Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Variabel tarief voor corrigeren en redigeren

29 maart 2015 - 14:40
Ik wil een roman van ruim 50.000 woorden op fouten laten controleren. De kosten daarvoor lijken zo'n €500 te bedragen, als je de verschillende aanbiedingen bekijkt. Nou loop je het risico dat er niet meer dan 75 exemplaren verkocht gaan worden. Dan loont het dus niet. Wordt het een doorslaand succes en je verkoopt er duizenden, dan kan het er wel vanaf. Ideaal lijkt mij een redacteur die de vergoeding wil relateren aan de oplage. Een dubbeltje per boek betekent dan €1000 bij een verkoopsucces van 10.000 stuks. Eventueel kan daarbij wel een minimum- en een maximumbedrag afgesproken worden. Heeft iemand weet van een redacteur/corrector die in is voor zo'n deal en/of heeft iemand zelf ervaring met zo'n werkwijze?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 maart 2015 - 14:58
Vind je dat niet een beetje oneerlijk naar de redacteur toe? De tijd en energie die de redacteur erin gestopt heeft, is namelijk niet afhankelijk van het aantal verkochte boeken...

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 maart 2015 - 15:14
Nou loop je het risico dat er niet meer dan 75 exemplaren verkocht gaan worden. Dan loont het dus niet.
Dit weten redacteurs ook; ze moeten wel gek zijn om hun loon aan zo'n onwaarschijnlijk toeval over te laten.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
29 maart 2015 - 17:07
Ideaal lijkt mij een redacteur die de vergoeding wil relateren aan de oplage. Een dubbeltje per boek betekent dan €1000 bij een verkoopsucces van 10.000 stuks
Nou loop je het risico dat er niet meer dan 75 exemplaren verkocht gaan worden.
Dus bij een verkoop van 75 boeken ontvangt de corrector 75 dubbeltjes = € 7,50? Om 50.000 woorden te corrigeren?
Eventueel kan daarbij wel een minimum- en een maximumbedrag afgesproken worden.
Waarom een maximum?

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 maart 2015 - 18:43
Het lijkt me niet de juiste manier, Beer. Is er niemand in je omgeving die goed is in de Nederlandse taal?

Via

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 maart 2015 - 18:56
Dat lijkt me niet. Corrigeren en redigeren gaat altijd op uurbasis. En ja, dat is nu eenmaal duur, want er gaat erg veel tijd in zitten. Bij het corrigeren van een proefdruk van een uitgeverij zit ik op zo'n 10.000 woorden per uur. Maar bij het redigeren van een debuut van een particulier kom ik misschien op 2000 woorden per uur. Natuurlijk is het ideaal als je een redacteur vindt die wil werken voor een vergoeding gerelateerd aan jouw verkoop. Maar als je van een zelf uitgegeven boek een paar honderd exemplaren verkoopt ben je al heel erg goed bezig, dus die optie is simpelweg niet realistisch.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
30 maart 2015 - 8:08
10.000 boeken verkopen met een debuut is hoogst onwaarschijnlijk. Dat aantal verkoopt minder dan 1% van de Nederlandstalige debuterende auteurs. Als je 1% kans hebt om € 1.000,- te verdienen dan werk je toch veel liever voor iemand anders voor een gegarandeerde € 500,-? En zoals Therese zegt, door dat maximum is het zelfs voor mensen die risico willen lopen ook totaal niet interessant.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 maart 2015 - 19:40
Hoi Beer, Ik denk niet dat de vraag moet zijn hoe je je boek goedkoper kunt laten redigeren, maar wat je uiteindelijke doel is met het uitgeven van je boek. Als je wilt proberen er je (part-time) beroep van te maken, dus zodat je gedeeltelijk in je levensonderhoud kunt voorzien met het verkopen van boeken, dan kun je de 500 euro voor het redigeren zien als een noodzakelijke investering in je eigen bedrijf. Zeker als je van plan bent meer boeken te schrijven. Is dit je doel dan zullen er nog wel meer kosten (lees: investeringen) om te de hoek komen, zoals een illustrator inhuren voor het ontwerpen van de voorkant, een website opzetten e.d. Je zult dus moeten overwegen of je dit doel voor ogen hebt of niet. Maria .

