Spanning: verwijzen naar wat komen gaat
Een van de manieren om spanning te creëren is om (subtiele) verwijzingen te geven naar wat komen gaat. Dat kan bijvoorbeeld door lezers juist meer of minder te laten weten dan de personages in het boek. Een veelgebruikte techniek is om de verteller te laten spreken:
- Dat had hij beter niet kunnen doen.
- Toch zou het allemaal anders lopen.
- Hij wist toen nog niet, dat het zijn laatste ontbijt zou worden.
Het zijn vaak gemakkelijke regels om de spanning aan het eind van een hoofdstuk nog even op te voeren.
René Appel schrijft hierover in zijn boek 'Spanning in verhalen', waarbij hij verwijst naar Renate Dorrestein, dat dit eersteklas verklikkers zijn van het bestaan van de auteur (die het allemaal maar bedacht heeft) en dit je ze zou moeten mijden.
Hoe denken jullie hierover? Zou je dit soort verwijzingen gebruiken in een thriller of is het dan beter om ze op een andere manier in het verhaal te gebruiken?
Dargor schreef: Je moet de
Lid sinds
14 jaar 5 maandenRol
Vooruit kijken naar spanning
Lid sinds
13 jaar 6 maandenRol
Jamie schreef: Of kijk een
Lid sinds
13 jaar 9 maandenRol
Er is geen simpel ja of nee.
Lid sinds
18 jaar 9 maandenRol
SjoerdH schreef: Vooruit
Spanning opvoeren is
Lid sinds
15 jaar 3 maandenRol
schlimazlnik schreef: Ken je
Lid sinds
13 jaar 6 maandenRol
Het is in het Nederlands en