Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vergoeding

13 juni 2007 - 23:11
Nu ga ik binnenkort naar een landelijke vergadering met specialisten van de ziekenhuizen. Daar ga ik vertellen over mijn kinderboek HET MONSTER VAN MAMA. Maar wat moet ik dan voor vergoeding vragen? Het is geen schrijver die een school bezoekt of een bibliotheek. Ik bezoek een ziekenhuis... Klopt het dat je voor zoiets dan 250 euro moet vragen? Voor een middagje werk? (Inclusief reistijd.) Is dat niet veel? (Het is niet zo dat ik minder wil vragen maar het moet wel reëel zijn.) Wie van jullie weet daar iets van?

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2007 - 0:08
Kijk eens wat de prijzen zijn bij SSS. Ik neem aan dat je daar bent aangesloten? Laat ze het via hen regelen dan heb je ook geen rompslomp met betalingen. www.sss.nl voor als je het nog niet wist. Of anders vergelijk je de prijzen daar even.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2007 - 9:38
Dat is nou net het punt, Zjors. De SSS heb ik wel tig keer benaderd. Ze vonden toch dat ze ergens een lijn moesten trekken en Uitgeverij Thoeris niet zo'n echte kinderboekenuitgeverij vinden, meer voor volwassenen. Wat een onzin: het is toch een kinderboek bij een erkende uitgever! Dus val ik zo tussen wal en schip. Oja, wellicht dat ze Thoeris er over een tijdje wel bij zouden zetten. Nou ja...

14 juni 2007 - 12:46
Wat is het doel waarom je daar naartoe gaat, Mara? Wat ga je er precies doen? Op wiens initiatief ga je er naartoe? Ziet men je bezoek als boekpromotie of is men beroepsmatig geïnteresseerd? Is er iets gezegd over een vergoeding? Of gaat men ervan uit dat je geen vergoeding vraagt, behalve de reiskosten? We weten nu te weinig (tenminste ik) om een goed antwoord op je vraag te geven. Als je uitgenodigd bent door de specialisten, kun je een tarief vragen. Dan zeg je: 'Dit bedrag vraag ik standaard.' Zij zullen van 250 euro niet schrikken, ze hebben zelf zo'n uurtarief. Als ze geïnteresseerd zijn in je, zullen ze dat wel betalen. Wees niet bang voor geld. Niet om te ontvangen en niet om uit te geven. Geld is een middel dat van de een naar de ander gaat en onderweg vinden er acties plaats. Meer is geld niet. (Dacht ik).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2007 - 16:03
Oké. Ik kom op verzoek van de specialisten (denk aan allerlei organisaties rond kinderen, opvang, maatschappelijk werkers, artsen e.d.) op 4 juli op de landelijke vergadering die in het Radboudziekenhuis gehouden wordt. Ze willen mijn verhaal horen, hoe ik erbij ben gekomen om het zo te verwoorden, wat mijn ervaring is met kinderen (de mijne maar ook in het algemeen) en hoe zij een ziekte benaderen. (Of ik het gedoseerd vertel -pas over doodgaan praten als het echt moet bijvoorbeeld) of dat ik meteen alles zeg. Maar dan maak ik ze al bang voor iets wat misschien nog heel erg lang duurt. Ze gaan ervan uit dat het ooit een keer terugkomt maar ja, dat kan net zo goed over twaalf jaar zijn of vijf. Ze zijn dus beroepsmatig geïnteresseerd denk ik. En o ja: ze bestellen ook boeken, het is tevens een jaarvergadering. Dus ook een boekpromotie. Ze krijgen pas een boek als ze echt komen. Ik ben benieuwd of er echt mensen zijn die voor mijn boek naar die vergadering gaan! Je hebt gelijk, ik praat niet zo makkelijk over geld.

Kim

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2007 - 17:40
Ik zit bij SSS en die regelen altijd alles heel netjes. Maar de keren dat ik rechtstreeks benaderd werd om ergens te komen voorlezen e.d. en ik het zelf regelde vroeg ik minder dan 250 euro.... Soms kreeg ik zelfs alleen reiskosten vergoed en een boeket bloemen of een fles wijn. Dat kwam omdat ik dacht: 'Ja, ik begin nog maar net, ik kan nog te veel eisen gaan stellen.' Nu ik er op terugkijk (en tegenwoordig wel netjes voor alles betaald wordt, hallo je moet er van leven) zou ik je aanraden: Een reiskostenvergoeding en daar bovenop gewoon die 250 euro. Dat is niet veel, dat is redelijk. Soms moet je gewoon zakelijk zijn, dat is nodig. Succes! Goed dat er zoveel belangstelling is!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2007 - 21:10
Ha Kim! Ja, ik ben ook hartstikke blij met de belangstelling. Maar inderdaad, je hebt het gevoel -omdat je nog maar net begint- dat je al snel te hoge eisen gaat stellen. Zat ik maar bij SSS.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2007 - 21:36
Kan Thoeris je niet even een beetje op weg helpen? Na de eerste keer wordt het minder eng. Je hebt vast wel een contactpersoon daar. Vinden ze vast slim van je, als je advies aan ze vraagt over hoe hierme om te gaan. Tenslotte profiteren zij ook van een hogere omzet.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2007 - 11:08
Ik heb ze advies gevraagd en zij zeiden dus ook 250 euro krijg je als je een bibliotheek bezoekt. Dit was voor hen eveneens de eerste keer dat een schrijver naar een ziekenhuis of iets dergelijks gaat. Maar ik denk inderdaad dat ik het daarop zal houden. Mijn punt is: Ik moet daar een uur zijn maar met al die reistijd ben ik wel een middag kwijt. Is 250 euro dan niet een beetje veel voor een uur? Of kijken ze naar die hele middag? Hoezo onzeker typje? Met dit soort dingen wel!