Hay

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 maart 2015 - 0:05
Ik zou mijn hand niet in het vuur durven steken voor iemand die bereid is op je aanbod in te gaan. De kans dat je dan met een goede en ervaren redacteur te maken hebt, die meer doet en kan dan de spellingfouten er uit halen, lijkt mij bijna nul. Die mensen vragen allemaal gewoon een vaste prijs, per uur of ook wel per woord. Gelijk hebben ze. De kans dat je zo'n investering er met een boek in eigen beheer uithaalt, lijkt mij heel erg klein. Het lijkt mij alleen de moeite waard als je het geld makkelijk kunt missen en bereid bent te accepteren dat je boek je hoogstwaarschijnlijk heel wat meer gaat kosten dan het oplevert.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 21:45
Wat een stroom negativiteit. Voor sommigen is het kennelijk te veel moeite om de logica tot zich door te laten dringen van het feit dat het vrij onzinnig is om €500 uit te geven aan correctie terwijl er van de meeste romans in Nederland minder dan 500 stuks worden verkocht.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 21:55
Dat lijkt me niet. Corrigeren en redigeren gaat altijd op uurbasis. En ja, dat is nu eenmaal duur, want er gaat erg veel tijd in zitten. Bij het corrigeren van een proefdruk van een uitgeverij zit ik op zo'n 10.000 woorden per uur. Maar bij het redigeren van een debuut van een particulier kom ik misschien op 2000 woorden per uur. Natuurlijk is het ideaal als je een redacteur vindt die wil werken voor een vergoeding gerelateerd aan jouw verkoop. Maar als je van een zelf uitgegeven boek een paar honderd exemplaren verkoopt ben je al heel erg goed bezig, dus die optie is simpelweg niet realistisch.
Vandaar een minimumbedrag: i.p.v. €500 afspreken kan een redacteur ook een minimum van €250 met de mogelijkheid van €750 overeenkomen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:12
Ideaal lijkt mij een redacteur die de vergoeding wil relateren aan de oplage. Een dubbeltje per boek betekent dan €1000 bij een verkoopsucces van 10.000 stuks
Nou loop je het risico dat er niet meer dan 75 exemplaren verkocht gaan worden.
Dus bij een verkoop van 75 boeken ontvangt de corrector 75 dubbeltjes = € 7,50? Om 50.000 woorden te corrigeren?
Eventueel kan daarbij wel een minimum- en een maximumbedrag afgesproken worden.
Waarom een maximum?
1) Je stelt eerst een vraag om daarna zelf het antwoord te geven? Vind je dat zelf ook niet een beetje merkwaardig? 2) Je vindt dat een redacteur €10.000 moet kunnen verdienen aan een oplage van 100.000 boeken? Die moet je uitleggen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 21:59
Vind je dat niet een beetje oneerlijk naar de redacteur toe? De tijd en energie die de redacteur erin gestopt heeft, is namelijk niet afhankelijk van het aantal verkochte boeken...
Je vindt de arbeid van een redacteur veel waardevoller dan die van een schrijver ?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:00
Het lijkt me niet de juiste manier, Beer. Is er niemand in je omgeving die goed is in de Nederlandse taal?
Dat ben ik zelf ook wel. Maar het lijkt me dat er toch behoefte is aan een pro die de fouten eruit kan halen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:02
Nou loop je het risico dat er niet meer dan 75 exemplaren verkocht gaan worden. Dan loont het dus niet.
Dit weten redacteurs ook; ze moeten wel gek zijn om hun loon aan zo'n onwaarschijnlijk toeval over te laten.
