Wekelijkse schrijfopdracht #30 – Nee / Praatjes

12 november 2014 - 18:27
Praatjes 'Nee! Nee! Nee!' Haar kreet echode door de donkere straten. Achter een aantal ramen ging het licht aan. Haar 'Laat me met rust!' klonk nog harder. Ik zag gordijnen opzij geschoven worden. Sommige achter ramen die nog donker waren, door mensen die niet betrapt wilden worden op bemoeizucht en wellicht bang waren voor een goedgemikte baksteen en de daaraan verbonden glasschade. Ik heb daar geen oordeel over, over die angst. Op dat moment bekroop me wel het gevoel dat er over mij geoordeeld werd. Twee verlichte ramen omlijstten de silhouetten van bewoners met een telefoon in de hand. Ergens in mijn onderbuik groeide een licht knagend schuldgevoel, net zo irrationeel als de onrust die ik voel als ik door de douanecontrole op Schiphol moet: ’Nothing to declare’ en toch bang een heleboel te moeten verklaren. Ik deed een paar passen terug. Grote passen. Haast theatraal, door de ramen die aanvoelden als schijnwerpers. Ik spreidde zelfs mijn armen in die terugwijkende beweging omdat ik een deur hoorde openen. Terwijl ik mijn dochter het liefst had omarmd, het liefst in haar oor had gefluisterd dat het allemaal goed zou komen, dat ze zich niet hoefde te schamen, dat ze niet de enige was die in zijn praatjes en cadeautjes was getrapt. Maar het was nog niet het moment. Niet voor haar. Nog geen minuut later stopte het busje met zwaailicht naast me. Een kort gesprek, het tonen van mijn identiteitskaart, wat heen en weer gepraat door de mobilofoon en het verzoek om beiden in te stappen. Achter de ramen zullen ze hun troostvolle begrip niet gehoord hebben. Daar hebben ze haar niet ‘papa’ horen snikken nadat ze was ingestapt. Daar zagen ze een smeerlap van middelbare leeftijd, hoorden ze het ‘Nee!’ van een jong meisje, en schreven ze hun eigen verhaal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 november 2014 - 18:34
Knap! Ik vind jou echt een goede schrijver, woodpecker! Je kaart hiermee een maatschappelijke probleem aan, want doordat wij zulke pessimisten zijn en altijd het slechtste denken, worden we zelfs bang om iemand in nood te helpen. Zolang we allemaal maar veilig achter onze schermen kruipen, is er niets aan de hand zeker. Ik was mijn handen niet in onschuld, maar ik wou dat het wel zo was.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 november 2014 - 18:48
Woodpecker, Ja mooi - de toeschouwers verzinnen hun eigen verhaal!
net zo even irrationeel
mijns inziens zonder 'even'

12 november 2014 - 19:01
Dag Lilithx, Dank je. Er waren er in ieder geval twee die de politie belden. Dat acht ik dan toch ergens weer bemoedigend :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 november 2014 - 19:05
Schitterend hoe je de vooroordelen van de straat te kijk zet Woodpecker. Heel mooi gedaan (als zo vaak). 'De ramen die aanvoelden als schijnwerpers' is door de contradictie een sterk beeld vind ik. De hele sociale context voel je ook overal doorheen, er zit heel veel in verhaal zonder dat het wordt benoemd. Mijn petje af.

12 november 2014 - 19:06
Dag janp, Dank je.
net zo even irrationeel
mijns inziens zonder 'even'
:o Het is aangepast. Die slordigheid, het gaat me nog eens opbreken. Zo staarde ik vandaag al overstekend naar een laag overvliegende F 16 en werd uit het begin van een zich spontaan aandienend verhaal gerukt door piepende remmen. (Was gelukkig een fietser. Dat dan weer wel)

12 november 2014 - 19:11
Dag W Rynlandt, Dank je. Doe je wel voorzichtig met dat petje? Als je dat van jou in een wilde onachtzame zwaai afdoet, kon je nog wel eens een onschuldige passant k.o. slaan. Krijg je weer verhalen van :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 november 2014 - 19:53
Goed verhaal Woodpecker. Mooi die gelaagdheid, de hp die zich enerzijds vreselijke zorgen maakt om zijn dochter, maar zich daarbovenop bewust is hoe het eruit moet zien voor van de buren, en wat die zich allemaal in het hoofd halen.
Ik deed een paar passen terug. Grote passen. Haast theatraal, door de ramen die aanvoelden als schijnwerpers.
Hier haakte ik even omdat ik dacht dat de hp met grote stappen door de ramen stapte. Ik neem aan dat je hier bedoelt: vanwege de ramen die aanvoelden...

