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 juli 2013 - 19:06
Beetje pushen. Heb je in je mail staan dat je het contract vandaag opzegt? Goed bewaren dat mailtje. Staat in je contract dat het een jaar duurt? Ws. wel.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 juli 2013 - 23:39
Drie jaar! Ze durven wel. Heb je het contract al opgezegd of is dat na drie jaar gewoon afgelopen? Ik herinner me nog dat er in mijn contract (jaren geleden) één jaar stond en als ik niets liet horen dat het automatisch met een jaar verlengd werd. Als het contract voor drie jaar is/was, dan kun je er nu dus mee doen wat je wilt.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juli 2013 - 13:16
Nee, er stond ook bij dat het automatisch verlengd zou worden en dat de opzegtermijn twee maanden is. Dus ik moet hem twee maanden voor het verlopen opzeggen, anders wordt hij automatisch verlengd. Ik heb hem getekend in december 2009, dus dan is hij in december 2012 voor een jaar verlengd. Opzeggen zou ik dan moeten doen voor oktober, dus ik ben ruim op tijd.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juli 2013 - 19:11
Nog niet, ze moeten nog reageren. Als ze morgen nog niet gereageerd hebben, ga ik nog een mailtje sturen. Maar als ik het contract goed begrijp, kunnen ze het niet weigeren aangezien ik ruim op tijd ben met opzeggen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juli 2013 - 20:25
@ MyrShalom: kan je de opzeg niet doen via een aangetekend schrijven? Dan heb je een bewijs dat ze het werkelijk ontvangen hebben. Nu met mail kunnen ze doen of hun neus bloedt en alsof ze de mail nooit hebben gekregen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juli 2013 - 8:01
Je moet je contract opzeggen via aangetekend schrijven MyrShalom. Je kunt ze anders ook altijd eens opbellen en om informatie vragen hoe dat in zijn werk gaat, wat je moet doen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juli 2013 - 10:23
Met mail heb je toch ook bewijs dat je het verstuurd hebt.
Ja, dat is waar, maar je hebt geen bewijs dat het bij hen is toegekomen. Bij een aangetekend schrijven moeten zij tekenen voor ontvangst. Als zij niet tekenen komt het ongeopend bij jou terug. Dan mag je het nooit zelf openen, maar gesloten bewaren als bewijs. De rest is dan aan een juridische dienst.

17 juli 2013 - 11:56
Hou er even rekening mee dat dit een (klein) bedrijf is. De gemiddelde reactietijd op e-mail bij bedrijven is ergens rond de vijf dagen. Dat jij iets belangrijk vindt en direct via e-mail correspondeert, wil niet zeggen dat het bedrijf verplicht is per omgaande te antwoorden. Schrijf ze nog een keer aan als je na twee weken niets van ze hebt gehoord, dan heb je ze voldoende tijd gegeven voor een antwoord. Je maakt jezelf behoorlijk belachelijk door zo ongeduldig te zijn zonder oog te hebben voor hoe het er bij een (POD)-uitgever (of willekeurig welk ander bedrijf) aan toe gaat.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2013 - 9:32
Wat Tja zegt merk ik ook, soms kunnen ze heel snel reageren ;-). Maar je hebt natuurlijk een punt, ik wacht het nog even af.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2016 - 22:24
Ik heb inmiddels, had in een ander topic al hier iets over geschreven, naar Free Musketeers gemaild met de vraag over mijn royalties daar (die ik wel kan zien, is niet veel, maar nooit iets betaald gekregen), of ik dit uitbetaald kan krijgen en hoe ik de royalties van mijn vertaalde boek kan krijgen van America Starbooks, omdat ik heb ontdekt dat veel van mijn boeken via online boekhandelaren in voorraad zijn. Allemaal printscreens van gemaakt, want dat zijn ook royalties, zij het minder door boekhandelskorting. Nog afgezien van de zeer slecht opgemaakte achterflap, weet ik niet eens hoe de inhoud van het boek is, want ik heb ook een boek besteld, om het na te kijken, maar nooit ontvangen. Ik heb geen inzicht in hoeveel boeken er eigenlijk verkocht zijn. En neem mij niet kwalijk, ik heb heel weinig tijd en mijn hoofd staat er eigenlijk ook niet naar, om me er echt in te verdiepen, wegens persoonlijke omstandigheden. Die situatie is er al een hele tijd. Ik weet dat ik er eerder achteraan had moeten gaan, maar ik dacht dat het boek gewoon niet zou verkopen en in het geval van dat amerikaanse ding, dat ze het niet eerder in de verkoop zouden gooien dan dat ik voor promotie zou betalen, wat ik niet kan. . Ik heb dit boek in de beginfase bij FM uitgebracht en ook een contract van 3 jaar. Ik heb nog geen reactie op de mail. Eerlijk gezegd wil ik het contract verbreken, ook die Amerikaanse, want dit is gewoon niet zuiver. Voor naamsbekendheid hoef ik het niet te doen, omdat ik waarschijnlijk toch niet meer ga schrijven. Tja, een juridisch loket, ben momenteel, daar al mee bezig in verband met een andere onrechtvaardige kwestie in verband met iemand waar ik voor mantelzorg. Dus als het even kan, zonder. Ik lees er in elk geval zoveel klachten over, zowel over het niet uitbetalen van royalties als over de miserabele vertalingen en zonder overleg met de auteur iets te doen en FM heeft al een aantal keren in de media gestaan met een weerwoord, dat Radar misschien een optie is of een grote waarschuwing via Facebook, ook in het Engels. Het niet uitbetalen van royalties is zeker een reden voor contractbreuk, denk ik. Maar we wachten even af, of FM toch nog reageert en hoe ze reageren. Ben er in elk geval wel een beetje klaar mee, juist omdat het schrijven van een boek voor mij een hele drempel was en het hele goede recensies kreeg destijds. Maarja, ze zeggen weleens: wie voor een dubbeltje is geboren .... misschien is dat wel waar.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 februari 2016 - 22:37
Ik heb ook nooit royalty's ontvangen van FM. Op zich vond ik dat niet zo vreemd, omdat het boek belachelijk duur werd aangeboden. Toen ik het enn na het andere mailtje kreeg om te investeren in America Star books, heb ik gelijk het contract opgezegd. Toch bleven de mailtjes doorkomen. Eerst was het gratis, toen moet ik hiervoor en daarvoor betalen. Weer gemaild dat ik er niets mee te maken wilde hebben. Gelukkig heb ik geen cent betaald. Inmiddels heb ik het boek via e-books via smashwords aangeboden. Het verbaast me dat FM nog niet failliet is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 februari 2016 - 16:36
In het begin heb ik wel royalty's betaald gekregen bij FM. Ik weet helemaal niet of dat boek nog wordt aangeboden. Hoe kom ik te weten of het ergens anders wordt aangeboden zoals op de Engelse markt? Ik ga eens even bij de auteurs van FM kijken.