Die redacteuren weten dus van hun eigen product dat de meeste van hun klanten er niets aan hebben. Dat zou wel een heel bedenkelijk moreel niveau zijn.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:10
10.000 boeken verkopen met een debuut is hoogst onwaarschijnlijk. Dat aantal verkoopt minder dan 1% van de Nederlandstalige debuterende auteurs. Als je 1% kans hebt om € 1.000,- te verdienen dan werk je toch veel liever voor iemand anders voor een gegarandeerde € 500,-? En zoals Therese zegt, door dat maximum is het zelfs voor mensen die risico willen lopen ook totaal niet interessant.
Kun je uitleggen wie om welke reden bereid is om €500 uit te geven aan een redacteur? Iemand op dit forum? Ben benieuwd naar de beweegreden.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:08
Hoi Beer, Ik denk niet dat de vraag moet zijn hoe je je boek goedkoper kunt laten redigeren, maar wat je uiteindelijke doel is met het uitgeven van je boek. Als je wilt proberen er je (part-time) beroep van te maken, dus zodat je gedeeltelijk in je levensonderhoud kunt voorzien met het verkopen van boeken, dan kun je de 500 euro voor het redigeren zien als een noodzakelijke investering in je eigen bedrijf. Zeker als je van plan bent meer boeken te schrijven. Is dit je doel dan zullen er nog wel meer kosten (lees: investeringen) om te de hoek komen, zoals een illustrator inhuren voor het ontwerpen van de voorkant, een website opzetten e.d. Je zult dus moeten overwegen of je dit doel voor ogen hebt of niet. Maria .
Ongeacht wat het doel is, je weet niet welk succes jouw roman zou kunnen boeken. Kun jij dat voorzien? Ik las dat J.K.Rowling door twaalf uitgevers afgewezen is, kennelijk is het voor niemand mogelijk een goede inschatting te maken van de kansen van een boek. Een boek schrijven kan in mijn ogen pas als een bedrijf gezien worden als gebleken is dat de markt er oren naar heeft.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:10
Dat een schrijver veel tijd en moeite aan zijn eigen boek besteedt, ook als hij niet zeker weet of hij er aan zal verdienen, is te begrijpen. Maar waarom zou een ander grofweg twee werkdagen aan een manuscript van een ander besteden als de kans dat hij daarvoor redelijk betaald wordt, miniem is? Je vraagt nogal een investering van die ander, volgens mij bedoelden Thérèse e.a. je daarop attent te maken. Zou je zelf bereid zijn zo'n tijdrovende dienst voor een ander te verrichten? Mogelijk dat een forumgenoot een dienstenruil wel ziet zitten.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:16
Dat een schrijver veel tijd en moeite aan zijn eigen boek besteedt, ook als hij niet zeker weet of hij er aan zal verdienen, is te begrijpen. Maar waarom zou een ander grofweg twee werkdagen aan een manuscript van een ander besteden als de kans dat hij daarvoor redelijk betaald wordt, miniem is? Je vraagt nogal een investering van die ander, volgens mij bedoelden Thérèse e.a. je daarop attent te maken. Zou je zelf bereid zijn zo'n tijdrovende dienst voor een ander te verrichten? Mogelijk dat een forumgenoot een dienstenruil wel ziet zitten.
Ben je zelf bereid €500 uit te geven aan de correctie van je manuscript?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:20
Is er iemand op dit forum die in eigen beheer een roman heeft uitgegeven? Heb je dat manuscript tegen betaling laten corrigeren? Kun je uitleggen waarom je bereid was daar honderden euro's voor te betalen? Het is jammer dat de vraag die als eerste in deze draad werd gesteld geen enkele reactie heeft gekregen die gebaseerd is op eigen ervaring en keuze.