12 november 2014 - 20:00
Dag Fatamorgana, Dank je.
Ik deed een paar passen terug. Grote passen. Haast theatraal, door de ramen die aanvoelden als schijnwerpers.
Hier haakte ik even omdat ik dacht dat de hp met grote stappen door de ramen stapte. Ik neem aan dat je hier bedoelt: vanwege de ramen die aanvoelden...
Ik dacht dat de komma (nu wel geplaatst ;) ) duidelijk maakt dat hij niet door de ramen stapt. (Het zijn overigens niet de buren achter de ramen. Die zouden vader en dochter wel herkennen)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 november 2014 - 22:13
Woody, tot mijn spijt vind ik het niet zo’n goed verhaal. Mooi geschreven, dat wel. Maar dat is niet voldoende, zeker niet voor jouw klasse. De opdracht luidt een verhaal te schrijven met het thema ‘Nee’. Jij begint met een driewerf nee en daar blijft het bij. Jouw thema is een dochter die belazerd is door haar liefje en daar op straat, in de nachtelijke uren heftig op reageert. Zo heftig dat de hele buurt wordt opgeschrikt en iedereen er het zijne of hare van denkt, en een vader die zich hier overmatig bewust van is. De aanleiding, de dochter die opzien baart, krijgt heel weinig aandacht in je verhaal. Het grootste deel gaat op aan ‘wat de mensen er wel niet van denken’. Dan haal je er ook nog zaken bij die afleiden van het verhaal waar het eigenlijk om zou moeten draaien, de dochter die drie maal ‘nee’ schreeuwt en ‘laat me met rust’. ‘Baksteen’, ‘glasschade’ en ‘de douane op Schiphol’ leiden af. Waarom deed de vader een paar passen terug? Waarschijnlijk spreidde hij zijn armen om zijn dochter te omarmen en niet omdat hij een deur hoorde openen. Maar waarom stapte hij dan achteruit? (Terwijl ik mijn dochter... zou ik in dit verband niet op een nieuwe regel schrijven) ‘Achter de ramen zullen ze hun troostvolle begrip niet gehoord hebben’, wat is het antecedent van ‘hun’?

12 november 2014 - 22:41
Dag Dos, Dank je. Ik kom later terug op je reactie. Ik ga het nu nog niet van uitleg voorzien, want dat kan het voor anderen inkleuren en bederven.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 november 2014 - 8:58
Wat zullen de mensen er wel niet van zeggen? Die hebben inderdaad allemaal hun eigen verhaal bedacht. Och ja, daardoor blijft het spannend. Zoals jezelf zegt: er waren er in ieder geval twee die de politie belden. Ik kan me er aan storen. Dat we allemaal (ik ook natuurlijk) aan het oordelen zijn over wat zich afspeelt (in dit geval in de buurt) en dat we daar dan ook vaak lekker over gaan zitten roddelen met andere buren. Dat is niet zo chic eigenlijk.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 november 2014 - 13:22
Heel goed geschreven, Woodpecker, het was me meteen duidelijk. Pijnlijke situatie. Ik vroeg me wel af waarom hij zijn dochter niet gewoon in zijn armen nam.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 november 2014 - 14:15
Woodpecker, Je schreef:
Zo staarde ik vandaag al overstekend naar een laag overvliegende F 16 en werd uit het begin van een zich spontaan aandienend verhaal gerukt door piepende remmen. (Was gelukkig een fietser. Dat dan weer wel)
Daar zit ook een verhaal in :)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 november 2014 - 14:31
Goed geschreven. En mooi gevonden. Het is niet alleen wat de mensen achter de ramen ervan maken; ook hij vult op zijn beurt in wat zij denken. Wellicht is het niet bij allen angst die hen binnenhoudt, maar bij enkelen ook de wetenschap dat zij niets met dit vader-dochter-gesprek te maken hebben .... Leest lekker en laat nog even denken.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 november 2014 - 15:59
- dat ze zich niet hoefde te schamen, dat ze niet de enige was die in zijn praatjes en cadeautjes was getrapt. Maar het was nog niet het moment. Niet voor haar.- Dit suggereert dat er meer aan de hand is dan een verbroken relatie met een jongeman. Trouwens waar is die jongeman? Ik dacht dat hij midden op straat de relatie beëindigde, maar waar is hij dan? En waarom staat haar vader erbij? Of ik snap het niet óf we worden op het verkeerde been gezet.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 november 2014 - 16:15
@Angelieke Het gaat (denk ik) over een loverboy, gezien dit citaat:
dat ze niet de enige was die in zijn praatjes en cadeautjes was getrapt.
Hij zal er wel vandoor zijn gegaan toen de vader arriveerde.

