Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het begin.

3 oktober 2013 - 19:06
Hallo, Ik had een vraagje Is het beter voordat je aan het boek begint de grote lijnen van het verhaal uit te werken of alleen het algemeen waar het over gaat? Het lijkt mij de grote lijnen omdat je anders vast blijft zitten en niet meer weet wat je moet gaan schrijven, maar ik weet het niet zeker. Groetjes, Chiara

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
3 oktober 2013 - 19:56
Hallo, Ik had een vraagje omdat ik op dit moment echt een manuscript ga schrijven om het daarna naar uitgeverijen op te sturen
Je weet nu al dat je manuscript goed genoeg zal zijn om op te sturen naar een uitgeverij? Knap.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
3 oktober 2013 - 20:01
Ik zou je aanraden eerst de grote lijnen uit te werken. Nu moet ik typen: zelf doe ik dat niet. Het enige wat ik weet is waar ik begin en waar ik eindig, de rest komt pas in een later stadium bij mij. Mijn ideeën komen eigenlijk in losse flarden. Meestal wijzig en voeg ik nog allerlei dingen toe. Eigenlijk ben ik nog nooit echt blijvend vast komen te zitten door mijn misschien wat chaotische manier van schrijven. Iedereen moet ervaren wat het best voor hem/haar werkt. Als jij denkt dat het beter is eerst de grote lijnen vast te leggen, dan moet je dat zeker eens op die manier proberen. Het helpt vast al om structuur te houden in het geheel. Succes!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
3 oktober 2013 - 20:03
Wat voor jou het beste werkt. Klassiek antwoord waar je niets mee bent, maar zo is het nu eenmaal. Ikzelf merk dat als ik te veel op voorhand vastleg, ik geen zin meer heb om te schrijven. In mijn hoofd is alles al geschreven, waardoor het me veel moeite kost om alles er ook daadwerkelijk uit te krijgen zoals ik het wil. Gevolg zijn frustraties alom. Door enkel het algemene thema te hebben, voel ik mezelf vrijer waardoor ik gemakkelijker aan schrijven toe kom. Maar de objectief verstandigste optie lijkt inderdaad goed weten waar je aan begint. Wat ik doe om niet 'zonder brandstof' te vallen, is wat losse ideetjes in een documentje verzamelen. Het gebruiken is niet verplicht, maar wanneer ik vast zit kan ik het toch eens nalezen. Ik sluit me ook wel aan bij Thomach. Het idee "ik wil het meten goed doen" is verleidelijk en is een ingesteldheid waarmee je wel moet starten, maar je eerste poging zal hoogstwaarschijnlijk niet de goede zijn. Zelfs niet om aan je eigen opgelegde kwaliteitsvereisten te voldoen :)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 oktober 2013 - 23:05
Zoals gezegd is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Mijn persoonlijke ervaring is dat hoe beter ik me voorbereid, en dus hoe gedetailleerder mijn plan is, hoe makkelijker het schrijven gaat. Mijn persoonlijke redenering is dat je beter het verzinnen en het schrijven uit elkaar kunt trekken. Dus: eerst bedenken wat er allemaal in een scene moet gebeuren en hem dan pas uitwerken. Zo kun je 100% werken aan de kwaliteit van de scene in plaats van dat je 50%van je energie steekt in het puzzelen en 50% aan het formuleren van de oplossing. Maar nogmaals: het is persoonlijk. Wat jou helpt is goed.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2013 - 0:09
Hallo, Ik had een vraagje omdat ik op dit moment echt een manuscript ga schrijven om het daarna naar uitgeverijen op te sturen
Je weet nu al dat je manuscript goed genoeg zal zijn om op te sturen naar een uitgeverij? Knap.
Het is toch prima dat dat tijdens het schrijven van het manuscript haar doel is? Deze reactie vind ik onnodig kritisch.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2013 - 0:15
Chiara, volgens mij is dit iets heel persoonlijks. Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit. Dan merk je gauw genoeg wat voor jou prettig werkt: alles van te voren vastleggen of juist niet.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2013 - 9:20
Hallo, Ik had een vraagje omdat ik op dit moment echt een manuscript ga schrijven om het daarna naar uitgeverijen op te sturen
Je weet nu al dat je manuscript goed genoeg zal zijn om op te sturen naar een uitgeverij? Knap.
Het is toch prima dat dat tijdens het schrijven van het manuscript haar doel is? Deze reactie vind ik onnodig kritisch.
Ik ben niet kritisch, hoor. ik wou dat ik dat ook kon zeggen...