Via

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:35
10.000 boeken verkopen met een debuut is hoogst onwaarschijnlijk. Dat aantal verkoopt minder dan 1% van de Nederlandstalige debuterende auteurs. Als je 1% kans hebt om € 1.000,- te verdienen dan werk je toch veel liever voor iemand anders voor een gegarandeerde € 500,-? En zoals Therese zegt, door dat maximum is het zelfs voor mensen die risico willen lopen ook totaal niet interessant.
Kun je uitleggen wie om welke reden bereid is om €500 uit te geven aan een redacteur? Iemand op dit forum? Ben benieuwd naar de beweegreden.
Waarom is een schrijver bereid om honderden uren aan een boek te werken als hij weet dat er een aanzienlijke kans is dat hij er maar enkele honderden euro's aan gaat verdienen?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:39
10.000 boeken verkopen met een debuut is hoogst onwaarschijnlijk. Dat aantal verkoopt minder dan 1% van de Nederlandstalige debuterende auteurs. Als je 1% kans hebt om € 1.000,- te verdienen dan werk je toch veel liever voor iemand anders voor een gegarandeerde € 500,-? En zoals Therese zegt, door dat maximum is het zelfs voor mensen die risico willen lopen ook totaal niet interessant.
Kun je uitleggen wie om welke reden bereid is om €500 uit te geven aan een redacteur? Iemand op dit forum? Ben benieuwd naar de beweegreden.
Waarom is een schrijver bereid om honderden uren aan een boek te werken als hij weet dat er een aanzienlijke kans is dat hij er maar enkele honderden euro's aan gaat verdienen?
Het lijkt mij dat de meeste schrijvers niet door financiële motieven geleid worden. Ik zeker niet, misschien ligt dat bij jou anders.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:46
Ben je zelf bereid €500 uit te geven aan de correctie van je manuscript?
Dat hoef ik niet; ik heb jarenlang geïnvesteerd om door een reguliere uitgever uit de slushpile te worden gevist. Omdat ik geen €500 te vergeven had, heb ik letterlijk tientallen uren aan andermans manuscripten besteed, zodat zij ook bereid waren tijd in mijn manuscript te steken. Het feit dat ik die €500 niet had, doet niet af aan het feit dat de redactie dat waard was. Ik heb uiteindelijk een veelvoud van dat bedrag in natura (redactiewerk) betaald, maar zo gaat dat.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 22:52
Ben je zelf bereid €500 uit te geven aan de correctie van je manuscript?
Dat hoef ik niet; ik heb jarenlang geïnvesteerd om door een reguliere uitgever uit de slushpile te worden gevist. Omdat ik geen €500 te vergeven had, heb ik letterlijk tientallen uren aan andermans manuscripten besteed, zodat zij ook bereid waren tijd in mijn manuscript te steken. Het feit dat ik die €500 niet had, doet niet af aan het feit dat de redactie dat waard was. Ik heb uiteindelijk een veelvoud van dat bedrag in natura (redactiewerk) betaald, maar zo gaat dat.
Ja als je regulier uitgegeven wordt ben je van het probleem af.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
1 april 2015 - 23:03
Ideaal lijkt mij een redacteur die de vergoeding wil relateren aan de oplage. Een dubbeltje per boek betekent dan €1000 bij een verkoopsucces van 10.000 stuks
Nou loop je het risico dat er niet meer dan 75 exemplaren verkocht gaan worden.
Dus bij een verkoop van 75 boeken ontvangt de corrector 75 dubbeltjes = € 7,50? Om 50.000 woorden te corrigeren?
Eventueel kan daarbij wel een minimum- en een maximumbedrag afgesproken worden.
Waarom een maximum?
1) Je stelt eerst een vraag om daarna zelf het antwoord te geven? Vind je dat zelf ook niet een beetje merkwaardig? 2) Je vindt dat een redacteur €10.000 moet kunnen verdienen aan een oplage van 100.000 boeken? Die moet je uitleggen.
1. Ik begrijp dat het antwoord dan inderdaad luidt: ja, een corrector ontvangt € 7,50 om 50.000 woorden te corrigeren (hebben we het alleen over correctie, dus nog helemaal niet over redactie). 2. De vraag was: Waarom een maximum? Je hoeft die € 500 overigens niet uit te geven als je werk geaccepteerd wordt door een reguliere uitgeverij, want dan gaat een puike redacteur ermee aan de slag (die je vaak óók kunt inhuren, wanneer je werk niet bij die uitgeverij wordt uitgebracht, alleen kost hij / zij dan waarschijnlijk wel een factor meer dan € 500).

