Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De verteller

29 augustus 2007 - 21:12
Beste collega's, Vonden jullie het slot van de Max Havelaar ook zo geniaal? Douwes Dekker neemt het over van Stern en Droogstoppel en wringt zich in het verhaal. Ik heb de Max Havelaar voor de middelbare school moeten lezen, dat is inmiddels ook weer een jaar of acht geleden. Sindsdien heb ik eigenlijk nooit meer een boek gelezen waarin de alwetende verteller (of welke verteller dan ook) wordt overgenomen door een personage uit het boek. In Douwes Dekkers geval was het zelf iemand uit 'de werkelijkheid', de meester zelf! Ik ben op zoek naar boeken waarin hetzelfde kunstje wordt geflikt. Ik wil er graag van leren, maar kan eerlijk gezegd geen voorbeelden van vinden. Weten jullie nog boeken op te noemen? Humbert Golightly

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2007 - 21:15
Als je bedoelt "en nu zal ik u, lezer, vertellen over wat er toen gebeurde", alsof het een waargebeurd verhaal is, dan is Le Fantome de l'opera een goeie. Maar die is ook al oud. Ik vind het zelf nogal irritant eigenlijk.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2007 - 21:26
Dank voor de tip! Ik heb dat boek niet gelezen. Ik heb hem in ieder geval genoteerd. Ik doel eigenlijk op een totale overname van het boek. Alsof de hoofdpersoon (of iemand anders) het boek kaapt en verder gaat met de lezer vervoeren.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2007 - 21:31
Nee, dat is het niet echt. Het is altijd de verteller in dit geval. Misschien is er een goede reden waarom dat soort boeken er niet zo veel zijn ;)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2007 - 21:39
Omdat ik misschien niet de enige ben die het irritant vind ;) Ik zeg maar wat hoor, misschien zijn er best veel boeken die het hebben, alleen hebben wij die toevallig niet gelezen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 augustus 2007 - 12:11
Multatuli is natuurlijk de schrijver van het boek, en dat de schrijver rechtstreeks het woord richt tot iemand is niet zo heel vreemd. Multatuli spreekt de koning aan; Homeros de muze, Milton de heilige geest. Wat Multatuli van die voorgangers onderscheidt is dat hij een levende persoon aanroept. Nu was die techniek ook niet onbekend (in tijden dat de adel nog een belangrijker rol speelde was het zelfs vrij gebruikelijk om ergens het woord tot je patroon te richten; zie bijvoorbeeld Ariosto's Orlando Furioso, waar elk deel begint en eindigt met wat opmerkingen van de schrijver voor zijn baas), maar wel vrij origineel is het om het zo abrupt aan het einde van wat een roman leek (maar een half-gefictionaliseerde autobiografie bleek) te doen. Of dat op diezelfde manier meer gedaan is weet ik niet.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 augustus 2007 - 13:20
Vroeger (voor de eerste wereldoorlog) werkten boeken vaak op een dergelijke manier. Misschien is Camera Obscura van Nicolaas Beets leuk om te lezen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 augustus 2007 - 13:32
Dat mochten wij helemaal niet bij de cursus, zo de verteller laten vertellen. Was niet modern genoeg. Misschien dat het nu weer allemaal verandert?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2007 - 11:11
Dat de schrijver zich zo nu en dan naar de lezer richt is mij bekend. Zo heeft Boelgakov dat ook gedaan in Meester en Margarita, bijvoorbeeld. Ik vraag me af of er een boek is waarin de hoofdpersoon het overneemt van de verteller. Een soort van literaire kaping? @ Mara. Waarom zou dit niet modern genoeg zijn? Ik bedoel, ik krijg wat van die cursussen. Als al die cursusgevers het allemaal zo goed weten: waarom schrijven ze dan zelf geen goede boeken?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2007 - 11:20
Ja, ik vind het zelf ook leuk, die aparte dingetjes. Dat maakt een verhaal net iets levendiger. Mijn verhalen zitten vol met van die gekken invallen (het viel buiten het normale uitgeefgebied door die rare dingen. Nu snap ik waarom ik vroeger van die halfslachtige reacties kreeg. Dat moet je durven, zo'n boek uitgeven. Commercieel gezien. Dit hebben ze dus eindelijk gedaan.)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2007 - 13:44
Nou, mijn debuut is ook nogal heavy spul, hoor. Ik zal niet te erg 'off topic' worden maar je kunt erover lezen bij 'boekpresentaties.'

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2007 - 15:55
Ik bedoel, ik krijg wat van die cursussen. Als al die cursusgevers het allemaal zo goed weten: waarom schrijven ze dan zelf geen goede boeken?
Ieder z'n vak, he? Uitgevers en redacteurs schrijven meestal ook geen boeken, maar die weten het ook goed.

Lid sinds

19 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2007 - 16:23
Ik vond dat Tolstoj het in Oorlog en Vrede ook een beetje deed, zich als schrijver tot de lezer richten, door ineens met compleet subjectieve informatie te komen over bepaalde situaties en vooral personages. Maar ja, dat is nou niet een boek dat je 'even' tussendoor leest, natuurlijk :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2007 - 9:54
Hahaha, ja... Tolstoj. Heerlijke literatuur voor op het toilet, inderdaad. Even snel door zijn vlotte schrijfstijl banjeren ;) @ Wonderer. Tja, bij uitgevers kan ik mij voorstellen dat ze met kritiek komen of dat ze liever niet hebben dat je een bepaalde stijl hanteert. Wie betaalt, bepaalt! Schrijfdocenten... ja, ik vind het meer artistes manqués. Wie zijn zij om bepaalde stromingen de kop in te drukken onder het mom 'dit is achterhaalt!'? Ik bepaal zelf wel wat achterhaalt is samen met de uitgever. Bovendien: wat zal het literaire landschap er saai uitzien als we allemaal naar de mond van de Docent schrijven! Terug naar het onderwerp: weet iemand toevallig of de vertelwijze, zoals beschreven in de eerste post, ook in Die Blechtrommel wordt gehanteerd?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2007 - 12:40
Ik vraag me af of er een boek is waarin de hoofdpersoon het overneemt van de verteller. Een soort van literaire kaping?
Ik meen me te herinneren dat er zoiets gebeurt tegen het einde van De wereld van Sophie.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2007 - 15:42
Ik probeer me nu een homopulpboek voor te stellen waar dit in gebeurt. Dat moet toch interessant zijn... :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 September 2007 - 9:26
@ Wonderer. En bedankt! Je hebt nu mijn plannen om de literaire wereld over te nemen wereldkundig gemaakt! :) Nee, hoor! Alhoewel het best leuk zal zijn als experiment dat een bepaald lichaamsdeel van de hoofdrolspeler het hele vertelgebeuren overneemt in het boek. A la Max Havelaar, zeg maar :) On Topic: ik ga trouwens eens maar naar de bieb om navraag te doen hierover. Ik geloof dat er niet veel boeken zijn met deze constructie.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 September 2007 - 16:26
A la fightclub bedoel je? ;) Laat even weten wat voor boeken ze je aanraden, ik begin nu wel een beetje benieuwd te worden.