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2013 - 9:43
Hallo, Ik had een vraagje omdat ik op dit moment echt een manuscript ga schrijven om het daarna naar uitgeverijen op te sturen
Je weet nu al dat je manuscript goed genoeg zal zijn om op te sturen naar een uitgeverij? Knap.
Het is toch prima dat dat tijdens het schrijven van het manuscript haar doel is? Deze reactie vind ik onnodig kritisch.
Het is nogal bot geformuleerd inderdaad. Maar het is ook onverstandig om met te hoge verwachtingen aan een nieuw project te beginnen. Het is namelijk helemaal niet erg als het mislukt. Liever drie slechte boeken schrijven en dan de vierde publiceren, dan het na één poging opgeven omdat je te hoge verwachtingen van jezelf had.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2013 - 9:56
Ik heb inmiddels meerdere manuscripten liggen, waarvan zeker de helft niet goed genoeg is voor publicatie. Degene die ik wel goed genoeg vind, worden ook afgewezen, om maar aan te geven dat publiceren nog een heel lastig verhaal is. Terug naar je vraag, Chiara_. Het is inderdaad persoonlijk. Ik schrijf meestal met een hele ruwe verhaallijn in mijn hoofd en laat me geregeld verrassen door de hoofdpersonen, waardoor het verhaal langzaam maar zeker kleur krijgt. Groot nadeel hiervan is dat ik regelmatig hele stukken moet herschrijven of zelfs helemaal moet schrappen. Voor een schrijfwedstrijd heb ik onlangs eerst een synopsis geschreven en moet ik nu aan de slag met het verhaal. Ik merk dat dit bij mij, net als bij mezelf, niet goed werkt. Je moet je eigen weg hierin vinden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2013 - 10:13
Als ik het zou kunnen, zou ik eerst de grote lijnen uitwerken. Zelf ben ik een ploeterende puzzelaar. Mijn verhaal bedenk ik al schrijvend. Ik heb hier inmiddels duizenden (echt) pagina's met puzzelstukjes die helemaal niet in de puzzel bleken te passen. Als ik eerst een verhaallijn had kunnen bedenken, had me dat een hoop werk bespaard. Voor mij zijn dit de overwegingen: Het eerst bedenken van een verhaallijn geeft verschillende voordelen: - Houvast. Je weet waar je heen wilt en hoe je er moet komen. - Een beter beeld van de omvang die je boek gaat hebben. - Overzicht waardoor je ook kunt kiezen om eerst hoofdstuk 8 te schrijven en dan hoofdstuk 2. - De mogelijkheid om goed te plannen. Als je weet dat je hoofdstuk 1, paragraaf 5 gaat schrijven, kun je waarschijnlijk ook inschatten hoe lang je daarover wilt gaan doen. (Dit zal niet altijd lukken, maar de schattingen zullen beter uitpakken dan bij "vrij" schrijven.) Voor mij, persoonlijk, kleven er ook nadelen aan: - Te vast, te strak. Geen mogelijkheid, of weinig, om af te wijken van de verhaallijn. Weinig ruimte voor improvisatie. - Je moet wel eerst die verhaallijn paraat hebben. Voor mij hét nadeel. Ik kan niet zomaar even een verhaallijn bedenken. Daar loop ik dus al op vast. - Weinig ruimte voor oefening. Als je iets schrijft, is dat meestal meteen voor het boek. Het zal denk ik moeilijker zijn om scènes los te laten, want je weet dat ze erin "moeten". Als je zelf vindt dat iets bagger is, zal het moeilijker zijn om dat gewoon weg te gooien en eruit te laten. Eerder zul je van die bagger toch een diamant moeten maken. Ik ben zelf een herschrijver en heb er een hekel aan om te lang op een stuk te blijven hangen om het zo perfect mogelijk te krijgen. Dat kan ik niet. Het moet er meteen de eerste keer al voor 95% staan. Anders smijt ik het gegarandeerd in de prullenmand. - Ik zou niet meer de neiging hebben om andere mogelijkheden uit te proberen. Dat doe ik zonder verhaallijn wel. En dat zorgt bij mij nog wel eens voor leuke verrassingen. Als je van tevoren een duidelijk plan kunt maken, zou ik op basis daarvan proberen te gaan schrijven. Misschien een kromme vergelijking, maar als je geen TomTom hebt en je moet ergens komen, is het ook verstandig om van te voren de route te plannen. Dan kom je sneller op je bestemming aan dan wanneer je lukraak gaat rijden. Ik vind het niet erg om eens af te dwalen van de snelweg en de toeristische route te proberen, maar misschien heb jij daar wel helemaal geen zin in. Overigens: vrijwel niemand schrijft in 1 keer meteen een goed manuscript. Als het je lukt, petje af. Maar als het je niet lukt, dan is dat helemaal niet vreemd of zo. Waar je ook voor kiest, ga ervoor, maar wees niet bang om "fouten" te maken. Je zult je eigen handleiding moeten vinden voor het schrijven, helaas. Schrijven is geen exacte wetenschap ;) Iedere schrijver heeft zijn eigen aanpak. (Ik wilde niet zo'n lang verhaal schrijven. Hopelijk kun je er iets mee en zit je dit niet voor niets te lezen :confused: )