Via

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 23:11
10.000 boeken verkopen met een debuut is hoogst onwaarschijnlijk. Dat aantal verkoopt minder dan 1% van de Nederlandstalige debuterende auteurs. Als je 1% kans hebt om € 1.000,- te verdienen dan werk je toch veel liever voor iemand anders voor een gegarandeerde € 500,-? En zoals Therese zegt, door dat maximum is het zelfs voor mensen die risico willen lopen ook totaal niet interessant.
Kun je uitleggen wie om welke reden bereid is om €500 uit te geven aan een redacteur? Iemand op dit forum? Ben benieuwd naar de beweegreden.
Waarom is een schrijver bereid om honderden uren aan een boek te werken als hij weet dat er een aanzienlijke kans is dat hij er maar enkele honderden euro's aan gaat verdienen?
Het lijkt mij dat de meeste schrijvers niet door financiële motieven geleid worden. Ik zeker niet, misschien ligt dat bij jou anders.
Precies, dat bedoel ik. Het gaat niet om het geld. En ik denk dat Odyssia een heel sterk punt heeft. Wat wil de schrijver? Uiteindelijk is het doel om je boek in handen te kunnen houden. Investeer je dan in tijd en misschien cursussen om je kansen bij een reguliere uitgever te vergroten? Of lukt dat niet, en wil je het in eigen beheer uitgeven? In dat laatste geval wil je toch een goed product afleveren. Dat ben je ook wel verschuldigd aan je lezer, die ervan zou balen als hij een boek zou hebben gekocht waar nog een hoop fouten in staan. Uiteindelijk kost het altijd een investering in tijd en/of geld voor je je eigen boek in handen kunt houden. En dat kan ook uit ruilhandel bestaan. Jij haalt voor iemand anders de fouten uit zijn manuscript en diegene doet dat ook voor jou. Maar dan moet je wel op de taalkennis van die ander en van jezelf kunnen vertrouwen. Of je investeert weer tijd om je kennis op dat gebied vergroten. Anderen hebben daar geen zin in. En dan kiezen die voor de mogelijkheid om iemand te betalen voor de redactie of correctie van je boek. Hetzelfde geldt voor het opmaken van je boek. En het maken van de cover. Kun je ook allemaal zelf leren, maar je kunt er ook iemand voor inhuren. Net waar je zelf voor kiest. (Of je zorgt dat je zo'n goed verhaal schrijft dat je dus uit die slushpile wordt gevist. Hoef je daar ook allemaal niet over na te denken.)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 april 2015 - 23:15
Ideaal lijkt mij een redacteur die de vergoeding wil relateren aan de oplage. Een dubbeltje per boek betekent dan €1000 bij een verkoopsucces van 10.000 stuks
Nou loop je het risico dat er niet meer dan 75 exemplaren verkocht gaan worden.
Dus bij een verkoop van 75 boeken ontvangt de corrector 75 dubbeltjes = € 7,50? Om 50.000 woorden te corrigeren?
Eventueel kan daarbij wel een minimum- en een maximumbedrag afgesproken worden.
Waarom een maximum?
1) Je stelt eerst een vraag om daarna zelf het antwoord te geven? Vind je dat zelf ook niet een beetje merkwaardig? 2) Je vindt dat een redacteur €10.000 moet kunnen verdienen aan een oplage van 100.000 boeken? Die moet je uitleggen.
1. Ik begrijp dat het antwoord dan inderdaad luidt: ja, een corrector ontvangt € 7,50 om 50.000 woorden te corrigeren (hebben we het alleen over correctie, dus nog helemaal niet over redactie). 2. De vraag was: Waarom een maximum? Je hoeft die € 500 overigens niet uit te geven als je werk geaccepteerd wordt door een reguliere uitgeverij, want dan gaat een puike redacteur ermee aan de slag (die je vaak óók kunt inhuren, wanneer je werk niet bij die uitgeverij wordt uitgebracht, alleen kost hij / zij dan waarschijnlijk wel een factor meer dan € 500).
ad 1) Nee natuurlijk niet, denk even na. ad 2) Je leest over mijn antwoorden heen ? Dit is een forumdraad over eigen beheer, misschien kun je iets over je eigen ervaringen met uitgeven in eigen beheer vertellen?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 april 2015 - 1:37
Nou loop je het risico dat er niet meer dan 75 exemplaren verkocht gaan worden. Dan loont het dus niet.
Dit weten redacteurs ook; ze moeten wel gek zijn om hun loon aan zo'n onwaarschijnlijk toeval over te laten.
Die redacteuren weten dus van hun eigen product dat de meeste van hun klanten er niets aan hebben. Dat zou wel een heel bedenkelijk moreel niveau zijn.
Ik denk dat je er scheef tegenaan kijkt. Jij huurt de redacteur particulier in. De klant van de redacteur, dat ben jij. Je betaalt 500 euro, en wat je terugkrijgt is een gecorrigeerd (c.q. geredigeerd) werk. Als jij dat het geld niet waard vindt, als je het gevoel hebt dat je daar 'niets aan hebt', dan laat je je werk niet redigeren, even goede vrienden. Of jij het boek vervolgens aan lezers weet te slijten, of het een succes wordt of niet, dat staat er los van. De uiteindelijke lezer, dat is jóuw klant, niet die van de redacteur.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
2 april 2015 - 14:20
Wat Diana zegt. Een redacteur is geen marketeer. Aan de totstandkoming van een goed boek werken meerdere partijen mee; ieder met zijn of haar expertise. De schrijver is weliswaar de initiator, maar verder onderdeel van het geheel. Er zijn weinig schrijvers die alles alleen kunnen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 april 2015 - 15:11
Triest, weer zo'n ongenuanceerde reactie. Moeilijk hè, om gewoon inhoudelijk op een topic te reageren. En getuigend van een gebrek aan discipline ook, ik kan me niet voorstellen dat mensen die zo slecht lezen goed kunnen schrijven.