Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rekening houden met mogelijke uitgever tijdens schrijven

Ik ben nog lange niet toe aan het uitgeven van mijn boek, doch (het woord "maar" is zo cliché ... ;) ) kom ik nu al met een vraag over het uitgeefproces. Namelijk: in hoeverre moet je tijdens het schrijven van een boek rekening houden met de wensen van een mogelijke uitgever? Zijn er bepaalde punten die een uitgever per se in je boek wil zien? Keurt hij je direct af als je boek goed is, maar een bepaald iets ontbreekt? Of moet je gewoon ongedwongen en vrij schrijven en daarna je manuscript opsturen en zien wat het wordt? Natuurlijk, dat laatste kan zeker (zie Rowling), maar het lijkt me niet aan te raden. Wat adviseren jullie?

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou daar geen rekening mee. Want dat zou me alleen maar remmen in mijn schrijfproces. Gewoon schrijven en nadien bekijken welke uitgeverijen het beste bij jouw boek zouden passen en die aanschrijven. Tenzij je, zoals Victoria zegt, een contract hebt waar voorwaarden in staan.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongedwongen en vrij schrijven is denk ik altijd een vereiste. Natuurlijk zie je bepaalde trends binnen de uitgeverswereld; zo is er de laatste jaren na het verschijnen van de Vijftig tinten trilogie, veel erotische fictie verschenen. Die trends kun je volgen, maar ik denk niet dat ze zaligmakend zijn. Uitgevers krijgen zo veel manuscripten toegestuurd. Daarvan verdwijnt het overgrote deel in de versnipperaar. Je mag een heel klein beetje hopen dat je tot de gelukkigen behoort, maar blijf wel realistisch. Als jij denkt dat je boek helemaal af is, laat het dan lezen door een stel goede proeflezers. Neem de ongezouten kritiek die zij geven ter harte. Het mag voor zich spreken dat de grammatica en spelling vlekkeloos moeten zijn. Succes.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch het laatste als je het mij vraagt, tenzij je al een contract op zak hebt, waarin de voorwaarden staan.
Ik heb geen contract.
Ik hou daar geen rekening mee. Want dat zou me alleen maar remmen in mijn schrijfproces. Gewoon schrijven en nadien bekijken welke uitgeverijen het beste bij jouw boek zouden passen en die aanschrijven.
Laat ik het voorlopig maar bij het schrijven houden :P 't Zal nog wel even duren voordat m'n manuscript af is.
Ongedwongen en vrij schrijven is denk ik altijd een vereiste. Natuurlijk zie je bepaalde trends binnen de uitgeverswereld; zo is er de laatste jaren na het verschijnen van de Vijftig tinten trilogie, veel erotische fictie verschenen. Die trends kun je volgen, maar ik denk niet dat ze zaligmakend zijn. Uitgevers krijgen zo veel manuscripten toegestuurd. Daarvan verdwijnt het overgrote deel in de versnipperaar. Je mag een heel klein beetje hopen dat je tot de gelukkigen behoort, maar blijf wel realistisch. Als jij denkt dat je boek helemaal af is, laat het dan lezen door een stel goede proeflezers. Neem de ongezouten kritiek die zij geven ter harte. Het mag voor zich spreken dat de grammatica en spelling vlekkeloos moeten zijn. Succes.
