Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Flashbacks inleiden

6 maart 2007 - 22:37

Naar aanleiding van het topic 'Ordeningsprincipe' op het Zinniger zinnen forum van Jan Aelberts vroeg ik me af hoe je zo'n flashbackmoment inleidt?

Je kunt niet altijd het voor de hand liggende 'twee jaar terug' gebruiken?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 9:10

Chinouk wrote:
Ik zal de Davinci code nog eens doorlezen. ;)
Bedankt voor de tip. :D

Asjeblieft :) en ik waarschuw je: het is een heel spannend boek, dus laat je niet teveel door het verhaal afleiden maar let gewoon op het flashback-gebeuren! :P

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 9:13

Haha, bedankt voor de waarschuwing! Ik hoop dat ik er niet weer in meegetrokken word, maar ik zal me proberen te concentreren op de flashback..... :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 18:33

Een stukje dat ik schreef voor ZZ, over de ordeningsprincipes in een roman of kort verhaal.

Quote:
Wat is het voordeel van flashbacks? Is het in het geheel wel nuttig deze te gebruiken? Hier volgen vijf erkende mogelijkheden voor je verhaal al dan niet meer pit te geven. Het volgende is gebaseerd op hetgeen Cees van der Pluijm schreef. De namen die ik geef aan de principes zijn niet altijd officieel, enkel en alleen omdat er dan geen officiële naam voor bestaat.

Vooraleer je de vorm gaat aanpassen raad ik aan dat je chronologisch alles neerschrijft. Beschouwen we dan volgend vertelschema:

A. Een koning en een koninging leven tien jaar gelukkig samen.
B. Op een maandag sterft de koningin.
C. Op dinsdag is de koning radeloos van verdriet.
D. Op woensdag wordt de koningin begraven.
E. Op donderdag voelt de koning zich niet lekker.
F. Op vrijdag moet hij naar het ziekenhuis.
G. Op zaterdag wordt hij beter.
H. Zondag sterft hij alsnog erg onverwacht.

Vervolgens zijn er verschillende mogelijkheden om het te schikken:

1) CHRONOLOGISCH - ABCDEFGH

Erg standaard. Hier kan je weinig mee verkeerd doen. Het verhaal zal duidelijk zijn, en zich netjes ontrollen. Dit is de basis van elk verhaal. Maar is het optimaal? Meestal niet. Enkele kleine veranderingen aan de volgorde zouden het al heel wat steviger kunnen maken, en als schrijver moet je steeds op zoek gaan naar de beste methode om je verhaal neer te schrijven.

2) IN MEDIAS RES - DABCEFGH

Je begint in het midden. De koningin wordt begraven. Meteen vraagt de lezer zich af hoe dat komt? Ze is gestorven, maar waardoor? En hoe moet het nu verder met de koning? Dat zijn vragen die belangrijk zijn om je lezer te boeien. Daarmee staat de wortel van je spanningsboog meteen klaar, en bevindt de lezer zich op een emotioneel hoogtepunt.

3) STORY-TELLING FLASHBACK - GABCDEFH

Je begint met het einde. Ter illustratie een openingszin van Marcellus Emants: 'Mijn vrouw is dood en al begraven. Ik ben alleen in huis, met de twee meiden.' Een dijk van een begin, en nog sterker dan in mogelijkheid 2 (in medias res) is de emotie meteen aanwezig, en de vragen alomtegenwoordig. Let wel dat alles wat je hierna schrijft, gekleurd wordt door de afloop. Wanneer dit goed gebeurt is het een erg sterke manier van vertellen, maar zeker niet de makkelijkste.

4) GEORDENDE WANORDE - EAFBGCHD (andere mogelijkheden zijn er ook)

In dit voorbeeld sluit de laatste episode uit het verleden (D. Op woensdag wordt de koningin begraven.) aan bij de eerste uit het heden (E. Op donderdag voelt de koning zich niet lekker.). Dit is dus alweer een moeilijkere methode, verschillende effecten kunnen bekomen worden, maar het zal het verhaal altijd interessanter maken, maar ook moeilijker. Voer voor puzzelaars.

5) SIMULTAAN

Dit kunnen we niet illustreren met het verhaal van de koning en de koningin. Waar het op neer komt is dat je verschillende gebeurtenissen die op verschillende plaatsen (in verschillende hoofden!), maar op hetzelfde tijdstip plaatsvinden, gelijktijdig gaat beschrijven. Zeer interessant wanneer er na een tijdje een verband tussen die gebeurtenissen blijkt te bestaan. Deze manier vind je vooral terug in de filmwereld - waar het cross-cutting wordt genoemd. Je kan daartoe bijvoorbeeld de films 'Amores Perros' of 'Babel' bekijken. Sowieso erg goede films, voor de liefhebbers.