4 oktober 2013 - 10:50
Een voordeel van vantevoren plannen is dat je bij de uitgever en de redacteur gelijk al strak aan kunt geven waar je verhaal over gaat. Die samenvatting (synopsis) zul je uiteindelijk toch moeten schrijven. En in gesprekken met een redacteur is een beslissing makkelijker uit te leggen als je de rode draad van het verhaal helder voor ogen hebt.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2013 - 13:42
Dag, Je eerste manuscript? Spannend! Er is al veel gezegd. Persoonlijk heb ik mijn eerste manuscript gezien als een leerproces. Ik had een verhaal in mijn hoofd, al jaren en ben van de ene op de andere dag gaan schrijven. 2000 woorden per dag, die ik de volgende dag met hetzelfde gemak weer delete. Ik heb er zelf erg van genoten, van het schrijven, puzzelen en ook van het leren van fouten. Of het verhaal goed genoeg is moet nog blijken. Ik heb geen idee. Van belang is in ieder geval dat je meters maakt. Zelf heb ik ervaren dat goede feedback goud waard is. Dus vooral veel laten proeflezen. Doe je ook mee aan wedstrijden? Ook zeer leerzaam. Nu echter probeer ik een tweede manuscript te schrijven met de sneeuwvlok- methode. Aan de hand van stappen werk je het manuscript uit. Bij www.fantasywereld.nl staat onder kopje schrijven goede artikelen ook als je in een ander genre schrijft. Ik weet niet of het met deze methode nu per se beter wordt. :) Maar het werkt in ieder geval een stuk efficiënter. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Hoe het ook uitpakt, probeer te genieten van het proces. Groeten