18 juni 2007 - 17:33
Je kunt overleggen. 250 euro inclusief reiskosten (tijd plus geld). Of een ander bedrag en dan apart de reiskosten. Ik ben ook benieuwd hoe het ziekenhuis reageert. Laat je dat nog weten?

M

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2007 - 18:45
Het lijkt voor jou nu misschien een hoog bedrag, maar je moet niet vergeten dat je bij het opgeven van je (freelance)inkomsten bij de belasting over dit bedrag nog belasting moet betalen. Voor het gemak kun je dan rekenen op de helft (40 %) belasting. Zoveel verdien je er dus niet aan. Je moet het ook zien als promotie: de verkoop zal weer stijgen. Bovendien is het altijd goed om contact met lezers (in dit geval ziekenhuispersoneel) te hebben.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juni 2007 - 20:47
@Pluisebol: 4 juli, om 15.00 uur zijn. @Marriejeanne: ik zal je zeggen hoe het ziekenhuis reageerde. @M: En dat vind ik dus allemaal erg moeilijk (ik kan niet rekenen...) Maar ik zal de inkomsten en uitgaven goed gaan bijhouden. Ik denk dat ik inderdaad 'gewoon' 250 euro vraag, plus reiskosten. Ik zal jullie laten weten hoe het is gegaan! Dank alvast voor alle reacties!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2007 - 15:35
Wat geweldig dat er vanuit die hoek zo'n belangstelling is voor je boek. En inderdaad, voor een particulier is het een enorm bedrag, maar op de begroting van die vergadering / specialistenvereniging valt het vast wel mee. En je houdt er misschien een keer 130 à 140 euro aan over, als de belasting eraf is. Als daar je reiskosten nog in zouden zitten, heb je haast niks meer over. Dus lekker zo doen. Eens is de eerste keer en dit is 'm dan. De tweede keer ben je vast al niet meer zo onzeker.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2007 - 21:29
Ik hoop het Sigyn. Ik zal het jullie in ieder geval laten weten hoe het ging! Kim, het komt op het blogje bij Hyves te staan hoor... En dank, Pluisebol. Duimen geeft positieve energie!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2007 - 22:09
Ik krijg er een kleine attentie voor. Ze hebben geen budget. Ik dacht het al, het is geen bibliotheek maar ook geen school. En geen boekenmarkt. Oké, ik ga toch vragen of de reiskosten tenminste vergoed kunnen worden. Ik krijg het nu toch wel drukker met dingen: Viva wil een reportage maken, de Flair, een artsenblad, de TopSanté. En het Algemeen Dagblad! En net heb ik gehoord dat mijn foto bij het artikel in HP/de Tijd komt te staan... Ik zei nog zo dat het op de cover mocht... Nou ja, we zien wel.

M

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 juni 2007 - 22:57
Wat leuk, Mara, al die aandacht voor je boek! Houd je ons op de hoogte van al je interviewsessies, fotoreportages e.d.? Misschien moet er een apart topic komen: Mara en de media :) Succes met je lezing in het ziekenhuis.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 juni 2007 - 23:30
Ja, dankjewel Marriejeanne en M. Ik ben op hyves maar een blogje begonnen over alle activiteiten rond het boek. Mara en de media... hihi. Trouwens, de Flair haakte toch af. Ze richten zich eigenlijk alleen op vrouwen die kinderen tot en met vier jaar hebben. (Raar antwoord. Zeg dan dat je een hoop dezelfde items hebt gehad.) Mijn kinderen zijn toevallig zes en bijna elf. Maar stel dat ik die rond mijn vijfentwintigste zou hebben gehad? (Is niet zo maar stel.) Ik heb natuurlijk meteen naar de Belgische Flair geschreven. Ik ben koppig genoeg.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2007 - 0:18
Eh? Flair richt zich op mij? Daar zijn ze dan niet erg succesvol in, ik las de Flair toen ik achttien was. En wat maakt leeftijd nu uit bij dit onderwerp. Het gaat er toch om hoe je het schrijft? Daar ben je dus journalist voor.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2007 - 17:03
Ja, dat dacht ik dus ook. Nouja. In ieder geval krijg ik van de vergadering mijn reiskosten wel vergoed, dat is dan tenminste iets. Ik kom wel op de radio, aanstaande vrijdag, bij DingenDieGebeuren...

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juli 2007 - 0:54
Het ging hartstikke goed, de vergadering! Ik ben mijn reiskosten en een fles Zuidafrikaanse rosé rijker!