Zoals je ziet is een verhaal na het schrijven nog lang niet af. Hou steeds in het achterhoofd dat de mogelijkheid er is om je verhaal niet chronologisch uit de doeken te doen. Succes ermee!

Dit zegt natuurlijk niet veel over hoe je een flashback moet inleiden, maar wanneer je tussen de regels leest merk je mijn standpunt op. Je moet helemaal niets inleiden.

Dan Brown zou ik niet lezen, die stompt af, en is verre van literair. Lees daarentegen het boek van onze Roos - Valse Salie - eens. Die begint met een flashback. Haar methode komt overeen met punt twee (in medias res) in van der Pluijms opsomming, en wordt helemaal niet ingeleid. Toch vormt dit geen probleem, integendeel.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 18:51

Geweldig dat je dit hier hebt neergezet, godje. :D
En ik zal op zoek gaan naar onze roos.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 19:32

godje wrote:
Dan Brown zou ik niet lezen, die stompt af, en is verre van literair. Lees daarentegen het boek van onze Roos - Valse Salie - eens. Die begint met een flashback. Haar methode komt overeen met punt twee (in medias res) in van der Pluijms opsomming, en wordt helemaal niet ingeleid. Toch vormt dit geen probleem, integendeel.

Dit vind ik een beetje eng... Mogen we hier alleen maar literatuur schrijven?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 19:56

Nee hoor, maar ik minacht Dan Brown. Het ging trouwens over lezen, niet schrijven.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 21:15

godje wrote:
Nee hoor, maar ik minacht Dan Brown. Het ging trouwens over lezen, niet schrijven.

Maar dit ging over lezen om je eigen schrijven te verbeteren.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 21:47

Zelfs al schrijf je stationsromannetjes, dan nog haal je meer uit een echt boek, dan uit de excrementen van Brown.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 22:17

godje wrote:
Uw punt?

Dat je wel erg afgeeft op een boek. Ergens moet Brown toch iets goedgedaan hebben.

14 maart 2007 - 23:05

godje schreef:

Quote:
Dan Brown zou ik niet lezen, die stompt af, en is verre van literair. Lees daarentegen het boek van onze Roos - Valse Salie - eens. Die begint met een flashback. Haar methode komt overeen met punt twee (in medias res) in van der Pluijms opsomming, en wordt helemaal niet ingeleid. Toch vormt dit geen probleem, integendeel.

Waarop wonderer:
Quote:
Dit vind ik een beetje eng... Mogen we hier alleen maar literatuur schrijven?

Ik vind het niet eng. Wij praten hier over schrijven, al dan niet literatuur. En dan mag je iets vinden. Bijvoorbeeld van Dan Brown.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2007 - 23:14

marriejeanne wrote:
godje schreef:
Quote:
Dan Brown zou ik niet lezen, die stompt af, en is verre van literair. Lees daarentegen het boek van onze Roos - Valse Salie - eens. Die begint met een flashback. Haar methode komt overeen met punt twee (in medias res) in van der Pluijms opsomming, en wordt helemaal niet ingeleid. Toch vormt dit geen probleem, integendeel.

Waarop wonderer:
Quote:
Dit vind ik een beetje eng... Mogen we hier alleen maar literatuur schrijven?

Ik vind het niet eng. Wij praten hier over schrijven, al dan niet literatuur. En dan mag je iets vinden. Bijvoorbeeld van Dan Brown.

Ik vond het overkomen als "daar moet je geen voorbeeld aan nemen, want dat is niet literair (genoeg)" en dat vond ik een beetje eng.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 maart 2007 - 9:02

godje wrote:
Nee hoor, maar ik minacht Dan Brown. Het ging trouwens over lezen, niet schrijven.

godje, waarom minacht je Dan Brown?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 maart 2007 - 16:59

In medias Res:

Klopt het dat deze formule gebruikt wordt bij detective-series op tv?
Zoals daar zijn NCI, Inspecteur Colombo, en dergelijke

Een moordzaak. Waarom wordt ze vermoord? enz...

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 maart 2007 - 20:31

Ben zelf niet zo vertrouwd met dergelijke series, maar de paar afleveringen die ik gezien heb, gingen eerder terug op volgend idee:

BCDEFGHA(I)

Het begint met het vinden van het lijk (B), vervolgens het onderzoek (CDEFG) om af te sluiten met de oplossing (H), en (soms) een flashback van hoe het gebeurde (A). Vaak wordt daarna nog een laatste element eraan toegevoegd, waar de onderzoekers tevreden terugkijken op het onderzoek, pro forma wat diepzinnigs dan wel humoristisch zeggen, en iets drinken.

Het is weer een apart ordeningsprincipe. Weet dat de hokjes die aangegeven zijn veeleer leidraden zijn. Het is mooi om zelf na te denken wanneer je wat vertelt, en met welke volgorde je het beste effect bekomt.