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 oktober 2013 - 10:55
Hallo, Ik had een vraagje omdat ik op dit moment echt een manuscript ga schrijven om het daarna naar uitgeverijen op te sturen
Je weet nu al dat je manuscript goed genoeg zal zijn om op te sturen naar een uitgeverij? Knap.
Het is toch prima dat dat tijdens het schrijven van het manuscript haar doel is? Deze reactie vind ik onnodig kritisch.
Ik ben niet kritisch, hoor. ik wou dat ik dat ook kon zeggen...
In dat geval sorry, Thomach. Het kwam op mij over als sarcasme en het is niet eens bij me opgekomen dat dat je het ook oprecht zou kunnen menen. Dat zegt ongetwijfeld vooral iets over mijzelf ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 oktober 2013 - 12:04
Hallo, Ik had een vraagje omdat ik op dit moment echt een manuscript ga schrijven om het daarna naar uitgeverijen op te sturen
Je weet nu al dat je manuscript goed genoeg zal zijn om op te sturen naar een uitgeverij? Knap.
Het is toch prima dat dat tijdens het schrijven van het manuscript haar doel is? Deze reactie vind ik onnodig kritisch.
Ik ben niet kritisch, hoor. ik wou dat ik dat ook kon zeggen...
In dat geval sorry, Thomach. Het kwam op mij over als sarcasme en het is niet eens bij me opgekomen dat dat je het ook oprecht zou kunnen menen. Dat zegt ongetwijfeld vooral iets over mijzelf ;)
Welnee, dat zegt ongetwijfeld vooral iets over het internet.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 oktober 2013 - 21:57
Hallo, Ik had een vraagje Is het beter voordat je aan het boek begint de grote lijnen van het verhaal uit te werken of alleen het algemeen waar het over gaat? Het lijkt mij de grote lijnen omdat je anders vast blijft zitten en niet meer weet wat je moet gaan schrijven, maar ik weet het niet zeker. Groetjes, Chiara
Ik heb geleerd een Synopsis te maken. Dit is een schema waarin je schrijft hoe je verhaal eruit ziet. Wie je personages zijn, wat gaan ze doen in je boek, wat is de verhaallijn van je boek. Dit wordt dan je vorm waarin je je boek schrijft. Je kunt hier ook op terug vallen als je iets niet meer weet.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 oktober 2013 - 23:28
@myssica Ja, ik heb er aan eentje meegedaan en toen ben ik twintigste geworden uit meer dan driehonderd inzendingen, mijn verhaal staat nu ook in die verhalenbundel :)

14 oktober 2013 - 23:37
Ik weet niets als ik begin met schrijven. Als ik het hele verhaal al heb uitgestippeld, ben ik niet meer nieuwsgierig naar hoe het verder gaat en gaat het schrijven moeizamer en word ik veel te beschrijvend. :) Het nadeel van deze methode is het herschrijven, want dan moet ik veel lijntjes met elkaar verbinden. Hoewel ik tot nu toe eigenlijk altijd heb ervaren dat de hoofdlijnen van een verhaal wel degelijk in mijn hoofd zaten/zitten tijdens de eerste pagina. Ik wist het zelf alleen nog niet. Pas tienduizenden woorden later kwam en kom ik daarachter. :D

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
23 oktober 2013 - 16:30
Ik zou zeker eerst een plot bedenken, misschien zelfs al hoofdstuktitels. Ik weet van mezelf namelijk dat als ik geen concreet beeld heb van waar ik heen wil, het echt niks wordt. Als je het verhaal in ruwe lijnen hebt, kun je het daarna altijd nog herschrijven, maar dan heb je wel al iets af en hoef je er minder tegenop te zien. Succes!

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2014 - 12:35
@myssica Ja, ik heb er aan eentje meegedaan en toen ben ik twintigste geworden uit meer dan driehonderd inzendingen, mijn verhaal staat nu ook in die verhalenbundel :)
Wauw wat goed!! :D en ik ben zo nieuwsgierig hoe het met dit manuscript gaat, welke manier van beginnen heb je gekozen en werkt het goed?