Afbeelding

De verhalen die je over jezelf vertelt en de verhalen die in de maatschappij verteld worden, beïnvloeden hoe we over onszelf denken. Dat is het uitgangspunt van de narratieve therapie. Inzicht in de grondbeginselen van die therapievorm helpen je niet alleen in je persoonlijke ontwikkeling, maar kunnen ook een beter schrijver van je maken. In deze blog bespreek ik in sneltreinvaart de basisprincipes.
Laten we als voorbeeld een simpel verhaal beschrijven dat mensen over zichzelf vertellen:
Ik ben een ontzettend slecht chauffeur. Ik heb vijf keer over mijn rij-examen gedaan en heb nog steeds altijd het zweet in mijn bilnaad staan als ik in de auto stap. Laatst heb ik een keer vijf volle minuten over inparkeren gedaan! Nee, autorijden is niet mijn sterkste punt.
In de narratieve therapie leren we mensen een aantal dingen over dit soort verhalen:
In narratieve therapie werkt men aan het verruimen van verhalen en het schrijven van nieuwe verhalen. Stel bijvoorbeeld dat iemand worstelt met gewichtsverlies. Zijn eigen verhaal zou kunnen zijn:
Ik ben al jaren bezig met het verliezen van gewicht. Niets lukt echter. Steeds weer val ik terug in mijn oude gedrag. Ik ben een sukkel en een nietsnut omdat zoiets simpels me niet eens lukt.
Een narratief therapeut zou er op kunnen wijzen dat je ook een ander verhaal kunt vertellen dat de feitelijke gebeurtenissen eigenlijk net zo goed volgt:
Ik heb heel hard gewerkt om mijn gewicht te controleren en ik heb heel veel succes behaald. Ik val regelmatig terug, maar ik blijf vechten. Het is bewonderenswaardig dat ik deze strijd aangegaan ben en dat ik dat in de toekomst blijf doen.
Merk ook op dat dit verhaal indruist tegen het overheersende maatschappelijke verhaal dat stelt dat dikke mensen lui zijn en hun problemen aan zichzelf te danken hebben.
Voor fictieschrijvers kan het denken uit de narratieve therapie een krachtig middel zijn. Het geeft je een duidelijke theorie waarmee je je hoofdpersonen kunt vormgeven. Zo leert het je inzien dat er in ieder geval drie soorten verhalen zijn:
Met deze drie verhalen heb je al de aanzet van een verhaal waarin Jan de Vries worstelt met maatschappelijke acceptatie enerzijds en persoonlijke ontwikkeling anderzijds. De ontwikkeling die hij zelf kan maken in zijn verhaal is wat de literatuur zo bijzonder maakt.
Robert Haringsma is onderzoeker en psycholoog bij het Instituut voor Positieve Psychologie.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
Comments
Ik vind dit erg interessant.
Ik vind dit erg interessant.
Op deze manier had ik
Op deze manier had ik