14 november 2014 - 16:00
Dag Ostinato, Dank je. Ze is inderdaad slachtoffer van een loverboy. Hij neemt haar niet in zijn armen omdat hij weet/voelt dat zij zich smerig voelt.

14 november 2014 - 16:06
Dag schrijvenmaar, Dank je. Achter de ramen wisten ze niet dat het vader en dochter waren, maar dan nog is je nergens mee bemoeien voor hen waarschijnlijk de veiligste optie.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 november 2014 - 5:34
Dag schrijvenmaar, Dank je. Achter de ramen wisten ze niet dat het vader en dochter waren, maar dan nog is je nergens mee bemoeien voor hen waarschijnlijk de veiligste optie.
Hoe weet jij dat? ;)

15 november 2014 - 11:25
Dag schrijvenmaar,
Dag schrijvenmaar, Dank je. Achter de ramen wisten ze niet dat het vader en dochter waren, maar dan nog is je nergens mee bemoeien voor hen waarschijnlijk de veiligste optie.
Hoe weet jij dat? ;)
Zo denkt de vader, de hp, erover.
Daar zagen ze een smeerlap van middelbare leeftijd, hoorden ze het ‘Nee!’ van een jong meisje, en schreven ze hun eigen verhaal.
Die zien alleen een oudere man die een schaars geklede jonge tippelaarster lijkt lastig te vallen. Over aannames: http://www.youtube.com/watch?v=_SsccRkLLzU

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 november 2014 - 15:04
Precies. Hij zou best gelijk kunnen hebben, maar dat blijkt nergens uit de tekst zolang de omwoners niet aan het woord komen. Hij denkt wel dat hij niet oordeelt, maar ik zie het hem toch doen, de gedachten van de omwoners worden enkel door zijn eigen ongemak ingevuld, maar als ik me ongemakkelijk voel in bikini, betekent dat nog niet dat echt het hele strand mijn dijen te dik vindt.

15 november 2014 - 15:13
Precies. Hij zou best gelijk kunnen hebben, maar dat blijkt nergens uit de tekst zolang de omwoners niet aan het woord komen. Hij denkt wel dat hij niet oordeelt, maar ik zie het hem toch doen, de gedachten van de omwoners worden enkel door zijn eigen ongemak ingevuld, maar als ik me ongemakkelijk voel in bikini, betekent dat nog niet dat echt het hele strand mijn dijen te dik vindt.
Nee, maar het gaat er toch ook niet om dat hij gelijk heeft? Het verklaart zijn gedrag. Van de ene kant durft ie z'n dochter niet te omhelzen omdat zij zich smerig voelt (althans dat denkt ie) van de andere kant stapt ie achteruit en spreidt ie de armen in een gebaar van 'Ik raak haar niet aan.' omdat ie een deur hoort open gaan. Misschien iemand die er zich wel mee wil gaan bemoeien en er op los wil meppen.