Het verhaal heb ik al bedacht, dat ga ik niet overhoop gooien wegens trends, en kijkend naar mijn leeftijd (17) heb ik niet zo'n zin in een eroticaroman. Een proeflezer heb ik wel. Trouwens, ik heb nu 12500 woorden, ik verwacht uiteindelijk zo rond de 60000-70000 uit te komen, dus het duurt nog wel even, zoals gezegd. Bedankt voor de reacties trouwens. Is er iets, behalve slechte spelling en grammatica en natuurlijk een slecht verhaal, waardoor een uitgeverij direct een zeer grote neiging heeft om een manuscript een enkeltje versnipperaar te bezorgen? Anders gezegd: waar gruwelen uitgevers van en wat vinden uitgevers juist wél aantrekkelijk? (Trouwens, trendschrijven werkt waarschijnlijk ook niet echt, want dan gaat iedere keer hetzelfde genre misschien het de lezers en uitgevers de keel uithangen. Maar dat kan ik fout hebben)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanuit mijn eigen ervaringen met de uitgever: ze vinden het geweldig als je personages léven. Alles draait om de personages. Omgekeerd: zijn je personages plat of zijn ze alleen vehikels om het plot vooruit te stuwen, dan gruwelen veel redacteuren daar dus van. Hiernaast is een goede, eigen stijl ook belangrijk. Iets wat je bereikt door vooral veel te schrijven (en te lezen). Een redacteur ziet op pagina één al of jouw stijl goed of slecht is.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'We zien geen commerciële mogelijkheden' is het nieuwe 'past niet in ons fonds'. Dus aansluiten bij een trend die het qua verkoop goed doet, kan zeker in je voordeel werken. Daarnaast zijn uitgeverijen dol op actuele maatschappelijke thema's. Of doorbreek taboes met je verhaal. Probeer in elk geval iets te schrijven dat voor een grote doelgroep interessant is.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven is een vak, een dat je niet met een paar raadgevingen op een forum onder de knie krijgt. Ik zou je aanraden zoveel mogelijk boeken over schrijven te lezen, of schrijfcursussen te gaan volgen, naargelang je voorkeur. Ga er ook vanuit dat je een miljoen woorden moet geschreven hebben voor je goed kan schrijven, tenzij je een natuurtalent bent.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke uitgever? Je kunt niet met alle uitgeverijen rekening houden, want dan houdt je letterlijk niets over. Wat wil jij schrijven? Schrijf dat. De eerste versie zul je toch wel editen. Kies je genre en lees wat tipartikelen daarover. Wat zeggen mensen over dat genre, wat heb je zelf gelezen in dat genre? Als je iets hebt geschreven kies je een uitgever die bij jouw boek past. Dan kun je natuurlijk je boek hier en daar tweaken voor die uitgever, maar blijf bij jezelf. Als je aanpassen aan de uitgever genoeg was dan waren we allemaal bestseller. ;) Doe je ding, en maak je nog even geen zorgen over later.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er iets, behalve slechte spelling en grammatica en natuurlijk een slecht verhaal, waardoor een uitgeverij direct een zeer grote neiging heeft om een manuscript een enkeltje versnipperaar te bezorgen?
Zoiets is niet te beantwoorden. Zelfs voor een uitgever niet. De aanname of afwijzing van je manuscript is deels een momentopname. Soms worden manuscripten geweigerd omdat de uiteverij zojuist een manuscript heeft aangenomen dat op welke manier dan ook te veel op het jouwe lijkt. Omdat ze niet tegelijkertijd twee boeken met - bijvoorbeeld - hetzelfde achterliggende thema willen publiceren. Vaak sturen uitgevers een standaard afwijzingsbrief. Daar worden wij aspirant-schrijvers niets wijzer van. Als je geluk hebt neemt een uitgever de moeite om je uit te leggen wat de aanleiding was van afwijzing. Een reden die ik ben tegengekomen: er zit niet genoeg romance in (inhoud dus), maar ook heb ik eens gehoord: er wordt te weinig effectief gebruik gemaakt van perspectief en tijdverloop (techniek). Maar bovenstaande redenen golden echt voor de desbetreffender schrijvers, het desbetreffende boek. Bovendien zal een boek dat door de ene uitgever als te onromantisch wordt ervaren, door een ander toch wel worden aangenomen. Al met al: er is veel over je vraag te zeggen, maar hem beantwoorden... ik denk dat er eigenlijk geen antwoord op bestaat. Ik ben het van alle bovenposters nog het meest eens met Krommenaas. Leer goed schrijven. Met vaardigheid komt ook het begrip van wat een goed verhaal is en hoort te zijn. Je leert ook je eigen niveau beter inschatten. Door zelf veel boeken te analyseren en door proeflezers te zoeken leer je welke dingen werken en welke niet. En op een dag staat je verhaal zodanig op papier, dat jij wéét dat het een goed en aangrijpend verhaal is. Dan stuur je het naar een uitgever, niet met de gedachte 'oh, zullen ze mij wel uitkiezen', maar 'dit is mijn verhaal en hieruit kan een vruchtbare samenwerking ontstaan'. Of een uitgever het vervolgens commerciëel aandurft om jouw verhaal op te nemen in hun collectie is dan een zakelijk vraag. Aan de kwaliteit van je verhaal zal het niet meer liggen.